Maleficenta Skrevet 2. juni 2022 #281 Skrevet 2. juni 2022 Lafamiglia skrev (1 minutt siden): Jeg tror at du har gått glipp av et veldig vesentlig poeng. Nemlig det at den teskjeen med sukker bidrar i det store bildet, hvor det til sammen blir altfor mye. Mange tenker derfor at man må kutte der man kan. rart folk født på åttitallet levde opp. Mange av oss vokste opp på toro og flere toroprodukter er tilsatt en del sukker 1
Lafamiglia Skrevet 2. juni 2022 #282 Skrevet 2. juni 2022 (endret) Maleficenta skrev (49 minutter siden): rart folk født på åttitallet levde opp. Mange av oss vokste opp på toro og flere toroprodukter er tilsatt en del sukker Nei. Nå bedriver du stråmannsargumentasjon på svært høyt plan. Det er absolutt ingen her som har påstått at Toro-produkter er dødelige. Det skorter muligens ørlite grann på nyansetenkning hos deg? Endret 2. juni 2022 av Lafamiglia 2 9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #283 Skrevet 3. juni 2022 Vi vet jo at røyking er skadelig. Men det er jo bare én røyk her og der. Én røyk dreper jo ikke, så da er det bare å kjøre på, eller hva? Det er jo ikke noe i veien for å lære barna også å like røyk. Og når de som velger å ikke gi røyk til barna rister på hodet og ikke skjønner hvorfor andre velger å gi røyk og sier at det er hårreisende og vilt å gi dem røyk hver dag, så kaller vi dem for fanatiske som ikke lar barna nyte litt røyk. Det er jo trist å måtte leve uten røyk, eller hva? Bytt ut røyk med sukker. Anonymkode: c5373...c08 3 8
slask Skrevet 3. juni 2022 #284 Skrevet 3. juni 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Eller knekkebrød er usunt pga akrylamid Anonymkode: 347d9...0c5 I matmangeltiden vi har foran oss nå, er nok det ignorerbart. Jeg vet at akrylamid kommer av hard steking, f.eks. potetchips, hardt stekt kjøtt eller annet, men hvor betydelig er dette i knekkebrød? Fordelen med knekkebrød er at du får i deg relativt lite brød, dog avhengig av hvordan man danderer mengde pålegg.
slask Skrevet 3. juni 2022 #285 Skrevet 3. juni 2022 11 hours ago, Lafamiglia said: Nei. Nå bedriver du stråmannsargumentasjon på svært høyt plan. Det er absolutt ingen her som har påstått at Toro-produkter er dødelige. Det skorter muligens ørlite grann på nyansetenkning hos deg? En ferdigpose med mat, f.eks. suppe inneholder en lite betydelig sukkermengde. Verre med MSG - mono sodium glutamat, smaksforsterker, natrium og andre tilsetninger. La oss si det er en teskje sukker i en stor suppepose, som skal blandes med f.eks. 0,5 liter vann. Sukkermengden blir liten, men burde naturligvis ikke være der ideellt sett. De andre tilsetningene jeg nevner er verre saker. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #286 Skrevet 3. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi vet jo at røyking er skadelig. Men det er jo bare én røyk her og der. Én røyk dreper jo ikke, så da er det bare å kjøre på, eller hva? Det er jo ikke noe i veien for å lære barna også å like røyk. Og når de som velger å ikke gi røyk til barna rister på hodet og ikke skjønner hvorfor andre velger å gi røyk og sier at det er hårreisende og vilt å gi dem røyk hver dag, så kaller vi dem for fanatiske som ikke lar barna nyte litt røyk. Det er jo trist å måtte leve uten røyk, eller hva? Bytt ut røyk med sukker. Anonymkode: c5373...c08 Ja? Hva så? Litt sukker her og der skader ingen. Du kan jo bytte ut røyk med vin eller øl likegodt, blir jo helt tullete. Røyk er ikke sammenlignbart, dette er overhodet ikke anbefalt i hverken moderate eller store mengder. Anonymkode: f0aab...eca 4
Maleficenta Skrevet 3. juni 2022 #287 Skrevet 3. juni 2022 slask skrev (1 time siden): En ferdigpose med mat, f.eks. suppe inneholder en lite betydelig sukkermengde. Verre med MSG - mono sodium glutamat, smaksforsterker, natrium og andre tilsetninger. La oss si det er en teskje sukker i en stor suppepose, som skal blandes med f.eks. 0,5 liter vann. Sukkermengden blir liten, men burde naturligvis ikke være der ideellt sett. De andre tilsetningene jeg nevner er verre saker. jeg har lært her inne at selv litt sukker er helt krise 1
Maleficenta Skrevet 3. juni 2022 #288 Skrevet 3. juni 2022 (endret) Lafamiglia skrev (13 timer siden): Nei. Nå bedriver du stråmannsargumentasjon på svært høyt plan. Det er absolutt ingen her som har påstått at Toro-produkter er dødelige. Det skorter muligens ørlite grann på nyansetenkning hos deg? men du påstpr at litt sukker på grøten er dødelig? Endret 3. juni 2022 av Maleficenta
Maleficenta Skrevet 3. juni 2022 #289 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi vet jo at røyking er skadelig. Men det er jo bare én røyk her og der. Én røyk dreper jo ikke, så da er det bare å kjøre på, eller hva? Det er jo ikke noe i veien for å lære barna også å like røyk. Og når de som velger å ikke gi røyk til barna rister på hodet og ikke skjønner hvorfor andre velger å gi røyk og sier at det er hårreisende og vilt å gi dem røyk hver dag, så kaller vi dem for fanatiske som ikke lar barna nyte litt røyk. Det er jo trist å måtte leve uten røyk, eller hva? Bytt ut røyk med sukker. Anonymkode: c5373...c08 totalt idiotisk å sammenligne med røyk 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #290 Skrevet 3. juni 2022 Maleficenta skrev (27 minutter siden): totalt idiotisk å sammenligne med røyk AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja? Hva så? Litt sukker her og der skader ingen. Du kan jo bytte ut røyk med vin eller øl likegodt, blir jo helt tullete. Røyk er ikke sammenlignbart, dette er overhodet ikke anbefalt i hverken moderate eller store mengder. Anonymkode: f0aab...eca Nettopp, litt sukker en gang i blant skader ikke. Litt vin skader ikke. Litt øl skader ikke. Én røyk skader ikke. Derfor er det sammenlignbart. Hva nyttig får du ut fra en teskje sukker annet enn søtsmak, som er noe du har vennet deg til? Det er forskjell på fest og hverdag. Det er forskjell på sukker flere ganger til dagen og Sukker er heller ikke anbefalt i noen mengder. Helsedirektoratet sier noe sånt som at man bør holde sukkerinntaket til under 10% av energiinntaket, men det er sinnsyke mengder og har ingenting med at "litt sukker er sunt", men at de prøver å stille litt realistiske krav til folk. Og de sier ikke "Spis 5-10% sukker" f.eks. Nei, de sier bare under 10%. 0% synes de er helt fint. Anonymkode: c5373...c08 4 8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #291 Skrevet 3. juni 2022 36 minutter siden, AnonymBruker said: Nettopp, litt sukker en gang i blant skader ikke. Litt vin skader ikke. Litt øl skader ikke. Én røyk skader ikke. Derfor er det sammenlignbart. Hva nyttig får du ut fra en teskje sukker annet enn søtsmak, som er noe du har vennet deg til? Det er forskjell på fest og hverdag. Det er forskjell på sukker flere ganger til dagen og Sukker er heller ikke anbefalt i noen mengder. Helsedirektoratet sier noe sånt som at man bør holde sukkerinntaket til under 10% av energiinntaket, men det er sinnsyke mengder og har ingenting med at "litt sukker er sunt", men at de prøver å stille litt realistiske krav til folk. Og de sier ikke "Spis 5-10% sukker" f.eks. Nei, de sier bare under 10%. 0% synes de er helt fint. Anonymkode: c5373...c08 En skål med havregrøt vel 😋 Jeg hverken røyker eller drikker. Spiser helt normalt, både kake i bursdag og brus på lørdag. Hvem har snakket om store mengder...? Måtehold er greit å lære seg og et naturlig forhold til mat. Totalen blir jo helt individuelt. Hvis et barn drikker brus, gomler kake i tide og utide, is til dessert daglig, boller til lunsj og havregrøt med sukker på til frokost, hva bør en kutte tenker du? Anonymkode: f0aab...eca 5
Maleficenta Skrevet 3. juni 2022 #292 Skrevet 3. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nettopp, litt sukker en gang i blant skader ikke. Litt vin skader ikke. Litt øl skader ikke. Én røyk skader ikke. Derfor er det sammenlignbart. Hva nyttig får du ut fra en teskje sukker annet enn søtsmak, som er noe du har vennet deg til? Det er forskjell på fest og hverdag. Det er forskjell på sukker flere ganger til dagen og Sukker er heller ikke anbefalt i noen mengder. Helsedirektoratet sier noe sånt som at man bør holde sukkerinntaket til under 10% av energiinntaket, men det er sinnsyke mengder og har ingenting med at "litt sukker er sunt", men at de prøver å stille litt realistiske krav til folk. Og de sier ikke "Spis 5-10% sukker" f.eks. Nei, de sier bare under 10%. 0% synes de er helt fint. Anonymkode: c5373...c08 men jesus. Livet er for kort til å ikke kunne unne seg sukker noen gang. Om man skdri kan spise noe usunt så faller jo livskvaliteten Endret 3. juni 2022 av Maleficenta 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #293 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): En skål med havregrøt vel 😋 Jeg hverken røyker eller drikker. Spiser helt normalt, både kake i bursdag og brus på lørdag. Hvem har snakket om store mengder...? Måtehold er greit å lære seg og et naturlig forhold til mat. Totalen blir jo helt individuelt. Hvis et barn drikker brus, gomler kake i tide og utide, is til dessert daglig, boller til lunsj og havregrøt med sukker på til frokost, hva bør en kutte tenker du? Anonymkode: f0aab...eca Den skålen kan du få i deg uten sukkeret også. Du har bare vennet ganen til at alt skal være søtt. Dessuten er ikke havregrøten så sunn, så det kan være greit å hoppe over den sammen med brusen, kaken, isen og bollen. Maleficenta skrev (6 minutter siden): men jesus. Livet er for kort til å ikke kunne unne seg sukker noen gang. Om man skdri kan spise noe usunt så faller jo livskvaliteten "Livet er for kort til å ikke kunne unne seg å røyke noen gang. Om man aldri kan røyke, så faller jo livskvaliteten." Eller? Anonymkode: c5373...c08 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #294 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den skålen kan du få i deg uten sukkeret også. Du har bare vennet ganen til at alt skal være søtt. Dessuten er ikke havregrøten så sunn, så det kan være greit å hoppe over den sammen med brusen, kaken, isen og bollen. "Livet er for kort til å ikke kunne unne seg å røyke noen gang. Om man aldri kan røyke, så faller jo livskvaliteten." Eller? Anonymkode: c5373...c08 Jeg er en av de som mener at det er unødvendig med sukker på grøten til hverdag. Men å sammenligne sukker med røyk på den måten der er latterlig. Har du noen gang røyket eller vært avhengig av nikotin? Det er virkelig ikke sammenlignbart. Hilsen en eks-røyker. Anonymkode: d31f7...f05 1
Gjest lurven Skrevet 3. juni 2022 #295 Skrevet 3. juni 2022 Har ikke giddet å lest alle svarene, men å påstå at sukker og havregryn er usunt og farlig faller jo på sin egen urimelighet. Det er naturprodukter som folk har spist i tusenvis av år.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #296 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 9.33): Eh det var jo ikke det brukeren skrev heller? Tenk å bære eneste unge som ikke får sukker på grøten. Nei det er ikke synd på, men det vil jo føles veldig trist for barnet.. Hvordan skal de ansatte forklare dette lkksom? Anonymkode: 045c9...92d Det vil vel kun føles trist om det gjøres et stort poeng ut av. Man kan like gjerne si at det er trist for barna som fikk sukker på, når Vibeke fikk jordbær i stedet. Maleficenta skrev (På 2.6.2022 den 9.53): barnehagene har stram økonomi De kan velge å øke matpengene forledrene betaler, og gi bedre mat. Thanos skrev (20 timer siden): At såpass mange har gitt likes på dette tullballet gjør at jeg mister troen på menneskeheten! Vi vokste opp med litt av alt. Vi tok ikke skade av det. Uten at jeg vet hvem "vi" er, er 8/10 voksne nordmenn overvektige, og livsstilssykdommer utgjør sikkert 90 % av belastningen på helsevesenet. Maleficenta skrev (18 timer siden): rart folk født på åttitallet levde opp. Mange av oss vokste opp på toro og flere toroprodukter er tilsatt en del sukker Og mange har livsstilssykdommer,r og flere kommer til å få det. Maleficenta skrev (2 timer siden): men jesus. Livet er for kort til å ikke kunne unne seg sukker noen gang. Om man skdri kan spise noe usunt så faller jo livskvaliteten Oj, vi er jammen forskjellige. Jeg spiser hundre ganger heller sunn god snacks som moreller, jordbær, blåbær, tørket kjøtt eller fisk, nøtter etc, enn sukker. Det er mye sunn mat som er veeeldig god. Sukker gir meg overhodet ikke bedre livskvalitet, det er bare billigere enn god og sunn snacks. Anonymkode: 1d18d...d56 4 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #297 Skrevet 3. juni 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Den skålen kan du få i deg uten sukkeret også. Du har bare vennet ganen til at alt skal være søtt. Dessuten er ikke havregrøten så sunn, så det kan være greit å hoppe over den sammen med brusen, kaken, isen og bollen. "Livet er for kort til å ikke kunne unne seg å røyke noen gang. Om man aldri kan røyke, så faller jo livskvaliteten." Eller? Anonymkode: c5373...c08 Vennet til ganen? Via morsmelka da eller? Jeg har "vennet" ganen til det meste jeg spiser, har ikke du? Noen ting tar lengre tid å venne seg til, slik som chili, fetaost, grønne oliven (det tok tid!), vin, øl, salt, pluss at jeg er hekta på umami i alle varianter😋 Barna min drikker saften fra sitronen rent, sikkert ikke bra det heller. Søtsmaken er jo nydelig den også, mennesket har vel spist honning i "alle år". Måtehold er nøkkelen til et sunt liv. Og du... Du kan ikke fortsette bruke det der røykargumentet ditt. For å vise hvor tåpelig dette er: "Hunder er ikke så farlige og er supre som kjæledyr. Alle burde ha en hund i familien" Bytt ut hund med alligator🙄 Anonymkode: f0aab...eca 3 1
Maleficenta Skrevet 3. juni 2022 #298 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det vil vel kun føles trist om det gjøres et stort poeng ut av. Man kan like gjerne si at det er trist for barna som fikk sukker på, når Vibeke fikk jordbær i stedet. De kan velge å øke matpengene forledrene betaler, og gi bedre mat. Uten at jeg vet hvem "vi" er, er 8/10 voksne nordmenn overvektige, og livsstilssykdommer utgjør sikkert 90 % av belastningen på helsevesenet. Og mange har livsstilssykdommer,r og flere kommer til å få det. Oj, vi er jammen forskjellige. Jeg spiser hundre ganger heller sunn god snacks som moreller, jordbær, blåbær, tørket kjøtt eller fisk, nøtter etc, enn sukker. Det er mye sunn mat som er veeeldig god. Sukker gir meg overhodet ikke bedre livskvalitet, det er bare billigere enn god og sunn snacks. Anonymkode: 1d18d...d56 særlig
Fru Uperfekt Skrevet 4. juni 2022 #299 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 9.14): Hvorfor trenger de sukker på? Hvorfor ødelegge sunn og god mat, og venne barna til allerede fra barnehagealder at alt skal smake så søtt som mulig? Helt tragisk. Jeg hadde ikke gitt mitt samtykke til det. Alternativet til å ha sukker på grøten er forøvrig ikke "grøt uten noe på". Ungen her spiser havregrøt med smørøye (meierismør, ikke ufyselig margarin), kanel og rosiner, blåbær, jorbærbiter eller eplebiter. Jo mer sukker ungene får, jo mer søtsug får de. Det handler selvsagt ikke om man man tror man blir overvektig at å ha sukker på grøten, men at det er usunt og aller mest helt unødvendig. Kjære ts, det ikke sånn her i livet at alt handler om vekt/overvekt. Anonymkode: 1d18d...d56 Ja jeg er helt sikker på at det går fint med de 1-2 teskjeene med sukker de får på grøten 🙂 Men de har flere valg på hva de kan ha på
Fru Uperfekt Skrevet 4. juni 2022 #300 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 17.34): Lurer på om en del av folkene her i tråden som messer om fanatisme, er de samme som stadig prøver å tvinge kake på andre på jobben. De som hver gang sier «det skader ikke med ett lite stykke», og mumler om hysteri når noen ikke vil ha kake. De nekter rett og slett å tro på at ikke alle elsker smaken av søtsaker i like stor grad som dem selv. Anonymkode: 4aec9...d58 Jeg liker ikke kake, vafler o.l men tar en teskje sukker på havregrøten om jeg kun lager til meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå