Gå til innhold

Er jeg for streng eller har spillingen gått for langt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Niåringen kommer hjem og forlanger å skal spille med venner online. Saken er bare det at det er over 20 grader og sol for første dag på lenge og det er bare meldt slik godtvær i to dager. Jeg ønsker at alle barna skal være ute å leke og finne på noe annet de to få dagene det er varmt og godt vær. 

Er jeg virkelig alt for streng? Under pandemien har barna fått mye mer skjermtid og tid til spilling, langt mer enn egentlig akseptabelt. Dette har vi snakket om, og at vi foreldre kom til å bli strenge på dette nå som smitten ikke er like farlig og nå som vår/sommer står for tur og gjør at de kan være ute.

Barnet spiller med 10+ venner, så når det ikke er den ene, er det den andre, som gjør at spillingen tar lengre og lengre tid for hver venn som kommer inn i spillet.

Så nå som jeg setter ned foten og sier vi alle skal være ute i godværet, får jeg høre at «jeg får aldri lov til noen ting! Du hører ikke på meg! Jeg er sliten, også får jeg ikke være inne å slappe av med å spille en gang» osv. 

Hva tenker dere? Hva gjør dere på slike dager?

Anonymkode: 828a8...c64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han noen å være ute sammen med da? Hvis alle vennene spiller, skal han være alene ute og leke? 

Anonymkode: 17e72...8b0

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter i hvert fall inne og gamer i dag, 20 grader og sol er alt for varmt for meg 😅

Anonymkode: 6296d...dc7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Dersom de andre barna sitter inne å spiller, så blir det jo fryktelig kjedelig for han å leke ute alene. 

Anonymkode: 5361c...be2

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert ungen liker å være ute selv om du gjør det. 

Anonymkode: 72ceb...424

• Liker 19
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter grenser for spillingen. Man skal være ute å leke fysisk også. Spille litt, ja, men inne dagen lang, nei. 

Anonymkode: 2e7d2...d0c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest Hippokrates
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Niåringen kommer hjem og forlanger å skal spille med venner online. Saken er bare det at det er over 20 grader og sol for første dag på lenge og det er bare meldt slik godtvær i to dager. Jeg ønsker at alle barna skal være ute å leke og finne på noe annet de to få dagene det er varmt og godt vær. 

Er jeg virkelig alt for streng? Under pandemien har barna fått mye mer skjermtid og tid til spilling, langt mer enn egentlig akseptabelt. Dette har vi snakket om, og at vi foreldre kom til å bli strenge på dette nå som smitten ikke er like farlig og nå som vår/sommer står for tur og gjør at de kan være ute.

Barnet spiller med 10+ venner, så når det ikke er den ene, er det den andre, som gjør at spillingen tar lengre og lengre tid for hver venn som kommer inn i spillet.

Så nå som jeg setter ned foten og sier vi alle skal være ute i godværet, får jeg høre at «jeg får aldri lov til noen ting! Du hører ikke på meg! Jeg er sliten, også får jeg ikke være inne å slappe av med å spille en gang» osv. 

Kinig situasjon. For vennene er jo online på spillet, så hva skal barnet da gjøre alene ute? Sitte å se på at du soler deg?

Men skjønner godt at du tenker det du gjør. For gaming burde ikke være noe som går utover det sosiale livet, og særlig lek og morro, i den grad at gaming er det eneste som betyr noe. Særlig 20 grader og sol gjør at man tenker disse tankene. 

Problemet er at 20 grader og sol betyr lite for barn. Om det er gråvær eller sol betyr ingenting når man har avtalt gaming. 

Jeg ville latt han game. Det er der vennene hans er, og det er det han vil selv. Barnets meninger bør veie noe i slike situasjoner, og du har egentlig ingen gode argumenter imot enn været, som barnet ikke bryr seg om uansett. 

Endret av Hippokrates
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet? Dersom de andre barna sitter inne å spiller, så blir det jo fryktelig kjedelig for han å leke ute alene. 

Anonymkode: 5361c...be2

Det står jo i innlegget

Anonymkode: 930b2...f0b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er noen få uker til sommerferie, ha fokus på sol vs spilling da og la sønnen være sosial der vennene er- som er online. Hva bidrar du med som gjør at 9-åringen skal hygge seg ute?

Anonymkode: 12982...de5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er dor streng. La barnet koble av etter skole

Anonymkode: 930b2...f0b

AnonymBruker
Skrevet
Cylon skrev (4 minutter siden):

Men skjønner godt at du tenker det du gjør. For gaming burde ikke være noe som går utover det sosiale livet, og særlig lek og morro, i den grad at gaming er det eneste som betyr noe.

Det er nettopp det det har begynt å gjøre, går utover det sosiale livet som lek og morro. 

Jeg tenkte at nå må jeg sette standarden for sommeren. Og sa at ettersom vi ikke har stabilt varmt sommervær, så bestemmer jeg at det blir mindre gaming på varme sommerdager. De skal få bade, sykle, og gjøre alt en ellers vil i sol og varme. Om to dager er det regn og kaldt  igjen. 

Ble til at han ringte to andre klassekamerater som han ikke hadde avtalt gaming med, og inviterte de til hopping på trampolinen. Nå er det tre glade gutter ute å leker. Også tenker jeg å ta med alle barna på stranden etterpå.

ts

• Liker 18
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):Hva bidrar du med som gjør at 9-åringen skal hygge seg ute?

Må vi foreldre hele tiden legge opp til hva ungene skal gjøre? Kan de ikke bruke fantasien og leke på eget initativ? 

Synes det er nok med de tilrettelagte fritidsaktivitetene som er 2-3 ganger i uken, planlagt og tilrettelagte skoledager. Noen timer på fritiden hvor de planlegger selv skader ingen. 

ts

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mine er helst inne, sola er for skadelig og solkrem hjelper ikke så mye.

Anonymkode: 118d8...9ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Må vi foreldre hele tiden legge opp til hva ungene skal gjøre? Kan de ikke bruke fantasien og leke på eget initativ? 

Synes det er nok med de tilrettelagte fritidsaktivitetene som er 2-3 ganger i uken, planlagt og tilrettelagte skoledager. Noen timer på fritiden hvor de planlegger selv skader ingen. 

ts

Poenget er jo at du legger opp til at han skal være ute når gutten ville spille.  Du organiserer hva du vil han skal bruke fantasi og lek på eget initiativ….,,

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Var det ikke akkurat det han hadde gjort? 🤔

Anonymkode: 6296d...dc7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Barna får spille med venner ja. Det er dagens sosialisering. Men ikke hele dagen. De må og være fysisk aktiv. 

Anonymkode: d2797...f26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du er for streng. Du bestemmer.

Anonymkode: 79102...1af

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Man benytter selvsagt den ene finværsdagen til å være ute å leke. Det er mulig å leke for seg selv også om ingen andre er tilgjengelige akkurat da.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får du ta med sønnen å gjøre noe sammen med han?  Skjønner han godt.

Anonymkode: 5e09b...141

Skrevet

Har også en niåring som liker å spille. Er det sol og fint vær, så må han faktisk ut å lufte seg. Så får han heller spille på kvelden. 

Men litt vanskelig å styre til tider. For det avtales jo på skolen at de skal møtes online etter skoletid. Og da syns jeg det er greit. 

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...