Gå til innhold

Hvordan holder du vekta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Går for det meste av seg selv, men om jeg ser i speilet at jeg har lagt på meg en kilo eller to så tar jeg tak før det er "for sent" :) 

Går veldig greit når man har vaner som ikke innebærer å spise seg stappmett (sånn man gjør på julaften) til hvert måltid, momse på snacks hver kveld, føle at man må spise hele posen med sjokolade, alltid drikke på noe søtt, osv 

Anonymkode: 96795...bd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Lafamiglia skrev (6 minutter siden):

Jeg drikker nesten aldri kaloriholdige drikker, (bortsett fra litt vin (eller enda sjeldnere) øl, når det passer seg sånn). Men til hverdags er det bare vann og svart kaffe.

Jeg drikker for øvrig aldri, og da mener jeg absolutt aldri drikker med kunstig søtning.

Jeg spiser ikke mellom måltidene, som for mitt vedkommende vanligvis bare er lunsj og middag. Selv ikke sunne og kalorifattige ting som en gulrot eller litt blåbær. Mat hører måltidene til, mener jeg. Når man sitter ned ved et bord og kan nyte den ordentlig. Spising mellom måltidene, og på farta, er en uting. 

Til måltidene sparer jeg på ingen måte på ting som olivenolje, smør, ost, bacon, osv., i mat hvor dette naturlig hører med. Det er viktig at maten er så god som mulig, og så tilfredsstillende og mettende som mulig. Jeg kunne aldri i livet ha levd på noen av de slankekurene jeg har lest om i avisen. Maten der ser NITRIST ut, og det ser ut som en straff å måtte leve sånn.

Jeg spiser veldig lite sukker. Det er stort sett bare når jeg er på restaurant, hvor det hender at jeg bestiller en liten dessert.

Sånn ellers forholder jeg meg til sult- og metthetssignaler. Jeg spiser aldri hvis jeg ikke er sulten, og jeg stopper alltid når jeg begynner å bli mett.

Man kommer utrolig langt med dette. Jeg spiser selv aldri mellom måltidene, noe som både sparer de ekstra kaloriene, men som også gjør at man blir skikkelig og god sulten når man setter seg ned til måltider. Og da smaker rene råvarer fantastisk. Grønnsaker smaker ikke noe særlig om man 1,5 time før måltidet har tatt en håndfull chips. Da er man mer sugen på mer salt og prosessert mat. 

Anonymkode: 7c477...f39

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, Lafamiglia said:

Jeg drikker nesten aldri kaloriholdige drikker, (bortsett fra litt vin (eller enda sjeldnere) øl, når det passer seg sånn). Men til hverdags er det bare vann og svart kaffe.

Jeg drikker for øvrig aldri, og da mener jeg absolutt aldri drikker med kunstig søtning.

Jeg spiser ikke mellom måltidene, som for mitt vedkommende vanligvis bare er lunsj og middag. Selv ikke sunne og kalorifattige ting som en gulrot eller litt blåbær. Mat hører måltidene til, mener jeg. Når man sitter ned ved et bord og kan nyte den ordentlig. Spising mellom måltidene, og på farta, er en uting. 

Til måltidene sparer jeg på ingen måte på ting som olivenolje, smør, ost, bacon, osv., i mat hvor dette naturlig hører med. Det er viktig at maten er så god som mulig, og så tilfredsstillende og mettende som mulig. Jeg kunne aldri i livet ha levd på noen av de slankekurene jeg har lest om i avisen. Maten der ser NITRIST ut, og det ser ut som en straff å måtte leve sånn.

Jeg spiser veldig lite sukker. Det er stort sett bare når jeg er på restaurant, hvor det hender at jeg bestiller en liten dessert.

Sånn ellers forholder jeg meg til sult- og metthetssignaler. Jeg spiser aldri hvis jeg ikke er sulten, og jeg stopper alltid når jeg begynner å bli mett.

Dette er løsningen for de aller fleste som ønsker å kvitte seg med fett og bli sunnere. Ikke spis når du ikke er sulten. Spiser du ordentlig mat slutter du automatisk å spise når kroppen har fått det den trenger. I motsetning til is og snop som man alltid kan spise samme hvor mett man er.

Anonymkode: fb16d...931

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser aldri godteri i ukedagene. Spiser stort sett kun mellom 10-18.

Har holdt vekten stabil i 10 år.

Anonymkode: 532ff...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder vekta med hverdagsaktivitet og passe på kostholdet mitt. Spiser ikke slikkerier på hverdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Fin motoveringstråd å lese når en trenger å stramme inn litt på rutinene. 

Anonymkode: cc452...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 21.39):

Går du på diett eller ekstrem kur så er gleden kortvarig. Umulig å holde vekta om man går ned slik. Og da snakker jeg ikke om en kur for pangstart for å få motivasjon, men at man gjør det fra start til slutt og når man når ønsket vekt, så dropper man alle regler og rutiner du har gjort under slanking. Fordi du har nådd målet ditt og du er ikke i stand til å leve med den strenge dietten eller treningsregimet som du har brukt, kun for å gå ned i vekt raskt og å nå et spesifikt tall på vekta. 

Gjør du en livsstilsendring så vil du ikke måtte gjøre noe som helst. Du må ha et kosthold og aktivitetsnivå som du kan leve med på sikt. Får du ikke til å holde vekta, så har du gjort endringer du ikke kan leve. Du kommer til et punkt hvor det går fra slanking, diett og krangling med seg selv til å bli en del av hverdagen og rutiner. Dersom du har en start og en slutt, så er ikke det en livsstilsendring. En livsstilsendring er noe du skal leve videre med, oppnår du det så er det ikke noe "holde vekta". 

Anonymkode: 6cd14...d63

Usikker på om jeg er helt enig i det. La om for 6 år siden, livsstilendring altså. Og har aldri endret noe tilbake og tenkt at det er en kur som slutter. Men går jo ikke av seg selv og må passes på. Mitt kaloritall for å holde-vekt er 1350. ( er svært lav) og selv om jeg spiser bra mat og proteiner og bla bla så kan ikke mett-følelsen styre og jeg må stoppe å spise når fornuften sier det. Og leve ekstra stringent etter tre retters et par kvelder på hotell. 
Jeg lever fint med det selv om det krever litt, men tror ikke det alltid glir litt helt av seg selv. Ellers enig i mye av det du skriver. Bare vil ikke at man skal undervurdere jobben det er å holde seg på den nye vekta.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere mangeårig overvektig/jojoslanker har jeg for første gang klart å holde stabil vekt ett år etter vektnedgang ved hjelp av karbohydratredusert kosthold og periodisk faste. Har vært en travel periode i det siste med mye selskapeligheter og merker det på kroppen, men vet også at det stabiliserer seg etter noen dager med mitt normale kosthold, så jeg går ikke inn i krisemodus av den grunn🙂

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har endret kostholdsvaner mine så trenger egentlig ikke tenke så mye på det. Kanskje et kjedelig svar men..

Anonymkode: 9f7d1...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...