AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #1 Skrevet 30. mai 2022 Kanskje vi hadde hatt det chill og digg nå? Problemfri legging og tid på kveldstid til å få gjort ting. Det er for seint nå, for ungen ligger i storseng og bare går ut av sengen så hadde bare fulgt etter. Hvis vi får flere barn som er umulige å legge så må vi gjøre det i tide. Anonymkode: 5eb8f...2ae 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #4 Skrevet 30. mai 2022 Sunshineyellow skrev (Akkurat nå): Nei, det må du aldri angre på! Jo, jeg gjør det. Hele livet mitt handler om å få barnet til å sove. Det er ikke bra for noen av oss å holde på sånn her. Anonymkode: 5eb8f...2ae 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #5 Skrevet 30. mai 2022 Enig! 4-åringen vår er fortsatt like vanskelig ved leggetid. Tenker samme tanke som deg ofte. Vi har fått enda et barn, og 4-åringen finnes ikke selvstendig mtp soving! Anonymkode: 36cdf...b28 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #6 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig! 4-åringen vår er fortsatt like vanskelig ved leggetid. Tenker samme tanke som deg ofte. Vi har fått enda et barn, og 4-åringen finnes ikke selvstendig mtp soving! Anonymkode: 36cdf...b28 Uff Forferdelig. Kommer ikke til å få flere barn før dette barnet er til å leve med. Vi har det så kjekt sammen, men dette leggehelvetet ødelegger så mye! Anonymkode: 5eb8f...2ae 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, jeg gjør det. Hele livet mitt handler om å få barnet til å sove. Det er ikke bra for noen av oss å holde på sånn her. Anonymkode: 5eb8f...2ae Vel "chill og digg" for dere er ikke det viktigste. Skrikekur er skikkelig slemt. Les deg opp på det. Ikke for seint å innføre rutiner, men det er kanskje noe dere ikke klarer? Anonymkode: de294...800 15
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 Så du tror det ville bitt bedre med et utrygt barn, som vet at mamma og pappa ikke kommer og hjelper seg når barnet trenger hjelp, trøst og omsorg? Anonymkode: 46f26...5c6 11
Luckiness Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 Ikke gitt at skrikekur ville hjulpet. Så ikke vits å angre på noe du ikke vet. Trygge barn er viktigst. 14
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #10 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel "chill og digg" for dere er ikke det viktigste. Skrikekur er skikkelig slemt. Les deg opp på det. Ikke for seint å innføre rutiner, men det er kanskje noe dere ikke klarer? Anonymkode: de294...800 Det finnes jo forskning som sier det er helt greit også. Søvnproblemer er ikke særlig sunt. Ja, det hadde vært chill og digg. Kunne fått gjort noe her i huset, eller slappet av litt så jeg kunne vært en bedre mamma ellers. Jobbet ekstra så jeg kan gi barnet kortere dager i barnehagen. Nå er vi bare sure og trøtte alle sammen hele tiden. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du tror det ville bitt bedre med et utrygt barn, som vet at mamma og pappa ikke kommer og hjelper seg når barnet trenger hjelp, trøst og omsorg? Anonymkode: 46f26...5c6 Det er bare en liten del av tiden. Resten av tiden er vi der jo. Luckiness skrev (Akkurat nå): Ikke gitt at skrikekur ville hjulpet. Så ikke vits å angre på noe du ikke vet. Trygge barn er viktigst. Nei, det er sant... Er vel ikke alle det funker for. Anonymkode: 5eb8f...2ae 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #11 Skrevet 30. mai 2022 Er ikke for sent å få inn nye søvnrutiner Mye kan til og med være enklere når barnet er så stort at du kan forklare. Men her må man være bestemt. Et forslag er å forklare barnet at nå skal det sove i sin seng, få til en koselif stund (f.eks lese en bok) på sengekanten, si god natt, og gå ut. Når barnet hyler eller kommer ettee, gjentar du at nå er det natt, og at h*n skal sove i egen seng. Følg barnet inn igjen. Gjenta (sikkert 100 ganger) de første kveldene. Et alternativ er jo å sitte ved siden av barnet til h*n har sovnet. Det kan kanskje bli noe gråting, men da er barnet i det minste trygg på at du er der. Anonymkode: fa160...2d8 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #12 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er ikke for sent å få inn nye søvnrutiner Mye kan til og med være enklere når barnet er så stort at du kan forklare. Men her må man være bestemt. Et forslag er å forklare barnet at nå skal det sove i sin seng, få til en koselif stund (f.eks lese en bok) på sengekanten, si god natt, og gå ut. Når barnet hyler eller kommer ettee, gjentar du at nå er det natt, og at h*n skal sove i egen seng. Følg barnet inn igjen. Gjenta (sikkert 100 ganger) de første kveldene. Et alternativ er jo å sitte ved siden av barnet til h*n har sovnet. Det kan kanskje bli noe gråting, men da er barnet i det minste trygg på at du er der. Anonymkode: fa160...2d8 Takk for tips. Men noe av det jeg tror vi kunne fått ut av søvntrening er at barnet kanskje oftere klarte å sovne selv ved oppvåkninger. For nå er det full halloi nesten hver lille oppvåkning. Anonymkode: 5eb8f...2ae
Gjest EmKay Skrevet 30. mai 2022 #13 Skrevet 30. mai 2022 Det finnes jo mange måter å utføre søvntrening som ikke er skrikekur. Det er nok ikke dumt å gjøre det før barnet er så stort at det kan gå ut av rommet selv, men likevel ikke umulig nå. Anbefaler å høre en episode av podkasten "foreldrerådet" som heter "Søvn hos barn med Caroline Lorentzen". Hun er søvnekspert og har mange gode poeng.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #14 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vel "chill og digg" for dere er ikke det viktigste. Skrikekur er skikkelig slemt. Les deg opp på det. Ikke for seint å innføre rutiner, men det er kanskje noe dere ikke klarer? Anonymkode: de294...800 Du kan lese deg opp selv. Det er ikke farlig om barn gråter litt ved legging. Søvn er også et behov, men det oversees glatt av «ingenting-er-viktigere-enn-nærhet-gjengen». https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 til ts, vi kjørte en skrikekurer rundt 1 års alder med barn nr. 2 og har aldri angret. Han sover som en sten og legging er en drøm nå ved 3 års alder. Barn er ikke så skjøre at de blir helt skakkjørte av en skrikekur, da hadde neppe arten vår overlevd. Anonymkode: 6f30e...b52 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #15 Skrevet 30. mai 2022 EmKay skrev (10 minutter siden): Det finnes jo mange måter å utføre søvntrening som ikke er skrikekur. Det er nok ikke dumt å gjøre det før barnet er så stort at det kan gå ut av rommet selv, men likevel ikke umulig nå. Anbefaler å høre en episode av podkasten "foreldrerådet" som heter "Søvn hos barn med Caroline Lorentzen". Hun er søvnekspert og har mange gode poeng. Takk, den skal jeg lytte til. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du kan lese deg opp selv. Det er ikke farlig om barn gråter litt ved legging. Søvn er også et behov, men det oversees glatt av «ingenting-er-viktigere-enn-nærhet-gjengen». https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 til ts, vi kjørte en skrikekurer rundt 1 års alder med barn nr. 2 og har aldri angret. Han sover som en sten og legging er en drøm nå ved 3 års alder. Barn er ikke så skjøre at de blir helt skakkjørte av en skrikekur, da hadde neppe arten vår overlevd. Anonymkode: 6f30e...b52 Ja, jeg er skikkelig bekymret for at dette bare skal vedvare. Det er så lett for folk å si at det er en kort periode av livet så det klarer dere å stå i, man tåler å sove dårlig eller ha null (0!) egentid en periode, bla bla. Nei, tåler faktisk ikke det særlig godt. Tror ikke barnet mitt har godt av å ha en konstant sliten mamma som hater livet sitt. Anonymkode: 5eb8f...2ae 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #16 Skrevet 30. mai 2022 Jeg må innrømme vi tenker tanken innimellom. Vi føler vi gjør alt rett og følger alle råd og anbefalinger, men legging av våre to er et mareritt som tar hele kvelden og gjør oss begge fullstendig utslitt hver eneste kveld Hvorfor kan de ikke bare legge seg ned og sovne 😭 Anonymkode: 02fbc...a2b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #17 Skrevet 30. mai 2022 Vi kjørte skrikekur på nr to da hun var 10 mnd. Lureste vi har gjort. Ungen er nå 3 år og 3 mnd. Sover i juniorseng, aldri prøvd å gå ut av den. Vært enkel å legge hver natt siden kuren. Trygg og fin unge. Fått skryt fra bhg fordi hun er så robust og trygg. Med førstemann sleit vi noe voldsomt med søvn. Hele kvelden og deler av natta fikk med til oppvåkninger og styr. Anonymkode: 3f390...349 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #18 Skrevet 31. mai 2022 Vet ikke helt hva skrikekur er, men helsesøsteren vår sa at det var helt i orden at babyer gråt litt når de skulle legge seg, før de fant søvnen. Slik at de ikke fikk den uvanen at det var bare å skrike og så ble de tatt opp. Vi lot barnet skrike litt (5 min ca?) før vi gikk inn og prøvde å roe det. Tok det ikke opp, men var der og så til det og pludret litt, og gikk ut. Det var ganske effektivt, etter hvert gadd ikke barnet å skrike lenger, og valgte søvn i stedet. Men for all del, folk får innrette seg som de selv vil. Begge barna våre legger seg fint og sovner ganske kjapt. Men jeg kjenner noen som må legge seg sammen med barna for at barna skal klare å sovne, og ligge der i timesvis.... Er veldig glad for at vi slapp dette. Anonymkode: 6c429...2d1 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #19 Skrevet 31. mai 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Kanskje vi hadde hatt det chill og digg nå? Problemfri legging og tid på kveldstid til å få gjort ting. Det er for seint nå, for ungen ligger i storseng og bare går ut av sengen så hadde bare fulgt etter. Hvis vi får flere barn som er umulige å legge så må vi gjøre det i tide. Anonymkode: 5eb8f...2ae Ikke for sent å starte med konsekvent legging ennå. En fireåring kan du snakke med. Forklar at nå er det leggetid og han/hun skal sove der ved leggetid. Nattarutine og så i seng. Står barnet opp følger du rolig tilbake, evt bærer en sprellende en. Legg rolig i sengen, si god natt og gå ut. Gjenta til det kjedsommelige hver gang ungen springer ut av sengen. Etter et par uker med slit er dere i mål. Egen erfaring. Men, ikke start dette før du er klar til å gjennomføre. I tillegg må dere gjøre det samme på nattlige oppvåkninger. Gidder dere, er det verdt det. Her sover endelig krapylet (Neida, elsklingen) godt og når han skal. Anonymkode: 3af33...a6e 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #20 Skrevet 31. mai 2022 Så lenge dere er to foreldre ville jeg byttet på leggingen så fikk man fri annenhver kveld. Anonymkode: 2c2fd...85d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå