AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #141 Skrevet 31. mai 2022 Det er hysterisk, latterlig og krenkorama at barnehagen må sende eget skriv hjem for å høre om det er greit at krapylet får litt sukker på grøten. Makan! Anonymkode: 8e338...2f9 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #142 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er hysterisk, latterlig og krenkorama at barnehagen må sende eget skriv hjem for å høre om det er greit at krapylet får litt sukker på grøten. Makan! Anonymkode: 8e338...2f9 Jeg heier sånn på barnehager som fornyer seg og lar det være alternativer til alt sukkeret! Ser ellers få som er like krenka som søtmomsene, en av dem startet jo også denne tråden. Anonymkode: 0a577...757 9 5
Maleficenta Skrevet 31. mai 2022 #143 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 8.58): Barnehagen til barna mine sendte ut samtykke skjema for å spørre om lov til å gå ungene sukker på havregrøten😱 Altså hallo, er det ikke vanlig lengre at barn får sukker, kanel og evt smørøye på havregrøten? Havregrøt er sunt og godt for kroppen. Det gode fra havren blir ikke ødelagt om de får litt sukker på . Dessuten hvem her kan si at havregrøt uten nod smaker godt? Da smaker det høgg. så når og hvorfor ble litt sukker på havregrøten galt? Hva er problemet ? jeg er oppvokst med havgregrøt med sukker og kanel og er slank og fin. Det samme er barna mine, som såklart får sukker på havregrøten (ikke syke mengder, men et lite dryss) Anonymkode: 65bfd...ec7 kan ikke forså at grøten vil smake noe særlig uten sukker eller et eller annet søtningsstoff
matsats Skrevet 31. mai 2022 #144 Skrevet 31. mai 2022 On 5/30/2022 at 9:14 AM, AnonymBruker said: Hvorfor trenger de sukker på? Hvorfor ødelegge sunn og god mat, og venne barna til allerede fra barnehagealder at alt skal smake så søtt som mulig? Helt tragisk. Jeg hadde ikke gitt mitt samtykke til det. Alternativet til å ha sukker på grøten er forøvrig ikke "grøt uten noe på". Ungen her spiser havregrøt med smørøye (meierismør, ikke ufyselig margarin), kanel og rosiner, blåbær, jorbærbiter eller eplebiter. Jo mer sukker ungene får, jo mer søtsug får de. Det handler selvsagt ikke om man man tror man blir overvektig at å ha sukker på grøten, men at det er usunt og aller mest helt unødvendig. Kjære ts, det ikke sånn her i livet at alt handler om vekt/overvekt. Anonymkode: 1d18d...d56 Dette er kunnskapsløst og hysterisk vås. Typisk mange latterlige foreldre. Strøsukker er ikke noe verre enn fruktsukker - som barna får masse av i barnehagen. Alle karbohydrater (minus kostfiber), inkludert fruktose, omdannes til glukose i kroppen. Så kan man heller si at man bør begrense sukkerinntaket generelt fordi det er tomme kalorier, og barn bør ha et variert og sunt kosthold. Men det betyr selvfølgelig at det er noe galt i å ha litt sukker på havregryten. Det dummeste man ser er folk som tror det er noe bedre å bruke fruktsukker, i form av frukt, enn strøsukker på matvarer. Så lenge barna ellers har et greit kosthold, inkludert frukt og grønnsaker, har det null å si om man bruker litt vanlig strøsukker. Faktisk gir fruktose mer sødme enn glukose (strøsukker er sukrose som består av både fruktose og glukose), og om noe skulle det gi et større søtsug. 3 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #145 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå er det vel sukker i omtrent all mat, så hva har du på brødskiven til barna dine ? Makrell i tomat og kaviar har vel for mye sukker for foreldre av i dag. Anonymkode: 39767...b78 Man kan lage pålegg selv også. Vi lager nøttesmør, syltetøy (med sukker pektin), eplemos uten sukker.. Ellers rene råvarer som ost, fisk, egg, kan man ha på. Det er dessverre for mye sukker i ting som er unødvendig å ha sukker i. Makrell i tomat kan man eventuelt lage sjøl da makrell ikke er så dyrt, men det er vel kanskje holdbarheten.. Anonymkode: 045c9...92d 2
matsats Skrevet 31. mai 2022 #146 Skrevet 31. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg heier sånn på barnehager som fornyer seg og lar det være alternativer til alt sukkeret! Ser ellers få som er like krenka som søtmomsene, en av dem startet jo også denne tråden. Anonymkode: 0a577...757 Hvilke alternativer er det du tror er så mye bedre enn sukrose?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #147 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ser de ungene som skjelden får sukker går banans når de er et sted med godteri tilgjengelig . Våre barn tar 2-4 biter og stopper selv selvom det er mye igjen Anonymkode: 65bfd...ec7 Jeg derimot ser at de ungene som får nugatti på brødskiva på skolen og som spiser mye junk hjemme, er de som kaster seg over alt og spiser med begge hendene. Mine anekdoter er imidlertid like verdiløse som dine når det gjelder dette. Venninnen min i barndommen fikk ikke sukker hjemme, og stjal godteri på besøk hos andre. Moren der var veldig opptatt av slanking, lettprodukter, og snakket mye om nei mat og at sukker er fæle greier. Hun måtte også spise lett-margarin i stedet for meierismør, alt skulle være fettredusert. Hun er overvektig i dag som voksen. Jeg fikk heller ikke sukker hjemme, og var lite interessert, syntes det smakte kvalmt og søtt. Fokuset hjemme var på matglede, vi koste oss masse med sunn og god og smaksrik mat, og sukker var ikke noe som ble snakket om, vi bare hadde det ikke. Smakte litt hos andre for å være høflig, men foretrakk å få f.eks. jordbær uten sukker på som dessert. Dvs vi hadde sikkert sukker i hus, og bakepulver og natron og kaffe, men det var ikke noe som slo meg at jeg skulle gå og spise. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har samme erfaring. Her kan godteskålen stå fremme. Ungene mine som er vant med godteri og sukker går ikke bananas. Faktisk så måtte jeg kaste godteri jeg kjøpte til jul når påsken kom fordi vi ikke hadde spist det opp. Fikk besøk av en en i klassen til sønnen min på mandag jeg hadde ikke tatt vekk godteskålen etter helgen og han tømte den nesten før jeg oppdaget det. Han beklaget og sa at han aldri fikk søtt hjemme og at han ikke kunne styre seg når han kom bort. Anonymkode: a2cf6...d2b Min unge får nesten aldri sukker hjemme, men vi kan fint ha godteri stående fremme, så kanskje hun spiser et par biter, eller lar vær. Tar uansett ikke noe uten å spørre selv om det står fremme, akkurat som at hun ikke stjeler penger selv om de skulle ligge fremme hverken her hjemme eller om hun er på besøk hvis andre. Det kan jo hende at grunnen til at disse krakilske frekke ungene du beskriver ikke får sukker hjemme, er nettopp fordi de oppfører seg som små monstre hvis de får det? Kanskje de tåler det dårligere enn andre barn? Maleficenta skrev (1 time siden): kan ikke forså at grøten vil smake noe særlig uten sukker eller et eller annet søtningsstoff Det finnes andre smaker enn søtsmak også da. Av nysgjerrighet, er det kun havregrøt du mener ikke kan smake noe om det ikke er sukker/søtsmak på, eller gjelder det også all annen mat? Anonymkode: 1d18d...d56 5 2
Maleficenta Skrevet 31. mai 2022 #148 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg derimot ser at de ungene som får nugatti på brødskiva på skolen og som spiser mye junk hjemme, er de som kaster seg over alt og spiser med begge hendene. Mine anekdoter er imidlertid like verdiløse som dine når det gjelder dette. Venninnen min i barndommen fikk ikke sukker hjemme, og stjal godteri på besøk hos andre. Moren der var veldig opptatt av slanking, lettprodukter, og snakket mye om nei mat og at sukker er fæle greier. Hun måtte også spise lett-margarin i stedet for meierismør, alt skulle være fettredusert. Hun er overvektig i dag som voksen. Jeg fikk heller ikke sukker hjemme, og var lite interessert, syntes det smakte kvalmt og søtt. Fokuset hjemme var på matglede, vi koste oss masse med sunn og god og smaksrik mat, og sukker var ikke noe som ble snakket om, vi bare hadde det ikke. Smakte litt hos andre for å være høflig, men foretrakk å få f.eks. jordbær uten sukker på som dessert. Dvs vi hadde sikkert sukker i hus, og bakepulver og natron og kaffe, men det var ikke noe som slo meg at jeg skulle gå og spise. Min unge får nesten aldri sukker hjemme, men vi kan fint ha godteri stående fremme, så kanskje hun spiser et par biter, eller lar vær. Tar uansett ikke noe uten å spørre selv om det står fremme, akkurat som at hun ikke stjeler penger selv om de skulle ligge fremme hverken her hjemme eller om hun er på besøk hvis andre. Det kan jo hende at grunnen til at disse krakilske frekke ungene du beskriver ikke får sukker hjemme, er nettopp fordi de oppfører seg som små monstre hvis de får det? Kanskje de tåler det dårligere enn andre barn? Det finnes andre smaker enn søtsmak også da. Av nysgjerrighet, er det kun havregrøt du mener ikke kan smake noe om det ikke er sukker/søtsmak på, eller gjelder det også all annen mat? Anonymkode: 1d18d...d56 havregrøt, risengrynsgrøt. ting som smaker null og nix uten sukker
Gjest Albbas Skrevet 31. mai 2022 #149 Skrevet 31. mai 2022 3 hours ago, Eilis said: Ja man bør veie for og i mot. Havregrøt inneholder også masse antibeitestoffer og kjappe karbohydrater som skaper betennelser i kroppen som over tid gir oss sykdommer. Så havregrøt holder jeg meg langt unna selv og ville ikke gitt det til mine barn. At du sier at sukker er uproblematisk er feil, sukker, inkludert andre kjappe karbohydrater, vil over tid bli problematisk. Livsstilssykdommer kommer som perler på en snor. Helse og kosthold er i dag for de spesielt interesserte. Alle tar sine valg og det er helt greit det. Men jeg skulle ønske folk var litt mer opplyste. De fleste tror at helsedirektoratets kostholdsråd er godt dokumentert, når det er lite forskning som støtter opp flere av anbefalingene. Selv Folkehelseinstituttet stiller spørsmål ved verdien av melk for voksne mennesker og mener at helsedirektoratet bør nedjustere anbefalingene ang melk. Dette ble innmari unyansert. Livsstilssykdommer relatert til sukker kommer som følge av overvekt som følge av sukker. Greier du å bruke sukker i kostholdet ditt uten å havne i energioverskudd og uten at det går drastisk utover annen næring er det uproblematisk å bruke sukker i næringsrik mat. Havregrøt er næringsrikt, derfor er det ingen problem å ha sukker på grøten hvis man ønsker det. Man kan ikke sammenligne en frukt mot en ts sukker når alternativet aldri har vært å kun spise sukkeret! Du må sammenligne måltid mot måltid. Dvs en frukt mot havregrøt med sukker. Eller havregrøt med sukker vs havregrøt med most banan. Det skjer ikke noe magisk annerledes med sukkeret du strør på grøten kontra sukkeret i eplet du spiser. Den glykemiske belastningen på havregrøt med sukker er lav, så det gir ingen mening å snakke om raske karbohydrater i dette måltidet.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #150 Skrevet 31. mai 2022 Kostholdsråd som sier at barn kan spise nøttesmør,tahini, nøttepostei,mandel-og sesamtofu,vegetariske posteier,olivenpate,soyaost,egg, frukt. Hva skjedde med helt vanlig pålegg ? Jeg ville ikke hatt råd til alt denne spesialmaten. Og hva gjør barnehagene når det er nøtteallergi der ? Anonymkode: 39767...b78 4 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #151 Skrevet 31. mai 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Man kan lage pålegg selv også. Vi lager nøttesmør, syltetøy (med sukker pektin), eplemos uten sukker.. Ellers rene råvarer som ost, fisk, egg, kan man ha på. Det er dessverre for mye sukker i ting som er unødvendig å ha sukker i. Makrell i tomat kan man eventuelt lage sjøl da makrell ikke er så dyrt, men det er vel kanskje holdbarheten.. Anonymkode: 045c9...92d Hva du serverer hjemme er din sak. Men nå var det snakk om servering i bhg.. Og jeg tviler på at det å lage sin egen makrell i tomat blir prioritert.. Anonymkode: f0aab...eca 6
Maleficenta Skrevet 31. mai 2022 #152 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man kan lage pålegg selv også. Vi lager nøttesmør, syltetøy (med sukker pektin), eplemos uten sukker.. Ellers rene råvarer som ost, fisk, egg, kan man ha på. Det er dessverre for mye sukker i ting som er unødvendig å ha sukker i. Makrell i tomat kan man eventuelt lage sjøl da makrell ikke er så dyrt, men det er vel kanskje holdbarheten.. Anonymkode: 045c9...92d så hysterisk gidder ikke jeg å være altså. Herregud. Skulle tro sukker var kokain 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #153 Skrevet 31. mai 2022 Aldri hatt sukker på havregrøt. Anonymkode: 09d84...cae
Eilis Skrevet 31. mai 2022 #154 Skrevet 31. mai 2022 Albbas skrev (8 timer siden): Dette ble innmari unyansert. Livsstilssykdommer relatert til sukker kommer som følge av overvekt som følge av sukker. Greier du å bruke sukker i kostholdet ditt uten å havne i energioverskudd og uten at det går drastisk utover annen næring er det uproblematisk å bruke sukker i næringsrik mat. Havregrøt er næringsrikt, derfor er det ingen problem å ha sukker på grøten hvis man ønsker det. Man kan ikke sammenligne en frukt mot en ts sukker når alternativet aldri har vært å kun spise sukkeret! Du må sammenligne måltid mot måltid. Dvs en frukt mot havregrøt med sukker. Eller havregrøt med sukker vs havregrøt med most banan. Det skjer ikke noe magisk annerledes med sukkeret du strør på grøten kontra sukkeret i eplet du spiser. Den glykemiske belastningen på havregrøt med sukker er lav, så det gir ingen mening å snakke om raske karbohydrater i dette måltidet. Uenig i at det er uproblematisk å spise sukker bare fordi en del av måltidet er næringsrik, det vil gå på bekostning av annen næringsrik mat. Havregryn i seg selv er full av kjappe karbohydrater (sukker), melka man bruker har masse myse(sukker), så strør man sukker på i tillegg eller honning eller frukt... Det blir mye sukker i ett måltid. Totalt blir det ikke et sunt måltid bare fordi det er litt næring i havregryn og frukt. Fedme er en konsekvens av dårlig kosthold og gjerne et forvarsel på sykdommer, men man trenger ikke være tykk for å få livsstilssykdommer. Går man i kaloriunderskudd vil man holde seg slank, men ikke fri for sykdommer. Har ikke sagt det er forskjell på sukkeret i eple vs rent sukker, kroppen reagerer likt. Jeg spiser ikke frukt selv, er halvparten så mye sukker og dobbelt så mye næring i grønnsaker. Man kan diskutere seg grønn på kosthold. Det er et vanskelig tema da det er lite forskning med to strek under svaret 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #155 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg derimot ser at de ungene som får nugatti på brødskiva på skolen og som spiser mye junk hjemme, er de som kaster seg over alt og spiser med begge hendene. Mine anekdoter er imidlertid like verdiløse som dine når det gjelder dette. Venninnen min i barndommen fikk ikke sukker hjemme, og stjal godteri på besøk hos andre. Moren der var veldig opptatt av slanking, lettprodukter, og snakket mye om nei mat og at sukker er fæle greier. Hun måtte også spise lett-margarin i stedet for meierismør, alt skulle være fettredusert. Hun er overvektig i dag som voksen. Jeg fikk heller ikke sukker hjemme, og var lite interessert, syntes det smakte kvalmt og søtt. Fokuset hjemme var på matglede, vi koste oss masse med sunn og god og smaksrik mat, og sukker var ikke noe som ble snakket om, vi bare hadde det ikke. Smakte litt hos andre for å være høflig, men foretrakk å få f.eks. jordbær uten sukker på som dessert. Dvs vi hadde sikkert sukker i hus, og bakepulver og natron og kaffe, men det var ikke noe som slo meg at jeg skulle gå og spise. Min unge får nesten aldri sukker hjemme, men vi kan fint ha godteri stående fremme, så kanskje hun spiser et par biter, eller lar vær. Tar uansett ikke noe uten å spørre selv om det står fremme, akkurat som at hun ikke stjeler penger selv om de skulle ligge fremme hverken her hjemme eller om hun er på besøk hvis andre. Det kan jo hende at grunnen til at disse krakilske frekke ungene du beskriver ikke får sukker hjemme, er nettopp fordi de oppfører seg som små monstre hvis de får det? Kanskje de tåler det dårligere enn andre barn? Det finnes andre smaker enn søtsmak også da. Av nysgjerrighet, er det kun havregrøt du mener ikke kan smake noe om det ikke er sukker/søtsmak på, eller gjelder det også all annen mat? Anonymkode: 1d18d...d56 Ok så er ditt barn slik, og jeg ser du har stort behov for å motbevise det jeg sier når jeg hevder at unger som ikke får sukker hjemme går bananas. Nå jeg jeg sett såpass mange eksempler på at barn som ikke får sukker reagerer med å dytte i seg når de får sjansen både i jobb og på privaten og det er regelen snarere enn unntaket som ditt barn da tydeligvis er. Anonymkode: a2cf6...d2b
matsats Skrevet 31. mai 2022 #156 Skrevet 31. mai 2022 (endret) 55 minutter siden, Eilis said: Uenig i at det er uproblematisk å spise sukker bare fordi en del av måltidet er næringsrik, det vil gå på bekostning av annen næringsrik mat. Havregryn i seg selv er full av kjappe karbohydrater (sukker), melka man bruker har masse myse(sukker), så strør man sukker på i tillegg eller honning eller frukt... Det blir mye sukker i ett måltid. Totalt blir det ikke et sunt måltid bare fordi det er litt næring i havregryn og frukt. Den "bekostningen" er helt ubetydelig. Hvor mye sukker tror du de har på grøten? Har du noen gang spist havregrøt? Om de er kjappe eller ikke spiller heller ingen rolle. GI er fullstendig utdatert og kroppens insulinrespons er samlet sett den samme om du spiser raske eller trege karbohydrater (gitt lik mengde karbohydrater). Det er helt absurd hvor lite fol egentlig kan om kosthold og ernæring. Endret 31. mai 2022 av matsats 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #157 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva du serverer hjemme er din sak. Men nå var det snakk om servering i bhg.. Og jeg tviler på at det å lage sin egen makrell i tomat blir prioritert.. Anonymkode: f0aab...eca Barnehagen min unge gikk i laget både leverpostei, syltetøy uten sukker/kunstig søtning, og ellers brenneslepesto, granbarpesto, ramsløkpureé og ja, masse spennende pålegg. Tror ikke de laget makrell i tomat siden vi ikke bor ved havet, og var ikke klar over at barn må spise makrell i tomat for å overleve. Tror aldri ungen min har spist makrell i tomat, selv om hun er veldig glad i både stekt makrell og i tomat. Ikke forsi jeg har noe issues med makrell i tomat, jeg visste ikke engang av det var sukker i det, det er bare noe jeg ikke har noe forhold til så aldri har kommet på å kjøpe eller servere. Maleficenta skrev (5 timer siden): så hysterisk gidder ikke jeg å være altså. Herregud. Skulle tro sukker var kokain Det finnes ingen andre grunner til å lage mat selv enn hysteri? Anonymkode: 1d18d...d56 10
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #158 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 8.58): så når og hvorfor ble litt sukker på havregrøten galt? Hva er problemet ? jeg er oppvokst med havgregrøt med sukker og kanel og er slank og fin. Det samme er barna mine, som såklart får sukker på havregrøten (ikke syke mengder, men et lite dryss) Anonymkode: 65bfd...ec7 enig i at det høres voldsomt ut. Men å bruke oss selv som eksempel er helt på bærtur! Vi vokste ikke opp med all junkfooden og tilgangen på mye drittmat. Jeg og søsteren min fikk en liten godtepose hver på lørdager. Godteri dag i uken og thats it. Mamma laget all mat fra bunnen. Sjokolademelk, kornblanding stappet med sukker osv fikk vi ikke før jeg begynte på skolen. Er født i 1979. Mange unger idag som sliter med overvekt. Sukker på havregrøten er ikke grunnen så mener man begynner i feil ende. Problemet er foreldre som er overvektige selv eller vet lite om kosthold. Anonymkode: 41e34...8cc 4
kankankan Skrevet 1. juni 2022 #159 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 9.14): Hvorfor trenger de sukker på? Hvorfor ødelegge sunn og god mat, og venne barna til allerede fra barnehagealder at alt skal smake så søtt som mulig? Helt tragisk. Jeg hadde ikke gitt mitt samtykke til det. Alternativet til å ha sukker på grøten er forøvrig ikke "grøt uten noe på". Ungen her spiser havregrøt med smørøye (meierismør, ikke ufyselig margarin), kanel og rosiner, blåbær, jorbærbiter eller eplebiter. Jo mer sukker ungene får, jo mer søtsug får de. Det handler selvsagt ikke om man man tror man blir overvektig at å ha sukker på grøten, men at det er usunt og aller mest helt unødvendig. Kjære ts, det ikke sånn her i livet at alt handler om vekt/overvekt. Anonymkode: 1d18d...d56 På hvilken måte mener du at søtsmak er usunt, om det ikke handler om vektproblematikk? Og hva tror du egentlig frukt og rosiner bidrar med i ditt eksempel, om det ikke er søtsmak? For meg høres dette fanatisk og dårlig fundert ut, og det er alltid et rødt flagg. 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #160 Skrevet 1. juni 2022 Bruker banan, sukrin eller annen søtning som ikke påvirker blodsukkeret i så stor grad. ikke krise med litt sukker heller, men unngår det om vi kan. Anonymkode: 8b38b...ffb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå