Gå til innhold

Opplevde å ikke bli tatt seriøst av spesialist

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! I går var jeg til undersøkelse hos spesialisthelsetjenesten, en ortoped. Dette da jeg opererte kneet for 3 år siden etter en skade, men har aldri opplevd at det har blitt helt bra, og jeg har økende ubehag i hverdagen. 

Han utførte ingen fysiske tester og så ikke engang særlig på kneet (alltid medium hovent, men er klar over at dette kanskje alltid kommer til å vare).. Spurte lite spørsmål, kun hvor jeg hadde operert og hvordan ulykken skjedde. Virker som han fra før timen var innstilt på at det ikke skal bli noen operasjon, så her var det ikke vits å undersøke noe mer. Sitter igjen med en følelse av at hele timen var ganske unødvendig

Fikk dog et tips om at jeg kunne få sprøytet noe inn i kneet for å redusere smerter, men det kostet 10 000kr... (jeg har jobbet svært redusert de siste årene grunnet mye smerter og depresjon, så har lite penger til overs). 

Ellers var konklusjonen at jeg ikke skal gjøre ting som gjør vondt; og for meg inkluderer dette da løping, gå lengre turer, og nå i det siste også sykling, det siste jeg hadde igjen.. Er tidlig i tjueårene. Har trent svært iherdig, oppsøkt flere fysioterapeuter.

Anonymkode: aa44b...9d1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men altså, hva med å ta ansvar når du er på timen og SPØRRE ortopeden om han ikke skal undersøke kneet, om det er mulig med ny operasjon, om han har tips til trening e.l.? Du er da vel ikke stum? Hvis du lurer på noe må du ta det opp når muligheten er der, ikke klage etterpå

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Be om "a second opinion". Dvs gå til en annen ortoped. Det er ikke sånn at man må nøye seg med en halvdårlig en, når det finnes andre gode der ute. Bor du i et slikt område at du får kommet deg til en annen? Be legen om henvisning, og fortell fastlegen din konkret hva du var misfornøyd med, bl.a. at ortopeden faktisk IKKE undersøkte kneet en gang. Hvordan i huleste kan en lege komme til noen konklusjon om en ødelagt kroppsdel uten å gjøre det en gang?

Nei, jeg hadde blitt sint altså, og krevd en ny ortoped og en skikkelig undersøkelse. Livet er for kort til å la seg avfeie av dårlige leger.

Anonymkode: 5fdef...4af

• Liker 3
Skrevet (endret)

Kanskje ikke så enkelt for en i 20 årene å "ta ansvar" @Marissa som for en som er litt eldre, samtidig er mennesker ulike, noen klarer lett å sette krav til andre, mens andre igjen finner det tungt. 

Jeg tenker at TS kan starte med å gå privat for å få en annens mening og vurdering. Det kan være det ikke er noe å gjøre og at denne spesialisten ikke var så god på å formidle dette, eller det kan være at spesialisten hadde en skikkelig dårlig dag - det vet ingen, men å legge ansvaret over på pasienten er ikke alltid riktig. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Kanskje ikke så enkelt for en i 20 årene å "ta ansvar" @Marissa som for en som er litt eldre, samtidig er mennesker ulike, noen klarer lett å sette krav til andre, mens andre igjen finner det tungt. 

Jeg tenker at TS kan starte med å gå privat for å få en annens mening og vurdering. Det kan være det ikke er noe å gjøre og at denne spesialisten ikke var så god på å formidle dette, eller det kan være at spesialisten hadde en skikkelig dårlig dag - det vet ingen, men å legge ansvaret over på pasienten er ikke alltid riktig. 

Jo det er det faktisk. Når man sliter med en plage og får time hos spesialist pga dette, så må man være så voksen at man tar ansvar for å få avklart det man lurer på underveis i timen. Det er en oppvoksende generasjon nå som aldri har måtte tatt ansvar for noe som helst i sitt liv, man man må faktisk forvente at voksne folk (som du er i 20-årene) spør om det de lurer på  når de er på en time. Hvis man ikke klarer såpass så får man ta med seg en person som kan snakke for seg. 

Anonymkode: 81b16...25d

• Liker 2
Skrevet

Meg den siste der, skulle ikke trykke ab knapp.

Skrevet (endret)
Marissa skrev (4 minutter siden):

Meg den siste der, skulle ikke trykke ab knapp.

Men du skjønner at i møte med det man kanskje opplever som autoritet er det ikke alle som har denne egenskapen eller? Da hjelper det lite å be de "ta seg sammen" selv omd et funker slik for deg, det er faktisk det minst konstruktive rådet man kan komme med tenker jeg. Da er det mer hjelp å komme med faktiske råd - som å gi en liste med spørsmål man kan stille osv.. 

Endret av Carrot
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Men du skjønner at i møte med det man kanskje opplever som autoritet er det ikke alle som har denne egenskapen eller? Da hjelper det lite å be de "ta seg sammen" selv omd et funker slik for deg, det er faktisk det minst konstruktive rådet man kan komme med tenker jeg. Da er det mer hjelp å komme med faktiske råd - som å gi en liste med spørsmål man kan stille osv.. 

Hvis hun ikke vil spørre på timen, en time som er der for henne, på hennes forespørsel, fordi hun har vondt, så er det ingenting noen kan hjelpe henne med. Henvisninger beskriver jo hvorfor hun ønsker time, da må hun klare å følge dette opp med spørsmål om det hun lurer på på selve timen, f.eks kan det bli bedre med ny operasjon? hva tror du er galt? Jeg er redd det ikke skal bli bedre, hva tror du? Hun kan skrive det på en lapp eller ha det i hodet, men det hjelper jo ingenting når hun ikke spør den som kan svare. Er man så lite talefør m å man faktisk ta med seg en person til å snakke for seg. Det er ikke rart det er milelange køer i helsevesenet når folk må ha dobbelt opp med timer fordi de ikke tør åpne kjeften inne hos legen. 

For øvrig ts; du kan logge deg på Helsenorge og lese epikrisen der, så ser du hvilke vurderinger legen har gjort. Bor du et sted journalen ikke er tilgjengelig på nett er epikrisen sendt henvisende lege (fastlegen sannsynligvis) og da kan du be om å få lese den der. Da kan du også diskutere veien videre med fastlegen din. 

Anonymkode: 81b16...25d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er helt enig at jeg burde tatt mer ansvar. Dessverre sliter jeg med veldig lav selvfølelse og ofte tenker jeg at opplevelsen og følelsene mine ikke er reelle. dette svinger veldig mye, og før og under møtet inne hos spesialisten klarte jeg ikke tenke på annet enn at jeg fortjener ikke hjelp.

veldig uheldig, tenker at jeg kastet bort både hans og min tid. Samt at kommer jo ingen ny sjanse.

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min sier som så at vi henviser først til nærmeste sykehus, og hvis de ikke finner ut av det så henviser vi til et annet sykehus. Så du må gå tilbake til fastlegen, fortelle hva som skjedde og få henvisning til et annet sted. Husk at du har fritt sykehusvalg.

Anonymkode: da8ff...d54

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er helt enig at jeg burde tatt mer ansvar. Dessverre sliter jeg med veldig lav selvfølelse og ofte tenker jeg at opplevelsen og følelsene mine ikke er reelle. dette svinger veldig mye, og før og under møtet inne hos spesialisten klarte jeg ikke tenke på annet enn at jeg fortjener ikke hjelp.

veldig uheldig, tenker at jeg kastet bort både hans og min tid. Samt at kommer jo ingen ny sjanse.

Du fortjener så klart hjelp, på lik linje med alle andre. Dine følelser og opplevelser er dine og dermed reelle, for det er ingen fasit på hva vi skal føle. At du ikke kan jobbe fullt og ikke klarer å trene eller fungere i hverdagen er tydelige tegn på at du med rette tar smertene og problemene på alvor. 

Gjør som foreslått lenger opp her og skriv ned alle spørsmålene dine eller ta med en person på timen, for du må vel til fastlegen og få en ny henvisning eller i hvert fall en prat om veien videre. Har du mulighet kan du jo gå privat for en second opinion. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...