Gå til innhold

Budrunde i fjor, samme hytte lagt ut i år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor var vi med på en budrunde på en hytte. Hytta ble solgt 10.000 over vårt siste bud. Nå ser jeg at samme megler har lagt ut den samme hytta, med den samme salgsannonsen på Finn.no igjen.

Er det normalt? Jeg lurer på om hytta virkelig ble solgt i fjor… Det er til og med samme bilder av menneskene på bildene som ligger ut. Prisen er høynet med 450’ fra i fjor.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ed6ef...5e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nye eiere kan ha fått tillatelse til å bruke de gamle bildene, eller betalt tidligere eier for dette. 

Siste eierskifte kan du for øvrig se her: https://siste.eiendomspriser.no/

Endret av nordlending
  • Liker 5
Skrevet

Takk - da er det ikke sikkert det er så «shady» som jeg trodde 😅

AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av om den ble solgt i fjor eller ikke, så ser jeg ikke helt problemet. 

Anonymkode: 114d2...1a1

• Liker 3
Gjest Hippokrates
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I fjor var vi med på en budrunde på en hytte. Hytta ble solgt 10.000 over vårt siste bud. Nå ser jeg at samme megler har lagt ut den samme hytta, med den samme salgsannonsen på Finn.no igjen.

Er det normalt? Jeg lurer på om hytta virkelig ble solgt i fjor… Det er til og med samme bilder av menneskene på bildene som ligger ut. Prisen er høynet med 450’ fra i fjor.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ed6ef...5e0

Om hytta ble solgt i fjor finner du enkelt ut av. 

Klikk på "Hva er denne boligen solgt for tidligere" inn på finn.no-annonsen, så får du opp eierskiftehistorikken. 

Samme opplysninger finner man på seeiendom.no.

Eiendomsoverdragelser er offentlig informasjon.

Endret av Hippokrates
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som skulle vært "shady"? Eier av hytta kan legge ut hytta for salg, angre seg, legge ut på nytt til høyere sum, holde budrunde, ombestemme seg og ikke ville selge likevel, legge ut hytta på nytt igjen, holde budrunde, så mange ganger han eller hun ønsker.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det jeg tenker på som shady er at vi ble fortalt at hytta ble solgt til budgiver 2. Da faller argumenter om at (samme) eier kan legge ut på nytt, angre seg eller legge ut på nytt til høyere sum bort. Regner ikke med at det er lov å «kjøpe» sin egen hytte i en budrunde?! Eller så må jo megler ha gitt feil informasjon om at hytta ble solgt til budgiver 2. Hvis jeg kan bidra i budrunde på eget hus så hadde det vært topp - da hadde huset blitt solgt for godt over takst 😉

Endret av OlavSven
Skrevet
9 minutter siden, OlavSven said:

Det jeg tenker på som shady er at vi ble fortalt at hytta ble solgt til budgiver 2. Da faller argumenter om at (samme) eier kan legge ut på nytt, angre seg eller legge ut på nytt til høyere sum bort. Regner ikke med at det er lov å «kjøpe» sin egen hytte i en budrunde?! Eller så må jo megler ha gitt feil informasjon om at hytta ble solgt til budgiver 2.

Det er da fullstendig lov for selger å ikke godta bud dersom de angrer seg, eller ønsker å bruke penger på å legge ut for salg enda en gang, for høyere pris. Så selv om det er tilfellet, så er jo ikke det shady? Megler burde isåfall ikke ha løyet, men det kan jo hende at de solgte til budgiver 2, men at det falt bort eller ble trukket av andre grunner. Og at de da valgte å vente med å selge til senere, for høyere pris?

Hvis jeg tar helt feil her, så legger jeg meg langflat altså! Jeg har alltid trodd dette var lov, men er åpen for å bli fortalt hvis det er rivende ruskende galt 😅

• Liker 1
Skrevet
Cylon skrev (16 minutter siden):

Om hytta ble solgt i fjor finner du enkelt ut av. 

Klikk på "Hva er denne boligen solgt for tidligere" inn på finn.no-annonsen, så får du opp eierskiftehistorikken. 

Samme opplysninger finner man på seeiendom.no.

Eiendomsoverdragelser er offentlig informasjon.

Takk!

Skrevet
utakulanini skrev (5 minutter siden):

Det er da fullstendig lov for selger å ikke godta bud dersom de angrer seg, eller ønsker å bruke penger på å legge ut for salg enda en gang, for høyere pris. Så selv om det er tilfellet, så er jo ikke det shady? Megler burde isåfall ikke ha løyet, men det kan jo hende at de solgte til budgiver 2, men at det falt bort eller ble trukket av andre grunner. Og at de da valgte å vente med å selge til senere, for høyere pris?

Hvis jeg tar helt feil her, så legger jeg meg langflat altså! Jeg har alltid trodd dette var lov, men er åpen for å bli fortalt hvis det er rivende ruskende galt 😅

Men de godtok ifølge megler budet og finansiering var i orden for begge parter budgivere. Det står tydelig at alle bud er bindende og når de er akseptert av selger kan de ikke trekkes.  Jeg vet at selger kan avvise bud, så det er ikke det det går på 🙂 I mitt yrke er det ikke innafor å gi feil informasjon til kunder, men kanskje det er det i meglerbransjen?

Skrevet

Det kan jo tenkes at de nye eierne fant ut at hyttelivet ikke var for dem, og så selger igjen? Men det ser du på eierskiftehistorikken. 

At melgleren bruker de samme bildene om igjen er ikke så rart, de har nok rettighetene til å bruke dem så mye de vil til dette formålet. Ingen grunn til å bruke ressurser på å ta nye bilder hvis det ikke er noen endringer siden forrige salg, og det er samme meglerfirma.

• Liker 4
Skrevet

Ble solgt til person med samme etternavn som selger, bosted i samme område. 
Jaja, hytta ble uansett ikke vår.

Takk for alle innspill!

Skrevet
Zzyzx skrev (7 minutter siden):

Det kan jo tenkes at de nye eierne fant ut at hyttelivet ikke var for dem, og så selger igjen? Men det ser du på eierskiftehistorikken. 

At melgleren bruker de samme bildene om igjen er ikke så rart, de har nok rettighetene til å bruke dem så mye de vil til dette formålet. Ingen grunn til å bruke ressurser på å ta nye bilder hvis det ikke er noen endringer siden forrige salg, og det er samme meglerfirma.

Sant - så på eierskifte historikken nå. Samme etternavn, bosted i samme kommune.

Det med bildene har jeg ikke tenkt på, men det er jo logisk når du skriver det.

Takk for svar!

Skrevet

Syden var stengt ifjor, nå har de åpnet for charter på Granca' og Kreta. Da kan man ikke ha en hytte stående ubrukt... 

• Liker 1
Skrevet

Det kan også være samlivsbrudd som er årsaken til det raske salget etter innkjøp av hytte. Livet hender, og sånt skjer.

Eller at de rett og slett innså at hytta ikke ville bli brukt noe særlig likevel, og at de heller vil reise til utlandet oftere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er det som skulle vært "shady"? Eier av hytta kan legge ut hytta for salg, angre seg, legge ut på nytt til høyere sum, holde budrunde, ombestemme seg og ikke ville selge likevel, legge ut hytta på nytt igjen, holde budrunde, så mange ganger han eller hun ønsker.

men om eier som la ut hytta og godtok budet ifjor, må ikke eier betale noe til de som vant budrunden? det blir jo kontraktsbrudd. Eller har eier en spesiell angrefrist?

Anonymkode: d58f0...b7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

men om eier som la ut hytta og godtok budet ifjor, må ikke eier betale noe til de som vant budrunden? det blir jo kontraktsbrudd. Eller har eier en spesiell angrefrist?

Anonymkode: d58f0...b7f

Jeg ser det som mer sannsynlig at det var kjøper som ønsket å trekke seg. 

Anonymkode: 3f623...8b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...