AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #1 Skrevet 30. mai 2022 Jeg har tillatelse til å åpne post sier han, for han er dårlig på det. På den måten har han noe mer styring og dette ble bestemt for få måneder siden. Så sier han at han har driti seg ut og tatt noen dårlige valg. Han sier summen av gjelden sin, men jeg leste jo posten hans og fant en helt annen sum. Dette er igrunn et skikkelig luksusfellen tilfellet. Vi mister ikke bolig fordi den ikke har høy nok verdi, samme med bilen hans. Han har ingenting av verdi for pengene han har brukt. Vi har gjort alt riktig hittil med at jeg har tillatelse til å sette opp nedbetalingsplaner og ringe hver enkelt han skylder penger til. Vi har også solgt alt som kan ha litt verdi og tømt boden totalt. Han jobber mer nå og fremover for å få betalt ned, jeg jobber det jeg kan for å holde husstanden gående. Gjelden hans er fra før oss så den har ikke noe med meg å gjøre, men den er gammel og bygd på. Nå er det trekk her og trekk der. Jeg betaler strømmen, internettet, maten, barnehagen, alt barnet trenger, av det som egentlig er felles. Jeg jobber også det jeg kan, tar på meg ekstra når jeg kan og gjør mitt. Barnet har alt det trenger og lider ingen nød i dette. Alt av morro er kuttet ut, kosemat, snacks og slikt er forbeholdt barnet. Vi lever på 6500,- i mat og bleier per måned. Jeg har kuttet ut snusen for å spare ennå mer penger. Jeg har 300,- i mnd på lunsj på jobb. Bilen min er ikke verdt filla og er en nesten 20 år gammel haug. Hadde jeg bodd alene så hadde jeg ikke hatt det bedre enn nå. Vi har tak over hodet og jeg hadde ikke hatt mer å rutte med i månedene da heller. Jeg ønsker ikke noe brudd basert på det her for oss to i mellom har det helt supert. Noen flere tips for å få betalt ned en skremmende høy sum? Anonymkode: 28032...266 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #2 Skrevet 30. mai 2022 Hva er summen? Og hva er renten på lånet? Anonymkode: 2dfc8...8b4 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #3 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er summen? Og hva er renten på lånet? Anonymkode: 2dfc8...8b4 Jeg har ikke renten, men summen jeg regna ut med 800k. Jeg er ikke helt sikker på hva som hittil er betalt. Anonymkode: 28032...266 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #4 Skrevet 30. mai 2022 Hva har han å si til at han har oppgitt altfor lav sum? Det er en grov løgn og jeg hadde vært rasende. Anonymkode: e44ee...54a 18 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #5 Skrevet 30. mai 2022 Du kan ikke stole på han. Jeg ville vært skeptisk til denne mannen Anonymkode: 8f83a...c68 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #6 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke renten, men summen jeg regna ut med 800k. Jeg er ikke helt sikker på hva som hittil er betalt. Anonymkode: 28032...266 Hvis du har tilgang til brevene så står renten der. 800.000 er utrolig mye og med mindre han har en svært høy inntekt eller bolig dere kan refinansiere, så vil dette ta svært lang tid å betale ned. Anonymkode: 2dfc8...8b4 4
Eneri Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 Kan dere leie ut hybel i huset?Airbnb -utleie noen uker i året? Etterhvert som huslånet går ned i forhold til boligens verdi, så kan kanskje noe dyr gjeld bakes inn i huslånet: men da slik at du får større eierandel i boligen på hans bekostning. Antar du har forhandlet rente og gebyrer, samt at dere fokuserer på å få ned dyr gjeld først. Kan han evt låne hos familie for å få ned dyr gjeld?(Med gjedsbrev og betalingsplan selvsagt også for den gjelda, men til lavere rente). Er det aktuelt for ham å spørre foreldre om forskudd på arv? 5
Rucula Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 Hva er grunnen til lånet? Hadde det vært ren overforbruk hadde jeg takket for meg og gått... 6
Eneri Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke renten, men summen jeg regna ut med 800k. Jeg er ikke helt sikker på hva som hittil er betalt. Anonymkode: 28032...266 Oi, det var mye! Er det noe misligholdt studielån i den summen også, eller er det bare brukt på fjas? Jeg tenker du må få full råderett en lang periode over alt av konti og at han sperrer seg for ytterligere kreditt. 4
Tone83 Skrevet 30. mai 2022 #10 Skrevet 30. mai 2022 Hadde ikke orket… skal du ta ansvaret forhand gjeld og i tillegg stole på at han ikke gjør noe dumt igjen? 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #11 Skrevet 30. mai 2022 Send inn en søknad om gjeldsordning og se hva de sier. NAV kan hjelpe. Hvis dere får gjeldsordning så hadde det blitt satt av penger til at han dekker 1/2 av felles nødvendige utgifter, så det hadde sannsynligvis vært bedre for deg. Anonymkode: ce77c...30f 11
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #12 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har tillatelse til å åpne post sier han, for han er dårlig på det. På den måten har han noe mer styring og dette ble bestemt for få måneder siden. Så sier han at han har driti seg ut og tatt noen dårlige valg. Han sier summen av gjelden sin, men jeg leste jo posten hans og fant en helt annen sum. Dette er igrunn et skikkelig luksusfellen tilfellet. Vi mister ikke bolig fordi den ikke har høy nok verdi, samme med bilen hans. Han har ingenting av verdi for pengene han har brukt. Vi har gjort alt riktig hittil med at jeg har tillatelse til å sette opp nedbetalingsplaner og ringe hver enkelt han skylder penger til. Vi har også solgt alt som kan ha litt verdi og tømt boden totalt. Han jobber mer nå og fremover for å få betalt ned, jeg jobber det jeg kan for å holde husstanden gående. Gjelden hans er fra før oss så den har ikke noe med meg å gjøre, men den er gammel og bygd på. Nå er det trekk her og trekk der. Jeg betaler strømmen, internettet, maten, barnehagen, alt barnet trenger, av det som egentlig er felles. Jeg jobber også det jeg kan, tar på meg ekstra når jeg kan og gjør mitt. Barnet har alt det trenger og lider ingen nød i dette. Alt av morro er kuttet ut, kosemat, snacks og slikt er forbeholdt barnet. Vi lever på 6500,- i mat og bleier per måned. Jeg har kuttet ut snusen for å spare ennå mer penger. Jeg har 300,- i mnd på lunsj på jobb. Bilen min er ikke verdt filla og er en nesten 20 år gammel haug. Hadde jeg bodd alene så hadde jeg ikke hatt det bedre enn nå. Vi har tak over hodet og jeg hadde ikke hatt mer å rutte med i månedene da heller. Jeg ønsker ikke noe brudd basert på det her for oss to i mellom har det helt supert. Noen flere tips for å få betalt ned en skremmende høy sum? Anonymkode: 28032...266 Du må ta noen skritt tilbake og la ham fikse dette selv, han unngår å ta ansvar og han lyver til deg, du jobber deg ihel for å dra lasset, og drar husholdningen, og attpåtil skal du fikse opp for ham med å åpne post og ringe kreditorer for å sette opp planer? La hm fikse dette selv og lære seg å bli voksen. Anonymkode: 33a25...c5f 22 1 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #13 Skrevet 30. mai 2022 Eneri skrev (13 minutter siden): Kan dere leie ut hybel i huset?Airbnb -utleie noen uker i året? Etterhvert som huslånet går ned i forhold til boligens verdi, så kan kanskje noe dyr gjeld bakes inn i huslånet: men da slik at du får større eierandel i boligen på hans bekostning. Antar du har forhandlet rente og gebyrer, samt at dere fokuserer på å få ned dyr gjeld først. Kan han evt låne hos familie for å få ned dyr gjeld?(Med gjedsbrev og betalingsplan selvsagt også for den gjelda, men til lavere rente). Er det aktuelt for ham å spørre foreldre om forskudd på arv? Begge deler er gjort alt er er endel av denne gjelda. Anonymkode: 28032...266 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #14 Skrevet 30. mai 2022 Eneri skrev (14 minutter siden): Kan dere leie ut hybel i huset?Airbnb -utleie noen uker i året? Etterhvert som huslånet går ned i forhold til boligens verdi, så kan kanskje noe dyr gjeld bakes inn i huslånet: men da slik at du får større eierandel i boligen på hans bekostning. Antar du har forhandlet rente og gebyrer, samt at dere fokuserer på å få ned dyr gjeld først. Kan han evt låne hos familie for å få ned dyr gjeld?(Med gjedsbrev og betalingsplan selvsagt også for den gjelda, men til lavere rente). Er det aktuelt for ham å spørre foreldre om forskudd på arv? Altså, tatt opp på huset sitt, fått ned enkelte summer, lånt hos familie for det verste. Forskudd på arv er ikke mulig per nå. Anonymkode: 28032...266 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #15 Skrevet 30. mai 2022 Ta kontakt med nav der dere bor,og hør om de har et levekårsteam eller lignede. Da kan dere få hjelp til å kommunisere med kreditorer og kanskje få frosset gjelden til den er nedbetalt. Men det krever jevnlige møter og full åpenhet om økonomisk tilstand. Anonymkode: 9cdbf...4d8 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #16 Skrevet 30. mai 2022 Salg av hus vil fjerne halve summen. Anonymkode: 28032...266 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #17 Skrevet 30. mai 2022 Skjønner at det er et høyt sum, men mange har studielån på samme sum, selv om det er mye mindre i renter, så legger jo staten til at det er ok med så høyt lån.. Anonymkode: 8e9f7...81b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #18 Skrevet 30. mai 2022 Skitt, det var faktisk ganske mye. Spørsmålet er selvsagt om det er flere forskjellige forbrukslån og kredittkort, isåfall er det forskjellige renter man skal forholde seg til. Og du kan alltids se om det er mulig for et refinansieringslån og om rentene samt betingelsene er bedre enn å ha det spredt rundt. Og selv om betingelsene kanskje ikke er bedre så er det faste beløpet kanskje lettere å håndtere per måned enn slik det er nå. Kredittsperre på mannen hadde kanskje også vært en greie så han ikke faller for fristelsen. Her i huset har jeg økonomisk fullmakt og totalkontrollen på fellesøkonomien komplett med regneark for å holde styr på alt. Mannen min har tidligere hatt idiotgjeld han også, men det har vært en liten brøkdel av hva mannen din har fått til. Anonymkode: d982a...af8 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #19 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner at det er et høyt sum, men mange har studielån på samme sum, selv om det er mye mindre i renter, så legger jo staten til at det er ok med så høyt lån.. Anonymkode: 8e9f7...81b Forbrukslån på 800k tilsvarer huslån eller studielån på flere millioner i kostnad. Renten er det som tar livet av det å leve med ett slikt lån om det er ett forbrukslån. Anonymkode: 71f35...767 3 2
Gjest inakristine Skrevet 30. mai 2022 #20 Skrevet 30. mai 2022 (endret) . Endret 25. juni 2022 av inakristine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå