Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mamajune11 skrev (Akkurat nå):

Helt uenig. Kø er dritt, jeg betaler mer enn gjerne ekstra når jeg først skal dit å sløse vekk mange tusen uansett. Hvis du ikke har råd til snik i køa bilett burde du ikke dra i det hele tatt. I ts sitt eksempel er det snakk om 1500kr, hvis det vipper ferie budsjetret av pinnen burde du velge en annen ferie. 

Jeg? Jeg har da ingen planer om å reise til Tusenfryd uansett. Og jeg har kun ett barn, så det hadde selvsagt ikke ruinert meg. Men jeg kan engasjere meg i saker som ikke direkte berører meg selv. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest laPistola
Skrevet
Hannah80 skrev (10 timer siden):

Familier som har unger med spesielle behov, er de eneste som burde kunne få benytte seg av slike "snike i køen-billetter". 

Det har de alltid hatt. Barn med spesielle behov trenger ikke og stille seg i ny kø engang, om de vil være med flere runder. 

Gjest laPistola
Skrevet

Egentlig er der dette en liten sak om en sammenligner med alt annet som skaper forskjeller i samfunnet for barn. Allikevel, det er noe nytt, og når det åpnes for det så sprer det seg. Det er altså en spe, nesten ubetydelig start på et nytt problem. Det sammenlignes med at dette er vanlig i usa, og jepp det er det.. så ser vi også hvor fint det er og ikke være rik i usa, så skal vi på det nivået? 

Gjest laPistola
Skrevet
Mamajune11 skrev (11 minutter siden):

Helt uenig. Kø er dritt, jeg betaler mer enn gjerne ekstra når jeg først skal dit å sløse vekk mange tusen uansett. Hvis du ikke har råd til snik i køa bilett burde du ikke dra i det hele tatt. I ts sitt eksempel er det snakk om 1500kr, hvis det vipper ferie budsjetret av pinnen burde du velge en annen ferie. 

« hvis du ikke har råd til og snike i køa burde du ikke dra i det hele tatt» 😅 genialt. ALLE kjøper snike i kø billett, så blir det lang kø i snike køen 👍 ( ja, jeg vet det er et visst antall foreløpig, så alternativt er det veldig få som « burde» dra dit og Tusenfryd går konk) 

Skrevet
Plenum77 skrev (12 timer siden):

I

Er det virkelig så ille stilt for «folk flest» i Norge at 1500kr fra eller til kanskje maks én gang i året er det som velter familieøkonomien?

Det blir rett og slett ikke Tusenfryd dette året dersom det hadde kostet 1500kr mer? Virkelig?

For mange er det slik ja ! 

Skrevet

Jeg for min del gidder ikke å dra til Tusenfryd lenger. Ikke pga denne saken, men pga det er for dyrt i forhold til hva man får igjen. Hvis jeg nå skulle til tusenfryd med ungene så hadde de fått valget "fast track billetter eller is, mat og slush". Mine hadde valgt matpakke og fast track! Og det hadde vært verdt det. Hvorfor? Køene er sykt lange og man rekker svært få attraksjoner på en dag. 

Jeg er delt i spørsmålet fordi jeg kunne tenke meg å kjøpe det selv, hvis det gjelder hele dagen og ikke har et maks antall ganger per attraksjon. Ved tidligere turer på tusenfryd, for tre år siden eller noe sånt, så merker man irritasjonen for de som "sniker" i køen. Sikter da til de som har spesielle grunner til at de ikke trenger å stå i kø. Å forklare til barna at det er fordi de har spesielle behov er greit. Verre er det å forklare at noen har kjøpt seg fri fra køen. Det er utrolig kjipt å stå i køen, ha stått der en time, telt folk foran vs plasser i attraksjonen, gledet seg fordi nå er det endelig vår tur, også kommer det et følge med armbånd som bare svipper inn og tar VÅRE plasser så vi må vente enda lenger. Enda verre er det hvis det kommer et følge som ødelegger for hvordan man har tenkt å sitte, vi ønsker jo å sitte sammen når vi først skal. 

Så for å konkludere. Det er en uting jeg gjerne hadde benyttet selv dersom jeg syns tusenfryd var verdt pengene. Det er det ikke. Tilbudet er for dårlig i forhold til hvor mye man betaler.

• Liker 2
Gjest Paramount
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke problemet?!

Problemet er at det er et tilbud til barn først og fremst. Du framstiller ditt syn på en god måte, men virkeligheten er tøffere enn du legger til grunn.

Er jeg, eller barna mine, mindre verdt av den grunn? Nei, nettopp!

Ikke mindre verdt, på papiret, men barn vil oppleve en "merkelig" følelse dersom kameratene kan gjøre de morsomste tingene flere ganger enn dem selv. Barn har en veldig godt utviklet rettferdighetssans. Og de barna som kan gjøre de morsomste tingene oftere vil bli høye på pæra. Det er også et instinkt det er vanskelig å prate bort som forelder. Slik er barn, slik er virkeligheten. 
Jeg synes det er bra med noen friminutt fra pengemas og økonomisk rivalisering. Og regnestykket ditt er veldig politisk: alle har liksom råd til en femtilapp her og en femtilapp der. Slik tenker dessverre omtrent alle som har innflytelse på priser, for oss som betaler blir totalsummen av disse femtilappene meget høy. 

Jeg synes vi har nok VIP-mennesker i verden, det er unødvendig å rekruttere dem som barn.

Gjest Optimo
Skrevet

Det underliggende problemet er at det er for mange mennesker i parken. Det blir kø, det er kjedelig å vente, folk blir sure. Da har man et marked for å betale seg ut av køen. 

Nå som Tusenfryd går ut og sier at de gir best service til de som betaler mest. Kunne det ikke vært like greit om de femdoblet prisen på vanlig inngangsbillett? En hel del mindreverdige folk Tusenfryd ikke vil ha på besøk uansett ville da latt være å dra, antall mennesker i parken ble lavere, det ble mindre køer og ingen trengte "fast track". Økt billettpris veier opp for inntektstapet ved at det er færre gjester. Med færre folk i parken kan det godt hende Tusenfryd kommer unna med å ha færre folk på jobb også, penger spart. De burde gjøre noen kalkyler på dette. 

Spoiler

:ironi:

Skrevet

Selv om vi er en familie med god råd, ønsker jeg å lære barna våre at penger og god råd er et privilegium og ikke noe vi bruker for å opphøye oss selv i samfunnet. Vi har reist mye, vært i drøssevis av parker også i USA sånn som du ts. Men ikke en eneste gang har det falt meg inn at våre barn skulle kjenne på at de kunne gå forbi andre barn som hadde stått i kø lenger enn dem, bare fordi vi har råd til å betale oss ut av den køen. Hvis man er allergisk mot kø får man dra utenom høysesong.. Det vil alltid være forskjell på folk, men å lære barna sine at de kan snike foran andre handler for meg om folkeskikk, verdier og respekt for andre mennesker. Min 13 åring kommer du heller aldri til å møte inne på Elkjøp hvor han får en ny iphone. Hvorfor? fordi han trenger det ikke. Det finnes mange brukte som fungerer like godt som ny. Jeg kommer aldri til å forstå behovet mange foreldre har for å bruke ungene sine til å vise samfunnet at de har bedre råd enn andre. 

• Liker 5
Skrevet

Nå snudde de.

• Liker 1
Skrevet

Nå har Tusenfryd gitt etter og fjernet Fasttrack. Ingen tåler kritikk lenger. Det er utrolig hvor fort det går.

• Liker 4
Gjest brødskalle
Skrevet

Dumt, nordmenn må fortsatt leve i ignoranse der de ikke vet at vi allerede lever i et "fast track" samfunn. Bare fordi man fjerne symbolsaker som dette, betyr ikke at vi ikke har et systematisk problem. De som er syke får allerede bedre behandling og utredning om de betaler, som eksempel.

Norge er på god vei inn i dystopien der rike lever merkbare bedre liv, enn sliterne på gulvet.

Skrevet

Helt tragisk hvor klamt og konformt det norske samfunnet er blitt. Alle skal ned. Ingen får stikke seg ut. Forskjeller er forferdelig. Hvis alle har det like dritt, så er man i hvert fall i samme båt. Nåde dem som lykkes og høster gevinst, og kan betale litt mer for en billett for å slippe kø.

Hva blir det neste moralposørene skal sutre over? At noen har råd til å kjøpe tre kuler på isen? Traumatisk for de barna som kun får to eller én iskule. De lærer at de ikke er gode nok, de er B-laget.

• Liker 1
Gjest brødskalle
Skrevet
2 minutter siden, Donglebæret said:

Helt tragisk hvor klamt og konformt det norske samfunnet er blitt. Alle skal ned. Ingen får stikke seg ut. Forskjeller er forferdelig. Hvis alle har det like dritt, så er man i hvert fall i samme båt. Nåde dem som lykkes og høster gevinst, og kan betale litt mer for en billett for å slippe kø.

Hva blir det neste moralposørene skal sutre over? At noen har råd til å kjøpe tre kuler på isen? Traumatisk for de barna som kun får to eller én iskule. De lærer at de ikke er gode nok, de er B-laget.

Ja, uff, hvem er alle disse fæle menneskene som vil at alle barn skal ha det bra og ha bra opplevelser i fornøyelsesparker? Som ikke må svare på barna sine spørsmål om hvorfor andre får gå foran dem? Som ikke vil forklare at "jo, du skjønner, vi lever i et samfunn der alle de rike får lov å gå først, mens vi må vente for vi har ikke så mye penger. De rike har mer makt og penger, og har mer verdi enn oss, derfor får de gå først"

Hvem har ikke lyst å leve i et samfunn der foreldre stadig må minne barna deres på at penger er meningen med livet, det som gir makt og goder. Om de ønsker å bidra til forskning, veldelighet osv, så er det veldig tåpelig da det eneste som gir status og makt er penger og mer penger, samt kynisk misbruk av andre så lenge man sitter igjen med penger. Da kan man snike i køer, bestikke og generelt gjøre som man vil

Skrevet

Egentlig burde de kreve at det ikke slippes inn mere folk i parken når en av attraksjonene har mer enn 30 min kø.   Man betaler for 15 min morro og 6 timer i kø 🙄

• Liker 5
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid tenkt at Tusenfryd her i Norge ikke trenger "fast track", enkelt og greit fordi det er ytterst få attraksjoner som har mange timers kø. Og det er alltids andre som har mye kortere kø. 

Har kun betalt for "Fast-track" EN gang i mitt liv. Og da var det fordi selv køen til barneaktivitetene var på 1,5 timer. De mest attraktive attraksjonene hadde 4 timers kø. 

Siden dette var i et land der vi bare var få dager, og vi kun hadde en dag til denne parken, måtte det slikt armbånd til for å få noe effekt ut av dagen. 
Båndet kostet like mye som den skikkelig dyre inngangsbilletten, så det var veldig få som kjøpte det. På denne måten fikk vi tatt de fleste attraksjonene på en dag. 
Men barna våre syntes faktisk det var litt ubehagelig når de passerte samme kø mer enn en gang, for de følte på at de "snek i køen". 

Synes det er fint at de snur, egentlig. Køene der er trege nok som de er, og de ansatte har nok å holde styr på, og det hjalp ikke at de ansatte hele tiden måtte fortelle noen at de måtte stå over en tur, fordi det kom noen med "fast track". 

Skrevet
Tone83 skrev (24 minutter siden):

Egentlig burde de kreve at det ikke slippes inn mere folk i parken når en av attraksjonene har mer enn 30 min kø.   Man betaler for 15 min morro og 6 timer i kø 🙄

Og hva tror du bilettprisene ville bli da??

Synes det er synd Tusenfryd snudde.

• Liker 1
Gjest Optimo
Skrevet

Selv om verden allerede er urettferdig fra før, så betyr ikke det at det er en god ide å la pengene styre på enda flere arenaer. 

Skrevet

Min erfaring fra utlandet er at når du har fasttrack mulighet så er det ett must å ha det siden vanlige køen blir enda tregere enn før. 

• Liker 1
Skrevet

Janteloven står veldig sterkt i Norge. 

Også hatet mot ''de rike''.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...