Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I dag våknet jeg opp til gladnyheten om at Tusenfryd, som første norske fornøyelsespark, endelig har innført vaskekte FastTrack-billetter.

Dette er noe jeg har savnet i åresvis etter å ha opplevd dette både i Universal Studios og Six Flags i USA.

Nå ser jeg at dette har skapt så mye furore at det er førstesidestoff i omtrent alle nettaviser, samtidig som det koker over i sosiale medier.

Det som går igjen er at «dette bare er noe for rikfolk, mens alle andre må stå i kø» 

Jeg skjønner virkelig ikke problemet?!

For det første er dette snakk om 300kr ekstra pr. billett altså 1500kr ekstra for en familie på 5.

Er det virkelig så ille stilt for «folk flest» i Norge at 1500kr fra eller til kanskje maks én gang i året er det som velter familieøkonomien?

Det blir rett og slett ikke Tusenfryd dette året dersom det hadde kostet 1500kr mer? Virkelig? Medianinntekten i Norge er på over en halv million kroner, så dette synes jeg er facinerende. Hva gjør man hvis vaskemaskinen ryker, eller man skader bilen og må ut med en egenandel? Hvis svaret er bankerott så må man seriøst vurdere sine utgifter og prioriteringer. Da burde man ikke dra på Tusenfryd i det hele tatt og heller satt noen kroner på sparekontoen. Gjør heller noe annet trivelig sammen i skog og mark og vent med Tusenfryd til man har bedre økonomi.

Det andre som går igjen er dette med økte forskjeller og «elitisme». Som om ikke de foreldrene med best råd allerede kan kjøpe de flotteste fotballskoene, Golden Circle konsertbilletter, den feteste mobilen, business class billett på flyet til syden eller hva enn faen det skulle være til barna sine?

Det ER økonomiske forskjeller mellom folk. Slik har det alltid vært siden menneskets begynnelse og slik kommer det alltid til å være. Det handler om snakke med barna sine om realitetene og lære dem til å bli gode samfunnsborgere som holder sin sti ren og behandler folk på sin vei med respekt, samma hva slags lommebok de har. Å prøve å skulle skåne barn fra den virkelige verden tror jeg skaper flere problemer enn det løser. Snakk heller med barna om hvorfor ting er som de er og at Norge tross alt er det mest egalitære landet i verden.

Jeg var ikke blant de barna som hadde mest og best, men jeg aksepterte at slik var det og ble lært opp til å først å fremst være et godt medmenneske, ikke en misunnelig stakkar bare fordi jeg ikke hadde alt som alle andre barn hadde. Denne måten å møte naturlige ulikheter på har gjort meg til en mer tolerant person som har det veldig godt med meg selv. Jeg opplever også å få mye respekt for den type uselvisk holdning, enten det nå kommer fra fattige eller rike. Jeg har ikke lidd noen nød, selv om jeg ikke hadde eller ble med på alt som alle andre gjorde. Den dag i dag så har folk finere hus enn meg, bedre bil, hytte på fjellet, bedre rente, diamantservice hos SAS, privat helseforsikring, høyere prioritet hos Hertz, går foran meg i køer eller what have you, og det lever jeg forbanna godt med! Er jeg, eller barna mine, mindre verdt av den grunn? Nei, nettopp!

Tanker?

Endret av Plenum77
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, unger har ikke valget du har om å prioritere å betale deg fram i køen, de ser bare at de blir forbigått av de bedrestilte barna. 

En annen tanke er jo at velger veldig mange å betale ekstra, blir køa lang der istedenfor....,..

• Liker 27
Skrevet (endret)
Tomina skrev (12 minutter siden):

Ja, unger har ikke valget du har om å prioritere å betale deg fram i køen, de ser bare at de blir forbigått av de bedrestilte barna. 

En annen tanke er jo at velger veldig mange å betale ekstra, blir køa lang der istedenfor....,..

Det samme opplever vel barna når andre kommer med fetere fotballsko, mobil, utenlandsturer, restaurantopplevelser, konsertbilletter osv?

Eller hva med at noen ikke får sett fotballkamper på TV fordi foreldrene ikke prioriterer TV2 Play Total til 699kr/mnd.

Alt dette er valg de ikke selv har eller tar.

Vi kan fortsette denne listen i det evige. Hva tenker du om dette? Er alt dette feil?

Burde det forbys?

Eller burde vi snakke med barna våre om realitetene og heller hjelpe dem til å håndtere dem?

Og hva med barna som sitter hjemme og ser på TV eller nett at dine barn er på Tusenfryd og koser seg, mens de selv ikke har råd?

Burde vi fjernet Tusenfryd? Slik at ingen barn opplever forskjeller?

Endret av Plenum77
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Tomina skrev (44 minutter siden):

Det andre løses ved at det alltid kun selges et gitt antall FastTrack-billetter pr. dag så ikke ordningen kanibaliserer seg selv.

Tusenfryd har startet ytterst beskjedent med bare 50 billetter pr. dag.

De kan øke dette betydelig før det ev. ville blitt et problem.

Endret av Plenum77
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Tomina skrev (6 minutter siden):

Den direkte forbigåelsen som dette vil skape er igrunn godt beskrevet her :

https://www.nrk.no/ytring/hva-i-all-verden-var-det-de-tenkte_-1.15984916

Hva mener du med den direkte forbigåelsen?

Jeg opplever ikke at du svarer på spørsmålet ved å linke til en artikkel?

Er det ok at dine barn har råd til ting mine barn ikke har?

Hvis nei, skal vi da frata deg muligheten til å kjøpe dem ting og opplevelser som jeg ikke har råd til å gi mine barn?

Hvis nei, hvorfor er du i mot FastTrack på Tusenfryd da?

Endret av Plenum77
  • Liker 5
Skrevet
Plenum77 skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med den direkte forbigåelsen?

Jeg opplever ikke at du svarer på spørsmålet ved å linke til en artikkel?

Er det ok at dine barn har råd til ting mine barn ikke har?

Hvis nei, skal vi da frata deg muligheten til å kjøpe dem ting og opplevelser som jeg ikke har råd til å gi mine barn?

Hvis nei, hvorfor er du i mot FastTrack på Tusenfryd da?

"Å stå i porten inn til karusellene og si at noen skal slippe inn før andre, at denne jenta skal få mer ut av dagen i fornøyelsesparken enn denne gutten, er å skape sårhet, misunnelse og mindreverdighetskomplekser mellom barn som ikke selv har noe valg, og en følelse av forskjeller og fremmedhet mellom dem som skal føle seg som en del av det samme."

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Tomina skrev (2 minutter siden):

"Å stå i porten inn til karusellene og si at noen skal slippe inn før andre, at denne jenta skal få mer ut av dagen i fornøyelsesparken enn denne gutten, er å skape sårhet, misunnelse og mindreverdighetskomplekser mellom barn som ikke selv har noe valg, og en følelse av forskjeller og fremmedhet mellom dem som skal føle seg som en del av det samme."

Okey. Hva er forskjellen på det, og på at ditt barn har vært på Tusenfryd i sommer og forteller til hele klassen hvor fint var, mens mitt må sitte å høre på, vel vitende om at vi ikke hadde råd?

Endret av Plenum77
  • Liker 4
Skrevet
Plenum77 skrev (Akkurat nå):

Okey. Hva er forskjellen på det, og på at ditt barn har vært på Tusenfryd i sommer og forteller om til hele klasse hvor fint var, mens mitt må sitte å høre på, vel vitende om at vi ikke hadde råd?

Det er noe annet å stå å se på at andre unger går forbi rett ved der de står i lang kø , enn å høre om det lenge etterpå. 

Det er en grunn til at så mange reagerer på det.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Familier som har unger med spesielle behov, er de eneste som burde kunne få benytte seg av slike "snike i køen-billetter". 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Tomina skrev (5 minutter siden):

Det er noe annet å stå å se på at andre unger går forbi rett ved der de står i lang kø , enn å høre om det lenge etterpå. 

Det er en grunn til at så mange reagerer på det.

Hva om vi begge står på Elkjøp og mitt barn må oppleve live at du kjøper en dyr, flott iPhone til ditt barn, som jeg må fortelle mitt barn at vi ikke har råd til?

Grunnen til at mange reagerer er at de kun bryr seg om forskjeller når det rammer deres eget barn. Men forskjeller som rammer andre er plutselig «noe annet».

Endret av Plenum77
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Familier som har unger med spesielle behov, er de eneste som burde kunne få benytte seg av slike "snike i køen-billetter". 

Hvorfor det?

Da skal det samme gjelde ved kjøp av mobil da?

Ingen barn skal trenge å oppleve at man ikke har råd til det samme som noen andre, at man er «annenrangs»? Eller?

Endret av Plenum77
  • Liker 4
Skrevet
Plenum77 skrev (7 minutter siden):

Okey. Hva er forskjellen på det, og på at ditt barn har vært på Tusenfryd i sommer og forteller til hele klassen hvor fint var, mens mitt må sitte å høre på, vel vitende om at vi ikke hadde råd?

Det er verre om noen spiser kjempegod mat rett foran deg når du er skrubbsulten, enn å sitte hjemme og se det på tv eller høre folk fortelle om god mat de spiser.

Det er ikke så komplisert å forstå.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor det?

Da skal det samme gjelde ved kjøp av mobil da?

Ingen barn skal trenge å oppleve at man ikke har råd til det samme som noen andre, at man er «annenrangs»?

Merkelig sammenligning. Men så flott for dere da, at dere nå slipper å stå i kø på Tusenfryd 👍

Skrevet
Fru Solsikke skrev (Akkurat nå):

Det er verre om noen spiser kjempegod mat rett foran deg når du er skrubbsulten, enn å sitte hjemme og se det på tv eller høre folk fortelle om god mat de spiser.

Det er ikke så komplisert å forstå.

Jo, det er faktisk fryktelig vanskelig å forstå.

La meg derfor gi et annet eksempel. Du og jeg står inne på en restaurant på Tusenfryd med hver vår unge. Din bestiller kuleis med 3 store kuler. Det vil poden min også ha, men jeg må fortelle ham at vi kun har råd til den med én.

Ser du virkelig ikke at dette er akkurat det samme? Skal du da ikke få lov til å kjøpe den med tre kuler, fordi JEG ikke har råd til den? Slik at mitt barn slipper å oppleve den ydmykelsen..

• Liker 5
Skrevet
Plenum77 skrev (5 minutter siden):

Hva om vi begge står på Elkjøp og mitt barn må oppleve live at du kjøper en dyr, flott iPhone til ditt barn, som jeg må fortelle mitt barn at vi ikke har råd til?

Grunnen til at mange reagerer er at de kun bryr seg om forskjeller når det rammer deres eget barn. Men forskjeller som rammer andre er plutselig «noe annet».

Ah, så siden barn opplever slikt på elkjøp (og andre butikker) så skal det trykkes i tryne på dem ved enhver mulighet?

• Liker 13
Skrevet
Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Merkelig sammenligning. Men så flott for dere da, at dere nå slipper å stå i kø på Tusenfryd 👍

Hvorfor er det en merkelig sammenligning?

Skrevet
Fru Solsikke skrev (1 minutt siden):

Ah, så siden barn opplever slikt på elkjøp (og andre butikker) så skal det trykkes i tryne på dem ved enhver mulighet?

Nei, men hvis du har et ektefølt engasjement for utenforskap blant barn, så hadde du engasjert deg akkurat like mye for poden på Elkjøp, som for poden på Tusenfryd.

• Liker 1
Skrevet

Jo, det er faktisk fryktelig vanskelig å forstå.

La meg derfor gi et annet eksempel. Du og jeg står inne på en restaurant på Tusenfryd med hver vår unge. Din bestiller kuleis med 3 store kuler. Det vil poden min også ha, men jeg må fortelle ham at vi kun har råd til den med én.

Ser du virkelig ikke at dette er akkurat det samme? Skal du da ikke få lov til å kjøpe den med tre kuler, fordi JEG ikke har råd til den? Slik at mitt barn slipper å oppleve den ydmykelsen..

En bedre sammenligning hadde vel vært at jeg sneik i køen, mens dere måtte stått der i timevis.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Trenger vi virkelig enda flere arenaer hvor barn får kjenne på forskjeller? Har vi ikke nok av det ellers i samfunnet? 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...