AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #1 Skrevet 30. mai 2022 Sønnen min som er 3.5 år gammel spiste greit med mat 14 tida. (Hentet han tidlig fordi han hadde tannlege time) Rundt 16 tiden sier han at han må bæsje men han bæsjet ikke. 18 tiden sier at han har vondt i magen og må bæsje. Fikk ikke til å bæsje denne gangen heller. Etter 10 min kaster han opp ganske mye. Så dusjet han og skiftet klær og sånt. Spiste vannmelon. Og kaster opp igjen i senga si. Uff hva er dette for noe? Er det dette som heter omgangssyke? Hva skal jeg gjøre nå? Skal holde han hjemme fra bhg. Burde jeg ta med han til legen? Noe annet jeg burde passe på? Det er første gang jeg opplever noe sånt med han Anonymkode: 512f1...fc3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #2 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sønnen min som er 3.5 år gammel spiste greit med mat 14 tida. (Hentet han tidlig fordi han hadde tannlege time) Rundt 16 tiden sier han at han må bæsje men han bæsjet ikke. 18 tiden sier at han har vondt i magen og må bæsje. Fikk ikke til å bæsje denne gangen heller. Etter 10 min kaster han opp ganske mye. Så dusjet han og skiftet klær og sånt. Spiste vannmelon. Og kaster opp igjen i senga si. Uff hva er dette for noe? Er det dette som heter omgangssyke? Hva skal jeg gjøre nå? Skal holde han hjemme fra bhg. Burde jeg ta med han til legen? Noe annet jeg burde passe på? Det er første gang jeg opplever noe sånt med han Anonymkode: 512f1...fc3 Kan være omgangssyke ja, kan hende han forveksler kvalme med bæsjetrang om han ikke har hatt omgangssyke før. Det beste er å overdøvete almenntilstanden hans, feber, økende magesmerter og slapphet feks. Tilby drikke først og fremst. Er du usikker så ringer du legevakten og forhører deg. Hold han hjemme fra barnehagen i morgen -da kan du jo ringe inn å høre om det er noe som går og hva de anbefaler av fravær fra bhg. Men man kan jo være dårlig uten at det er smittsomt også. God bedring til sønnen din. Anonymkode: df1e0...d93
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #3 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan være omgangssyke ja, kan hende han forveksler kvalme med bæsjetrang om han ikke har hatt omgangssyke før. Det beste er å overdøvete almenntilstanden hans, feber, økende magesmerter og slapphet feks. Tilby drikke først og fremst. Er du usikker så ringer du legevakten og forhører deg. Hold han hjemme fra barnehagen i morgen -da kan du jo ringe inn å høre om det er noe som går og hva de anbefaler av fravær fra bhg. Men man kan jo være dårlig uten at det er smittsomt også. God bedring til sønnen din. Anonymkode: df1e0...d93 Skulle stå overvåke, ikke overdøve🙈 Anonymkode: df1e0...d93
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #4 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sønnen min som er 3.5 år gammel spiste greit med mat 14 tida. (Hentet han tidlig fordi han hadde tannlege time) Rundt 16 tiden sier han at han må bæsje men han bæsjet ikke. 18 tiden sier at han har vondt i magen og må bæsje. Fikk ikke til å bæsje denne gangen heller. Etter 10 min kaster han opp ganske mye. Så dusjet han og skiftet klær og sånt. Spiste vannmelon. Og kaster opp igjen i senga si. Uff hva er dette for noe? Er det dette som heter omgangssyke? Hva skal jeg gjøre nå? Skal holde han hjemme fra bhg. Burde jeg ta med han til legen? Noe annet jeg burde passe på? Det er første gang jeg opplever noe sånt med han Anonymkode: 512f1...fc3 Mest sannsynlig ja. Holdes hjemme fra bhg iht. reglene. Du må passe på at han ikke blir dehydrert, det er den største frykten når barn får omgangssyke. Gi han drikke ofte. Gjerne hvert 15 min. Mat er ikke like viktig. Bruk febernedsettende ved høy feber. Ta kontakt med lege om det ikke gir seg etter 2- 3 dager. Dersom barnet blir svært slapp med påvirket allmenntilstand må du også kontakte lege. Anonymkode: 30df1...53f
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #5 Skrevet 30. mai 2022 Jeg regner med at han går i barnehagen ? Hør med de i morgen om det er andre dom er syke. Det er vanskelig å vite eksakt hvorfor han kastet opp, men er er andre barn som har hatt det samme i barnehagen, så er det nok omgangssyke. Hold han hjemme 48 t fra siste gang han kastet opp Anonymkode: 4318a...e77
Blåjojo Skrevet 30. mai 2022 #6 Skrevet 30. mai 2022 Kan være omgangssyke. Så lenge han ikke får høy feber som ikke går ned ved inntak av Paracet eller enormt dårlig allmentilstand så er det ikke så mye å gjøre med det. Sørg for kos, nok drikke og mat om han ønsker det. Du må holde han hjemme i 48 timer fra sist han kastet opp.
Luckiness Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 Vanskelig å si. Det kan være omgangssyke og det kan være noe han har spist. Er forresten ulike virus som gir omgangssyke. Du sørger for at han får nok væske i seg. Hvis ikke vann frister så tilbyr du feks saft. Tilby og motiver til måltidene, selv om evt det må bli mat du vanligvis ikke serverer fordi barnet kun vil ta til seg kjeks e.l. Ikke dra til legen. Omgangssyke smitter voldsomt fort. Dersom barnet skulle få nedsatt allmenntilstand så ringer du legekontoret og forhører deg om råd/om dere bør komme inn til time. Å være mer trøtt, slapp, grinete er normalt (som ved all sykdom). Men dersom barnet ikke klarer å ta til seg væske og/eller tisser lite og sjeldent, er veldig slapp og trøtt så tar du kontakt med lege. og ellers opptre rolig og støttende. Om barn kaster opp kan det se voldsomt ut. Men barnet trenger at de voksne er rolig.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 Legg ut håndkler i sofa og seng. Bøtte og lær barnet å kaste opp i bøtta. Kjøp inn det barnet liker best. Her går det i salt kjeks og cola. Noen ganger is. Ellers går dette over løpet av noen dager 😊 Anonymkode: f68e8...210
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 Kan være omgangssyke, men kan også være en forstoppelse. Jeg ender opp med å kaste opp hvis jeg spiser når jeg har en skikkelig forstoppelse. Hold han hjemme og spør bhg om det går omgangssyken der. Er ikke nødvendig å oppsøke lege så lenge han får i seg væske og greier å bæsje. Anonymkode: fe4f4...fb9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #10 Skrevet 30. mai 2022 Han er ikke forstoppet da? Man kan lett bli kvalm når man egentlig må på do og også kaste opp. Anonymkode: 0cd5e...c84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå