Gå til innhold

Redd for sivil politi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et par år siden stakk jeg av fra psykiatrisk og ble plukket opp av sivil politi. Nå i det siste har jeg tenkt en del på... Hvorfor de var i sivil? Ser ikke noen grunn til det? Også har jeg begynt å tenke litt på om de kanskje fortsatt ser etter meg nå?

Anonymkode: 4f0d8...79c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Øh..

Anonymkode: 35736...7ee

Skrevet

Politiet bruker gjerne de som er ledige og i nærheten, så det har sikkert ikke større betydning enn det. De har nok andre ting å gjøre enn å følge med deg med mindre du har gjort noe spesielt galt. Det kan jo også være for at de ønsker å skjerme deg fra å bli uthengt av uniformert politi, da dette gjerne skaper mer rykter enn med sivilt politi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De var i sivil for at ikke alle skulle se hva som foregikk på lang avstand, det var mest av hensyn til deg.

Anonymkode: 01b0b...c85

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at de var i sivil, tenker jeg var fordi at de skulle virke mindre "skumle" enn om de kom i full uniform. Det var en akutt situasjon og de ville ikke skremme deg.

Jeg tror ikke sivilpoliti er ute og ser etter deg nå, for det har de ingen grunn til. Å være psykisk syk betyr ikke automatisk at de ser deg som kriminell eller at de må følge med på deg.

Anonymkode: 57d2f...c65

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Fordi de var i nærheten og fordi om du så dem i uniform ville du stukket på nytt.
Du er åpenbart paranoid. 

Endret av Heydayotheinterweb
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
tasmus82 skrev (4 minutter siden):

Politiet bruker gjerne de som er ledige og i nærheten, så det har sikkert ikke større betydning enn det. De har nok andre ting å gjøre enn å følge med deg med mindre du har gjort noe spesielt galt. Det kan jo også være for at de ønsker å skjerme deg fra å bli uthengt av uniformert politi, da dette gjerne skaper mer rykter enn med sivilt politi. 

For meg virket det litt som at de hadde fulgt med på meg over lengre tid. For han ene sa noe sånt som: "Du har vert over alt i dag du..." og det hadde jeg, for jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg hadde til og med skrudd telefonen på flymodus for jeg tenkte at de ikke kunne spore meg da, men det kunne de visst likevel da tydeligvis?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg virket det litt som at de hadde fulgt med på meg over lengre tid. For han ene sa noe sånt som: "Du har vert over alt i dag du..." og det hadde jeg, for jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg hadde til og med skrudd telefonen på flymodus for jeg tenkte at de ikke kunne spore meg da, men det kunne de visst likevel da tydeligvis?

Det er jo vanskelig å si akkurat hva han mener her, men det kan jo bare være at de har lett ganske så hardt etter deg og funnet ut forskjellige steder du hadde vært - evt pratet med familie eller venner som du kanskje oppsøkte? Evt bare at du hadde vært god til å unngå de, siden det tok de litt tid å finne deg til tross av at de brukte en del ressurser på det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis politiet har mulighet til det, så stilles det i sivil, og det er for å ta hensyn til deg.

Det var nok også en annen grunn til det ut fra forklaringen din, og den grunnen er at det var lettere å komme inn på deg når du ikke var klar over at det var politiet som kom. Det er mange som sikkert har observert deg, og deretter kontaktet politiet, derav kommentaren om at du hadde "vært over alt".

Anonymkode: cf4a2...1c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tasmus82 skrev (11 minutter siden):

Det er jo vanskelig å si akkurat hva han mener her, men det kan jo bare være at de har lett ganske så hardt etter deg og funnet ut forskjellige steder du hadde vært - evt pratet med familie eller venner som du kanskje oppsøkte? Evt bare at du hadde vært god til å unngå de, siden det tok de litt tid å finne deg til tross av at de brukte en del ressurser på det. 

Ja. Det er ikke lett å si. Det tok ikke så mange timene før de fant meg da men. Har dårlig samvittighet for det hele egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis politiet har mulighet til det, så stilles det i sivil, og det er for å ta hensyn til deg.

Det var nok også en annen grunn til det ut fra forklaringen din, og den grunnen er at det var lettere å komme inn på deg når du ikke var klar over at det var politiet som kom. Det er mange som sikkert har observert deg, og deretter kontaktet politiet, derav kommentaren om at du hadde "vært over alt".

Skjønner. Det er jo fint de tar hensyn da. Men hvorfor tenker du at det er mange som har observert meg? Jeg var ikke meldt savnet i avisen eller andre steder. Så ingen andre enn politiet og familie som visste om det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Det er ikke lett å si. Det tok ikke så mange timene før de fant meg da men. Har dårlig samvittighet for det hele egentlig. 

Det er jo jobben deres, og jeg tror nok kanskje de er glade for å ha hjulpet noen som sliter psykisk med å finne veien tilbake for det skjer jo at de feiler og folk skader seg selv eller noen andre også. Jeg tror hvert fall ikke de går å tenker spesielt på det sånn i ettertid, for så mange oppgaver som disse folka har gjennom en dag så skal det sikkert veldig mye til for at de henger seg opp i en spesiell hendelse. 

Hvis dette er noe du tenker mye på så kan du jo ta en telefon til politiet for å forklare deg og si unnskyld, sånn at du får det ut av verden - kanskje de blir glade for å høre fra deg også. 

AnonymBruker
Skrevet
tasmus82 skrev (1 time siden):

Det er jo jobben deres, og jeg tror nok kanskje de er glade for å ha hjulpet noen som sliter psykisk med å finne veien tilbake for det skjer jo at de feiler og folk skader seg selv eller noen andre også. Jeg tror hvert fall ikke de går å tenker spesielt på det sånn i ettertid, for så mange oppgaver som disse folka har gjennom en dag så skal det sikkert veldig mye til for at de henger seg opp i en spesiell hendelse. 

Hvis dette er noe du tenker mye på så kan du jo ta en telefon til politiet for å forklare deg og si unnskyld, sånn at du får det ut av verden - kanskje de blir glade for å høre fra deg også. 

Du har nok rett. Det er en del år siden, så tror ikke det er noe poeng i å ringe men.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du har nok rett. Det er en del år siden, så tror ikke det er noe poeng i å ringe men.

Jeg har hatt en del kontakt med politiet gjennom dette livet på grunn av rusproblemer og noen andre dårlige valg, og selv om jeg har brutt loven gjentatte ganger så opplevde jeg fortsatt at noen av de hilste når jeg møtte de utenfor jobb. Og selv nå som rullebladet begynner å bestå av noen saker, så er de alltid hyggelige når jeg møter de, selv om de er ute etter å ta meg i ulovligheter ( som f.eks da jeg og faren min kjørte min bil etter at jeg mistet førerkortet ). Så de er nok mennesker de også, med medfølelse og omtanke for menneskene de møter på. 

Vet ikke om det der gav deg noen lettelse, men det er hvert fall min erfaring så langt. 

AnonymBruker
Skrevet

Så fremst du ikke gjør noe kriminelt, har ikke politiet noen grunn til å følge med på deg. Jeg kan skjønne at det satte en støkk i deg og at slike tanker kan dukke opp i etterkant. Kanskje det kan være fint å nevne dette for behandleren din? Så kan du snakke med noen som kjenner deg om det. 

Anonymkode: a65d5...031

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner. Det er jo fint de tar hensyn da. Men hvorfor tenker du at det er mange som har observert meg? Jeg var ikke meldt savnet i avisen eller andre steder. Så ingen andre enn politiet og familie som visste om det.

Om du hadde vært mange steder, så er det alltid noen som observerer deg, og kanskje du hadde en oppførsel som gjorde at de tipset politiet, jeg var ikke der og vet ikke. Hvis du går med vanskelige tanker og er urolig, synes jeg du skal snakke med helsepersonell om det, og du kan også snakke med politiet. Du trenger ikke være redd for at noen vil deg vondt.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner, latterliggjøring og brukerdebatt i tillegg til siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...