Gå til innhold

Våkner hver natt med en slags kvelningsfølelse, hva er dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt ille nå. Jeg og barna mine flyttet ut fra min eks ifjor. Hver natt nå våkner jeg i søvne med at jeg sette meg opp og hiver ette pusten. Jeg får en slags klemfølelse i brystet og puster helt villt før jeg klarer å hente meg inn igjen. Hva er dette? Er ikke overvektig, heller tynn og trener en god del. Ender opp med dødsangst og gråt.. Fortumlet fordi jeg er i halvsøvn. Hva skjer? Kvinne 33. 

Anonymkode: 0daf3...76a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Angst?

Anonymkode: 92bd5...6ae

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Søvn apne?

Anonymkode: 1ec84...d47

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Søvn apne?

Anonymkode: 1ec84...d47

Tenker mer angst. Har absolutt ikke de klassiske faktorene for søvnapné. De sier det helst skjer eldre, overvektige, og folk som sover på magen? Jeg har ingen av disse delene. Har slitt med angst og panikkanfall i 10år men heldigvis bedret seg på dagtid. Hvorfor får jeg dette på natta?

Jeg tenker hver gang når dette skjer at nå stopper hjertet. Har god kondis og løper endel.. Men tror dette er mer at jeg havner mellom våken og dyp-søvn. Aner ikke.. ringte legen idag fordi jeg ikke orker dette lengre. Sliter meg ut

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som angst, for det du beskriver ligner svært på ting jeg har opplevd selv. For meg handlet det om undertrykte følelser, undertrykt redsel og mye annet; følelsene kom mens jeg sov.

Jeg hadde netter der jeg bråvåknet av pustestans, og måtte løpe ut av senga og gå runder i huset før pusten kom tilbake. Hele tiden var jeg vettskremt og overbevist om at jeg var i ferd med å dø, for det føltes slik. Tårene rant fordi jeg var så redd.

I dag har jeg det ikke slik, og det er fordi jeg fant ut av hvilke følelser og minner jeg hadde undertrykt. En sjelden gang kan angsten komme tilbake men da vet jeg alltid hvorfor den gjør det, og kan foreta meg det som trengs for å finne tryggheten igjen.

P.S. Har ikke søvnapné. Det hadde eksen, og han våknet ikke samme hvor mye pusten stoppet. Det var jeg som våknet og ristet i ham for at han skulle snu på seg og puste bedre.

Anonymkode: efbc2...a7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Halsbrann?

Anonymkode: 03262...dd9

AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart, men fikk aldri det når jeg hadde en trygg, god arm rundt meg. Høres ut som et lite barn, men det roet meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Angst. 

Anonymkode: 889c2...e4e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som angst, for det du beskriver ligner svært på ting jeg har opplevd selv. For meg handlet det om undertrykte følelser, undertrykt redsel og mye annet; følelsene kom mens jeg sov.

Jeg hadde netter der jeg bråvåknet av pustestans, og måtte løpe ut av senga og gå runder i huset før pusten kom tilbake. Hele tiden var jeg vettskremt og overbevist om at jeg var i ferd med å dø, for det føltes slik. Tårene rant fordi jeg var så redd.

I dag har jeg det ikke slik, og det er fordi jeg fant ut av hvilke følelser og minner jeg hadde undertrykt. En sjelden gang kan angsten komme tilbake men da vet jeg alltid hvorfor den gjør det, og kan foreta meg det som trengs for å finne tryggheten igjen.

P.S. Har ikke søvnapné. Det hadde eksen, og han våknet ikke samme hvor mye pusten stoppet. Det var jeg som våknet og ristet i ham for at han skulle snu på seg og puste bedre.

Herliland, dette er jo faktisk meg!😅🙄

Det du beskriver er nøyaktig det jeg sliter med. Har fortalt det til lege før, men de sier det ikke er noe farlig. Om det var farlig hadde det ikke bare kommeg på natten. 

Også vet jeg at søvnapné er noe annet, min eks hadde også det. Han våknet aldri i panikk. Aldri. Jeg måtte dulte borti han for å sjekke om han pustet. Han stoppet jo å puste. 

Var beroligende å høre dette. TS :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Halsbrann?

Anonymkode: 03262...dd9

Har litt halsbrann, ikke mye. Men endel slim i halsen . Men det er så sykt panisk. Klarer ikke å kontrollere meg om natten, noe jeg klarer å gjøre på dagtid. Det tok lang tid. Har til og med blitt lagt inn på sykehus kl 03 fordi jeg ei gang fikk et anfall av urytmisk hjerterytme. Alt var fint og de sendte meg hjem.. Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Astma? 

Min begynte sånn.... Etterhvert om det på dagtid, i tett luft, hvis det var over 20 grader etc... Altså oftere og oftere... 

Anonymkode: a2385...8a7

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Herliland, dette er jo faktisk meg!😅🙄

Det du beskriver er nøyaktig det jeg sliter med. Har fortalt det til lege før, men de sier det ikke er noe farlig. Om det var farlig hadde det ikke bare kommeg på natten. 

Også vet jeg at søvnapné er noe annet, min eks hadde også det. Han våknet aldri i panikk. Aldri. Jeg måtte dulte borti han for å sjekke om han pustet. Han stoppet jo å puste. 

Var beroligende å høre dette. TS :)

Så bra om erfaringene mine kan være til hjelp for deg. Legen din har helt rett: det er ikke farlig, selv om det absolutt føles slik. Det er gjerne slik at det vi fortrenger på dagtid, kan komme og plage oss om natten - hardt! Som sagt, det hjalp for meg å få ryddet opp i de følelsene jeg hadde fortrengt i lange tider, Det var en tøff ryddejobb, men alt ble bedre etterhvert.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har litt halsbrann, ikke mye. Men endel slim i halsen . Men det er så sykt panisk. Klarer ikke å kontrollere meg om natten, noe jeg klarer å gjøre på dagtid. Det tok lang tid. Har til og med blitt lagt inn på sykehus kl 03 fordi jeg ei gang fikk et anfall av urytmisk hjerterytme. Alt var fint og de sendte meg hjem.. Ts 

Og  jeg har vært på legevakt med alle symptomer på hjerteinfarkt. Grundig undersøkt, ingen fare. Angst er heavy shit altså.

Halsbrann og slim i halsen kan være forårsaket av mat/drikke du ikke tåler så godt. Probiotisk mat som f.eks. yoghurt er gunstig for balanse i magen.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Astma? 

Min begynte sånn.... Etterhvert om det på dagtid, i tett luft, hvis det var over 20 grader etc... Altså oftere og oftere... 

Anonymkode: a2385...8a7

Tenkt tanken, men piper ikke i brystet. Og når alt er normalt på dagtid, hvorfor bare da skje om natten? Men det føles tett i brystet så kan minnes om det. Angst gir jo også samme følelse. Har en type angst som sitter i brystet på meg, sliter med pusten der og da og må sitte oppreist for å puste normalt. Derfor bruker jeg 1-2 t hver natt på å sitte, men sovner til slutt- sittende. 😶

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så bra om erfaringene mine kan være til hjelp for deg. Legen din har helt rett: det er ikke farlig, selv om det absolutt føles slik. Det er gjerne slik at det vi fortrenger på dagtid, kan komme og plage oss om natten - hardt! Som sagt, det hjalp for meg å få ryddet opp i de følelsene jeg hadde fortrengt i lange tider, Det var en tøff ryddejobb, men alt ble bedre etterhvert.

Hva hjalp deg bort fra angsten? 

Sitter nok med noe traumatiske hendelser tidligere i livet. (Ikke fra barndommen.)

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker mer angst. Har absolutt ikke de klassiske faktorene for søvnapné. De sier det helst skjer eldre, overvektige, og folk som sover på magen? Jeg har ingen av disse delene. Har slitt med angst og panikkanfall i 10år men heldigvis bedret seg på dagtid. Hvorfor får jeg dette på natta?

Jeg tenker hver gang når dette skjer at nå stopper hjertet. Har god kondis og løper endel.. Men tror dette er mer at jeg havner mellom våken og dyp-søvn. Aner ikke.. ringte legen idag fordi jeg ikke orker dette lengre. Sliter meg ut

Det stemmer ikke. Det skjer mest når man ligger på ryggen. :) For pusten sin del er det alltid best å ligge på magen, det er derfor de som slet med å puste pga. covid ble anbefalt å sove på magen. Bl.a. kan tunga og annet skli bakover i halsen og blokkere, nok til at du slutter å puste. Da kan man ligge uten å puste lenge, uten at man merker det selv, og bråvåkne av at man puste tungt og masse og må jobbe for å roe seg ned igjen.

En annen ting jeg tenker at det kanskje høres ut som er søvnparalyse. Det skjer mellom søvn og våken tilstand. Det finnes mange forskjellige grader av søvnparalyse, og det trenger ikke vare så veldig lenge før du klarer å våkne opp og kanskje i ditt tilfelle hive etter pusten. Ett av de symptomene som mange opplever, spesielt når de sover på ryggen, er at de får en kvelingsfølelse. Fra gammelt av trodde de det satt et slags monster på magen/brystet til de som sov.

Men søvnapne kan også skje med sunne, slanke og unge folk. Så det kan hende det er noe der også.

Prøv å sov på magen en stund (finn en veldig lav pute til hodet så du ikke får vondt i nakken). Det minsker sannsynligheten for både søvnapne og søvnparalyse. Se om det hjelper. Eller bare prøv å ligg på siden, hvis du ikke klarer å ligge på magen. Alt er bedre enn å ligge på ryggen, iallefall.

Eventuelt kan du dra til en søvnklinikk (tror kanskje du må sendes gjennom fastlegen?) og få testet en natt eller flere med søvn, så får de sett om du slutter å puste eller ikke, og eventuelt andre ting som kan være relevante.

Anonymkode: 33b62...9e9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det stemmer ikke. Det skjer mest når man ligger på ryggen. :) For pusten sin del er det alltid best å ligge på magen, det er derfor de som slet med å puste pga. covid ble anbefalt å sove på magen. Bl.a. kan tunga og annet skli bakover i halsen og blokkere, nok til at du slutter å puste. Da kan man ligge uten å puste lenge, uten at man merker det selv, og bråvåkne av at man puste tungt og masse og må jobbe for å roe seg ned igjen.

En annen ting jeg tenker at det kanskje høres ut som er søvnparalyse. Det skjer mellom søvn og våken tilstand. Det finnes mange forskjellige grader av søvnparalyse, og det trenger ikke vare så veldig lenge før du klarer å våkne opp og kanskje i ditt tilfelle hive etter pusten. Ett av de symptomene som mange opplever, spesielt når de sover på ryggen, er at de får en kvelingsfølelse. Fra gammelt av trodde de det satt et slags monster på magen/brystet til de som sov.

Men søvnapne kan også skje med sunne, slanke og unge folk. Så det kan hende det er noe der også.

Prøv å sov på magen en stund (finn en veldig lav pute til hodet så du ikke får vondt i nakken). Det minsker sannsynligheten for både søvnapne og søvnparalyse. Se om det hjelper. Eller bare prøv å ligg på siden, hvis du ikke klarer å ligge på magen. Alt er bedre enn å ligge på ryggen, iallefall.

Eventuelt kan du dra til en søvnklinikk (tror kanskje du må sendes gjennom fastlegen?) og få testet en natt eller flere med søvn, så får de sett om du slutter å puste eller ikke, og eventuelt andre ting som kan være relevante.

Når du nevner det så er deg helt riktig. Er ryggen som er verst, så tenkte omvendt der jeg. Min eks lå på ryggen alltid og fikk disse pustestoppene. Tror ikke jeg har det siden jeg ikke slutter å puste, men våkner brått og brutalt. 

Tenker også det kan være søvnparalyse. Gjør mye rart i søvne, våkner forvirret osv. Men sovner på null komma niks. 

Er søvnparalyse farlig?

Føler dette sliter så på hjertet å våkne i den panikken. Gruer meg til hver innsoving. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Traumebehandling ❤️ det hjalp meg

Anonymkode: b519e...d0e

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å legge deg på siden, du kan skifte side i løpet av natten. Bruk en litt høyere pute enn du kanskje har nå. Da får du puste bedre, og det er ikke så lett å miste pusten fordi det kommer opp syre. Vil ikke anbefale deg å ligge på magen, slik en skrev.

Anonymkode: 8965b...18c

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Når du nevner det så er deg helt riktig. Er ryggen som er verst, så tenkte omvendt der jeg. Min eks lå på ryggen alltid og fikk disse pustestoppene. Tror ikke jeg har det siden jeg ikke slutter å puste, men våkner brått og brutalt. 

Tenker også det kan være søvnparalyse. Gjør mye rart i søvne, våkner forvirret osv. Men sovner på null komma niks. 

Er søvnparalyse farlig?

Føler dette sliter så på hjertet å våkne i den panikken. Gruer meg til hver innsoving. 

Men kan jeg spørre hvordan du vet at du ikke slutter å puste i søvne?  Har du testet det ut eller er det noe du føler...? Det finnes også forskjellige grader av søvnapne, noen kan slutte å puste i ett minutt, andre noen få sekunder før de våkner. Men kroppen din kan reagere i panikk likevel.

Men søvnparalyse er absolutt ikke farlig. Les litt om det. Det er relativt vanlig, og er enda mer vanlig når man er veldig stresset eller veldig sliten.

Prøv som sagt å sov på magen. Jeg har slitt litt med søvnapne pga. vekten. Men jeg har også hatt søvnparalyse. Det har bare skjedd når jeg har ligget på ryggen. Så prøv å unngå det å se om du sover bedre. Hvis det er vanskelig å unngå det mens du sover, kan et tips være å sette ei stor hårklype bak i hodet. Da klarer du ikke å ligge på ryggen komfortabelt og vil forhåpentligvis våkne og snu deg. Prøv det!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...