Gå til innhold

Når ble havregrøt med sukker «galt»? Hva gir dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 9.14):

Hvorfor trenger de sukker på? Hvorfor ødelegge sunn og god mat, og venne barna til allerede fra barnehagealder at alt skal smake så søtt som mulig? Helt tragisk.

Jeg hadde ikke gitt mitt samtykke til det. Alternativet til å ha sukker på grøten er forøvrig ikke "grøt uten noe på". Ungen her spiser havregrøt med smørøye (meierismør, ikke ufyselig margarin), kanel og rosiner, blåbær, jorbærbiter eller eplebiter.

Jo mer sukker ungene får, jo mer søtsug får de.

Det handler selvsagt ikke om man man tror man blir overvektig at å ha sukker på grøten, men at det er usunt og aller mest helt unødvendig. Kjære ts, det ikke sånn her i livet at alt handler om vekt/overvekt.

Anonymkode: 1d18d...d56

For informasjon, er meierismør dårlig for blodet og generelt mer usunt for kroppen enn margarin. Margarin er plantebasert og dermed mye sunnere og bedre for kroppen. Ungen din får kanskje ikke flesk av å spise det du beskriver hver dag, men heller hjerte- og karsykdommer. 

Anonymkode: 51ac3...227

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For informasjon, er meierismør dårlig for blodet og generelt mer usunt for kroppen enn margarin. Margarin er plantebasert og dermed mye sunnere og bedre for kroppen. Ungen din får kanskje ikke flesk av å spise det du beskriver hver dag, men heller hjerte- og karsykdommer. 

Jeg regner med at hun vet at for mye kanel er også skadelig for barn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når er "før"? Hvor ofte fikk dere det? Hvem er "vi"? Du og dine søsken? Jeg er født i -79 og har aldri hørt om brødskive med sukker på. 

Hvordan får du "bruke rene råvarer" til å henge sammen med "litt sukker på grøten er mye bedre enn frukt"? tenker du at sukker er en ren råvare mens frukt ikke er det...?

Født på 80-tallet. Mulig det er steder i Norge som hadde sånne "tradisjoner".  Som feks Vestlandet!

Ofte fått av besteforeldre! 

Nei ikke at frukt er sunnere enn sukker...MEN at sukker er bedre på grøten enn frukt.. LES!

Anonymkode: 2d76f...8da

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Margarin er industrielt fremstilt dritt funnet opp på 1800- tallet fordi arbeiderklassen ikke hadde økonomi til ekte smør. Sett deg inn i hvilke ingredienser det er i margarin, og du bytte fort til smør

Anonymkode: 65e8f...7ff

• Liker 10
Skrevet

Er det rart det er krig i verden sier nå jeg....  🥸

Anonymkode: 519fe...30d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Født på 80-tallet. Mulig det er steder i Norge som hadde sånne "tradisjoner".  Som feks Vestlandet!

Ofte fått av besteforeldre! 

Nei ikke at frukt er sunnere enn sukker...MEN at sukker er bedre på grøten enn frukt.. LES!

Anonymkode: 2d76f...8da

Hva man skal lese på KG...kanskje du burde lære litt om hva disse to veldig forskjellige matvarene inneholder.
Sukker er en eneste raffinert matvare fra en eneste plante, mens frukt er myriader av matvarer der hver enkelt matvare har mange typer av innholdsstoffer, som antioksidanter, mineraler, vitaminer, fiber, fett, protein...

711718079_Skjermbilde2022-09-02195320.png.85bce905148a2efb810fcf3624c9611e.png

1477101379_Skjermbilde2022-09-02195235.thumb.png.f30fdca4a3553ef1f5ad7afc28a7a3a1.png

Hva inneholder en cantalupe-melon for eksempel. Dette og mere til: 

1184505184_Skjermbilde2022-09-02200525.png.082ce63afb0a74898e112ead63cf232e.png

Anonymkode: 7b7e1...a25

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

🤣🤣🤣

Margarin er inflammasjonstriggende ultraprosessert søppel, mens smør er skikkelig mat. Du forholder deg til utdatert forskning bestilt av margarinprodusentene.

Lar ikke hunden min spise margarin engang, langt mindre ungen min. 

sommermor skrev (6 timer siden):

Jeg regner med at hun vet at for mye kanel er også skadelig for barn.

Du må skille mellom cassia og ceylon her. Dessuten er det bare å følge med på blodprøvene, er leververdiene fine har du ikke fått i deg mer kanel enn du tåler. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Margarin er industrielt fremstilt dritt funnet opp på 1800- tallet fordi arbeiderklassen ikke hadde økonomi til ekte smør. Sett deg inn i hvilke ingredienser det er i margarin, og du bytte fort til smør

Anonymkode: 65e8f...7ff

nettopp

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 9.14):

Hvorfor trenger de sukker på? Hvorfor ødelegge sunn og god mat, og venne barna til allerede fra barnehagealder at alt skal smake så søtt som mulig? Helt tragisk.

Jeg hadde ikke gitt mitt samtykke til det. Alternativet til å ha sukker på grøten er forøvrig ikke "grøt uten noe på". Ungen her spiser havregrøt med smørøye (meierismør, ikke ufyselig margarin), kanel og rosiner, blåbær, jorbærbiter eller eplebiter.

Jo mer sukker ungene får, jo mer søtsug får de.

Det handler selvsagt ikke om man man tror man blir overvektig at å ha sukker på grøten, men at det er usunt og aller mest helt unødvendig. Kjære ts, det ikke sånn her i livet at alt handler om vekt/overvekt.

Og voila, man har et av nabobarna her som sniker i skuffene etter snop (som vi aldri har utenom lørdag) og overspiser til måltidene de får servert hos oss. 
Et av nabobarna her får gulrot til lørdagssnop..han var forresten her engang da vi hadde reker til fredagskos - som jeg hadde bakt loff til. Han hadde aldri smakt loff, og var redd dette var noe farlig - da hans mor hadde sagt at loff er farlig for kroppen vår..dette er samme gutten som overspiser hver gang han er gjest hos noen. 

Hva med en sunn tilnærming til mat? Sukker er helt greit i ny og ne..og det er sunnere med en ts sukker enn halvfabrikata middag. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

fullt mulig å lage havregrøt med for eksempel blåbær eller bringebær, for eksempel. 

eller nøtter, som i alle fall er hakket sunnere en rent sukker...       

Anonymkode: eb60c...b18

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Margarin er inflammasjonstriggende ultraprosessert søppel, mens smør er skikkelig mat.

Rent fett fra melk som er ment for kalver er skikkelig mat for mennesker. Ok. Og jeg sier ikke at margarin er noe bedre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rent fett fra melk som er ment for kalver er skikkelig mat for mennesker.

Det var et veldig rart utsagn. For det at kumelk er ment for kalver, utelukker jo ikke at det også kan være bra mat for mennesker.

Snarere tvert imot, vil jeg si. For melk som er spesialdesignet for at en kalv skal vokse og utvikle seg, burde jo logisk sett være noe som er bra for oss mennesker.

• Liker 9
Skrevet

Jeg merker at jeg er litt todelt i denne debatten om barn og sukker.

På ene siden synes jeg at enkelte er direkte hysteriske. De som er verst er ofte de som oppriktig mener at raffinert sukker er gift, men de serverer gladelig mengdevis av frukt, honning, dadler, rosiner osv. Jeg er enig i at sistnevnte er å foretrekke fordi det har mere næringsverdi, men til syvende og sist så er sukker sukker - det spiller egentlig ingen rolle hvor det kommer fra. Personlig tror jeg ikke totalforbud er veien å gå. Å gjøre ting forbudt har vel historisk sett aldri vært en suksess.

På den andre siden så kan vi fint anerkjenne at overvekt blant barn er et voksende problem. Vi var på campingferie i sommer og lekeplassen var full av barn. Jeg må egentlig si at jeg var rystet over å se hvor mange overvektige barn det var der. Selv barn helt nede i 4-5 års alderen som viste tydelige tegn til overvekt 😳 

Hjemme hos oss har vi valgt en gylden middelvei. Vi spiser sunn hjemmelaget mat med grønnsaker og råvarer 80% av tiden. Resten av tiden koser vi oss med det hjertet begjærer. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Rent fett fra melk som er ment for kalver er skikkelig mat for mennesker. Ok. 

Vokser brokkoliplanten for å være mat for mennesker? 

Anonymkode: 203c2...808

• Liker 11
Skrevet

Jeg er voksen og jeg spiser ikke havregrøt med sukker, syntes det er absolutt vemmelig. Jeg spiser ofte økologisk havregrøt til frokost (med andre økologiske frø), da pleier jeg å ha sesongbaserte frukter på toppen - og bær. Nå har jeg spesielt dilla på oppskjært nektarin på havregrøten, det er så syyykt godt 🤤🤤. Jeg lager også havregrøten med plantebasert melk og vann, den plantebaserte melken er som regel litt søt i smaken også - så det tilsetter ekstra smak i en ellers helt nøytral grøt. 

Raffinert sukker er veldig sterkt og oppå den nøytrale grøten, spesielt - så blir det en svært bitter søtsmak som ikke virker helt godt 😅. Jeg har ikke barn enda, men jeg kommer til å holde ungen unna godteri og raffinert sukker så langt det lar seg gjøre. Jeg kommer ikke til å ha ja/nei mat i mitt hus, men en sunn livsstil med mye økologisk mat. Og ellers spise godis o.l i helger eller lage sunnere varianter av kaker osv, bare med bananer, havregryn osv.

Finnes utallige mange måter å lage alt vi mennesker craver, på en mye sunnere måte enn med raffinert sukker. Tenker det er viktig og prøve å fremheve det litt, for det er ingen spøk at folk er veldig usunne og avhengig av sukker. Jeg selv har helt ekstreme perioder med sukker/sjokolade, uken før jeg skal ha mensen. Men jeg trener og er aktiv, og har ellers lyst til å ha kontroll på hvilke stoffer jeg egentlig får i meg. Det er mye som er mer skadelig enn flertallet er bevisst på.

Skrevet
Lafamiglia skrev (På 3.9.2022 den 22.42):

For melk som er spesialdesignet for at en kalv skal vokse og utvikle seg, burde jo logisk sett være noe som er bra for oss mennesker.

:klo:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vokser brokkoliplanten for å være mat for mennesker? 

Anonymkode: 203c2...808

Man kan egentlig ikke sammenligne annen mat med melk. Melk er spesifikt laget av en annen art for barnet til den spesifikke andre arten. Melk blir også alltid drukket uten at det blir kjølt ned i naturen. Kumelk kjøler vi ned, varmer opp, pasteuriserer, homogeinseer, trekker ut fettet av, bearbeider til ost osv. Så ikke bare er det laget for de hurtigvoksende kalvene, det blir også bearbeidet til det ugjenkjennelige før det konsumeres av mennesker. Mennesker bruker over et tiår på å komme dit kalven er på ett år, og voksne mennesker vokser ikke en gang. Det sier jo seg selv at dette ikke er passende mat for oss.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Man kan egentlig ikke sammenligne annen mat med melk. Melk er spesifikt laget av en annen art for barnet til den spesifikke andre arten. Melk blir også alltid drukket uten at det blir kjølt ned i naturen. Kumelk kjøler vi ned, varmer opp, pasteuriserer, homogeinseer, trekker ut fettet av, bearbeider til ost osv. Så ikke bare er det laget for de hurtigvoksende kalvene, det blir også bearbeidet til det ugjenkjennelige før det konsumeres av mennesker. Mennesker bruker over et tiår på å komme dit kalven er på ett år, og voksne mennesker vokser ikke en gang. Det sier jo seg selv at dette ikke er passende mat for oss.

Spiser du frø og bønner? Frø og bønner er spesifikt laget for at nye planter skal gro, ikke for at mennesker skal spise dem. Spiser man frø og bønner, så spiser man babyen til en plante. Og i motsetning til melk så er mange frø og bønner rett og slett giftige før prosessering. Limabønner, soyabønner, kidneybønner, kikerter osv.

Du har delvis rett i at pasteurisert melk er bearbeidet, men ikke til det ugjenkjennelige. Hvis min oldemor hadde biltt servert et glass med pasteurisert helmelk så hadde hun gjenkjent det. Hun hadde ikke gjenkjent tofu.

Anonymkode: c5373...c08

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

:klo:

Hva er det som er rart med dette, mener du?

Melk som er tilpasset for at en kalv skal kunne vokse seg til et digert dyr, har da helt åpenbart mye bra i seg.

Men det er selvfølgelig ikke noe vi kan leve på 100% slik kalvene gjør.

Som innslag i kostholdet derimot, er det veldig verdifullt. For eksempel i likhet med frø og spirer.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er født på 70 tallet, når brødskive med sukker og helmelk var gjeldende, vi var pille tynn, aktiv og hadde det bra. På 80 tallet begynte lettprodukter å komme, barn begynte å drikke brus på hverdagen, for det var billig og ingen sukker??det ble mer vanlig med bråkete barn på skolen og mer høylytte foreldre som forsvarte barna. Jeg er der da mine barn får kun brus med mye sukker, helmelk å drikke og generelt lettprodukter er bannlyst hos oss. Såklart kan jeg handle inn dette, men barna må spise mer for å bli mett, de legger på seg og får det ikke bra. Når jeg innførte meieriprodukter, med fete produkter, så jeg en endring i kosthold hosbarna, småspisingen opphørte helt, sammen  med ingen mobil og nettbrett, fikk jeg mer aktive å blide barn, etter en stund med surking og klaging såklart, men fant fort ut at barn og ungdom som kjeder seg er supert

Anonymkode: 82eed...5e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 12.49):

Du ser helt bort fra det åpenbare faktum at for kalven er dette det eneste den spiser de første ukene, mens mennesker bare har dette som et innslag i kosten. Du finner INGEN som mener at det er bra for mennesker å leve på 100% melk/meieriprodukter. Det er som en del av et variert kosthold med grønnsaker, fisk, kjøtt, nøtter, egg, frø +++ at melk er bra. Det er som sagt selvfølgelig ikke bra å leve utelukkende på dette, slik det er for en kalv.

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...