AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #1 Skrevet 30. mai 2022 Jeg og et venninne par skal bestige Puttegga i sommer. Jeg trener 2 ganger i uka og prøver å få til et par fjellturer i nærområdet nå og da, men med full jobb fra 08-16og en 2 åring så trener jeg ikke like mye eller har like mye tid til å sette av til trening som de to andre venninnene mine som ikke har barn og som jobber turnus. Og her er vel «problemet», de er så jæskla spreke og flyr opp fjellsiden som noen geiter. Det er jo helt fantastisk og jeg er så imponert! ❤️ men, er så redd for å bli hun som blir hengende på slep gjennom hele turen og at de må vente og vente.. noen tips? Investere i staver kanskje? Anonymkode: 88205...dbd
Jdz Skrevet 30. mai 2022 #2 Skrevet 30. mai 2022 Har det noe å si da? Er også på fjelltur flere ganger i året og er ikke av de kjappeste, men er man flere på tur sammen finner man jo et tempo som passer for alle. Kan godt tenkes at staver hjelper, men det er ikke noe for meg. 5
Maestro Skrevet 30. mai 2022 #3 Skrevet 30. mai 2022 Tenker, når jeg går fjelltur så stresser jeg ikke. Stopper, puster og tar inn inntrykk. Og når man går flere så går man jo ikke fra hverandre. 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #4 Skrevet 31. mai 2022 Dere finner nok et tempo som også passer deg. Staver kan spare knærne dine på vei nedover. Anonymkode: deea8...b9d 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #5 Skrevet 31. mai 2022 Mitt beste tips er faktisk å gå først. Da er det du som styrer tempoet og ingen kan gå fra deg. Hilsen hun som var tregest å gå i oppveksten, men som nå er ganske sprek. Anonymkode: 64743...b2b 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #6 Skrevet 31. mai 2022 Trener du to ganger i uka så er du nok sprekere enn du gir deg selv æren for 😊 Anonymkode: f845f...635 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #7 Skrevet 31. mai 2022 Skal man gå sammen som en gruppe så følger man det tempoet til den som er tregest mener jeg da. Jeg er ofte den tregeste (siden jeg har mange venner som er skikkelige «fjellgeiter» 😅) på turer og mine venner passer på å slække litt av på farten. Når jeg går med venner som trenger et lavere tempo enn meg så passer jeg på å følge deres tempo. Syns folk er dårlige venner om de bare rusher avgårde og skal opp fortest mulig Anonymkode: 098c6...e9f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Flott fjelltur det. Har selv gått den. 😀 Anonymkode: 1a4a3...fe8 1
Daria Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 Dere skal vel på tur for å ha det hyggelig sammen, ikke sette nye fartsrekorder? Er det gode venner, vet de vel like mye om dine treningsvaner og form som du vet om dere og er innforstått med hva utgangspunktet er. Legger de opp til et tempo som er i overkant, er det vel bare å si fra, det er jo i alles interesse å finne et tempo som ikke sliter ut noen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 Jeg går mye på fjellet og jeg går fort, men når jeg går sammen med noen som er i dårligere form følger vi naturligvis deres tempo. Når vi går sammen gjør vi jo det for å ha det hyggelig, og det gjør men ingenting å gå rolige turer sammen med andre. Vil jeg løpe intervaller opp fjellsida så gjør jeg det når jeg er alene. Anonymkode: 3ebc7...e21 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #11 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 1.49): Jeg og et venninne par skal bestige Puttegga i sommer. Jeg trener 2 ganger i uka og prøver å få til et par fjellturer i nærområdet nå og da, men med full jobb fra 08-16og en 2 åring så trener jeg ikke like mye eller har like mye tid til å sette av til trening som de to andre venninnene mine som ikke har barn og som jobber turnus. Og her er vel «problemet», de er så jæskla spreke og flyr opp fjellsiden som noen geiter. Det er jo helt fantastisk og jeg er så imponert! ❤️ men, er så redd for å bli hun som blir hengende på slep gjennom hele turen og at de må vente og vente.. noen tips? Investere i staver kanskje? Anonymkode: 88205...dbd Gå på pyttbua først og overnatt på hytte der. Så går dere pyttegga dagen etter Anonymkode: be366...a76 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #12 Skrevet 2. juni 2022 On 5/31/2022 at 10:27 PM, AnonymBruker said: Trener du to ganger i uka så er du nok sprekere enn du gir deg selv æren for 😊 Anonymkode: f845f...635 Mange "juksetrener", dvs de er i bevegelse, men treningen er ikke så effektiv. Man må presse seg litt men ikke så mye at man mister lysten og evnen til å trene på nytt til planlagt tid neste gang. Anonymkode: 93cdf...1db 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #13 Skrevet 2. juni 2022 Har du sjekket ut turen? På https://ut.no/turforslag/119296/topptur-til-puttegga står det at det er en overkommelig tur for de aller fleste. Jeg tenker da at trening to ganger pr uke er nok for å klare det med stil. Skal turen være konkurranse eller kos? Anonymkode: 93cdf...1db 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Skrevet 2. juni 2022 Snakk sammen i god tid før turen. Det er viktig å ha litt forventninger avklart så alle kan få det kjekt. Det er ikke kjekt å være den som kommer hengende etter, mens de to andre har tatt pause halvveis, for så at de er klar for å gå igjen når du når de. Jeg er ikke i veldig god form, men hvis jeg går fjelltur så liker jeg å gå etappe for etappe. Altså, jeg ser meg ut et naturlig sted å stoppe underveis. Det er gjerne steder hvor turen begynner å flate ut (ikke midt i det bratteste partiet). Det er fordi det er lettere å gi litt på et stykke og vite hvor "målet" er. Det er slitsomt å stoppe midt i et bratt parti og ta pause, for så å begynne på igjen. Da liker jeg heller å gå rolig så jeg klarer å holde ut. Siden jeg ikke har så god kondisjon, så blir det gjerne mange slike, hyppige stopp. Stopper gjerne opp 2-5min. Om turen varer et par timer+, så er det ok å legge inn en litt lengre pause underveis på f.eks 10-15min for hvile litt og få litt påfyll av energi. Hvis dette høres ok ut for deg, så kan du jo snakke med de om at dere kan bli enige om etapper litt etter litt, og at dere venter på hverandre, og gir den siste litt tid før dere går videre? Her tenker jeg det er naturlig at de sprekeste tar mest hensyn slik turen blir kjekk og gir mersmak for de som ikke er like godt trent. Anonymkode: e599d...3bd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå