AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #1 Skrevet 30. mai 2022 Jeg og kjæresten over 4 år planlegger å gifte oss og flytte sammen. Vi har begynt å snakke endel om økonomi, og hvordan vi ønsker/forventer at ting skal bli. Foreløpig tenker vi å ha 100% felles økonomi i hverdagen der alle inntekter (lønn, barnetrygd, bidrag) går inn på én konto, og at vi deretter fordeler det på forskjellige kontoer i fellesskapet. Er det noen som har eller har hatt en slik løsning? Hvordan har det fungert for dere og barna? Noen fallgruver vi burde se etter? Anonymkode: 7082f...9f4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #2 Skrevet 30. mai 2022 Har du eller han barn fra før og hvor mange på hver side evt? Skal dere kjøpe 50/50? Anonymkode: c192b...994
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #3 Skrevet 30. mai 2022 Hvordan har dere strukturert økonomien hittil? Tjener dere ca. like mye? Har dere like mange barn? Anonymkode: 8fdf0...ba1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #4 Skrevet 30. mai 2022 Vi gjør motsatt - har igjen like mye til personlig forbruk. Resten går til lån, sparing og faste utgifter. Nå har vi gjort det sånn i noen år, og det har justert seg litt. Dvs at når vi jobber overtid, beholder vi det ekstra selv. Men går regningskonoten tom, må vi begge fylle på. Anonymkode: 2d18e...ef5 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #5 Skrevet 30. mai 2022 Mannen min og jeg har det slik at begge får lønn inn på samme kontoen. Deretter setter vi en fast sum inn på regningskonto, en fast sum til sparing, og en fast sum over på hver sin "lommepenge-konto". Det som da er igjen på lønningskontoen bruker vi på mat og andre fellesting. Anonymkode: 17a8e...f59 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #6 Skrevet 30. mai 2022 Vi har en felles regningskonto og felles matkonto. Uproblematisk siden vi per i dag tjener ca. det samme. Anonymkode: 8fdf0...ba1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har du eller han barn fra før og hvor mange på hver side evt? Skal dere kjøpe 50/50? Anonymkode: c192b...994 Begge har barn på hver vår side. 2 og 3. Eierbrøken kommer til å bli forskjellig da vi ulik EK fra boligene vi selger. Ca 40/60 eller 35/65, men det avhenger av hva den reelle EK’en blir etter salg. Skal ha særeie på hver vår eierbrøk for å gjøre evt arveoppgjør enklere for barna. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvordan har dere strukturert økonomien hittil? Tjener dere ca. like mye? Har dere like mange barn? Anonymkode: 8fdf0...ba1 Vi tjener ganske forskjellig, men begge klarer seg fint hver for seg, og vi har veldig likt syn på forbruk og sparing. Vi har 2 og 3 barn, men de bor forskjellig. De 3 barna bor 100% hjemme og de 2 50/50. ts Anonymkode: 7082f...9f4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #8 Skrevet 31. mai 2022 Hvis en har tre barn som skal bo der 100%, og den andre har to som skal bo der 50%, så synes jeg det blir litt feil å putte alt i en felles kasse. Jeg tror også det kan bli litt grobunn for konflikt med tiden. Er barna like gamle og har de like "vaner"/livsstil? Anonymkode: c54b0...b9a 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #9 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis en har tre barn som skal bo der 100%, og den andre har to som skal bo der 50%, så synes jeg det blir litt feil å putte alt i en felles kasse. Jeg tror også det kan bli litt grobunn for konflikt med tiden. Er barna like gamle og har de like "vaner"/livsstil? Anonymkode: c54b0...b9a De 3 som bor 100% hjemme er eldre, og to av dem jobber for egne lommepenger selv. Forelder får også bidrag for dem, og bidraget skal også gå i fellespotten. Generelt har de ganske lik livsstil og er vant til å ha det relativt nøkternt, selv om ikke oss foreldrene har dårlig råd. Vet at mange reagerer på forskjellige utgifter til barn og regner «betalingsansvar» i brøker, men vi har tenkt at så lenge vi legger alt inn i felles pott vil det være naturlig å også forbruke fra felles pott. Planen er jo selvfølgelig å være sammen til en av oss dør, men vi vil ha ordnede forhold dersom noe skulle skje likevel, og det har vi med særeiet. Det er hverdagsøkonimien som i praksis blir felles. ts Anonymkode: 7082f...9f4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #10 Skrevet 31. mai 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg og kjæresten over 4 år planlegger å gifte oss og flytte sammen. Vi har begynt å snakke endel om økonomi, og hvordan vi ønsker/forventer at ting skal bli. Foreløpig tenker vi å ha 100% felles økonomi i hverdagen der alle inntekter (lønn, barnetrygd, bidrag) går inn på én konto, og at vi deretter fordeler det på forskjellige kontoer i fellesskapet. Er det noen som har eller har hatt en slik løsning? Hvordan har det fungert for dere og barna? Noen fallgruver vi burde se etter? Anonymkode: 7082f...9f4 Jeg mener det er irrelevant at den ene tjener mer. Det burde fordeles likt uansett. Synes derimot at den som har flest barn burde betale litt mer til fellesen. Husk å ha egne kontoer til private utgifter. Anonymkode: 7159a...a06 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #11 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): De 3 som bor 100% hjemme er eldre, og to av dem jobber for egne lommepenger selv. Forelder får også bidrag for dem, og bidraget skal også gå i fellespotten. Generelt har de ganske lik livsstil og er vant til å ha det relativt nøkternt, selv om ikke oss foreldrene har dårlig råd. Vet at mange reagerer på forskjellige utgifter til barn og regner «betalingsansvar» i brøker, men vi har tenkt at så lenge vi legger alt inn i felles pott vil det være naturlig å også forbruke fra felles pott. Planen er jo selvfølgelig å være sammen til en av oss dør, men vi vil ha ordnede forhold dersom noe skulle skje likevel, og det har vi med særeiet. Det er hverdagsøkonimien som i praksis blir felles. ts Anonymkode: 7082f...9f4 Det høres ut som dere må føle litt på dette selv, og erfare hvordan det blir og kanskje revurdere underveis. Her er det særkullsbarn på ene siden og ett felles, og vi holder det helt separat. Her er livsstil også relevant da min mann ikke bare har høyere inntekt men et mye høyere forbruk enn meg. Jeg er også yngre og ønsker å spare litt av inntekten min hver måned da jeg tenker mer fremover, og i en felles pott ville alt gått ned i sluket. Vi deler det daglige matbudsjettet mellom oss to, men han fyller opp kjøleskap de dagene barna hans er hos oss. Anonymkode: c54b0...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #12 Skrevet 31. mai 2022 For min del høre det ikke så galt ut at man har felles økonomi tross ulikt antall barn, og at de tre bor 100%, når de tjener egne lommepenger og det betales bidrag for dem. Selv om dere har relativt likt syn på økonomi anbefaler jeg likevel at dere avtaler en fast sum dere begge to har til eget bruk hver måned, for ellers kan slikt fort generere konflikter. Bedre å ha en sum som er personlig, og lik, så dere ikke trenger å diskutere hvert innkjøp, i forhold til om det er lurt og nødvendig, eller hvem som har brukt mest på å spise ute med venner for eksempel. Selv om man stort sett er enig trenger man ikke å lage potensielle krangler om slikt, og du kan gå til frisør og han kan kjøpe noe du synes er unødvendig uten at dere trenger å diskutere slikt. Summen hver av dere disponerer selv må dere bli enige om, litt ut fra behov, mulighet og interesser. Vi har 3000 kr hver til slikt. Hans penger går stort sett til å gå ut med venner, mine stort sett til hus og hage, pluss hudpleie og frisør. At jeg bruker en del av mine på hus og hage er mitt valg, og ting han ikke synes er nødvendig, men som da ikke generere diskusjoner. Man er sjelden helt like i prioriteringer selv om man er generelt ganske samstemte, så en egen sum er klokt. Anonymkode: 7df3c...2a3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #13 Skrevet 31. mai 2022 Dere har kanskje tenkt på det, men jeg synes det er viktig å nevne uansett at dere må passe på å ha sparepenger på egne kontoer og at ikke bare en av dere står som juridisk eier av alle felleskontoene (oppfattet innlegget som at dere skulle dele opp alt som kommer inn på flere). Dersom juridisk eier dør så låses kontoene og blir en del av boet. Det er vanskelig nok med alt som skjer om man ikke har tilgjengelige midler. Anonymkode: 3d73b...395 2 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #14 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere har kanskje tenkt på det, men jeg synes det er viktig å nevne uansett at dere må passe på å ha sparepenger på egne kontoer og at ikke bare en av dere står som juridisk eier av alle felleskontoene (oppfattet innlegget som at dere skulle dele opp alt som kommer inn på flere). Dersom juridisk eier dør så låses kontoene og blir en del av boet. Det er vanskelig nok med alt som skjer om man ikke har tilgjengelige midler. Anonymkode: 3d73b...395 Veldig godt tips! Gjelder dette også dersom man er gift? ts Anonymkode: 7082f...9f4
Million Skrevet 31. mai 2022 #15 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg og kjæresten over 4 år planlegger å gifte oss og flytte sammen. Vi har begynt å snakke endel om økonomi, og hvordan vi ønsker/forventer at ting skal bli. Foreløpig tenker vi å ha 100% felles økonomi i hverdagen der alle inntekter (lønn, barnetrygd, bidrag) går inn på én konto, og at vi deretter fordeler det på forskjellige kontoer i fellesskapet. Er det noen som har eller har hatt en slik løsning? Hvordan har det fungert for dere og barna? Noen fallgruver vi burde se etter? Anonymkode: 7082f...9f4 Burde dere ikke prøve å bo sammen som samboere først en stund, før dere begynner å legge alle pengene i en pott? Og er det så lurt å gå hen og gifte dere før dere har prøvd samboerskap først? For alt du vet kan han være en håpløs tosk når det kommer til økonomi, ha masse lån og kredittkort som er makset og gud vet hva. Jeg hadde aldri åpnet min konto eller delt konto med en jeg ikke har bodd sammen med ganske lenge først. Eller, jeg hadde for så vidt aldri delt konto med noen. Men sånn er nå jeg. Som gift delte vi på alle fellesutgiftene, som boliglån, matutgifter, strøm, kommunale avgifter etc. Men det var jeg som betalte dem fra min konto, og så gjorde vi opp i etterkant. Jeg hadde gode grunner til å ikke gi mannen tilgang til mine penger. For da hadde det vært tomt der etter en uke eller to... 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #16 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Veldig godt tips! Gjelder dette også dersom man er gift? ts Anonymkode: 7082f...9f4 Ja. Kontoer blir låst når en person dør, inntil arveoppgjøret er ferdig og de ser hvem som har rett på hva. Anonymkode: e9074...9ed 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #17 Skrevet 31. mai 2022 Million skrev (6 minutter siden): Burde dere ikke prøve å bo sammen som samboere først en stund, før dere begynner å legge alle pengene i en pott? Og er det så lurt å gå hen og gifte dere før dere har prøvd samboerskap først? For alt du vet kan han være en håpløs tosk når det kommer til økonomi, ha masse lån og kredittkort som er makset og gud vet hva. Jeg hadde aldri åpnet min konto eller delt konto med en jeg ikke har bodd sammen med ganske lenge først. Eller, jeg hadde for så vidt aldri delt konto med noen. Men sånn er nå jeg. Som gift delte vi på alle fellesutgiftene, som boliglån, matutgifter, strøm, kommunale avgifter etc. Men det var jeg som betalte dem fra min konto, og så gjorde vi opp i etterkant. Jeg hadde gode grunner til å ikke gi mannen tilgang til mine penger. For da hadde det vært tomt der etter en uke eller to... Vi har bodd delvis sammen en lang periode, men har beholdt hver vår bolig. Vi har begge jevnlig innsyn i hverandres økonomi og går ofte inn i nettbankene sammen for å se på sparing, fond, utgifter osv, og det vil som nevnt avtales særeie på verdiene så selv om en av oss skulle slå fullstendig om og forbruke enormt, så vil konsekvensene bli minimale da det er kun hverdagsøkonimien som skal deles. Når det er sagt ville jeg ikke ha ønsket å dele økonomi med noen som ikke hadde kontroll, og uoppfordret viste meg at han hadde kontroll, slik min kjæreste gjør i dag. ts Anonymkode: 7082f...9f4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #18 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mannen min og jeg har det slik at begge får lønn inn på samme kontoen. Deretter setter vi en fast sum inn på regningskonto, en fast sum til sparing, og en fast sum over på hver sin "lommepenge-konto". Det som da er igjen på lønningskontoen bruker vi på mat og andre fellesting. Anonymkode: 17a8e...f59 Det er dumt å ha felles lønnskonto, om den ene dør blir kontoen sperret. Da har den som sitter tilbake ikke tilgang til sine egne penger en gang. Anonymkode: af0f4...d25 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #19 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig godt tips! Gjelder dette også dersom man er gift? ts Anonymkode: 7082f...9f4 Ja Anonymkode: af0f4...d25
Gjest O.G. Skrevet 31. mai 2022 #20 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg og kjæresten over 4 år planlegger å gifte oss og flytte sammen. Vi har begynt å snakke endel om økonomi, og hvordan vi ønsker/forventer at ting skal bli. Foreløpig tenker vi å ha 100% felles økonomi i hverdagen der alle inntekter (lønn, barnetrygd, bidrag) går inn på én konto, og at vi deretter fordeler det på forskjellige kontoer i fellesskapet. Er det noen som har eller har hatt en slik løsning? Hvordan har det fungert for dere og barna? Noen fallgruver vi burde se etter? Anonymkode: 7082f...9f4 Du skal ha dine penger inn på en konto hvor en annen har full adgang til å bruke av de som h*n vil? Hvem kom med det forslaget?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå