Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på intervju i en stilling som daglig leder på en matbutikk. Dette er en liten butikk med ca 16 mill i omsetning pr år.

Så er det snakk om lønn. I følge de opplysninger personalsjefen kom med så er den på 25000 pr mnd, alt innbakt, og en eventuell resultatbonus på 25000 pr år.

Dette synes jeg høres lite ut, siden jeg har jobbet innen bransjen før som medarbeider, og har da ca ca 19000, men muligheter for tillegg for overtid o.l.

Hva mener dere?

Skrevet

Hvis bonusen max kan bli 25.000kr i året syns jeg det hørtes litt lite ut. Kjenner ingen i tilsvarende stilling, men 300.000 i året får man jo i stillinger som ikke innehar så mye ansvar også

Skrevet

Bare sånn til sammenlikning: Jeg (og flere med meg) er ansatt i ansvarfulle stillinger i kommune-Norge. Vi leder prosjekter, tenker kreativt, samarbeider med mange ulike grupper, jobber utadvendt og med saksbehandling, noen av oss har lederansvar på visse områder (uten dermed å være leder med personalansvar). Vi jobber masse mer enn det vi er pliktig til og vi sliter.

Vi sliter - fordi: vi er samfunnsvitere med 6 års helv****utdanning fra universitetet, og vet du hva, svært svært få av oss tjener over kr. 290.000,-

Jeg unner deg alt du kan få av lønn, men jeg blir kraftig provosert når sykepleiere, ingeniører, butikkpersonale, og alle andre tjener mer enn vår gruppe.

Det er så sinnsykt deprimerende at jeg vurderer å ta en helt annen utdanning. Anything goes, unntatt samfunnsviter i offentlig sektor.

Jeg vet ikke hvordan ting har blitt som de har, men noe har gått fryktelig galt et sted.

Skrevet

Jeg unner deg alt du kan få av lønn, men jeg blir kraftig provosert når sykepleiere, ingeniører, butikkpersonale, og alle andre tjener mer enn vår gruppe.

Det er så sinnsykt deprimerende at jeg vurderer å ta en helt annen utdanning. Anything goes, unntatt samfunnsviter i offentlig sektor.

Jeg vet ikke hvordan ting har blitt som de har, men noe har gått fryktelig galt et sted.

Unnskyld meg, som sykepleier har jeg ganske mye ansvar i forhold til det jeg får betalt!! Har ansvar for menneskers liv og helse!

Jeg jobber nattevakter, dette innebærer å gå alene som sykepleier med ansvar for 38 pasienter, hjemmetjensten og en psykiatrisk pasient.

Det er mye ansvar! Det går ikke ann å sammenligne sykepleiere og samfunnsvitere når det gjelder ansvar!

Skrevet
Unnskyld meg, som sykepleier har jeg ganske mye ansvar i forhold til det jeg får betalt!! Har ansvar for menneskers liv og helse!

Jeg jobber nattevakter, dette innebærer å gå alene som sykepleier med ansvar for 38 pasienter, hjemmetjensten og en psykiatrisk pasient.

Det er mye ansvar! Det går ikke ann å sammenligne sykepleiere og samfunnsvitere når det gjelder ansvar!

Hvorfor mener du at man ikke kan sammenlikne samfunnsvitere og sykepleiere når det gjelder ansvar? Hvis du bruker argumentet om "ansvar for menneskeliv", vel, så betyr jo det at du bør tjener mer enn advokater, direktører, statsministre, osv. bare fordi du har ansvar for menneskeliv - og det har ikke de.

Det hender jo også at hjelpepleiere er nattevakter med ansvar for 40 beboere om natten. Kan man sammenlikne en hjelpepleier og en samfunnsviter i ansvar?

Isåfall, hva skiller ansvaret til en

a) hjelpepleier og sammfunnsviter

b) sykepleier og samfunnsviter

Vet du hva en samfunnsviter gjør i ulike stillingstyper? Har du kunnskaper om hvordan de tenker, jobber, planlegger, utformer strategier og lager resultater?

Du er tydeligvis ikke samfunnsviter selv, ellers ville du aldri ha brukt den type argumentasjon.

Jeg synes ikke du forklarer godt nok hvorfor en samfunnsviter ikke fortjener mer lønn enn en sykepleier. En samfunnsviter jobber med helt andre ting enn å holde andre folk i live- men det er da saktens mange andre høytlønnede grupper som gjør også.

Utfyllende kommentar fra sykepleier?

Skrevet

Ansvar, stillingens kompleksitet og omfang, m.m. henger gjerne sammen og blir ofte sett i sammenheng med utdanningen også.

En samfunnsviter har utdanning på 6 år, sykepleiere har 3.

Det er grenser for hvor lenge argument om "ta vare på folk" holder. For å si det slik: de fleste arbeidsgrupper driver ikke med medisinering, gi mat, trøste, sitte nattevakt med et ukeblad og kaffe (med masse overtidstillegg selvfølgelig). Som regel skjer det ingenting med beboerne/pasientene og gjør det det er det lite sykepleieren kan gjøre annet enn å gi alt for mye bedøvende midler til eldre (f.eks.) eller gi de litt å drikke og holde dem i hånden.

Du og du.

Skrevet

slik situasjonen er i dag har vi for mange samfunnsvitere og for få sykepleiere. en av metodene man bruker for å få flere til å velge seg til sykepleien er å gi sykepleiere en anstendig lønn.

sykepleiere jobber ofte nattevakt og andre ugunstige tidspunkt. det er bare rett og rimelig at de skal ha mer lønn for å jobbe om natta.

sykepleiere har i tillegg et fysisk og psykisk tungt yrke. det må de selvsagt kompenseres for. En samfunnsviter i en kommune vil vel sjelden slite ut ryggen på å løfte papirbunker, og det er vel sjelden folk dør hvis en samfunnsviter tabber seg ut..?

Gjest Fruktfat
Skrevet
slik situasjonen er i dag har vi for mange samfunnsvitere og for få sykepleiere. en av metodene man bruker for å få flere til å velge seg til sykepleien er å gi sykepleiere en anstendig lønn.

sykepleiere jobber ofte nattevakt og andre ugunstige tidspunkt. det er bare rett og rimelig at de skal ha mer lønn for å jobbe om natta.

sykepleiere har i tillegg et fysisk og psykisk tungt yrke. det må de selvsagt kompenseres for. En samfunnsviter i en kommune vil vel sjelden slite ut ryggen på å løfte papirbunker, og det er vel sjelden folk dør hvis en samfunnsviter tabber seg ut..?

:klappe:

(dessuten; synes samfunnsviteren her at man skal ha lønn etter hvor mange år man har studert? er veldig mang esom studerer og studerer fordi de ikke er "klare" til å begynne å jobbe, hvor mye skal de ha i lønn da? har en venninne som hittil har 6 år på høyskole/universitet, og hun skal gå 3-4år til, hvor mye burde hun ha i lønn når hun begynner å jobbe da? i og med at hun da har 9-10 år høyere utdannelse?)

sykepleiere fortjener hver eneste krone.

Skrevet

En samfunnsviter kan tabbe seg ut på andre måter enn å la andre dø.

Men hvis du skal bruke arguemntet om menneskeliv, da gjelder dette øverste toppsjefer og alle andre høytlønnede grupper som heller ikke a\har ansvar fo rmenneskeliv- ingen dør hvis en advokat gjør en feil i saksbehandlingen sin eller i en rettsak.

Dermed mener du en sykepleier kan kreve mer lønn enn alle i hele verden bare fordi de er på et sted der noen kan dø ? Det hender jo ofte at en person ville ha dødd uansett om det hadde vært en sykepleier der eller ikke.

Skrevet
:klappe:

(dessuten; synes samfunnsviteren her at man skal ha lønn etter hvor mange år man har studert? er veldig mang esom studerer og studerer fordi de ikke er "klare" til å begynne å jobbe, hvor mye skal de ha i lønn da? har en venninne som hittil har 6 år på høyskole/universitet, og hun skal gå 3-4år til, hvor mye burde hun ha i lønn når hun begynner å jobbe da? i og med at hun da har 9-10 år høyere utdannelse?)

sykepleiere fortjener hver eneste krone.

Spørsmålet er ikke om sykepleieren fortjener hver krone den tjener. Sykepleiere fortjener hver krone de tjener, absolutt.

Men jeg stiller spørsmålstegn ved om sykepleier-gruppen skal tjener mer enn jurister og samfunnsvitere. For meg blir det litt feil, for å være forsiktig.

Skrevet (endret)

Jeg mente ikke at sykepleiere skal ha mer lønn enn alle andre i arbeidslivet.

Mange ulike yrker har mye ansvar, men ofte syns jeg folk undervurderer sykepleierens ansvar.

Og når jeg er på jobb sitter jeg ikke med et ukeblad og en kaffikopp!

Som sykepleier må en hele tiden vurdere pasientenes behov, en må tenke helhetlig omsorg, også om natten.

Det handler ikke bare om at noen dør eller ikke, alle fortjener en god og omsorgsfull pleie, selv om en "skal dø allikevel". Som sykepleier har en kunnskaper om ulike fysiske og psykiske plager som pasienten kan ha, og hvordan lindre dette. Å ha hjelpepleiere på natt syns jeg blir litt uforsvarlig, men det skjer, det vet jeg. Men da har de sykepleiere som bakvakt, som de kan ringe til. På sykehus for eksempel er det bare sykepleiere på nattevakt.

Har ikke tid til å utbrodere alt ansvaret en har som sykepleier nå, men hvorfor er det så galt å mene at sykepleiere har for lite i lønn?

Jurister og sammfunnsvitere burde få lønn i forhold til ansvar de også, men å sammenligne det med sykepleiere blir feil syns jeg da.

Nei, jeg er ikke samfunnsviter, kan jeg ikke ha mening om ansvar og lønn da?

Og du gjest nr 2: Du har tydelig liten kunnskap om omsorg for mennesker, og hva det innebærer! Kjenner jeg blir litt provosert... men gidder ikke krangle.

Det jeg reagerte på var sammenligningen mellom lønn og ansvar mellom sykepleier og samfunnsvitere. I og med at jeg er sykepleier så ser jeg det fra min side, mens du ser den fra din side.

Endret av Bertine
Skrevet (endret)
Bare sånn til sammenlikning: Jeg (og flere med meg) er ansatt i ansvarfulle stillinger i kommune-Norge. Vi leder prosjekter, tenker kreativt, samarbeider med mange ulike grupper, jobber utadvendt og med saksbehandling, noen av oss har lederansvar på visse områder (uten dermed å være leder med personalansvar). Vi jobber masse mer enn det vi er pliktig til og vi sliter.

Vi sliter - fordi: vi er samfunnsvitere med 6 års helv****utdanning fra universitetet, og vet du hva, svært svært få av oss tjener over kr. 290.000,-

ja.. kanskje du burde gjorde det dersom du er så misfornøyd

Du har selv valgt den utdannelsen din og viste vel hva du gikk til når du utdannet deg til det.

Sykepleiere gjør en meget viktig jobb og fortjener alt av den lille betalingen de får.

Butikkmedarbeidere tjener da heller ikke særlig bra. Lønn mellom 200 000 -230 000 kr er vel det som er mest vanlig.

Og både sykepleiere og butikkmedarbeider har ta en mye vere arbeidstid enn deg?

SOm butikkmedarbeider jobber du gjerne frem til 20-21 om kvelden og lørdager.. sykepleiere hele døgnet..

Og det er svært få arbeidgrupper som ikke jobber mer enn det det de er pliktige til!

Endret av IdaH
Skrevet
Jeg har vært på intervju i en stilling som daglig leder på en matbutikk. Dette er en liten butikk med ca 16 mill i omsetning pr år.

Så er det snakk om lønn. I følge de opplysninger personalsjefen kom med så er den på 25000 pr mnd, alt innbakt, og en eventuell resultatbonus på 25000 pr år.

Dette synes jeg høres lite ut, siden jeg har jobbet innen bransjen før som medarbeider, og har da ca ca 19000, men muligheter for tillegg for overtid o.l.

Hva mener dere?

Jeg synes dette høres ganske normalt ut jeg.

Flere jeg kjenner som har lederansvar i butikker tjener omtrent dette. (noen mindre også).Kjenner en med bare 20 000 også... (men dette er en bitteliten butikk) Nå kjenner jeg riktingok ikke ikke hvordan lønna ligger på i matvarebutikker da.

Du har jo 6000 kr mer nå enn som vanlig medarbeider,, og selv om du som vanlig medarbeider har mulighet til å tjene inn mer på overtid o.l.. så er det vel neppe ofte at du greier å tjene 6000 kr ekstra i mnd.

Men prøv gjerne å kom med et bedre forslag til arbeidsgiver. Mange prøver jo seg med å gi mindre lønning enn hva du egentlig fortjener.

Dersom du har lang erfaring, positive referanser ++ så er det neppe umulig at du kan få til en bedre lønning enn hva de har tilbudt.

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Butikklønnen høres helt kurant ut, spør du meg. En lønnsforskjell til medarbeidernivå på drøyt 70000 i året tilsvarer endel lovstridig overtid, for å si det sånn...

;)

ellers: Samfunnsvitere har den lønna de fortjener. De dyktige får seg godt betalte kremjobber, de mindre dyktige er der de er - og klager både her og der. Sånn er det, og sånn blir det - i hvert fall så lenge vi i tillegg har et overskudd av disse "viterne."

:)

Skrevet

Jeg har relativt lite ansvar, men tjener mer enn mange med ansvar. Trikset er at jeg har kunnskap omtrent ingen andre i Norge har. :)

Annonse
Skrevet

For en diskusjon :overrasket:

Man kan ikke sammenlikne en sykepleier og en samfunnsviter..! Det er vidt forskjellige ansvarsområder. Akkurat som en siviløkonom og sykepleier....vidt forskjellige funksjoner da! Eller en jursit og en sykepleier..hallo?! :overrasket:

Greit at sykepleierne fortjener den høye lønnen sin, men det betyr ikke at de med dobbelt så lang utdanning skal tjene mindre...de jobber og sliter alle yrkesgruppene, det går faktisk å slite på hver sin måte.

Det er helt naturlig at grupper med 6 års profesjonsutdanning/hovedfag tjener mer enn sykepleiere, hvilket de gjør, det skulle bare mangle.

Regjeringen (uansett farge) tar ikke innover seg at de må stoppe universitetene i sin selvstyring....universitetene tenker mest mulig midler i støtte fra staten og velger derfor å holde studiene åpne så flest mulig kommer inn. Det er ikke smart for vi har allered alt for mange samfunnsvitere (sosiologer, samfunssøkonomer, sosialøkonomer, statsvitere- og etterhvert også jurister) i dette landet!

Vi behøver flere ingeniører, sivilingeniører, økonomer og teknikere!!

Hallo, hvorfor ser ingen politikere dette?

Skrevet

[q

Det handler ikke bare om at noen dør eller ikke, alle fortjener en god og omsorgsfull pleie, selv om en "skal dø allikevel". Som sykepleier har en kunnskaper om ulike fysiske og psykiske plager som pasienten kan ha, og hvordan lindre dette. Å ha hjelpepleiere på natt syns jeg blir litt uforsvarlig, men det skjer, det vet jeg. Men da har de sykepleiere som bakvakt, som de kan ringe til. På sykehus for eksempel er det bare sykepleiere på nattevakt.

Vel jeg er bare assistent og jeg har hatt mange nattevakter på sykehjem.

Jeg må bare kommentere den påstanden din om at det er uforsvarlig å ha hjelpepleiere på natta.

Som sagt det er en sykepleier på jobb på natten som har ansvaret for hele hjemmet.

Den såkalte nattsykepleieren ser man nesten kun på morgenkvisten for da MÅ de dele ut medisin ( er en hjelpepleier på nattevakt så hender det at sykepleier ikke viser seg i det hele tatt da det hjelpepleieren må dele ut morgenmedisinen)

Sykepleieren pleier faktisk å benkre seg med pute og dyne på soafen og se på tv :roll:

Og rett som det er så sover de på vakten. Men fett betalt for å gå nattevakt ja det har dem :icon_mad:

Skrevet
[q

Vel jeg er bare assistent og jeg har hatt mange nattevakter på sykehjem.

Jeg må bare kommentere den påstanden din om at det er uforsvarlig å ha hjelpepleiere på natta.

Som sagt det er en sykepleier på jobb på natten som har ansvaret for hele hjemmet.

Den såkalte nattsykepleieren ser man nesten kun på morgenkvisten for da MÅ de dele ut medisin (  er en hjelpepleier på nattevakt så hender det at sykepleier ikke viser seg i det hele tatt da det hjelpepleieren må dele ut morgenmedisinen)

Sykepleieren pleier faktisk å benkre seg med pute og dyne  på soafen og se  på tv  :roll:

Og rett som det er så sover de på vakten. Men fett betalt for å gå nattevakt ja det har dem  :icon_mad:

:overrasket: Da har den sykepleieren dårlig og late holdninger, som jeg syns dere bør ta opp med h*n, evt avdelingsykepleier.

Var kanskje litt hastig med å uttale meg, men der jeg jobber er det hjelpepleiere og assistenter som ønsker at det vertfall skal være 1 sykepleier på jobb om natta.

Dette fordi pasientene kan ha behov for medisiner som hjelpepleiere og assistenter faktisk ikke har lov å levere ut. Og det kan oppstå situasjoner der det er aktuelt med innleggelse på sykehus.. Det finnes utrolig mange dyktige hjelpepleiere, jeg jobber med 2 hjelpepleiere på natt og de er kjempe flinke. Men som assistent får du jo også natt tillegg? Grunnen til at jeg mener det ikke er ansvarlig å ha kun hjelpepleier på natt er fordi de hjelpepleierne som jeg jobber med på natt er de som mener sterkest om dette. De føler like mye ansvar og omsorg for pasienten som sykepleierne, men de skal ikke ha det ekstra ansvaret som sykepleieren har. Rett og slett fordi de ikke har den samme utdannelsen og kompetansen som sykepleiere.

Beklager tråstarter, at jeg ødlegger tråden din. Skal heller diskutere dette enn annen plass.

Lykke til med jobben ;)

Skrevet

Håpløs diskusjon, og jeg må si jeg er drittlei av å høre på sytingen til sykepleiere.

Til trådstarter; mange ledelses-yrker er springbrett som senere gir deg en fett betalt jobb. At du ikke får all verdens lønn som butikksjef er selvsagt kjipt, men ta med i betraktningen hva denne stillingen gir deg i form av kompetanse - som du kna bruke på å søke en bedre jobb neste gang!!

Skrevet

Jeg får kr 320 000,- i året. Har ansvar for en butikk med 39 mill. i årsomsetning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...