Gå til innhold

Hvordan holder du vekta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går det av seg selv eller er det hardt arbeid og masse forsakelser? Når vet du at du må stramme inn?

Anonymkode: 0e43a...93a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg skulle ned i vekt endret jeg kostholdet mitt og telte kalorier. Etter 2 mnd satt kostholdet så bra at nå går det veldig bra. Teller ikke kalorier lengre, men vet jo sånn ca hva jeg får i meg. Jeg spiser det jeg vil, men lysten på godteri, søt bakst mm. forsvant da jeg la om kostholdet. Spiser det en sjelden gang, men det frister stort sett ikke. 

Anonymkode: 9f7d1...cf8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Teller kalorier, men jeg veit sånn ca hva matvarer inneholder :) Litt vanskelig er det. Jeg er glad i sukker! 😄 Så må si nei til det i ukedagene og kutte ned på mengden jeg egentlig vil ha av snop.

Anonymkode: de1e4...c95

AnonymBruker
Skrevet

Spiser litt mer enn når jeg skulle ned i vekt :) går helt av seg selv. 

Anonymkode: 57a30...297

AnonymBruker
Skrevet

Går du på diett eller ekstrem kur så er gleden kortvarig. Umulig å holde vekta om man går ned slik. Og da snakker jeg ikke om en kur for pangstart for å få motivasjon, men at man gjør det fra start til slutt og når man når ønsket vekt, så dropper man alle regler og rutiner du har gjort under slanking. Fordi du har nådd målet ditt og du er ikke i stand til å leve med den strenge dietten eller treningsregimet som du har brukt, kun for å gå ned i vekt raskt og å nå et spesifikt tall på vekta. 

Gjør du en livsstilsendring så vil du ikke måtte gjøre noe som helst. Du må ha et kosthold og aktivitetsnivå som du kan leve med på sikt. Får du ikke til å holde vekta, så har du gjort endringer du ikke kan leve. Du kommer til et punkt hvor det går fra slanking, diett og krangling med seg selv til å bli en del av hverdagen og rutiner. Dersom du har en start og en slutt, så er ikke det en livsstilsendring. En livsstilsendring er noe du skal leve videre med, oppnår du det så er det ikke noe "holde vekta". 

Anonymkode: 6cd14...d63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser sunt og tar gode valg til hvert måltid. Spiser til jeg er passe mett og trener 3-4 dager i uken. Dette gjør jeg hver uke, uansett, år etter år. Det går av seg selv.

Anonymkode: 630d7...a64

AnonymBruker
Skrevet

Gått ned i vekt og begynte med reverse dieting. Funker supert. Å leve på minimalt med kalorier fungerer ikke for noen i det lange løp. 

Anonymkode: 0c21f...5a1

AnonymBruker
Skrevet

Det som er så fint med at man alltid er på samme vekt, er at å gå ned et kilo eller to når man har lagt på seg litt ikke krever noe særlig.  Spiser nok mindre mengder enn venner som er større enn meg (naturligvis), men ellers har jeg ingen kostholdsrestriksjoner. Noen ganger har avstår jeg fra ting jeg har lyst på, men det avstår liksom av refleks, ikke noe som krever hard jobbing. Er liksom det som er greia man må akseptere dersom man vil være slank. Og lysten på å være slank er større enn den sjokoladen som ikke gir noe annet enn øyeblikkstilfredsstillelse

Anonymkode: 7c477...f39

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Spiser sunt, akkurat nok og trener mye. Hender selvsagt det har blitt litt mye usunt over en periode, da er det bare å ta seg sammen og spise sunnere igjen. Foretrekker i utgangspunktet sunn mat, så det er ikke akkurat et stort problem. Litt svak for sjokolade og for øl i sosiale lag, men det er enkelt å kutte for en periode om det trengs. 

AnonymBruker
Skrevet

Går fint, fikk et bedre forhold til mat og det er derfor enklere å spise akkurat nok. Men jeg veier meg også hver dag, så jeg har kontroll. 

Anonymkode: 85073...02c

Skrevet

Holder vekta med henda! Er derimot ikke ofte jeg behøver det...😝

AnonymBruker
Skrevet

Livsstilsendring. Har kuttet ut planter og spiser bare kjøtt, egg, fete meieriprodukter, innmat, sjømat. Carnivore for life! ❤️ 

Anonymkode: 4d05e...d8d

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går av seg selv. 

Anonymkode: 8bebe...bf3

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikker mye mindre øl og brus med sukker enn jeg har lyst på.

Anonymkode: 8235f...d30

AnonymBruker
Skrevet

Trener mye. Kutter karbo og meieriprodukter bortsett fra smør når jeg passerer ca 21 i BMI. Veier meg ikke, men merker det på klærne og at muskeldefinisjonen blir dårligere. Teller aldri kalorier, spiser meg mett, men kutter ut visse matvaregrupper i perioder. Spiser mye mat og god mat, også når jeg strammer inn.

Spiser generelt sunt hele tiden, men havregrøt, yoghurt, ost, knekkebrød, pasta, druer, banan, fredagspils og lørdagsgodteri ryker når jeg kjenner jeg begynner å legge på meg. Sukker, ferdigmat og hvitt mel spiser jeg veldig lite av hele tiden.

På den måten har jeg hold jevn vekt siden jeg var 14 år (er over 40 nå) på mellom 50-55 (er 162 høy).

Anonymkode: 5270b...628

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går av seg selv. 

Anonymkode: 8bebe...bf3

Enig. Og alltid gripe seg selv i nakken etter en utskeielse slik at det ikke gir konsekvenser. Koser meg fint med å ha samme vekt som jeg har hatt siden jeg var 15 i en alder av 50 +. Det er alltid lurt å passe på å komme raskt ned i vekt etter svangerskap å. Også danser jeg og gjør yoga, deilig å ha en slank og smidig kropp som gjør som jeg vil. Gleder min mann også tror nok det er bra for et lykkelig ekteskap og god selvfølse 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Passer på å aldri overspise. Hvis jeg lurer på om jeg skal ha litt mer middag, dropper jeg det. Spiser meg aldri stappmett. Her tror jeg det ligger et lurt triks! Jeg og kjæresten min spiser som regel akkurat det samme hver dag, alle måltid. Jeg er veldig bevisst på dette, han tar alltid den ekstra porsjonen. Han er overvektig og fortsetter å øke, jeg er helt stabil og normalvektig. 

Ellers unngår jeg alle typer småspising, holder meg til måltid. Drikker sjelden brus, energidrikker o.l. Holder meg hovudsaklig til vann. 

Jeg veier nøyaktig det samme som da jeg var 20, til tross for to svangerskap mellom. Trener minimalt. 

Anonymkode: 3e0ed...953

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Går du på diett eller ekstrem kur så er gleden kortvarig. Umulig å holde vekta om man går ned slik. Og da snakker jeg ikke om en kur for pangstart for å få motivasjon, men at man gjør det fra start til slutt og når man når ønsket vekt, så dropper man alle regler og rutiner du har gjort under slanking. Fordi du har nådd målet ditt og du er ikke i stand til å leve med den strenge dietten eller treningsregimet som du har brukt, kun for å gå ned i vekt raskt og å nå et spesifikt tall på vekta. 

Gjør du en livsstilsendring så vil du ikke måtte gjøre noe som helst. Du må ha et kosthold og aktivitetsnivå som du kan leve med på sikt. Får du ikke til å holde vekta, så har du gjort endringer du ikke kan leve. Du kommer til et punkt hvor det går fra slanking, diett og krangling med seg selv til å bli en del av hverdagen og rutiner. Dersom du har en start og en slutt, så er ikke det en livsstilsendring. En livsstilsendring er noe du skal leve videre med, oppnår du det så er det ikke noe "holde vekta". 

Anonymkode: 6cd14...d63

Mja, relativ sannhet for min del dette her.

Altså, med diett og klassisk slanking viser jo all forskning at man gjerne øker over det man startet på i lengden. 

Men, min erfaring er at man likevel må tenke litt. Altså si nei, og ha bevissthet rundt restriksjoner. 

Jeg hadde for eksempel en periode jeg ble ganske reisesyk på vei til jobb, og det hjalp å spise en ekstra skive før avreise. Det gikk jeg merkbart opp i vekt av (var tynn fra før, så det gjorde forsåvidt ingenting). 

Nå har jeg lavt stoffskifte da, og vet det innvirker ganske mye på vekt opp og ned. Men jeg opplever iallefall at bittesmå endringer veldig raskt endrer vekten oppover dessverre. 

Muligens også fordi ting blir en vane veldig raskt? 🤷‍♀️

Anonymkode: 5bee5...689

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser mindre enn jeg egentlig har lyst på

Anonymkode: d8b23...faf

Skrevet

Jeg drikker nesten aldri kaloriholdige drikker, (bortsett fra litt vin (eller enda sjeldnere) øl, når det passer seg sånn). Men til hverdags er det bare vann og svart kaffe.

Jeg drikker for øvrig aldri, og da mener jeg absolutt aldri drikker med kunstig søtning.

Jeg spiser ikke mellom måltidene, som for mitt vedkommende vanligvis bare er lunsj og middag. Selv ikke sunne og kalorifattige ting som en gulrot eller litt blåbær. Mat hører måltidene til, mener jeg. Når man sitter ned ved et bord og kan nyte den ordentlig. Spising mellom måltidene, og på farta, er en uting. 

Til måltidene sparer jeg på ingen måte på ting som olivenolje, smør, ost, bacon, osv., i mat hvor dette naturlig hører med. Det er viktig at maten er så god som mulig, og så tilfredsstillende og mettende som mulig. Jeg kunne aldri i livet ha levd på noen av de slankekurene jeg har lest om i avisen. Maten der ser NITRIST ut, og det ser ut som en straff å måtte leve sånn.

Jeg spiser veldig lite sukker. Det er stort sett bare når jeg er på restaurant, hvor det hender at jeg bestiller en liten dessert.

Sånn ellers forholder jeg meg til sult- og metthetssignaler. Jeg spiser aldri hvis jeg ikke er sulten, og jeg stopper alltid når jeg begynner å bli mett.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...