AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #1 Skrevet 30. mai 2022 Jeg har ganske stor hage og mye terrasse. I alle år har jeg hatt blomsterbed med stauder og så har jeg plantet sommerblomster i tillegg i bedene. Samt noen krukker ved inngangsparti og på terrassene. Det har vært mye jobb med luking og å holde gresset unna bedene. I de siste årene har dette blitt tyngre og tyngre og med dårlige hofter og knær har jeg fjernet noen bed og flere vil bli fjernet. De som står igjen fylles med stauder og jeg kommer ikke til å bruke mye tid på luking. Men jeg vil likevel ha blomster, både i hagen og på terrassene. Jeg har funnet fram alle krukker jeg har + fått hentet masse hos mine foreldre. Så her skal det plantes! 😊 Men trenger tips til hva som er lurt å plante i krukker, både små og store, stauder og sommerblomster, trær og busker. Planter er så dyrt at jeg håper noen erfarne «gartnere» kan bistå 🌺🌸🌷 Jeg bor i Nordland, antar sone 6. Og så tror jeg hagen ligger mot nordvest. Anonymkode: 788d1...158
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #2 Skrevet 30. mai 2022 Jeg planta klematis i ampler i fjor, de overlevde fint vinteren i krukker. De har nå kommet tilbake i ampler sammen med henge lobelia. Ellers så synes jeg margeritter i forskjellige farger er fint, petunia i ulike farger, pelargonia. Jeg synes vel nesten alle blomster er fine. Nå vet jeg ikke hva en kan ha i sone 6 da, for jeg bor i sone 2. Anonymkode: b608b...84e 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #3 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg planta klematis i ampler i fjor, de overlevde fint vinteren i krukker. De har nå kommet tilbake i ampler sammen med henge lobelia. Ellers så synes jeg margeritter i forskjellige farger er fint, petunia i ulike farger, pelargonia. Jeg synes vel nesten alle blomster er fine. Nå vet jeg ikke hva en kan ha i sone 6 da, for jeg bor i sone 2. Anonymkode: b608b...84e Klematis er jeg usikker på, tror kanskje solforholdene ikke er optimale. De andre du nevner trives fint her 😊 ts Anonymkode: 788d1...158
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #4 Skrevet 30. mai 2022 Hva med jordbær, sånne månedsjordbær? Jeg har rainbow treasure og temptation i krukker og potter, de har så nydelige flerfarga blomster og flott grønnfarge samt at bærene er helt fantastiske. Har gitt noen til en venninne som bor i sone 7 og de blomstrer godt samt at i krukker kan en flytte de litt mot sola. Anonymkode: bfba7...335 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #5 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med jordbær, sånne månedsjordbær? Jeg har rainbow treasure og temptation i krukker og potter, de har så nydelige flerfarga blomster og flott grønnfarge samt at bærene er helt fantastiske. Har gitt noen til en venninne som bor i sone 7 og de blomstrer godt samt at i krukker kan en flytte de litt mot sola. Anonymkode: bfba7...335 God ide, det har jeg ikke tenkt på 👍🏻 ts Anonymkode: 788d1...158
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #6 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): God ide, det har jeg ikke tenkt på 👍🏻 ts Anonymkode: 788d1...158 Frøene er ikke dyre og lette å få til også 😀 Anonymkode: bfba7...335
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 Georginer (dahlia) holder seg hele sommeren for meg, med stadig nye blomster Anonymkode: ff94b...37f 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Klematis er jeg usikker på, tror kanskje solforholdene ikke er optimale. De andre du nevner trives fint her 😊 ts Anonymkode: 788d1...158 Har en klematis inntil veggen, den står ikke i optimale solforhold, men blomstrer fint. Kaprifol, kanskje? Om du har de i krukker, så kan du sette de i innendørs i kjeller eller garasje på vinteren. Anonymkode: b608b...84e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå