AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #1 Skrevet 30. mai 2022 Altså.. Jeg har blitt henvist til tidlig ultralyd når jeg er 11+0 pga. at jeg er over 35 år. To spørsmål: Tar dere en ultralyd før denne? For å sjekke om det er liv? ❤️ Sist gang jeg var gravid var jeg på ultralyd i uke 6 pga. stor blødning. Vet ikke om jeg klarer å vente helt til uke 11 nå.. Er i uke 7 nå. ❤️ Kan gjentatt ultralyd være skadelig? Så i en annen tråd her at en jordmor hadde sagt det var best å få til å se alle organer skikkelig fra 12+0, hvorfor setter sykehuset opp time 11+0 da? Høres jo helt merkelig ut at tul på sykehus skal utføres mellom 11+0 og 13+6 dersom det er fra 12+0 som gir det beste resultatet? Er dette noe jeg ikke skal henge meg opp i? Anonymkode: 75969...eff
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #2 Skrevet 30. mai 2022 Når jeg var på fostermedisinsk avd for å sjekke organer og avvik i uke 12, fikk jeg beskjed om at alt så fint ut nå, men at jeg skulle komme tilbake i uke 19 fordi da så man ting enda bedre… Så ja, dess lengre man venter dess mer ser man. Men tror ikke det er unormalt i uke 11 heller. Du kan jo evt ringe avd og høre? Jeg forstår frykten du bærer på og ønsket om å se liv. Men for å sette det på spissen og si det hardt og brutalt; i disse ukene kan faktisk alt skje - du kan se liv i 7+3 og 7+5 har du en spontnaabort eller missed abortion. Jeg fikk UL i uke 7 for å stadfeste liv, deretter uke 12 for organsjekk, og jeg var ikke mindre bekymret ukene mellom egentlig. Mest sannsynlig går det bra, så lenge du ikke har kraftige blødninger ♥️ Anonymkode: 41ad8...d23
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #3 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Når jeg var på fostermedisinsk avd for å sjekke organer og avvik i uke 12, fikk jeg beskjed om at alt så fint ut nå, men at jeg skulle komme tilbake i uke 19 fordi da så man ting enda bedre… Så ja, dess lengre man venter dess mer ser man. Men tror ikke det er unormalt i uke 11 heller. Du kan jo evt ringe avd og høre? Jeg forstår frykten du bærer på og ønsket om å se liv. Men for å sette det på spissen og si det hardt og brutalt; i disse ukene kan faktisk alt skje - du kan se liv i 7+3 og 7+5 har du en spontnaabort eller missed abortion. Jeg fikk UL i uke 7 for å stadfeste liv, deretter uke 12 for organsjekk, og jeg var ikke mindre bekymret ukene mellom egentlig. Mest sannsynlig går det bra, så lenge du ikke har kraftige blødninger ♥️ Anonymkode: 41ad8...d23 Takk for svar. ☺️ Ja, jeg kan jo ringe og spørre, men de har jo satt opp 11+0 og det står følgende på regjeringen.no: "Fra 1. januar 2022 vil gravide som ved termin er 35 år eller eldre ha rett til NIPT og tidlig ultralyd. Helseforetakene har ansvar for å tilby dette til gravide i sine områder. I 2022 vil det også innføres tilbud om ultralydundersøkelse for alle gravide rundt uke 12 i svangerskapet (uke 11+0-13+6)." ... Så det er jo riktig fra uke 11. Bare lurte på om fler hadde hørt det som hun i den andre tråden sa, at jordmor sa det var best fra uke 12.. Hmm. Svarer ikke i den andre tråden, skjønner du. ☺️ Ja, jeg vet, det er jo en risiko hver dag, sånn sett. Tenkte egentlig på at jeg hadde lyst til å se om det var to eller ikke, og om det var liv nå, selv om det kan snu. Tvillinger kan jo også snu. 😬 Ja, vil jo helst gå bra. Sist gikk det jo bra, selv med flere kraftige blødninger. ❤️ Ts. Anonymkode: 75969...eff
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #4 Skrevet 30. mai 2022 Vi var på TUL i uke 6+‘ett eller annet’ for å se at det var liv. Var på privat TUL+NIPT uke 10+0. På ul’en fikk vi se hjertet slå, men var litt tidlig for å se på organer. Følte likevel at med NIPT fikk vi jo uansett et mer korrekt svar enn hvis vi hadde tatt en TUL med sjekk av nakkefold rundt 12+0. Var først på OUL i uke 19 det ble gjort en grundig gjennomgang av organer. Anonymkode: fa239...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #5 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi var på TUL i uke 6+‘ett eller annet’ for å se at det var liv. Var på privat TUL+NIPT uke 10+0. På ul’en fikk vi se hjertet slå, men var litt tidlig for å se på organer. Følte likevel at med NIPT fikk vi jo uansett et mer korrekt svar enn hvis vi hadde tatt en TUL med sjekk av nakkefold rundt 12+0. Var først på OUL i uke 19 det ble gjort en grundig gjennomgang av organer. Anonymkode: fa239...5c4 Takk for svar. ☺️ Jeg vet ikke jeg, det jeg får er tul 11+0 og NIPT på sykehuset. Spørsmålet er egentlig om man ikke bør vente til 12+0 som hun jordmora hadde sagt, men jeg må vel legge det fra meg. De vet vel hva de holder på med når de setter opp timer. Ts Anonymkode: 75969...eff
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #6 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Altså.. Jeg har blitt henvist til tidlig ultralyd når jeg er 11+0 pga. at jeg er over 35 år. To spørsmål: Tar dere en ultralyd før denne? For å sjekke om det er liv? ❤️ Sist gang jeg var gravid var jeg på ultralyd i uke 6 pga. stor blødning. Vet ikke om jeg klarer å vente helt til uke 11 nå.. Er i uke 7 nå. ❤️ Kan gjentatt ultralyd være skadelig? Så i en annen tråd her at en jordmor hadde sagt det var best å få til å se alle organer skikkelig fra 12+0, hvorfor setter sykehuset opp time 11+0 da? Høres jo helt merkelig ut at tul på sykehus skal utføres mellom 11+0 og 13+6 dersom det er fra 12+0 som gir det beste resultatet? Er dette noe jeg ikke skal henge meg opp i? Anonymkode: 75969...eff Det er ikke skadelig å ta mange ultralyd jeg er i uke 11, og har allerede vært på 5 ultralyd! Pga blødninger og litt andre ting. Anonymkode: 8152c...867
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #7 Skrevet 31. mai 2022 Tok ultralyd i uke 6 for å finne nøyaktig termin slik at jeg kunne ta NIPT på nøyaktig 10+0 Anonymkode: 1ece1...46f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #8 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tok ultralyd i uke 6 for å finne nøyaktig termin slik at jeg kunne ta NIPT på nøyaktig 10+0 Anonymkode: 1ece1...46f Hæ, hvorfor NIPT nøyaktig på 10+0, da? Jeg skal 11+0 og har også hørt at 12+0 er best for tul? Ts. Anonymkode: 75969...eff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå