Gå til innhold

Når ble havregrøt med sukker «galt»? Hva gir dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (1 time siden):

Havregrøt med frukt eller bær, eller litt nøtter og rosiner o.l samt en klatt peanøttsmør er mye sunnere. Havregrøt er en kaloribombe fra før, og med sukker på toppen - æsj tenker jeg. Sikkert noen som spiser det og, men nå i dag tviler jeg sterkt på at det er så mange som har siukker på havregrøten sin 😂

Så klart havregrøt blir en "kaloribombe" hvis man topper den med nøtter, rosiner og peanøttsmør. Hvis man lager den på tradisjonelt vis blir den ikke det, selv om man strør over en teskje sukker.

Mesteparten av sukkeret barn får i seg er via godteri, kjeks og brus, ikke littegran strødd over grøten og ikke fra mystiske skjulte kilder heller. 

Det var tydeligvis lurt av barnehagen å spørre. Jeg har selv reagert på at barnehagen serverer is og deler ut godterier ved sommeravslutningen og sånt, men dette hadde jeg glatt akseptert.

Anonymkode: 31979...bda

• Liker 13
Skrevet

Et lite dryss sukker i havregrøten er på ingen måte farlig, men det er fantasiløst.

Det er så mye annet digg man kan velge i stedet som både metter godt, er næringsrikt og smaker mye bedre. 

• Liker 1
Gjest Sirisiri10
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå var det ikke en skål med sukker som sto på menyen, men en skål med havregrøt med et dryss sukker. Altså NORMAL mat og så vidt jeg vet ikke noe som kjører folk rett i grøfta.

Psykisk sykdom? Ja, du tenker vel på hva sunnhetshysteriet kan gjøre med ungdommen??

Anonymkode: f0aab...eca

Det er totalen som er et problem. Sukker er ikke normal mat og en grunn til at de fleste begrenser det til lørdager. 

Å fokusere på sunn og næringsrik mat gjør ikke at ungdom får psykisk sykdom, tvert i mot vil en frisk ungdom som får i seg riktig næring være sterk fysisk og psykisk. 

Derimot, fokus på kropp, vekt, sosiale medier, hvordan man snakker til barn og unge har mye mer å si. 

AnonymBruker
Skrevet

Så bra foreldre kan velge selv. Sukker på havregrøt? Nei takk. Jeg spiser med blåbær, jordbær eller eventuelt banan. Det er faktisk nok sukker tilsatt i alt slags mulig, som for eksempel skinke eller supper. Og de fleste barn får vel litt godteri eller annet i helgene, eller noe søtt. Så ukedagene kan man vel forsøke å spise litt sunt. Hvorfor lære opp små barn til å strø raffinert sukker på havregrøt? Høres veldig spesielt ut. Og greit om foreldre selv vil barna skal spise det, men da må ikke de samme foreldrene bli sure fordi noen foreldre ønsker noe annet for barna sine.

Anonymkode: 9db92...895

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fanatisme. Sukker er ikke kokain. 

Anonymkode: ed7da...6ab

Bedre kunne det ikke bli sagt!😊  

Barnehagen er vel nødt til spørre om hver bidige ting nå..Alltid er noe galt..- og folk er blitt skikkelig fanatikere!!!  Virkelig glad hg ikke er i barnhage-  hvor snart alle må få hver sin rett, og alle på hver sin måte så det ikke blir bråk med foreldra!! Hufff!!!

Anonymkode: be8c6...0a6

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er provoserende at noen ikke ønsker at barnet har sukker på havregrøten. Hvis barnet gladelig spiser havregrøt uten sukker, hvorfor skal det sukker på?

Jeg har aldri spist havregrøt med sukker, ikke barnet mitt heller, han har alltid likt smaken av havregrøt i seg selv. Han har aldri vært spesielt glad i sukker,  søtt pålegg eller godis, er nå voksen og spiser/kjøper det ikke nå heller. 

Anonymkode: 4aec9...d58

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er det ikke best å lære ungene måtehold..? 

(Skal man kutte ut morsmelka og da? Er jo søtt som bare det!)

Du tilsetter vel ikke sukker i morsmelka og gir den på flaske? 

Anonymkode: 82d72...f3c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt alle jeg kjenner har sukker på havregrøt voksne som barn, på KG derimot kommer alle nazitroll frem.

Anonymkode: 1e7d9...f3d

Vel, jeg kjenner ingen som har sukker på havregrøten som voksen. Jeg er ikke vant til det fra jeg var barn heller, så det har jeg aldri brukt. 
Men å kalle andre mennesker «nazitroll» er lavmål, og hører ikke hjemme hverken i et diskusjonsforum eller andre steder.

Anonymkode: 0a698...932

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Krevde litt jobb å få med skolen på at matpakka består av Safari coockies, gjendekjeks og tortilla chips.

Noen ganger må det voksenopplæring til.

Anonymkode: 4e4e3...773

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt pris på å bli spurt om det. Jeg bruker ikke sukker på havregrøt selv, det er ikke godt og det er helt unødvendig. Bedre da å toppe med litt frukt.

Synes derimot at man bør få ha litt sukker sammen med kanelen på risgrøt ved juletider. Forskjellen da er at det er en høytidstradisjon, ikke en vane i hverdagen.

Anonymkode: bc66c...a6f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ville satt pris på å bli spurt om det. Jeg bruker ikke sukker på havregrøt selv, det er ikke godt og det er helt unødvendig. Bedre da å toppe med litt frukt.

Synes derimot at man bør få ha litt sukker sammen med kanelen på risgrøt ved juletider. Forskjellen da er at det er en høytidstradisjon, ikke en vane i hverdagen.

Anonymkode: bc66c...a6f

Det holder vel å strø litt hakkede mandler over? Risgrøt er søt av melk.

Anonymkode: 347d9...0c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns det er i overkant hysterisk, men så er det så mye merkelige greier blant foreldre i dag, ikke skal ungene ha prim eller brunost heller.  Kan nesten lure på hvordan det har seg at generasjonene som fikk sukker på grøten og hadde sirup og brunost på skiven var en slank generasjon, mens dagens "ingen sukker!" unger er stillesittende og feite med psykiske problemer hele gjengen. 

Anonymkode: 576fc...957

Fordi de ikke hadde sukker og sirup hver dag...?

Ang stillesittende unger tror jeg du må snakke om dine egne barn, jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der jeg jobber er bananer, smoothie og fruktspyd nei nei. Fra alle foreldrene 😅

Er for mye sukker i banan, for mange forskjellige frukt i smoothie tydeligvis og fruktspyd tar for lang tid å lage.

Å ja, vi gjorde alt dette til bursdager og andre anledninger. Ble foreldreopprør 🤦‍♀️

Tenker at vi i barnehagen faktisk burde få gjøre jobben vår. Foreldre burde heller fokusere på sitt eget hjem. Barnehage hverdagen er ikke for barna lenger. Det er for mor og far desverre. 

Det er der vår tid forsvinner. Hvertfall i vår barnehage.

Anonymkode: 0ba55...7aa

Ja, du tenker at foreldre som bryr seg om matvanene til barna sine gjør det for sin egen del og ikke fort barna sin? Herregud så glad jeg er barnehagen vår hadde et fornuftig syn på kosthold, og ikke serveres raffinert sukker melk å drikke til alle måltider (vann er den beste tørstedrikk), ikke brød til alle måltider og ikke fæle unaturlige greier som margarin etc.

Ser ikke problemet med litt frukt da. Smoothie kommer litt an på, lager man mye smoothies på banan og eplejuice som base så ender det opp med veldig mye karbo. Men smoothien laget på avokado og bær og kanskje rå egg, og uten juice i, er jo bare sunt.

Stakkars de som skal huske hvem som spiser ditt og hvem som spiser datt. 

Det er ikke så komplisert, bare unngå å servere raffinert sukker til alle barna i hverdagene.

Er det ikke best å lære ungene måtehold..? 

(Skal man kutte ut morsmelka og da? Er jo søtt som bare det!)

Hvis du pleier å tilsette sukker i morsmelka (regner med du må pumpe og gi på flaske for å få til det, så synes jeg du godt kan kutte det ut ja.

Ingen har sagt noe om å unngå alt som er søtt, men å unngå tilsatt raffinert sukker, og å unngå å lære at ALT skal smake søtt.

Entern skrev (2 timer siden):

Tommy_og_Tigern.jpg

Åh, slutter seig fæl gummigrøt kokt på vann å vær seig fæl og gummiaktig hvis man bare strør sukker på toppen?

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det holder vel å strø litt hakkede mandler over? Risgrøt er søt av melk.

poenget var forskjellen på hverdagsmat og sjelden høytidsmat.

Anonymkode: 1d18d...d56

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Æsj, sukker på havregrøt? Det er jo smakskræsj. Havregrøt er best med melk på😋

Anonymkode: e3584...5b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Sirisiri10 said:

Det er totalen som er et problem. Sukker er ikke normal mat og en grunn til at de fleste begrenser det til lørdager. 

Å fokusere på sunn og næringsrik mat gjør ikke at ungdom får psykisk sykdom, tvert i mot vil en frisk ungdom som får i seg riktig næring være sterk fysisk og psykisk. 

Derimot, fokus på kropp, vekt, sosiale medier, hvordan man snakker til barn og unge har mye mer å si. 

Totalen ja, men var det det vi diskuterte? Da er det jo kjeks og godteri og brus og junk i hverdagen som er problemet, ikke havregrøten med sukker på. Den er tross alt 95% sunn. Vi er ute på ville veier hvis det er sukkeret på havregrøten som blir fy-fy. 

Overfokus på hva som er "rett" og hva som er "gal" mat er ikke sunt nei. Har selv opplevelse med en 10 åring som fikk dårlig samvittighet når hun fikk et havrekjeks med brunost på tur. "Ikke si det til mamma" fikk jeg beskjed om🙄 Eller 7 åringen som lurte på hva hun skulle spise på 17.mai.. Det er jo sukker i is🙄 

• Liker 10
  • Hjerte 2
Gjest Sirisiri10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Totalen ja, men var det det vi diskuterte? Da er det jo kjeks og godteri og brus og junk i hverdagen som er problemet, ikke havregrøten med sukker på. Den er tross alt 95% sunn. Vi er ute på ville veier hvis det er sukkeret på havregrøten som blir fy-fy. 

Overfokus på hva som er "rett" og hva som er "gal" mat er ikke sunt nei. Har selv opplevelse med en 10 åring som fikk dårlig samvittighet når hun fikk et havrekjeks med brunost på tur. "Ikke si det til mamma" fikk jeg beskjed om🙄 Eller 7 åringen som lurte på hva hun skulle spise på 17.mai.. Det er jo sukker i is🙄 

Men sukkeret på grøten blir jo med i det totale. Vi kan ikke isolere et måltid, og utelukke at flertallet i Norge har et usunt kosthold. 

Da har kommunikasjonen om kosthold vært helt på vidda. Da handler det ikke om å fokusere på sunn og næringsrik mat. Da er det noe totalt galt et sted. Akkurat det jeg poengterte. Det er ikke sånn man lærer barna om kosthold. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Honning er ikke veldig mye bedre enn sukker med en GI på 85. 

A85C3307-567E-46DB-8AA7-BE3709E801D1.jpeg

Anonymkode: 72d05...1a6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Sirisiri10 skrev (2 timer siden):

Det er ikke sikkert at det er generelt sunnere å spise sukker konsentrert på et par dager i uka enn spredt utover. Det er egentlig bare pga. tannhelse at det er anbefalt å gjøre det på den måten. På 1960- og -70-tallet spiste folk i Norge mye mer sukker enn de gjør nå, men de spiste det spredt utover uka, en sukkerbit i kaffen, litt syltetøy på skiva, dessert på ukedagene. De hadde flere hull i tenna enn oss, men de var ikke mer overvektige. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke sikkert at det er generelt sunnere å spise sukker konsentrert på et par dager i uka enn spredt utover. Det er egentlig bare pga. tannhelse at det er anbefalt å gjøre det på den måten. På 1960- og -70-tallet spiste folk i Norge mye mer sukker enn de gjør nå, men de spiste det spredt utover uka, en sukkerbit i kaffen, litt syltetøy på skiva, dessert på ukedagene. De hadde flere hull i tenna enn oss, men de var ikke mer overvektige. 

Men de spiste mat laget fra bunnen og ikke halvfabrikata og prosessert/ultraprossesert mat, dermed utgjorde ikke den sukkerbiten og den desserten så mye. Folk flest i dag spiser ekstremt mye drittmat og den er også full av sukker. Så i dag får vi i oss mye mer sukker enn på 60-70 tallet bare gjennom maten.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men de spiste mat laget fra bunnen og ikke halvfabrikata og prosessert/ultraprossesert mat, dermed utgjorde ikke den sukkerbiten og den desserten så mye. Folk flest i dag spiser ekstremt mye drittmat og den er også full av sukker. Så i dag får vi i oss mye mer sukker enn på 60-70 tallet bare gjennom maten.

Det stemmer ikke, sukkeret i ferdigmat tas også med i statistikken. Sukkerforbruket totalt er mye lavere.

• Liker 5
Gjest Sirisiri10
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det stemmer ikke, sukkeret i ferdigmat tas også med i statistikken. Sukkerforbruket totalt er mye lavere.

Enn fra når? 

De rapportene jeg har lest er fra år 2000. Ikke tatt med handel fra utlandet som Svergie. 

Enkelte rapporter er fra 1960 og da har sukkerinntaket økt veldig, fortsatt ikke tatt med handel fra utlandet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...