Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man sier opp jobben i sammenheng med der det er felles ferie. Hva er regelen?

Anonymkode: 4511d...13a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du sier opp må du jobbe ut oppsigelsestiden. Du regnes som vanlig ansatt i denne perioden. Om en evt felles ferie i bedriften avvikles i denne perioden må du også avvikle ferie da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr ferie er inkludert i oppsigelsen? Når jeg sier opp før juli, da har jeg kun 1 måned oppsigelsestid, altså ut juli?

Skrevet (endret)

Litt vanskelig å forstå temaet uten detaljer, og er det ikke enklere å ta det opp med sjefen? Det er jo mellom deg og vedkommende og hva som står i kontrakten hvordan oppsigelsen håndteres. Nå aner vi ikke hvilke bransje/yrke du er i, men vanligvis er oppsigelsestiden på 3 måneder, om ikke annet er avtalt spesifikt i kontrakten. Om du har ferie tilgode som du vil bruke i oppsigelsestiden, bør vel det enten opplyses i oppsigelsesmeldingen eller avtales med sjefen på forhånd.

Men ja, hvis det er en jobb som du ikke får gjort mens alle andre er på ferie (i fellesferie), blir vel du også nødt til å gå på ferie i den perioden.

Endret av Devilheart
AnonymBruker
Skrevet

det er en måned oppsigelstid, det står i kontrakt. Men jeg må si det før måneds-skifte. Men skal jeg tolke at det er inkludert ferien. 

Skrevet

Ja, ok. Nei, ville nok ikke antatt ting sånn uten videre, men som nevnt før kan godt skrive i oppsigelsesmeldingen at du ønsker å bruke feriedager i oppsigelsestiden. Tviler på at sjefen vil ha noe innvendinger mot det, men likevel lurt å avklare / avtale det på forhånd og ha alle bestemmelser skriftlig.

Skrevet

Man har i utgangspunktet krav på å avvikle ferie, også under oppsigelsestiden. Det er klart det kan være en stor byrde for arbeidsgiver om man har én måneds oppsigelsestid, leverer oppsigelse 30.juni og tar 4 uker sommerferie fra 01.juli. Avhenger veldig av hva slags type jobb man har. 

Det er derfor enkelte arbeidsgivere har regler mot uttak av overtid i oppsigelsestid, og/eller begrensning i hvor mange timer man kan ha på fleksikontoen. 5 uker ferie, 2 uker overført fra i fjor og 200 timer på fleksikonto tilsier at i praksis kan man pakke skrivebordet og gå med tre måneders oppsigelsestid... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...