Gå til innhold

Ønsker for min egen begravelse, litt humor/på kanten for noen. Kan jeg skrive et slags "testamente" et sted?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen spesifikke ønsker for min egen begravelse, men vet ikke hvordan det skal bli tatt opp av de nærmeste om jeg begynner å snakke om det nå som jeg lever og er frisk (takk og lov!).

Men det er altså slik at jeg MÅ kremeres, ikke begraves. Og helst vil jeg ha noe som lukter godt i kista, som salvie eller annen godt luktende ved. Og så, hvis familien min ikke synes det er forferdelig grusomt, vil jeg at sangen "light my fire" av The Doors skal spilles mens jeg blir ført inn i ildkammeret. Det er en favorittsang og litt humoristisk også, ja den sangen har virkelig betydd mye for meg. Asken skal helst spres langt til havs.

Er det noe sted jeg kan oppbevare slike ønsker? Et byrå eller lignende?

Anonymkode: 3b12a...fa9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Advokat m to vitner så skriver du testamentet. 

Anonymkode: 8d74c...57c

AnonymBruker
Skrevet

Spør et begravelsesbyrå. Det nytter ikke med testamente, for ofte avholdes begravelsen før testamentet frigis. 

Anonymkode: 224f7...666

Skrevet

Bare husk advokat på testamentet , ellers er det ugyldig.

AnonymBruker
Skrevet

Hahaha! 😄 Likte dette veldig godt 😊

Anonymkode: a1a52...089

AnonymBruker
Skrevet
On 5/31/2022 at 2:49 PM, AnonymBruker said:

Spør et begravelsesbyrå. Det nytter ikke med testamente, for ofte avholdes begravelsen før testamentet frigis. 

Anonymkode: 224f7...666

Har man ønsker for begravelsen så må man fortelle det til de nærmeste. Begravelse holdes som du skriver svært kort tid etter ens død og det er typisk de nærmeste som bestemmer hvordan begravelsen skal være.  Så har man noen spesielle ønsker bør man fortelle dem om det. 

Anonymkode: a75a2...fef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du kontrollfrik ts? Så dette er noe du må kontrollere som alt ellers i livet. 

Anonymkode: f8cbe...6bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Teardrop skrev (5 minutter siden):

Bare husk advokat på testamentet , ellers er det ugyldig.

det stemmer ikke. Man kan skrive det selv men det kan være mye som skal være med så man må sjekke at man får med alt. Det holder med to vitner som ikke er i slekt.  Det ligger ute flere oppsett på nettet. Som regel bør man levere dette inn til Tinghuset sånn at det blir fanget opp ved dødsfall. Er det ikke korrekt utfylt kan familien bestride testamente. Man kan og skrive i testamente hvordan man vil ha begravelsen. Men det er mange og som kontakter begravelsesbyrå og får laget hvordan de vil ha begravelsen. 

Anonymkode: 3d541...0c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel neppe noe juridisk som kan " tvinge" pårørende til å følge dine ønsker for begravelse så slik sett er det ingen vits med underskrift av advokater. Men du kan snakke med eller etterlate et brev til dine pårørende og så er det opp til dem om de vil respektere og følge dine ønsker. 

Anonymkode: d3bea...9bc

• Liker 5
Skrevet

For å få spredd asken i Norge, så må du søke før din død, eller så må du informere dine pårørende skriftlig, så det ikke er noen tvil om at du ønsket det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er du kontrollfrik ts? Så dette er noe du må kontrollere som alt ellers i livet. 

Anonymkode: f8cbe...6bf

Er vel ikke rart å ha ønsker for begravelsen. Ta deg en bolle.

Anonymkode: a1a52...089

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er jo å snakke med dine nærmeste. 

Ellers så kan du jo gjøre som Per Inge Torkildsen, å skrive bok. 

(Da han døde i fjor ble det jo bl.a. sunget "gøy på landet" i begravelsen).

Anonymkode: 474af...064

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (15 timer siden):

For å få spredd asken i Norge, så må du søke før din død, eller så må du informere dine pårørende skriftlig, så det ikke er noen tvil om at du ønsket det.

Oi, dette visste jeg ikke! Er det ingen som har sett ideen om å lage en app hvor slike ønsker kan bli registrert? Det eneste som er veldig viktig for meg er kremasjonen, jeg kan såklart ikke tvinge mine nærmeste til å gjennomføre dette men det er et veldig stort ønske fra meg. Men her jeg bor er det vanligst med begravelse fortsatt, så jeg tenker det er lurt å få det registrert et sted.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror alle pårørende vil respektere et ønske om kremasjon, men bisettelsen er jo ikke for deg da, den er for de etterlatte.

Anonymkode: 98a03...eab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 11.49):

Og så, hvis familien min ikke synes det er forferdelig grusomt, vil jeg at sangen "light my fire" av The Doors skal spilles mens jeg blir ført inn i ildkammeret. 

Jeg har jobbet i begravelsesbyrå, og det er ikke vanlig at pårørende står i observasjonsrommet under en kremasjon. Det var ikke tilrettelagt for noe seremoni/ musikk der, og hadde det vært musikk i rommet med forbrenningsovnen, så ville man ikke hørt det i observasjonsrommet. 

De pårørende etterlater kisten i kirken/ kapellet / i bårebilen, og så henter de urnen senere.

Og det er ganske rigide regler for askespredning i Norge, så de etterlatte må gjøre en liten innsats for å få dette gjort lovlig, det er ikke en del av «standard»-rituale. Men det finnes  «felles minnelunder» på noen gravplasser, der man kan begrave urner uten at det er et eget minnesmerke på den, hvis man ikke ønsker en egen grav som skal stelles og følges opp. Det skjer stadig utvikling innen dette temaet, så det er sikkert ting som har skjedd siden jeg jobbet med det.

Det er fint når avdøde har kommunisert ønsker som de etterlatte kan oppfylle. Men ønsker som de etterlatte vil oppleve som sære / kleine å gjennomføre, er stusselig å være vitne til. Da oppleves det som at avdøde har ønsket å plage de etterlatte. Du vet best selv hvilke ting dette kan være for dine etterlatte.

Anonymkode: bcb10...fc4

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår at det er regler rundt dette, men hvprdan kan egentlig noen kontrollere om de etterlatte tar med urnen på en båt en fin solskinnsdag og sprer asken langt til havs? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har jobbet i begravelsesbyrå, og det er ikke vanlig at pårørende står i observasjonsrommet under en kremasjon. Det var ikke tilrettelagt for noe seremoni/ musikk der, og hadde det vært musikk i rommet med forbrenningsovnen, så ville man ikke hørt det i observasjonsrommet. 

De pårørende etterlater kisten i kirken/ kapellet / i bårebilen, og så henter de urnen senere.

Og det er ganske rigide regler for askespredning i Norge, så de etterlatte må gjøre en liten innsats for å få dette gjort lovlig, det er ikke en del av «standard»-rituale. Men det finnes  «felles minnelunder» på noen gravplasser, der man kan begrave urner uten at det er et eget minnesmerke på den, hvis man ikke ønsker en egen grav som skal stelles og følges opp. Det skjer stadig utvikling innen dette temaet, så det er sikkert ting som har skjedd siden jeg jobbet med det.

Det er fint når avdøde har kommunisert ønsker som de etterlatte kan oppfylle. Men ønsker som de etterlatte vil oppleve som sære / kleine å gjennomføre, er stusselig å være vitne til. Da oppleves det som at avdøde har ønsket å plage de etterlatte. Du vet best selv hvilke ting dette kan være for dine etterlatte.

Anonymkode: bcb10...fc4

Kan de etterlatte hente urnen? De gangene jeg har vært med på urnenedsettelse, så har gravferdsagenten kommet med urnen til graven. Han har senket urnen ned i hullet (som var gjort klart av en som jobber på kirkegården) og så har de etterlatte spadd jord over. Så det har ikke vært mulig å «stikke av» med urnen, slik som @Leeloo spør om over her.

Skrevet
1 minutt siden, Hulderen said:

Kan de etterlatte hente urnen? De gangene jeg har vært med på urnenedsettelse, så har gravferdsagenten kommet med urnen til graven. Han har senket urnen ned i hullet (som var gjort klart av en som jobber på kirkegården) og så har de etterlatte spadd jord over. Så det har ikke vært mulig å «stikke av» med urnen, slik som @Leeloo spør om over her.

Haha, jeg har nok sett litt for mange amerikanske filmer det det virker som de drasser rundt på døde slektninger i urner som det passer dem. Mer logisk at man ikke får med seg urnen når det er regler for spredning av asken selvfølgelig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Oi, dette visste jeg ikke! Er det ingen som har sett ideen om å lage en app hvor slike ønsker kan bli registrert? Det eneste som er veldig viktig for meg er kremasjonen, jeg kan såklart ikke tvinge mine nærmeste til å gjennomføre dette men det er et veldig stort ønske fra meg. Men her jeg bor er det vanligst med begravelse fortsatt, så jeg tenker det er lurt å få det registrert et sted.

Her kan du lese om hvordan du søker om å få spredd asken din. En jeg kjenner har søkt, og fått tilatelse til at hans aske skal spres i elva som går langs hytta hans.

https://www.statsforvalteren.no/nb/portal/Folk-og-samfunn/Askespredning/

• Nyttig 1
Skrevet
Hulderen skrev (16 timer siden):

Man må ikke. Men det kan være lurt.

ts, hvis du skal spre så må du snakke med dine pårørende. Det skal være uten tvil avdødes ønske å bli spredd. Det er også strenge regler til hvor man kan spres. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...