Far til 2 Skrevet 10. november 2005 #1 Skrevet 10. november 2005 Igjen får vi informasjon (denne gang i Aftenposten) om at barnedrap skjer jevnlig her i Norge. Det er noe som er flagget tidligere av div. instanser og plukket opp av pressen. Men fortsatt ser det ut til at politikerene velger å lukke øynene på samme måte som når barn utsettes for samlivsbrudd og mister kontakten med en av foreldrene. Hvor lenge skal vi måtte sitte å se på at politikere og andre lukker øynene og overlater ansvaret til foreldrene, når vi faktisk ser at det ikke fungerer. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1153251.ece Dette er nok et eksempel som viser at fagfolk og politikere i en del tilfeller burde valgt et annet yrke.
Gjest gjesta Skrevet 10. november 2005 #2 Skrevet 10. november 2005 Det er forferdelig at det lukkes øynene for slikt, men å sammenligne det med det du har gjort, synes jeg faktsik blir litt latterlig. Jo, det er trist at foreldre ikke kan samarbeide bedre om samvær ved brudd. Men at det er like tragisk som barnedrap, nei, det synes jeg ikke. Men det var vel ikke det du var ute etter at denne diskusjonen skulle handle om....Så jeg tusler ut herfra igjen. Men fortsatt ser det ut til at politikerene velger å lukke øynene på samme måte som når barn utsettes for samlivsbrudd og mister kontakten med en av foreldrene. ←
Far til 2 Skrevet 10. november 2005 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2005 Det kommer naturligvis ann på hvilket syn en har på døden. Men jeg mener ikke at de 2 kan sammeliknes utover det at politikerene og enkelte "fagfolk" lukker øynene for begge tilfellene. Dette med barnedrap er noe jeg mener å huske har vært snakket om i flere år. Ikke daglig riktignok, men ofte nok til at poltikere og fagfolk burde ta tak i problemet. Nå vet vi vel med ganske stor sikkerhet at såkalte "fagfolk" er sterkt preget av subjektive vurderinger og ikke har interesse for problemet så lenge det ikke gjelder deres egne barn. Og politikerene har gjennom flere år vist at de for lenge siden har mistet bakkekontakten og tydligvis bare involverer seg i skriftlige dokumeneter som er blitt "vasket" på forskjellige kontorer på veien til de folkevalgte. Det som kommer frem er vel stort sett en beskrivelse som f.eks. forteller hvor mange barn mellem 0 og 5 år som er død og hvor omstendighetene er blitt sminket slik at budskapet er borte.
Gjest gurimalla ii Skrevet 10. november 2005 #4 Skrevet 10. november 2005 Det at du linker omsorg for barn ved samlivsbrudd med alle mulige tragiske ting som skjer med barn viser at du ikke har helt gangsyn. Det er vel ingen politikere som lukker øynene for barnedrap og kidnapping (som du påstår). Jeg går ut fra at du ønsker å diskutere delt omsorg igjen, men arumentasjonen din blir for søkt og useriøs...
Far til 2 Skrevet 10. november 2005 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2005 ... Jeg går ut fra at du ønsker å diskutere delt omsorg igjen, men arumentasjonen din blir for søkt og useriøs... ← Du tar feil. Jeg ønsker å fokusere på barns manglende rettigheter. Jeg ønsker at såkalte "fagfolk" og politikere skal slutte å ivareta foreldrene i et lovverk som vi igjen og igjen ser er til skade for barna. Hvorfor kan ikke vi ikke få et bedre lovverk når vi ser at hverken foreldrene eller fagfolkene ivaretar barna ? Hendelsene jeg linker til viser igjen at i praksis er det foreldrene som blir ivaretatt etter at de har gjennomført "et lovlig lovbrudd". De har mulighet til å mishandle sin barn til døde uten at de såkalte "fagfolkene" griper inn. Vi vet også at dette har vært et tema over forholdsvis lang tid. Og den forrige regjeringen løftet ikke en finger for å bedre situasjonen for barn som ble utsatt for slike overgrep. Muligens pga en misforstått respekt for "fagfolkene" som ikke griper inn når slike ting skjer. Hvor langt skal vi egentlig gå i å ivareta foreldrene. Vi ser nå at til og med barnedrap blir børstet under teppet ? For meg er dette bare en ny bekreftelse på at barns rettigheter undergraves av fagfolkene som er politikerenes rådgivere. Om du er uenig hører jeg gjerne på hva du har av motargumenter.
Gjest gurimalla ii Skrevet 11. november 2005 #6 Skrevet 11. november 2005 Det du linker til er bare tragisk og de må helt klart gjøre noe med varslingsrutinene. I lovverket er ikke foreldrene beskyttet i slike tilfeller, men alt helsepersonell må være klar over sitt ansvar når det gjelder mishandlede barn. Jeg synes at omsorgsfordeling har ingenting med denne saken å gjøre og det blir litt søkt når du (nok en gang) drar sammenligninger til dette.
Far til 2 Skrevet 11. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 11. november 2005 Det du linker til er bare tragisk og de må helt klart gjøre noe med varslingsrutinene. I lovverket er ikke foreldrene beskyttet i slike tilfeller, men alt helsepersonell må være klar over sitt ansvar når det gjelder mishandlede barn. ← Det er riktig at lovverket ikke beskytter foreldre eksplisitt. Men praksis viser at det er foreldrene som er beskyttet og ikke barnet. Barnedrapene jeg referer til er en bekreftelse på dette. Hvorfor foreldre blir så godt beskyttet av helsepersonel og andre fagfolk har jeg ingen forklaring på. Jeg bare fastslår fakta at slik er det. Når foreldre som dreper sine barn blir beskyttet på den måten de blir mener jeg det er grunn til å sette spørsmålstegn ved lovverket. For fagfolkene som indirekte aksepterer slike drap blir tydligvis heller ikke dømt for noe. Det blir dermed en ansvarfraskrivelse fra foreldrene, fra fagfolkene og fra politikerene, dvs hele veien. Jeg synes at omsorgsfordeling har ingenting med denne saken å gjøre og det blir litt søkt når du (nok en gang) drar sammenligninger til dette. ← Jeg er enig i at sakene ikke har noen direkte relasjon. Men beskyttelsen av foreldrene fremfor barna er den samme i begge sakene. Forskjellen i foreldrenes rettigheter ligger i hovedsak i at de lovlig, ihht lovteksten kan unnlate å ivareta barnas behov ved å bruke forskjellige metoder. Jeg mener at også dette er en ansvarsfraskrivelse fra såkalte "fagfolk" og politikere, og viser at barna ikke har det fokuset som enkelte påstår at de har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå