Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
laPistola skrev (12 timer siden):

Det har de alltid hatt. Barn med spesielle behov trenger ikke og stille seg i ny kø engang, om de vil være med flere runder. 

De får 2 runder pr gang, så må de av. En runde går som regel raskt, så er jo for å slippe å gå frem og tilbake for de som har spesielle behov. 

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (7 timer siden):

Det lærer de nok andre steder. Men når skal barn av fattige foreldre lære at folk er forskjellige og noen har mer penger enn andre? 

Jeg synes Tusenfryd trakk seg altfor raskt nettopp fordi de ikke kjenner sitt publikum. Etter maks 1 uke i media ville det stilne og folk ville fortsatt besøkt Tusenfryd som planlagt. Det er fast track og forskjellige prisklasser på billetter ''overalt'' i Europa, så dette er normalen. Normalen kommer også til Norge etterhvert.

Barn av fattige foreldre merker dette veldig ofte, tro meg.

Det at det finnes overalt i Europa, er ikke et argument for Norge. De må kjenne sitt publikum. Skal de kunne tjene penger på dette må de ikke tape kunder på dette. Det gjør de hvis folk bestemmer seg for å kutte ut å reise dit på grunn av dette systemet. Skal et fast track-system fungere må det være relativt få som velger dette (ellers blir køen like lang der). De andre må også få ha en reell mulighet til å komme frem.

Tusenfryd tar nesten 500 kroner i inngangspenger for en vanlig billett. Da må man kunne forvente å kunne ta del i de aktivitetene som er der. Om ikke, vil folk slutte å dra dit. 

Med det oppstyret som har vært på toppen av dette, vil ikke Tusenfryd ha mye å tjene på dette. I Norge misliker mange systemer som oppfordrer til sniking i køer. Som kommersiell aktør som baserer seg på et norsk publikum, vil man tape på dette.

Tusenfryd har nok allerede mistet en del kunder i år. Fokuset har vært deres lange køer, at de bryter med norske verdier og mange har sikkert ikke fått med seg at de har snudd. De som fikk med seg det, så nok hvor lite villige de var på å ta selvkritikk. "Norge var ikke klare for dette enda" tilsier at det er kundene som er idiotene, og at de har som mål å skvise ut litt mer penger av kundene sine så snart muligheten tilbyr seg. En pinlig affære og forferdelig PR-messig.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Example skrev (28 minutter siden):

Barn av fattige foreldre merker dette veldig ofte, tro meg.

Det at det finnes overalt i Europa, er ikke et argument for Norge. De må kjenne sitt publikum. Skal de kunne tjene penger på dette må de ikke tape kunder på dette. Det gjør de hvis folk bestemmer seg for å kutte ut å reise dit på grunn av dette systemet. Skal et fast track-system fungere må det være relativt få som velger dette (ellers blir køen like lang der). De andre må også få ha en reell mulighet til å komme frem.

Tusenfryd tar nesten 500 kroner i inngangspenger for en vanlig billett. Da må man kunne forvente å kunne ta del i de aktivitetene som er der. Om ikke, vil folk slutte å dra dit. 

Med det oppstyret som har vært på toppen av dette, vil ikke Tusenfryd ha mye å tjene på dette. I Norge misliker mange systemer som oppfordrer til sniking i køer. Som kommersiell aktør som baserer seg på et norsk publikum, vil man tape på dette.

Tusenfryd har nok allerede mistet en del kunder i år. Fokuset har vært deres lange køer, at de bryter med norske verdier og mange har sikkert ikke fått med seg at de har snudd. De som fikk med seg det, så nok hvor lite villige de var på å ta selvkritikk. "Norge var ikke klare for dette enda" tilsier at det er kundene som er idiotene, og at de har som mål å skvise ut litt mer penger av kundene sine så snart muligheten tilbyr seg. En pinlig affære og forferdelig PR-messig.

Jeg sa jo dette - Tusenfryd kjenner ikke sitt publikum, derfor trakk de forslaget så raskt tilbake. Hadde de kjent sitt publikum (norsk publikum), ville de ventet noen dager på de få som skriker høyt å roe seg og så fortsatt videre med passet. Det er alltid slik i Norge - et fåtall som lager drama i media og så stilner alt noen dager senere.

Argumentet for at køen blir lengre med fast track faller på sin urimelighet i Norge hvor de fleste er tydeligvis fattige som ikke har råd å betale litt ekstra for å slippe den lange køen 1 gang i året. Det blir de færreste som bruker fast track fordi ''ingen'' har råd til det og dette vil ikke påvirke køen noe nevneverdig.

PR-messig kunne de håndtert det bedre ved å ri stormen og stå fast ved endringen. Men kunden skal ikke bry seg at Tusenfryd mister kunder, så dette er et tåpelig argument ''med fast-track mister dere kunder''. Det typisk norske er å si ''la dem miste kunder, vi står og venter spent på å se konvekvensene''. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest laPistola
Skrevet
Drizzt skrev (15 timer siden):

Janteloven vant. 

Janteloven? Skulle de andre i køen applaudere 7 åringene i snikekø også da, med tanke på hvilken suksess de har oppnådd? Hvordan kan du blande janteloven inn i dette? 

Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Jeg sa jo dette - Tusenfryd kjenner ikke sitt publikum, derfor trakk de forslaget så raskt tilbake. Hadde de kjent sitt publikum (norsk publikum), ville de ventet noen dager på de få som skriker høyt å roe seg og så fortsatt videre med passet. Det er alltid slik i Norge - et fåtall som lager drama i media og så stilner alt noen dager senere.

Argumentet for at køen blir lengre med fast track faller på sin urimelighet i Norge hvor de fleste er tydeligvis fattige som ikke har råd å betale litt ekstra for å slippe den lange køen 1 gang i året. Det blir de færreste som bruker fast track fordi ''ingen'' har råd til det og dette vil ikke påvirke køen noe nevneverdig.

PR-messig kunne de håndtert det bedre ved å ri stormen og stå fast ved endringen. Men kunden skal ikke bry seg at Tusenfryd mister kunder, så dette er et tåpelig argument ''med fast-track mister dere kunder''. Det typisk norske er å si ''la dem miste kunder, vi står og venter spent på å se konvekvensene''. 

Jeg tenker at det er helt greit at bedrifter som bryter sosiale normer i Norge får et tap på det. Særlig når det gjelder barn og unge.

Systemer som dette bidrar til å skape mer avstand mellom folk, og med det også skape splid i Norge. Barn har veldig godt av å lære å stå i kø. 

• Liker 5
Gjest laPistola
Skrevet
Jajajane skrev (8 timer siden):

De får 2 runder pr gang, så må de av. En runde går som regel raskt, så er jo for å slippe å gå frem og tilbake for de som har spesielle behov. 

Har de gått ned til 2? Mulig det kommer an på diagnose? 

Skrevet

Ja, for noen familier kan 1500 ekstra på slikt tull velte familie økonomien. Jeg synes det er fint at tusenfryd la fra seg denne ideen. Alle tåler å stå i kø, god læring for både barn og voksne.

• Liker 5
Skrevet
Drizzt skrev (På 31.5.2022 den 17.40):

Nettopp det jeg skrev tidligere - den sosialistiske drømmen at alle skal ha det like ille. Rart at idretten er unntatt janteloven. Der er det tydeligvis greit å være bedre enn de andre,

Nei, alle skal ikke ha det "like ille". Men når du absolutt må ha en ekstra stor del av kaka så går det nødvendigvis på bekostning av noen andre. 

• Liker 2
Skrevet
Example skrev (9 timer siden):

Jeg tenker at det er helt greit at bedrifter som bryter sosiale normer i Norge får et tap på det. Særlig når det gjelder barn og unge.

Systemer som dette bidrar til å skape mer avstand mellom folk, og med det også skape splid i Norge. Barn har veldig godt av å lære å stå i kø. 

Ingen fratar dem gleden og leksene av å stå i kø da 😂 De færreste i Norge har råd til fast-track, så køene forblir de samme. 😂 La disse utenlandske bedrifter tape penger. Slemme, slemme utenlandske bedrifter. Fy og fy. 😂

• Liker 1
Skrevet (endret)
ElectricScum skrev (32 minutter siden):

Nei, alle skal ikke ha det "like ille". Men når du absolutt må ha en ekstra stor del av kaka så går det nødvendigvis på bekostning av noen andre. 

Som ikke har behov for like stort kakestykke. Alle er helt, helt like, med like behov og ingen, ingen trenger mer eller mindre av det perfekte gjennomsnittet. 😂 Nei, jeg har havnet i feil land! Janteloven/sosialistisk mentalitet er kvelende.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Skrevet

Det forsvant like fort som de kom, desverre. Flaut av Tusenfryd å ikke stå ved avgjørelsen sin. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Som ikke har behov for like stort kakestykke. Alle er helt, helt like, med like behov og ingen, ingen trenger mer eller mindre av det perfekte gjennomsnittet. 😂 Nei, jeg har havnet i feil land! Janteloven/sosialistisk mentalitet er kvelende.

Hva er det du forsøker å formidle her? At dine behov er større og derfor må andres vike? 

• Liker 3
Skrevet

Om Tusenfryd solgte 50 (!) fast track om dagen, hvor stor forskjell gjør det? 
I en artikkel fra covid tiden sto det at de kunne ha 7000 besøkende på en god dag. I snitt blir det 6-7 personer på en av de åtte attraksjon, noe som vil gi kanskje 5 min ekstra ventetid. Hva er det å lage baluba for? 

Nå som Tusenfryd har trekt sine fastrack begynte media og influenser Kristin Gjelsvik å «ta» dyreparken fordi at de selger forhåndsbilletter til to (!) show! Hvor de også har drop in. De har bortimot 20 show og presentasjoner om dagen helt gratis i høysesongen ellers. 

Det koster å drive parker, ergo er billettprisene deretter. Dyrt ja, men det er da en grunn. Flere av parkene har ordninger for gratis billetter til de som ikke har råd selv, noe som er supert. Det er fint at man kan få den opplevelsen, men det er ingen menneskerett å dra i parker eller til syden hvert år. 

Det er ikke parkene som burde få tyn for at folk ikke har råd å gå dit. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest laPistola
Skrevet
Drizzt skrev (16 timer siden):

Skjønner du hva janteloven handler om? 
vi skjønner at du har behov for ekstra mye kake. Nei, alle barn er ikke helt like, men så sant du ikke snakker om syke barn med spesial behov ( som allerede får snike billett gratis) så har vel ikke barn av folk som tjener bra større behov enn andre for og ikke stå i kø.Jeg er så sosialist at jeg skulle ønske alle barn kunne besøke Tusenfryd eller tilsvarende Ila sommeren, og at jeg ikke skjønner hvorfor barn av foreldre med god økonomi trenger mer enn andre og ikke stå i kø. 
det betyr ikke at jeg ikke unner Sandemose suksess. Det betyr ikke at jeg ikke heier fram folk som jobber ekstra hardt eller har talenter. Jeg synes at barn i ordinær kø også skal få tro de er noe, og tro at noen bryr seg om dem. Jeg synes ikke barna i snike kø skal få tro at de er bedre enn oss eller at de er klokere enn oss. De får da prestere noe før de skal vite at de er så mye bedre, annet enn at noen har kjøpt en dyr billett til dem. Ja, du har nok havnet i feil land, kanskje du skulle flytte til jante og kreve hele kaka. 
det finnes ikke er perfekt gjennomsnitt i Norge, og Norge er ikke så sosialistisk lenger heller. Forskjellene øker enormt. Barn merker det godt allerede, vi trenger ikke og finne på nye skiller. Bra Tusenfryd fikk klar beskjed av kundene sine og snudde. 

Skrevet
Example skrev (På 1.6.2022 den 9.17):

De rakk aldri få et tap på grunn av det fordi passene ble trukket tilbake samme dag. ''Bryter sosiale normer'' ... jeg må le litt. Ja, ''systemer'' som dette forsterker misunnelsen og hatet mot ''de rike''. Alle skal lide, ingen skal ha det bedre enn andre. Jeg har sett denne tankegangen mye i Norge.

ElectricScum skrev (18 timer siden):

Hva er det du forsøker å formidle her? 

At folk er forskjellige og har forskjellige interesser, evner, behov og liv. Det står ganske tydelig forklart i sitatet og innleggene mine i tråden ellers. 

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
Tomina skrev (På 31.5.2022 den 1.18):

"Å stå i porten inn til karusellene og si at noen skal slippe inn før andre, at denne jenta skal få mer ut av dagen i fornøyelsesparken enn denne gutten, er å skape sårhet, misunnelse og mindreverdighetskomplekser mellom barn som ikke selv har noe valg, og en følelse av forskjeller og fremmedhet mellom dem som skal føle seg som en del av det samme."

Er det ikke bare bra da, at barn lærer tidlig at det er store forskjeller her i verden? Eller skal vi lære dem at det ikke er det, og når de da kommer seg til det voksne liv så går de på en smell?

Litt satt på spissen.

Har vært på fornøyelsespark i utlandet der de har hatt slike biletter som barn (Six flags) or ser ikke problemet. Kan betale meg frem i køen på fly, om jeg vil - ser ikke problemet med det. Det har vært en greie i maaaaange år at man kan betale seg til fordeler.

Latterlig at folk klager så voldsomt på Tusenfryd, som de drar på kanskje en gang i året. Tenk om engasjementet var like stort for bensinpriser, avgifter, og så videre også. Men neida.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (2 timer siden):

At folk er forskjellige og har forskjellige interesser, evner, behov og liv. Det står ganske tydelig forklart i sitatet og innleggene mine i tråden ellers. 

Nettopp. Du vurderer ditt behov for å slippe kø som mer prekært enn andres.

Endret av ElectricScum
  • Liker 1
Skrevet

Tusenfryd har ikke nok folk til at det er noe vits.

Har vært i parker i utlandet hvor det ikke engang er noe vits å besøke uten fast pass.

Jeg var for eksempel i Universal Studios i Singapore. Det ble 3 karuseller i løpet av en hel dag...

Gjest brødskalle
Skrevet
21 hours ago, Tulla25j said:

Det koster å drive parker, ergo er billettprisene deretter. Dyrt ja, men det er da en grunn.

Ja, uff, hvor dårlig lønn var det sjefen hadde igjen?

Skrevet
Drizzt skrev (8 timer siden):

De rakk aldri få et tap på grunn av det fordi passene ble trukket tilbake samme dag. ''Bryter sosiale normer'' ... jeg må le litt. Ja, ''systemer'' som dette forsterker misunnelsen og hatet mot ''de rike''. Alle skal lide, ingen skal ha det bedre enn andre. Jeg har sett denne tankegangen mye i Norge.

Det er ikke snakk om at alle skal være like og at alle skal ha det like bra overalt. Poenget er at hvis at det er en direkte konsekvens om noen kan snike i køen, da må andre vente lenger. Dette handler om barn, og oppdragelse om for eksempel det å stå i kø er viktig. 

Tvert imot tror jeg systemer som dette kun vil føre til økt misunnelse og hat mot "rike". Det øker sjansene for at ytre venstre når frem med sin retorikk og politikk, med dette som mål.

Barn av rike foreldre hat veldig godt av å stå i kø med alle andre. 

Det er klart at dette er en sak Tusenfryd allerede har tapt på. Hele Norge har fått lese om deres lange køer og deres behov for å skvise ut kroner av de besøkende. Det er ikke god reklame. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...