Lilith Skrevet 10. november 2005 #1 Skrevet 10. november 2005 Jeg fikk nettopp beskjed om at 'du skal jo alltid være så politisk korrekt, du ' over msn, etter at jeg hadde sagt jeg ikke liker sirkus med dyr. Jeg tar dette som et sleivspark - flere som føler som meg?
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2005 #2 Skrevet 10. november 2005 PK er litt negativt ladet ja. Men det går fint an å ha politisk korrekte meninger uten at det skyldes konformitet, og da klarer man fint å argumentere for synet sitt Personlig synes jeg det å bruke PK som et skjellsord er på lik linje som å kalle noen "idiot" i en seriøs diskusjon...
Gjest Bellatrix Skrevet 10. november 2005 #3 Skrevet 10. november 2005 Jeg føler at det å bruke pk mot noen i en diskusjon ikke passer seg. At den som sier det også sier at "dine meninger teller ikke".
Lilith Skrevet 10. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 10. november 2005 Jeg føler at det å bruke pk mot noen i en diskusjon ikke passer seg. At den som sier det også sier at "dine meninger teller ikke". ← Ja, det var det jeg også tolket det som. Jeg ble skikkelig sinna, jeg ...
Gjest Hilde Skrevet 10. november 2005 #5 Skrevet 10. november 2005 Når mennesker er så veldig politisk korrekte så regner jeg faktisk ikke med dem i diskusjoner. Jeg har store problemer med å akseptere at folk faktisk kan være så til de grader perfekte i alle sine meninger. Det er nok mer enn utspillet om "dyr på sirkus" som har gjort deg fortjent til denne karakteristikken
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #6 Skrevet 10. november 2005 Når mennesker er så veldig politisk korrekte så regner jeg faktisk ikke med dem i diskusjoner. Jeg har store problemer med å akseptere at folk faktisk kan være så til de grader perfekte i alle sine meninger. Det er nok mer enn utspillet om "dyr på sirkus" som har gjort deg fortjent til denne karakteristikken ← Enig med deg Hilde Å diskutere med noen som aldri kan inneha et kontroversielt standpunkt er jo drepende kjedelig.
Gjest Clueless Skrevet 10. november 2005 #7 Skrevet 10. november 2005 PK er litt negativt ladet ja. Men det går fint an å ha politisk korrekte meninger uten at det skyldes konformitet, og da klarer man fint å argumentere for synet sitt Personlig synes jeg det å bruke PK som et skjellsord er på lik linje som å kalle noen "idiot" i en seriøs diskusjon... ← Fikk bare lyst til å spørre deg hva konformitet er. Er det farlig?
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. november 2005 #8 Skrevet 10. november 2005 Det er nok mer enn utspillet om "dyr på sirkus" som har gjort deg fortjent til denne karakteristikken ← Enig med denne, det skal mere til enn ett utsagn før jeg bruker dette uttrykket om noe.
Gjest Bellatrix Skrevet 10. november 2005 #9 Skrevet 10. november 2005 (endret) Men hvis alle de som er "politisk korrekte" forandrer mening, blir en annen mening politsk korrekt da? Hvordan skal man da unngå å bli politisk korrekt? Endret 10. november 2005 av Fighter
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #10 Skrevet 10. november 2005 Men hvis alle de som er "politisk korrekte" forandrer mening, blir en annen mening politsk korrekt da? Hvordan skal man da unngå å bli politisk korrekt? ← det er bare å la være å inneha det standpunktet som til enhver tid er det "opplest og vedtatte politisk korrekte standpunkt"
Gjest King James II Skrevet 10. november 2005 #11 Skrevet 10. november 2005 Er ikke og være politisk korekt og være ening med flertall og de som er enig med mindre tallet de er politisk ukorekt.? Men mindretallet har jo alti rett
Lilith Skrevet 10. november 2005 Forfatter #12 Skrevet 10. november 2005 Når mennesker er så veldig politisk korrekte så regner jeg faktisk ikke med dem i diskusjoner. Jeg har store problemer med å akseptere at folk faktisk kan være så til de grader perfekte i alle sine meninger. Det er nok mer enn utspillet om "dyr på sirkus" som har gjort deg fortjent til denne karakteristikken ← Eller kanskje den rett og slett ikke er fortjent? Uansett så var ikke det spørsmålet mitt, men hvorvidt det er et negativt ladet begrep.
Gjest Clueless Skrevet 10. november 2005 #13 Skrevet 10. november 2005 Ja jeg oppfatter det uttrykket som negativt ladet.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #14 Skrevet 10. november 2005 Synes enkelte er litt raske til å slenge ut "å du er så politisk korrekt" når de slipper opp for argumenter.
Gjest TomKrus Skrevet 11. november 2005 #15 Skrevet 11. november 2005 det er bare å la være å inneha det standpunktet som til enhver tid er det "opplest og vedtatte politisk korrekte standpunkt" ← På tross av at det er ditt standpunkt? Tja, kanskje hvis jeg var fjorten kunne jeg vurdert slik, men er ikke i trassalder lenger.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #16 Skrevet 11. november 2005 Mener man noe, så mener man det jo, om det har lite med å være politisk korrekt å gjøre eller ei. Men noen som ikke ønsker å såre noen/støte noen og overdriver bruken - de reagerer jeg på. For de skjuler det ikke godt nok.
Gjest TomKrus Skrevet 11. november 2005 #17 Skrevet 11. november 2005 PK er litt negativt ladet ja. Men det går fint an å ha politisk korrekte meninger uten at det skyldes konformitet, og da klarer man fint å argumentere for synet sitt Personlig synes jeg det å bruke PK som et skjellsord er på lik linje som å kalle noen "idiot" i en seriøs diskusjon... ← Ja, et større problem enn å være pk, er de som slenger det ut som et skjellsord, selv om du måtte argumentere godt for ditt synspunkt, og dermed viser at det ligger litt mer vurdering bak ditt standpunkt enn et valg om å ikke framstå som kontroversiell. Å ha en mening bare for å være kontroversiell, og ikke kunne argumentere for den, er usannsynlig barnslig.
Retz Skrevet 11. november 2005 #18 Skrevet 11. november 2005 Begrepet "politisk korrekt" er definitivt negativt ladet, og det er ment å være det. Det har eksistert flere ulike betydninger av begrepet gjennom tidene, men den bruken vi kjenner i dag oppsto i universitetsmiljøet i USA på seint 80-tall/tidlig 90-tall. (husker ikke helt, har ikke kilden tilgjengelig på denne maskinen) Liberale akademikere - eller the fuckings liberals, som de gjerne blir kalt av den mer konservative motparten - ønsket et mer inkluderende miljø på universitetene, og fokuserte på like rettigheter ift kjønn, rase, religion. De konservative tok så i bruk uttrykket "Politically Correctness" som et middel til å ironisere over og håne den liberale fløyen. Begrepet ble også utvidet til å omfatte flere aspekter av politikk og samfunn, som f.eks. miljø, kriminalitet og sosialomsorg, og dette er også den betydningen vi legger i begrepet her i Norge.
Gjest Varg-Menja Skrevet 11. november 2005 #19 Skrevet 11. november 2005 Men hvis alle de som er "politisk korrekte" forandrer mening, blir en annen mening politsk korrekt da? Hvordan skal man da unngå å bli politisk korrekt? ← Hva som er politisk korrekt og ikke varierer fra miljø til miljø. Den beste måten å unngå å være politisk korrekt på er å ha velbegrunnede meninger man kan forsvare. Politisk korrekt er en merkelapp man som regel får dersom man bare gjentar påstander man har hørt, som en papegaøye, som ikke forstår fullt ut hva det betyr.
Gjest gjest1 Skrevet 11. november 2005 #20 Skrevet 11. november 2005 Politisk korrekt = gullunge, den som vil vinne lærerens gunst og ikke si el gjøre el mene noe som strider mot læreren (eller samfunnet, i de voksnes verden)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå