Gå til innhold

Når ble havregrøt med sukker «galt»? Hva gir dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Verdifullt?

Begge deler hadde vel gått helt fint? Turdag er vel ikke hver uke? 🤔

Anonymkode: f0aab...eca

Jo, turdag er hver uke

Anonymkode: 82d72...f3c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så du sammenligner sukker med kokain? Herre…

Man trenger sukker for å få ungene til å spise den sunne havregrøten. Det er ikke alle unger som bare har fått rosiner og eplebiter for søtt hjemme. Ja, noen av oss er tydeligvis dårlige foreldre….

Dere kostholdshysterikere tror at ei teskje sukker nuller ut det sunne fra havregrøten. Det gjør det ikke, men viktig å pusse tenna! 

Det er masse sukker (fruktose) i bådd eple og særlig rosiner. Ikke så sunt det heller!

Anonymkode: ed7da...6ab

Eh, frukt er ekstremt sunt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør heller om barnehagen kan plukke opp et forråd blåbær eller kjøpe inn parmesan til grøten.

Anonymkode: 347d9...0c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg forstår ikke hvorfor det er provoserende at noen ikke ønsker at barnet har sukker på havregrøten. Hvis barnet gladelig spiser havregrøt uten sukker, hvorfor skal det sukker på?

Jeg har aldri spist havregrøt med sukker, ikke barnet mitt heller, han har alltid likt smaken av havregrøt i seg selv. Han har aldri vært spesielt glad i sukker,  søtt pålegg eller godis, er nå voksen og spiser/kjøper det ikke nå heller. 

Anonymkode: 4aec9...d58

Og jeg forstår ikke hvorfor det provoserer at noen mener at sukker på havregrøten er helt ok.

Anonymkode: a2cf6...d2b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri hørt om sukker på havregrøt for jeg begynte å jobbe på sykehjem. Der er det sukker og kanel på all grøt - havregrøt, byggrynsgrøt, semulegrøt, risgrøt… alle typer! Jeg har i 34 år trodd at det kun var risengrynsgrøt på lillejulaften som hadde sukker og kanel til 😂 

kollegaene mine så veldig rart på meg da jeg serverte bare havregrøt, uten å ta på sukker og kanel, til beboerne. 

men jeg spiser det fortsatt uten. Det jeg er vant til. Og jeg synes havren er søt nok i seg selv. 

Anonymkode: 0876e...6b5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og jeg forstår ikke hvorfor det provoserer at noen mener at sukker på havregrøten er helt ok.

Anonymkode: a2cf6...d2b

Tråden handler  om at ts blir provosert av at barnehage ber om tillatelse fra foreldre. 

Hvorfor er det et problem at det er opp til hver enkelte foreldre hvor mye sukker de ønsker å gi barna sine, event. hvordan de porsjonere det ut i løpet av uken? Hva er poenget med å tvinge det på barn som ikke er vant med sukker på grøten? Det er jo helt meningsløst. 

Anonymkode: d31f7...f05

• Liker 5
Skrevet
Entern skrev (7 timer siden):

Havregrøt er best med sukker, kanel og smør. Ferdig snakka.

Og for Guds skyld med melk ikke vann.

Trodde det var risgrøt man spiste med smør, sukker og kanel. :) 

• Liker 3
Gjest lurven
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor trenger de sukker på? Hvorfor ødelegge sunn og god mat, og venne barna til allerede fra barnehagealder at alt skal smake så søtt som mulig? Helt tragisk.

Jeg hadde ikke gitt mitt samtykke til det. Alternativet til å ha sukker på grøten er forøvrig ikke "grøt uten noe på". Ungen her spiser havregrøt med smørøye (meierismør, ikke ufyselig margarin), kanel og rosiner, blåbær, jorbærbiter eller eplebiter.

Jo mer sukker ungene får, jo mer søtsug får de.

Det handler selvsagt ikke om man man tror man blir overvektig at å ha sukker på grøten, men at det er usunt og aller mest helt unødvendig. Kjære ts, det ikke sånn her i livet at alt handler om vekt/overvekt.

Anonymkode: 1d18d...d56

Sukker er vel ikke usunt.

Men selvfølgelig ikke bra i for store mengder

Skrevet
Rosatoast skrev (3 minutter siden):

Trodde det var risgrøt man spiste med smør, sukker og kanel. :) 

Det og 😊

• Liker 1
Skrevet
Entern skrev (7 timer siden):

Havregrøt er best med sukker, kanel og smør. Ferdig snakka.

Og for Guds skyld med melk ikke vann.

Ungene i barnehagene hadde digget is og godis hver dag og 😅

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå liker ikke ungen min havregrøt da, men elsker havregryn med melk. Får sukker eller syltetøy på. Jeg som var sikker på at jeg gav henne sunn mat😎

Jeg synes det er litt hysteri. Jeg har alltid spist havregryn med melk og sukker, er både slank og sunn🙈

Anonymkode: e87a4...ffc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om ett lite strø med sukker på grøten gjør at ungen min spiser i barnehagen så selvfølgelig ha på litt sukker. Trenger ikke spørre meg en gang. Regner med at ansatte i barnehagen har ett snev av «sunn fornuft». Skal jeg være «nazi» på kosthold så får jeg drive med det hjemme selv og ikke overlate og forvente samme opplegg av de  ansatte i barnehagen. I barnehagen til barna her så har de ihvertall variert tilbud i matveien inkl frukt og grønnsaker, og så lenge ungen spiser er jeg fornøyd. 

Anonymkode: 3948c...66a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk bagatelliserer hvor mye mat har å si for helsa. Barnet får i seg kjappe karbohydrater (sukker) i brødskiva, pålegget, melka, frukten, havregrøten, pasta/ris/potet, altså til alle måltider! Er jo allerede et dårlig kosthold med masse sukker og antibeitestoffer, hvorfor tilføye ekstra rent sukker på toppen av dette? Er jo akkurat dette normalkostholdet som fører til mange av helseproblemene vanlige folk har i dag, hvor noen "løses" med medisiner i stedet for med maten. Halsbrann, slapphet, diabetes, hjerte og kar sykdommer, fibromyalgi, hodepine, smerter i ledd og muskler, ms, me, mage og tarmproblemer, noen typer kreft osvosv! Bare fordi dere hyler og skriker om at sunn kost er hysteri så gjør ikke det det mer riktig å gi barn sukker. Mange av de helt vanlige sykdommene vi har som "kommer med alderen" er totalt unødvendige sykdommer. At noen ønsker å gi barnet en god start med et godt kosthold er ikke hysteri, det er omsorg

• Liker 13
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Eilis skrev (45 minutter siden):

Folk bagatelliserer hvor mye mat har å si for helsa. Barnet får i seg kjappe karbohydrater (sukker) i brødskiva, pålegget, melka, frukten, havregrøten, pasta/ris/potet, altså til alle måltider! Er jo allerede et dårlig kosthold med masse sukker og antibeitestoffer, hvorfor tilføye ekstra rent sukker på toppen av dette? Er jo akkurat dette normalkostholdet som fører til mange av helseproblemene vanlige folk har i dag, hvor noen "løses" med medisiner i stedet for med maten. Halsbrann, slapphet, diabetes, hjerte og kar sykdommer, fibromyalgi, hodepine, smerter i ledd og muskler, ms, me, mage og tarmproblemer, noen typer kreft osvosv! Bare fordi dere hyler og skriker om at sunn kost er hysteri så gjør ikke det det mer riktig å gi barn sukker. Mange av de helt vanlige sykdommene vi har som "kommer med alderen" er totalt unødvendige sykdommer. At noen ønsker å gi barnet en god start med et godt kosthold er ikke hysteri, det er omsorg

Nå er det vel sukker i omtrent all mat, så hva har du på brødskiven til barna dine ?  Makrell i tomat og kaviar har vel for mye sukker for foreldre av i dag.

Anonymkode: 39767...b78

• Liker 5
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring.

Rhodiola, adm.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg ville nu forventet mig eplebiter på en seng av fikenmarmorerte appelsiner i rognebærsaus. 

Anonymkode: c8402...c30

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det vel sukker i omtrent all mat, så hva har du på brødskiven til barna dine ?  Makrell i tomat og kaviar har vel for mye sukker for foreldre av i dag.

Ja, men det behøver det å være så mye sukker i all mat? Det finnes mange matvarer der produsentene kunne redusert mengden sukker uten at det går nevneverdig ut over smak. Jeg synes for eksempel makrell i tomat med redusert sukker smaker bedre enn «vanlig». 

Anonymkode: 4aec9...d58

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, turdag er hver uke

Anonymkode: 82d72...f3c

Da går jeg heller for kjøleskapsgrøt med sukker og kanel på tur😄

Anonymkode: f0aab...eca

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke "galt" men unødvendig. Havregrøt kokt på melk er søt og hvis smaksløkene ikke er vant til mye søt vil du kunne smake søt smaken. Jeg som voksen har måtte lære smaksløkene min på nytt etter flere år med høy salt, sukker og fett kosthold. Synes derfor vi skal være forsiktige med barn. Hvis barnet absolutt ønsker noe søt er greit med rosiner, frukt eller bær på grøten. 

Anonymkode: 8111a...5ab

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Brød, knekkebrød, granola, frokostblanding, grøt etc kan lages uten korn. Man må også se på næringstettheten, makrell i tomat er mye næring og derfor kjempebra, finnes syltetøy med 80% bær uten tilsatt sukker, kjøttpålegg, oster i ulike former, egg, røkt laks.. mye godt med mye næring. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...