slask Skrevet 2. juni 2022 #241 Skrevet 2. juni 2022 (endret) Burde heller bruke rosiner på grauten. Kanskje noen gresskarfrø, og evt litt luksus - honning. (PS! Har ikke lest tråden gjennom). Endret 2. juni 2022 av slask
Undrende123 Skrevet 2. juni 2022 #242 Skrevet 2. juni 2022 (endret) Veldig mange (barn) spiser ikke sukker kun i "ny og ne". Det er ALLTID noe som skal feires, en anledning her og en dugnad der, bursdagsfeiringer og avslutninger HELE tiden. Og på toppen av det hele skal det spises godteri i helgene. Det er alt for mye. Sukker på havregrøten er totalt unødvendig. Endret 2. juni 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 6 10
Tuppeluri Skrevet 2. juni 2022 #243 Skrevet 2. juni 2022 Jeg er forsåvidt enig med de foreldrene som ikke gir barna sukker på grøten. Ja vi voksne er vandt til dette fra vi var barn, men trenger vi virkelig det? Vi trenger ikke smågodt, chips og cola heller, men vi spiser/drikker det fordi vi syns det er så himla godt. Om jeg kan gjøre guttungen min mindre avhengi av sukker i barnehagealder så er det bare positivt. Ja til frukt og bær på grøten i stedet for sukker Hilsen sukkeravhengi 9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #244 Skrevet 2. juni 2022 (endret) "Normale" mengder sukker er overdrevne mengder. En teskje sukker er faktisk dobbelt så mye sukker som et friskt voksent menneske har i 5 liter blod. Hvorfor foreldre synes det er greit å tilføre mange ganger mengden sukker det finnes i blodet, flere ganger daglig, til barna sine er utenfor min forståelse. Jeg trodde de fleste foreldrene var glade i barna sine og ønsket dem vel. Anonymkode: 203c2...808 Endret 2. juni 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 3 4 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #245 Skrevet 2. juni 2022 Chiubi skrev (2 timer siden): Engelskmenn rister på hodet over nordmenn som bruker sukker på havregrøten. Selv bruker de salt. Det er i Skottland, i England bruker de sukker eller honning (men rører det inn). Det er visstnok hovedforskjellen på skotter og engelskmenn 😄 Anonymkode: 31979...bda
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #246 Skrevet 2. juni 2022 Undrende123 skrev (54 minutter siden): Veldig mange (barn) spiser ikke sukker kun i "ny og ne". Det er ALLTID noe som skal feires, en anledning her og en dugnad der, bursdagsfeiringer og avslutninger HELE tiden. Og på toppen av det hele skal det spises godteri i helgene. Det er alt for mye. Sukker på havregrøten er totalt unødvendig. Jeg er enig med deg i at barn (og voksne) får søtsaker alt for ofte, men for meg blir det helt merkelig å angripe sukkeret i havregrøten likevel. Det er snakk om helt andre mengder som serveres i lørdagsgodt, saft og brus, og dette serveres alene, ikke som en del av et balansert måltid. Selvfølgelig går det an å smaksette med andre ting også, men man må se på hva som er praktisk mulig å få til i en barnehage. Anonymkode: 31979...bda 4
Maleficenta Skrevet 2. juni 2022 #247 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Normale" mengder sukker er overdrevne mengder. En teskje sukker er faktisk dobbelt så mye sukker som et friskt voksent menneske har i 5 liter blod. Hvorfor foreldre synes det er greit å tilføre mange ganger mengden sukker det finnes i blodet, flere ganger daglig, til barna sine er utenfor min forståelse. Jeg trodde de fleste foreldrene var glade i barna sine og ønsket dem vel. Anonymkode: 203c2...808 med din retorikk skulle vi alle vært døde nå. Detxer umulig å gå til et kosthold uten noe sukker 1
Maleficenta Skrevet 2. juni 2022 #248 Skrevet 2. juni 2022 Undrende123 skrev (1 time siden): Veldig mange (barn) spiser ikke sukker kun i "ny og ne". Det er ALLTID noe som skal feires, en anledning her og en dugnad der, bursdagsfeiringer og avslutninger HELE tiden. Og på toppen av det hele skal det spises godteri i helgene. Det er alt for mye. Sukker på havregrøten er totalt unødvendig. kanskke heller kutte ned på kaker og div på ulike tilstelninger og enkelte foreldre gir unger for mye sukker, men å angripe det lille drysset på havregrøten er jo helt høl i huet. 2
Maleficenta Skrevet 2. juni 2022 #249 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Normale" mengder sukker er overdrevne mengder. En teskje sukker er faktisk dobbelt så mye sukker som et friskt voksent menneske har i 5 liter blod. Hvorfor foreldre synes det er greit å tilføre mange ganger mengden sukker det finnes i blodet, flere ganger daglig, til barna sine er utenfor min forståelse. Jeg trodde de fleste foreldrene var glade i barna sine og ønsket dem vel. Anonymkode: 203c2...808 hvir mange ganger daglig eter ungene dine grøt egentlig?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #250 Skrevet 2. juni 2022 Tuppeluri skrev (1 time siden): Jeg er forsåvidt enig med de foreldrene som ikke gir barna sukker på grøten. Ja vi voksne er vandt til dette fra vi var barn, men trenger vi virkelig det? Vi trenger ikke smågodt, chips og cola heller, men vi spiser/drikker det fordi vi syns det er så himla godt. Om jeg kan gjøre guttungen min mindre avhengi av sukker i barnehagealder så er det bare positivt. Ja til frukt og bær på grøten i stedet for sukker Hilsen sukkeravhengi Det er vel vanlig at barnehager serverer frukt. Men kan se at det kan være enklere og billigere å strø litt sukker på. Anonymkode: 347d9...0c5
Rhodiola Skrevet 2. juni 2022 #251 Skrevet 2. juni 2022 Ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt, brukerangrep og siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #252 Skrevet 2. juni 2022 Maleficenta skrev (13 minutter siden): hvir mange ganger daglig eter ungene dine grøt egentlig? I hverdagen spiser vi næringsrik mat som gir kroppen det den trenger for å være frisk, samtidig som det er snilt mot blodsukkeret. Havregrøt er ikke på den lista. Anonymkode: 203c2...808 4 4
Maleficenta Skrevet 2. juni 2022 #253 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I hverdagen spiser vi næringsrik mat som gir kroppen det den trenger for å være frisk, samtidig som det er snilt mot blodsukkeret. Havregrøt er ikke på den lista. Anonymkode: 203c2...808 havregrlt er jo omtrent det sunneste man kan spise. En teskje sukker velter ikke det lasset. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #254 Skrevet 2. juni 2022 slask skrev (4 timer siden): Burde heller bruke rosiner på grauten. Kanskje noen gresskarfrø, og evt litt luksus - honning. (PS! Har ikke lest tråden gjennom). Serr? Økologiske rosiner da isåfall. Rosiner er full av sprøytemidler og mugg. Ellers skal vel ikke småunger ha honning. Tviler på at gresskarfrø høyner måltidet for en liten pjokk. Anonymkode: 347d9...0c5 4 5
Maleficenta Skrevet 2. juni 2022 #255 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Serr? Økologiske rosiner da isåfall. Rosiner er full av sprøytemidler og mugg. Ellers skal vel ikke småunger ha honning. Tviler på at gresskarfrø høyner måltidet for en liten pjokk. Anonymkode: 347d9...0c5 barn over 1 år kan da få honning. hvor har du fra at rosiner er fulle av mugg??? altså hallo 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #256 Skrevet 2. juni 2022 Maleficenta skrev (2 minutter siden): havregrlt er jo omtrent det sunneste man kan spise. En teskje sukker velter ikke det lasset. Havregrøt er LANGT fra det sunneste man kan spise. Les litt om antibeitestoffer som fytinsyre. Fytinsyre hemmer opptak av de fleste mineraler som jern, magnesium, kalsium. Kutter du ut fytinsyre så tar du opp ca 10-12 ganger mer jern. Altså... Spiser du for eksempel en biff og legger til havregrøt, så tar du bare opp ca 10% av det du hadde tatt opp hvis du ikke la til havregrøten. Anonymkode: 203c2...808 3 4
Maleficenta Skrevet 2. juni 2022 #257 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Havregrøt er LANGT fra det sunneste man kan spise. Les litt om antibeitestoffer som fytinsyre. Fytinsyre hemmer opptak av de fleste mineraler som jern, magnesium, kalsium. Kutter du ut fytinsyre så tar du opp ca 10-12 ganger mer jern. Altså... Spiser du for eksempel en biff og legger til havregrøt, så tar du bare opp ca 10% av det du hadde tatt opp hvis du ikke la til havregrøten. Anonymkode: 203c2...808 skulle vært enig med deg dersom havregrøt var det eneste man levde på 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #258 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Havregrøt er LANGT fra det sunneste man kan spise. Les litt om antibeitestoffer som fytinsyre. Fytinsyre hemmer opptak av de fleste mineraler som jern, magnesium, kalsium. Kutter du ut fytinsyre så tar du opp ca 10-12 ganger mer jern. Altså... Spiser du for eksempel en biff og legger til havregrøt, så tar du bare opp ca 10% av det du hadde tatt opp hvis du ikke la til havregrøten. Anonymkode: 203c2...808 Men hvor mange spiser biff (eller generelt mat som inneholder jern) ved siden av havregrøten? Anonymkode: ad9ca...b85 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #259 Skrevet 2. juni 2022 Maleficenta skrev (13 minutter siden): barn over 1 år kan da få honning. hvor har du fra at rosiner er fulle av mugg??? altså hallo https://www.nrk.no/livsstil/muggsopp-i-rosiner-og-torket-frukt-1.10997332 Anonymkode: 347d9...0c5 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #260 Skrevet 2. juni 2022 I "min" barnehage lager de kjempegod grøt, den har bl.a. vaniljesukker i seg, og rosiner/annen frukt i tillegg. Da trenger man strengt tatt ikke sukker også, i motsetning til det noen her inne sa om at barnehagegrøt ikke smaker noe godt og klistrer seg under tunga. Det som er så fantastisk med små barn er at de kan formes sånn som vi ønsker de skal formes. Å lære barn at de må ha sukker på det de spiser er unødvendig. Nei, ikke farlig å ha ei teskje med sukker på grøten, men det legger opp til en unødvendig vane som kan utvikle seg og bli usunn når de blir eldre. Det er ingen god grunn til det. Å strø sukker på måltider kan være noe man gjør når det ikke finnes noe annet søtt i maten (f.eks. rømmegrøt/risgrøt, som ikke serveres med søt frukt) eller til kos en gang i blant, litt som godteri. Anonymkode: a5e10...e52 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå