Gå til innhold

Desorganisert tilknytning til mamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt en test på nettet som handler om tilknytning. Der står det at jeg har en desorganisert tilknytning til mamma og en ambivalent tilknytning til mamma. Denne testen har jeg tatt i voksen alder, og det er voksne som er målgruppa for testen. 

Hva tenker dere om å ha desorganisert tilknytning til enten mamma eller pappa? Det er kjent for å være den verste tilknytningsformen av alle de fire formene. 

Skjermbilde 2022-05-29 kl. 12.26.24.png

Anonymkode: 6278d...ca8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har tatt en test på nettet som handler om tilknytning. Der står det at jeg har en desorganisert tilknytning til mamma og en ambivalent tilknytning til mamma. Denne testen har jeg tatt i voksen alder, og det er voksne som er målgruppa for testen. 

Hva tenker dere om å ha desorganisert tilknytning til enten mamma eller pappa? Det er kjent for å være den verste tilknytningsformen av alle de fire formene. 

Skjermbilde 2022-05-29 kl. 12.26.24.png

Vet ikke din alder, men det er ganske mange barn av 70-80-tallsmødre som ble fostret opp på for lite sensitiv omsorg. En trend den gang var at barnet ikke skulle taes opp mer enn strengt tatt nødvendig, og skulle gjerne skrike seg i søvn for å ikke bli trassig og kravstor. Selv om du har fått en utrygg tilknytning til din mor, kan du bli en god mor selv. Bare vær bevisst på å ikke bruke din mor som rettesnor i nærheten av barn. Finn ut om det har fått konsekvenser for deg nå, som liten tillit til medmennesker og angstfulle relasjoner. Det finnes hjelp for dette. Sjekk ut Janina Fisher, transforming the living Legacy of trauma.  

❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags test er dette? Er det noe man tar på internett? 

Anonymkode: 9743b...be1

Skrevet

Barn som har vært utsatt for omsorgssvikt, for eksempel i form av å bli slått og mishandlet av foreldrene sine, utvikler ofte en desorganisert tilknytning. Dette er den minst utbredte tilknytningsformen.
Da Mary Ainsworth studerte barns tilknytning til sin primære omsorgsperson (som regel mor) kom hun frem til at 70% hadde en trygg tilknytning til moren. 

Hvordan er forholdet til foreldrene dine i dag, og hvordan var oppveksten din? Hvordan fungerer du i andre relasjoner, f.eks i kjærlighetsforhold, vennskap og eventuelle kollegaer? Dette vil gi en pekepinn på hvilken tilknytning du har. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Beklager for sent svar. 

Jeg og mamma har et veldig dårlig forhold den dag i dag. Vi har egentlig ingen særlig kontakt. Vi har gjort flere forsøk på kontakt via telefonen minst en gang i uka, men det har kun blitt i perioder, og så har all kontakt bare blitt brutt. Det er sjeldent at vi møtes fysisk. Jeg opplever mamma som veldig skremmende, truende, dominerende, frekk og emosjonelt fraværende. Hver gang vi snakker sammen sier hun til meg at jeg er dum og at jeg aldri får til noe, og det er noe hun har sagt til meg hele livet mitt. Det sistnevnte forteller hun videre til alle hun kjenner og til alle jeg kjenner, noe som har pågått i hele livet mitt. Jeg har sagt ifra flere ganger at jeg opplever det som sårende og frekt, men hun har ikke vist endring. I oppveksten min slo hun meg regelmessig, låste meg inne på ulike rom, låste meg ute av huset, trua med å drukne meg i sjøen, trua med å kjøre bilen sin i grøfta og hun trua med at hun skulle stikke av fra meg og pappa. I perioden hvor jeg bodde på hybel i løpet av videregående så opplevde jeg en meget sterk avstand mellom meg og mamma, og det var meget ubehagelig å være sammen med henne og i det hele tatt snakke med henne. Stemninga mellom oss var meget tung, merkelig og anspent, og jeg opplevde henne som en fremmed person. Jeg hadde ikke lyst til å være sammen med henne, men jeg gjorde det kun for pappa sin del. Mamma og pappa var nemlig skilt i den tida jeg bodde på hybel og gikk på videregående. Etter videregående sa har det egentlig aldri vært noe form for kontakt, bortsett fra noen SMS-meldinger i korte perioder og korte fysiske treff. 

Jeg har vært singel hele livet mitt, men ønsker meg kjæreste. Jeg vet aldri når den tida kommer. 

Generelt sett har jeg mange bekjente spredt over hele Norge, men nesten ingen nære venner. Selvfølgelig ønsker jeg flere venner, men det er vanskelig å skape nære vennskap som varer over tid. 

Pappa døde av kreft i 2019. Savner han. Jeg og pappa hadde litt nærmere kontakt enn det jeg og mamma har hatt. Jeg tok ofte kontakt med han helt fram til han døde, og det var som regel jeg som tok kontakt med han. Han ble kasta ut av huset til mamma i 2013, og da gikk jeg på videregående. Jeg måtte mekle mellom begge to i hele oppveksten min og ut videregående. Etter videregående sa orka jeg ikke den meklinga noe mer. Da måtte jeg bare kutte kontakten med mamma totalt, mens jeg fortsatt hadde litt kontakt med pappa. 

NAV har faktisk sagt at mamma sin oppførsel er en av de viktigste årsakene til at jeg har blitt varig ufør. 

Jeg forstår veldig godt at jeg og mamma har en desorganisert tilknytning. Vi har et usunt forhold mellom oss. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Denne testen er på ingen måte grundig nok til å konkludere som den gjør. Desorganisert tilknytning er, for et barn, svært alvorlig - men også den minst vanlige tilknytningsstilen. For en voksen behøver den ikke ha satt gjer konsekvenser, selv om den kan ha det.

Du er, som voksen, ikke lenger avhengig av dine foreldre. Imidlertid vil en tilknytningsforstyrrelse kunne spille inn på andre nære relasjoner du inngår i. Terapi kan da være nyttig, men også psykoedukasjon for bedre å gjenkjenne og forstå egne relasjonsmønstre.

Anonymkode: 0dd86...233

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Prøvde denne testen. Det ser ut som de skal forsøke å selge tilknytningstjenester. Jeg fikk kjæreste i testen, selv om jeg hadde krysset av for at jeg var singel. Da må man bare krysse i vei, selv om svarene egentlig ikke skal være der, og resultatet vil selvsagt bli feil. Ang dine traumer, var det mye jeg kunne kjenne igjen. Jeg har selv klart meg bra. Mitt råd er: Trekk deg selv ut av dette selv. Nyt uføretrygden, og la sårene heles i sommervarmen. Hold fokuset på det som er positivt i livet ditt, så blir det bra til slutt ❤️.

Anonymkode: 868b3...070

• 5 måneder senere...
Skrevet
~white lady~ skrev (På 30.5.2022 den 19.53):

Barn som har vært utsatt for omsorgssvikt, for eksempel i form av å bli slått og mishandlet av foreldrene sine, utvikler ofte en desorganisert tilknytning. Dette er den minst utbredte tilknytningsformen.
Da Mary Ainsworth studerte barns tilknytning til sin primære omsorgsperson (som regel mor) kom hun frem til at 70% hadde en trygg tilknytning til moren. 

Hvordan er forholdet til foreldrene dine i dag, og hvordan var oppveksten din? Hvordan fungerer du i andre relasjoner, f.eks i kjærlighetsforhold, vennskap og eventuelle kollegaer? Dette vil gi en pekepinn på hvilken tilknytning du har. 

Nå har jeg som legperson hørt gjennom halvparten av episodene i tilknytningspodden, det er en opprinnelig engelsk ekspert som har gått gjennom den siste forskningen på feltet som har episoden om tilknytning type D. Er på denne episoden nå. 
Ifølge tilknytningspodden: Desorganisert tilknytning fikk ikke dette navnet fordi det i utgangspunktet var noe feil med tiknytningsstilen, det fikk det simpelt hen fordi reaksjonen ikke passet inn i stilene A, B og C. 
Han presiserte videre at dette med type D tilknytning er meget kontroversielt i fagmiljøene, og formante de som driver med dette å være ytterst forsiktig med å sette likhetstegn mellom desorganisert tilknytning og omsorgssvikt. 

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei,

det høres ut som en tøff oppvekst du har hatt og at denne testen kan ha rett. Jeg selv har dette grunnet oppveksten og er snart 30 år. Jeg brukte starten av 20 årene til å flykte og glemme, men på 23 år møtte jeg veggen og startet hos psykolog. Starten var «hei jeg sliter med relasjoner og hadde en komplisert oppvekst» (D tilknytning med begge foreldre som bodde i samme hjem.)

jeg ble sendt videre i systemet og som 25 år fikk jeg diagnosen bipolar. Diagnoser som kompleks ptsd var ikke en gang godkjent i Norge og DPS (psykriater for utredninger) spurte så vidt om oppveksten min. Hun spurte Heller om adferdsmønster og perioder med deperisjon/hyper mani. Nå er jeg 29 år og akkurat fått tilbaketrukket diagnosen bipolar men fått kompleks ptsd og personlighetsforstyrrelse borderline. Og jeg skjønner nå så mye mer av meg selv og hvor mine relasjonsvansker, perioder med depresjon og mye vanskelige tider kommer fra. 

problemene mine kan ikke løses med medisiner og problemene mine blir ikke borte av å være ufør. nå som jeg har fått en diagnose jeg føler selv passer meg og mitt hode og mitt liv, vet jeg konkret hva jeg må gjøre for å få det livet jeg alltid har fortjent og har ønsket meg. 

jeg har brukt masse tid i juleferien på å undersøke: adferdsproblemer, humørsvingninger, ulike foreldretyper mm.,  men viktigst av alt har jeg undersøkt veien videre i livet! Det er masse gode terapi metoder, mestringsgrupper - Norge har et av verdens beste helsevesen og hjelpen er der! 

det overrasker meg meget at nav sier det er moren din sin feil at du er ufør, også sender ingen deg til DPS for en utredning! Dette føles også litt ekkelt for meg som har brukt mange mange tusen på psykolog samt mye tid. aldri mottatt en krone fra Nav. 

Ta ansvar for ditt eget liv! Gå til fastlegen din og få en henvisning! Det er masse hjelp å få. Å sitte hjemme å dyrke probleme og være sinna på de som fødte oss gir oss ingen ting! Ei er det heller forskning som viser at det hjelper om du begynner å undersøke teknikker for veien videre i livet. 

Ta vare, ta grep og masse lykke til, søster! 

Anonymkode: 8c36d...491

• Nyttig 1
Skrevet

Samme bruker her: for å understreke så er bipolar en arvelig diagnose gjennom blod, mens kompleks ptsd og borderline er noe du utvikler gjennom livet grunnet miljø. 

Noen samme trekk i væremåter osv, men mye ulikt og ulike årsaker for at sykdommene rammer ulike mennesker. 

Anonymkode: 8c36d...491

Skrevet

Be om utredning fra psykologen din. Og selvom du har desorganisert tilnytningsmønster så kan dette endre seg! Jeg har gått igjennom samme endring: fra desorganisert tilknytningsmønster til relativt trygg. Mye unnvikende, men bedre enn før.

Anonymkode: cf43a...da8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...