Plenum77 Skrevet 30. mai 2022 Forfatter #21 Skrevet 30. mai 2022 Fru Solsikke skrev (1 minutt siden): En bedre sammenligning hadde vel vært at jeg sneik i køen, mens dere måtte stått der i timevis. Hvorfor er det en bedre sammenligning? Handler dette for deg om at du ikke liker sniking i kø (som du da i praksis opplever FastTrack som), eller at du synes det er økonomisk urettferdig? 1
Fru Solsikke Skrevet 30. mai 2022 #22 Skrevet 30. mai 2022 Plenum77 skrev (2 minutter siden): Nei, men hvis du har et ektefølt engasjement for utenforskap blant barn, så hadde du engasjert deg akkurat like mye for poden på Elkjøp, som for poden på Tusenfryd. At telefoner ble delt ut på resept da tenker du? 😂 Vi trenger ikke flere arenaer der rikinger kan trykke andre ned (eller bak i køen). De eneste som skulle fått snikbilletter burde vært barn og voksne med spesielle utfordringer. 1 1
Plenum77 Skrevet 30. mai 2022 Forfatter #23 Skrevet 30. mai 2022 (endret) Fru Solsikke skrev (4 minutter siden): At telefoner ble delt ut på resept da tenker du? 😂 Vi trenger ikke flere arenaer der rikinger kan trykke andre ned (eller bak i køen). De eneste som skulle fått snikbilletter burde vært barn og voksne med spesielle utfordringer. Saklig… Som i at det er nøyaktig like urettferdig for mitt barn at du kan kjøpe en dyr telefon til ditt barn, som det er for ditt barn at jeg kjøper en FastTrack-billett til mitt barn. Dette er et objektivt faktum, enten du vil forholde deg til det eller ikke. Endret 30. mai 2022 av Plenum77 3
Hannah80 Skrevet 30. mai 2022 #24 Skrevet 30. mai 2022 Plenum77 skrev (6 minutter siden): Hvorfor er det en bedre sammenligning? Handler dette for deg om at du ikke liker sniking i kø (som du da i praksis opplever FastTrack som), eller at du synes det er økonomisk urettferdig? Nå ligger saken på førstesiden av VG. Kritikken hagler. Og det er det en grunn til.
Fru Solsikke Skrevet 30. mai 2022 #25 Skrevet 30. mai 2022 Plenum77 skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det en bedre sammenligning? Handler dette for deg om at du ikke liker sniking i kø (som du da i praksis opplever FastTrack som), eller at du synes det er økonomisk urettferdig? Er det virkelig så vanskelig å vise empati med barn? Du står der i solsteiken og svetter, du har stått der i evigheter, endelig er det din tur - nei der kom det en med snikbillett som tar turen for 1000000 gang - og du må vente enda lenger. Ser du ikke hvor urettferdig det vil føles i den situasjonen? Om noen kjøper en dyr iphone til ungen sin, mens du tvinger ungen din til å glane på, så er det lett å fjerne seg fra situasjonen (bytte foreldre er det verre med). Det er ikke like enkelt i situasjonen beskrevet over. 10 1
Plenum77 Skrevet 30. mai 2022 Forfatter #26 Skrevet 30. mai 2022 Fru Solsikke skrev (6 minutter siden): At telefoner ble delt ut på resept da tenker du? 😂 Vi trenger ikke flere arenaer der rikinger kan trykke andre ned (eller bak i køen). De eneste som skulle fått snikbilletter burde vært barn og voksne med spesielle utfordringer. Og man er søren ikke rik fordi man bruker 300kr ekstra på en inngangsbillett til Tusenfryd. Hvor rik er du da der du sitter bak iPhonen din til 10 000kr? 8
Plenum77 Skrevet 30. mai 2022 Forfatter #27 Skrevet 30. mai 2022 Hannah80 skrev (3 minutter siden): Nå ligger saken på førstesiden av VG. Kritikken hagler. Og det er det en grunn til. Å ikke svare på spørsmålet er en klassiker 👍 2
Hannah80 Skrevet 31. mai 2022 #28 Skrevet 31. mai 2022 Plenum77 skrev (Akkurat nå): Å ikke svare på spørsmålet er en klassiker 👍 Skjønner du det virkelig ikke selv? Jeg syns Tusenfryd kan være en arena hvor økonomiske forskjeller ikke betyr noe for barna. At barna stiller likt i en fornøyelsespark. Forskjellen kjenner de på når det kommer til de fleste andre arenaer. 2 1
Fru Solsikke Skrevet 31. mai 2022 #29 Skrevet 31. mai 2022 Plenum77 skrev (1 minutt siden): Og man er søren ikke rik fordi man bruker 300kr ekstra på en inngangsbillett til Tusenfryd. Hvor rik er du da der du sitter bak iPhonen din til 10 000kr? Det kommer jo helt an på hvem det dreier seg om. Tenk litt da. Alenemor med 3 barn og ikke kjempegod råd. Det blir 900 ekstra, 1200 om mor må følge barna. Fra disse barnas synsvinkel er de med "snikbilletter" rike. 1
Plenum77 Skrevet 31. mai 2022 Forfatter #30 Skrevet 31. mai 2022 (endret) Fru Solsikke skrev (24 minutter siden): Er det virkelig så vanskelig å vise empati med barn? Du står der i solsteiken og svetter, du har stått der i evigheter, endelig er det din tur - nei der kom det en med snikbillett som tar turen for 1000000 gang - og du må vente enda lenger. Ser du ikke hvor urettferdig det vil føles i den situasjonen? Om noen kjøper en dyr iphone til ungen sin, mens du tvinger ungen din til å glane på, så er det lett å fjerne seg fra situasjonen (bytte foreldre er det verre med). Det er ikke like enkelt i situasjonen beskrevet over. Jeg føler empati for barn som behandles urettferdig hver eneste dag, men for meg står kampene om ulikheter og urett mot helt andre steder enn i FastTrack-køen på Tusenfryd. Det er virkelig, virkelig en bagatell i mitt verdensbilde. Det er snakk om én dag i året, maks. Jeg er mer opptatt av de systemiske forskjellene barn i lavinntektsfamilier opplever hver eneste dag, året rundt. Endret 31. mai 2022 av Plenum77 7 2
Plenum77 Skrevet 31. mai 2022 Forfatter #31 Skrevet 31. mai 2022 (endret) Hannah80 skrev (10 minutter siden): Skjønner du det virkelig ikke selv? Jeg syns Tusenfryd kan være en arena hvor økonomiske forskjeller ikke betyr noe for barna. At barna stiller likt i en fornøyelsespark. Forskjellen kjenner de på når det kommer til de fleste andre arenaer. Okey, så det store engasjementet ditt for utenforskap hos barn i lavinntektsfamilier hviler på den ene dagen i året (eller kanskje i livet) når man er på Tusenfryd. Du tror oppriktig at det at ingen «sniker» utgjør en forskjell for de dette gjelder? Da er du i alle fall ikke i denne kategorien selv, det er helt sikkert, men takk for engasjementet👍 Endret 31. mai 2022 av Plenum77 5
Plenum77 Skrevet 31. mai 2022 Forfatter #32 Skrevet 31. mai 2022 (endret) Fru Solsikke skrev (19 minutter siden): Det kommer jo helt an på hvem det dreier seg om. Tenk litt da. Alenemor med 3 barn og ikke kjempegod råd. Det blir 900 ekstra, 1200 om mor må følge barna. Fra disse barnas synsvinkel er de med "snikbilletter" rike. «Vi trenger ikke flere arenaer hvor rikinger kan trykke ned andre» skrev du. Så jeg er en riking hvis jeg kjøper FastTrack-billett på Tusenfryd én gang i året, men du er ingen riking som kjøper iPhone til dine barn, som de går rundt med å «trykker ned» medelever fra lavinntektsfamilier hver skoledag hele året? For en selvinnsikt… Endret 31. mai 2022 av Plenum77 7
Fru Solsikke Skrevet 31. mai 2022 #33 Skrevet 31. mai 2022 Plenum77 skrev (6 minutter siden): Jeg føler empati for barn som behandles urettferdig hver eneste dag, men for meg står kampene for ulikheter og urett mot barn helt andre steder enn i FastTrack-køen på Tusenfryd. Det er virkelig, virkelig en bagatell i mitt verdensbilde. Det er snakk om én dag i året, maks. Jeg er mer opptatt av de systemiske forskjellene barn i lavinntektsfamilier opplever hver eneste dag, året rundt. 🙄 Ja for det eneste vi som er uenige med deg er opptatt av er tusenfryd... Om du virkelig er opptatt av forskjellene barn i lavinntekstfamilier opplever så burde du vært imot at det skal gå an å kjøpe bedre behandling (sniking i kø) for samme vare (attraksjon) på en arena som er for barn. 5
Plenum77 Skrevet 31. mai 2022 Forfatter #34 Skrevet 31. mai 2022 Fru Solsikke skrev (1 minutt siden): 🙄 Ja for det eneste vi som er uenige med deg er opptatt av er tusenfryd... Om du virkelig er opptatt av forskjellene barn i lavinntekstfamilier opplever så burde du vært imot at det skal gå an å kjøpe bedre behandling (sniking i kø) for samme vare (attraksjon) på en arena som er for barn. Det er i alle fall det eneste du ønsker å snakke om. Andre eksempler og situasjoner (hvor kanskje til og med du er like moralsk forkastelig som de som kjøper FastTrack på Tusenfryd) det latterliggjøres, unngås og kalles «noe annet». Tusenfryd er man på maks en gang i året. Det er ikke hvorvidt noen går foran deg eller ikke den ene dagen som utgjør en forskjell for de dette gjelder. Det vet du helt tydelig svært lite om. 5
Imariuz Skrevet 31. mai 2022 #35 Skrevet 31. mai 2022 Jeg ser ingen problemer med at Tusenfryd tilbyr dette som en mulighet for de som ikke vil eller av ulike årsaker ikke orker å stå i kø. Dem som er så fryktelig imot dette kan protestere med lommeboka ved å la være å kjøpe det eller boikotte Tusenfryd, hvordan andre velger å prioritere sine egne penger er deres sak. 3
Fru Solsikke Skrevet 31. mai 2022 #36 Skrevet 31. mai 2022 Plenum77 skrev (2 minutter siden): «Vi trenger ikke flere arenaer hvor rikinger kan trykke med andre» skrev du. Så jeg er en riking hvis jeg kjøper FastTrack-billett på Tusenfryd én gang i året, men du er ingen riking som kjøper iPhone til dine barn, som de går rundt med å «trykker ned» medelever fra lavinntektsfamilier hver skoledag hele året? For en selvinnsikt… Altså, hæ? Du skjønner jo ikke hva vi diskuterer i det hele tatt. Vi trenger ikke flere arenaer der barn opplever forskjellsbehandling basert på økonomi. Merk deg ordet flere. Og det er heller ikke en vare som blir kjøpt, men bedre behandling. I tillegg er det annerledes å se andre eie dyre ting, noe annet å oppleve forskjellsbehandling når dere skal gjøre samme aktivitet. 5 2
Fru Solsikke Skrevet 31. mai 2022 #37 Skrevet 31. mai 2022 Plenum77 skrev (7 minutter siden): Det er i alle fall det eneste du ønsker å snakke om. Andre eksempler og situasjoner (hvor kanskje til og med du er like moralsk forkastelig som de som kjøper FastTrack på Tusenfryd) det latterliggjøres, unngås og kalles «noe annet». Tusenfryd er man på maks en gang i året. Det er ikke hvorvidt noen går foran deg eller ikke den ene dagen som utgjør en forskjell for de dette gjelder. Det vet du helt tydelig svært lite om. Du klager på at jeg holder meg til temaet i tråden. Det har jeg aldri opplevd før 😂 6
Plenum77 Skrevet 31. mai 2022 Forfatter #38 Skrevet 31. mai 2022 (endret) Fru Solsikke skrev (22 minutter siden): Altså, hæ? Du skjønner jo ikke hva vi diskuterer i det hele tatt. Vi trenger ikke flere arenaer der barn opplever forskjellsbehandling basert på økonomi. Merk deg ordet flere. Og det er heller ikke en vare som blir kjøpt, men bedre behandling. I tillegg er det annerledes å se andre eie dyre ting, noe annet å oppleve forskjellsbehandling når dere skal gjøre samme aktivitet. Jo, jeg skjønte utmerket godt hva du mente. Du skjønte bare ikke at jeg skjønte det utfra svaret jeg ga, så jeg prøver på nytt: »Vi trenger ikke flere arenaer hvor rikinger kan trykke ned andre» skriver du. Videre understreker du at «riking» er relativt til situasjon, underforstått på Tusenfryd er man rik hvis man kan betale 300kr ekstra pr. billett. Poenget du imidlertid ikke ser ut til å ta er at hvis du kaller meg en riking som kjøper FT på Tusenfryd, så er du jo i høyeste grad selv en riking i det øyeblikket du kjøper dyre klær, reiser, elektronikk osv til egne barn, sett gjennom øynene til de barna fra lavinntektsfamilier som omgås dine barn daglig eller ukentlig på skole, trening eller hva det måtte være. Da er det i alle fall spesielt å moralisere over de som velger å kjøpe en FT-billett én forbanna dag i året til 300kr på Tusenfryd, og fra sin høye hest kreve at arenaene for forskjellsbehandling ikke skal utvides… Endret 31. mai 2022 av Plenum77 7
Rosagodis Skrevet 31. mai 2022 #39 Skrevet 31. mai 2022 "bare 1500kr MER".... Du skulle SERIØST kjent på og være fattig i Norge!!!! Prøv et år og være uføretrygda du, og blir prioritert sist i alle slags køer.... Og ikke engang ha råd til slik luxsus som tusenfryd da blir for oss... (og jeg har ikke barn engang, jeg syntes virkelig synd på de som er ufør og har barn og betale for i tilegg) 😪 10
Example Skrevet 31. mai 2022 #40 Skrevet 31. mai 2022 Man kan godt le av at dette er "unorsk", men her kan fint kapitalismens tanker om konkurranse slå kraftig tilbake på Tusenfryd. I så måte er det helt fortjent, om de ikke har forstått sitt eget marked. Det er lov å tolke signaler i samfunnet. De aller fleste ønsker ikke at barn skal åpenlyst oppleve forskjellssamfunnet på kroppen som dette. Jeg har vanskelig for å tro at de vil tjene inn tapet i denne saken. Og det er vel fortjent. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå