Gå til innhold

Når ble havregrøt med sukker «galt»? Hva gir dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Havregrøt er LANGT fra det sunneste man kan spise. Les litt om antibeitestoffer som fytinsyre. Fytinsyre hemmer opptak av de fleste mineraler som jern, magnesium, kalsium. Kutter du ut fytinsyre så tar du opp ca 10-12 ganger mer jern. Altså... Spiser du for eksempel en biff og legger til havregrøt, så tar du bare opp ca 10% av det du hadde tatt opp hvis du ikke la til havregrøten.

Anonymkode: 203c2...808

Det der er i beste fall spekulativt. Det er ikke klart om fytinsyren kan bi de seg til mer jern enn det som allerede finnes i havren, og det vil uansett bare kunne gjelde jern fra mat som inntas i samme måltid. I tillegg er det helsemessige fordeler av fytin også.

Anonymkode: 31979...bda

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Havregrøt er LANGT fra det sunneste man kan spise. Les litt om antibeitestoffer som fytinsyre. Fytinsyre hemmer opptak av de fleste mineraler som jern, magnesium, kalsium. Kutter du ut fytinsyre så tar du opp ca 10-12 ganger mer jern. Altså... Spiser du for eksempel en biff og legger til havregrøt, så tar du bare opp ca 10% av det du hadde tatt opp hvis du ikke la til havregrøten.

Anonymkode: 203c2...808

Det der må være noe av det dummeste jeg har lest på kg på lenge. Med den logikken er knekkebrød LIVSFARLIGE fordi de inneholder knapt vann sammenlignet med brød og folk dør jo hver dag av dehydrering.

Anonymkode: 1f3d5...f73

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det der må være noe av det dummeste jeg har lest på kg på lenge. Med den logikken er knekkebrød LIVSFARLIGE fordi de inneholder knapt vann sammenlignet med brød og folk dør jo hver dag av dehydrering.

Eller knekkebrød er usunt pga akrylamid

Anonymkode: 347d9...0c5

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du beviser hele poenget ved å påstå at "sukker og salt er nødvendig for å gi mat smak". Noe så nitrist. Eller, vel. jeg er enig ang salt. Salt er det forøvrig norske kostholdsråd som er livredde - de fleste som unngår raffinert sukker er absolutt ikke hysteriske for salt. Jeg ligger generelt lavt på natrium og har lavt blodtrykk, så salter maten ekstra. Hvis man ikke spiser prosessert mat er det nesten vanskelig å få i seg nok salt. Og sommeren tar jeg salttabletter når jeg trener mye.

Poenget med å kjøpe usaltet kjøttdeig er forøvrig ikke fordi salt er farlig, men fordi produsentene jukser med å blande vann i kjøttdeigen for å få opp vekten, og binder dette med salt. Uten å tilsette salt er ikke dette mulig. Så ja, da må du selvsagt tilsette mer salt etterpå. men salt er kun negativt om du har for høyt blodtrykk. Raffinert sukker er negativt for alle.

Anonymkode: 1d18d...d56

Du tok ikke mitt poeng i det hele tatt, som var helsehysteri og overformynderi på bekostning av livskvalitet, i kjent norsk stil. I tillegg bør du lese deg opp litt på det faktiske temaet. Salthysteriet har fint lite med juks og tilsetting av vann å gjøre, det handler om råd fra helsemyndighetene. Salt er nok ikke så uskyldig ift sukker som du vil ha det til:

Nylig fant en gruppe forskere ved det anerkjente Harvard-universitetet i USA ut at inntak av sukkerholdige drikker medvirker til rundt 180 000 dødsfall hvert år. Dette vakte stor oppsikt.

Nå har den samme forskergruppen gjort nye funn som er langt mer alarmerende, skriver britiske Daily Mail. Et for høyt inntak av salt førte til 2,3 millioner dødsfall på verdensbasis i fjor. Det er ti ganger mer enn dødsfall forårsaket av sukkerholdige drikker.

Langsiktige effekter av for mye salt:

Det kan øke risikoen for forstørret hjertemuskulatur, hodepine, hjertesvikt, høyt blodtrykk, nyresykdom, nyrestein, benskjørhet, magekreft og hjerneslag.27. jul. 2021

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/tegn-pa-at-du-far-i-deg-for-mye-salt/

Anonymkode: d51eb...68a

Skrevet

Har ikke lest noen av de siste 10 sidene, men jeg antar at man ikke har kommet til noen konklusjon vedrørende havregrøtens antatte "sunnhet"?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det der er i beste fall spekulativt. Det er ikke klart om fytinsyren kan bi de seg til mer jern enn det som allerede finnes i havren, og det vil uansett bare kunne gjelde jern fra mat som inntas i samme måltid. I tillegg er det helsemessige fordeler av fytin også.

Å jo da, det er bevist at antibeitestoffer i planter (som for eksempel fytinsyre som det er mye av i havre) hemmer opptak av hele måltidet. Se for eksempel denne:

AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 11.00):

Antibeitestoffer er stoffer som hemmer opptak av vitaminer og mineraler. Noen av dem veldig kraftig også. De finnes i forskjellige former i forskjellige planter. Det er derfor vi blir fortalt at vi skal spise "variert". Ikke fordi du trenger mange forskjellige matvarer for å dekke dagsbehovet for vitaminer og mineraler, men fordi du ikke skal få i deg for mye av ett av de skadelige stoffene fra planter.

I studien til venstre under så ser du opptaket av jern med og uten kli ("fullkorn"). 

I studien til høyre under så ser du opptaket av zinc og det blir drastisk LAVERE når du tilsetter svarte bønner eller maistortilla.

anti-nutrients%20interfere%20with%20mine

En god oversikt (og også hvor illustrasjonen er fra): https://www.diagnosisdiet.com/full-article/grains-beans-nuts-seeds

Anonymkode: a5302...543

Det var et søkt eksempel som du forhåpentligvis skjønner selv at ikke hang på greip. Absolutt ikke samme logikk i det hele tatt siden man kan drikke mer vann for å kompensere for mangel på vann i knekkebrødet. Knekkebrødet tørker ut hele kroppen din. 

Å anbefale havregrøt for å få i seg mer mineraler blir som å anbefale å øke vanninntaket ved å drikke saltvann. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Å jo da, det er bevist at antibeitestoffer i planter (som for eksempel fytinsyre som det er mye av i havre) hemmer opptak av hele måltidet. Se for eksempel denne:

Det var et søkt eksempel som du forhåpentligvis skjønner selv at ikke hang på greip. Absolutt ikke samme logikk i det hele tatt siden man kan drikke mer vann for å kompensere for mangel på vann i knekkebrødet. Knekkebrødet tørker ut hele kroppen din. 

Å anbefale havregrøt for å få i seg mer mineraler blir som å anbefale å øke vanninntaket ved å drikke saltvann. 

Og hva skal man så spise for å få i seg nok mineraler..? Tenker da på mat som er etthundreprosent megasunn?

Anonymkode: f0aab...eca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Opptaket av jern fra hvete, ja, og som du ser blir fortsatt noe tatt opp. Havre inneholder mer jern.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Studien du viser bildet fra er dessuten eldgammel, og hvem vet hva slags metoder dem ble utført med.

Når du leser forskningsartikler er det essensielt å lese hele artikkelen, med eventuelle forbehold om gyldighetsområde. Dessuten bør du lese flere artikler i tilfelle det finnes nyere eller bedre utførte studier som motsier den første.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg lest igjennom hele tråden, og jeg er dypt fascinert over hvor utrolig fornærmet mange her blir fordi andre foreldre ikke ser poenget i å ha sukker på havregrøten til barna sine. Jeg hadde forstått det dersom dere ble nektet å ta sukker på deres eller barna deres sin grøt, men jeg skjønner ikke hvorfor dere blir så utrolig sure for valgene andre foreldre tar for sine barn. Her er det snakk om en barnehage som tilbyr sukker til de som vil det, og som tilbyr å la være for de som ønsker det. Hva er problemet da?

I barnehagen til sønnen min får de kokos som søtning på havregrøten, og han elsker den. Jeg har aldri hørt om konseptet smør, sukker og kanel på havregrøten før jeg leste tråden her.

Anonymkode: 2d05c...401

• Liker 6
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg lest igjennom hele tråden, og jeg er dypt fascinert over hvor utrolig fornærmet mange her blir fordi andre foreldre ikke ser poenget i å ha sukker på havregrøten til barna sine. Jeg hadde forstått det dersom dere ble nektet å ta sukker på deres eller barna deres sin grøt, men jeg skjønner ikke hvorfor dere blir så utrolig sure for valgene andre foreldre tar for sine barn. Her er det snakk om en barnehage som tilbyr sukker til de som vil det, og som tilbyr å la være for de som ønsker det. Hva er problemet da?

I barnehagen til sønnen min får de kokos som søtning på havregrøten, og han elsker den. Jeg har aldri hørt om konseptet smør, sukker og kanel på havregrøten før jeg leste tråden her.

handler ikke om at de ikke ser poenget med å ha sukker i grøten. Det handler om at de hyler ut hvor livsfarlig og grusomt og helt vilt det er å ha sukker på grøten. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta said:

handler ikke om at de ikke ser poenget med å ha sukker i grøten. Det handler om at de hyler ut hvor livsfarlig og grusomt og helt vilt det er å ha sukker på grøten. 

Jeg tror du bør lese tråden på nytt. Kommentarene om at det er livsfarlig og grusomt kommer fra motparten som feiltolker det som blir skrevet. De aller fleste skriver at det er unødvendig å strø raffinert sukker på grøten når det finnes mange sunnere alternativer som også smaker godt. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kokos var ikke dumt. Det skulle være tilrådelig med barnehagens matbudsjett også.

Anonymkode: 347d9...0c5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 9.14):

Hvorfor trenger de sukker på? Hvorfor ødelegge sunn og god mat, og venne barna til allerede fra barnehagealder at alt skal smake så søtt som mulig? Helt tragisk.

Jeg hadde ikke gitt mitt samtykke til det. Alternativet til å ha sukker på grøten er forøvrig ikke "grøt uten noe på". Ungen her spiser havregrøt med smørøye (meierismør, ikke ufyselig margarin), kanel og rosiner, blåbær, jorbærbiter eller eplebiter.

Jo mer sukker ungene får, jo mer søtsug får de.

Det handler selvsagt ikke om man man tror man blir overvektig at å ha sukker på grøten, men at det er usunt og aller mest helt unødvendig. Kjære ts, det ikke sånn her i livet at alt handler om vekt/overvekt.

Anonymkode: 1d18d...d56

At såpass mange har gitt likes på dette tullballet gjør at jeg mister troen på menneskeheten! Vi vokste opp med litt av alt. Vi tok ikke skade av det.

• Liker 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror du bør lese tråden på nytt. Kommentarene om at det er livsfarlig og grusomt kommer fra motparten som feiltolker det som blir skrevet. De aller fleste skriver at det er unødvendig å strø raffinert sukker på grøten når det finnes mange sunnere alternativer som også smaker godt. 

nei jeg har lest flere svar der de som er imot sukker har kommet med slike utsagn

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (22 minutter siden):

Nei. 

Jeg har ikke sagt det er livsfarlig og grusomt. Alt er ok - innimellom. 

Jeg har sagt at det å måtte tilsette smaksforsterkere til alt bidrar til usunn "læring" og vaner. Det å strø sukker på frokosten hver dag er fullstendig unødvendig. Havregryn er godt nok i seg selv, eventuelt med litt frukt innimellom. 

Anonymkode: 74eff...7c6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Maleficenta said:

nei jeg har lest flere svar der de som er imot sukker har kommet med slike utsagn

Hvilke innlegg da? Jeg så en person som skrev om hva havregrøt gjør med kroppen (leste ikke de innleggene så nøye), men jeg har ikke lest noen som sier sukker er livsfarlig og grusomt. Usunt ja, unødvendig ja, at det skaper søtsug ja, at frukt og bær har mer næring ja, men det er jo ingen av dem som gjør noe annet enn å begrunne deres personlige valg om å ikke gi sukker til barna sine. De har jo ikke sagt noe om hva andre skal gjøre, eller at det er livsfarlig/grusomt.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvilke innlegg da? Jeg så en person som skrev om hva havregrøt gjør med kroppen (leste ikke de innleggene så nøye), men jeg har ikke lest noen som sier sukker er livsfarlig og grusomt. Usunt ja, unødvendig ja, at det skaper søtsug ja, at frukt og bær har mer næring ja, men det er jo ingen av dem som gjør noe annet enn å begrunne deres personlige valg om å ikke gi sukker til barna sine. De har jo ikke sagt noe om hva andre skal gjøre, eller at det er livsfarlig/grusomt.

hårreisende og vilt er ord som er brukt. Det er sånne overdrivelser at man mister troverdighet med slike argumenter. Den mest morsomme er delen hvir havregrøt liksom skal være usunt

Skrevet
Maleficenta skrev (9 minutter siden):

hårreisende og vilt er ord som er brukt. Det er sånne overdrivelser at man mister troverdighet med slike argumenter. Den mest morsomme er delen hvir havregrøt liksom skal være usunt

Jeg tror at du har gått glipp av et veldig vesentlig poeng. Nemlig det at den teskjeen med  sukker bidrar i det store bildet, hvor det til sammen blir altfor mye.

Mange tenker derfor at man må kutte der man kan. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...