Gå til innhold

Når ble havregrøt med sukker «galt»? Hva gir dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke en ts sukker et så ille l seg selv. Men laget bhg havregrøten til en flat smak som setter seg fast under tunga, hjelper det med sukker. 

Jeg er ikke så god til havregrøt jeg heller, har som regel bare blanda  vann og slengt det i mikroen, men har etter jeg fikk barn blandet det med både malte nøtter eller peanøttsmør, kokt med helmelk og hatt både smørøye og hjemmelaget eplemos ved siden av.. Føler ikke sukker er nødvendig, men mye lettere å spise opp all Maten da ihvertfall.. 

En uting derimot er at bhg ofte kun har margarin og ikke vanlig smør.. 

Anonymkode: 045c9...92d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så du sammenligner sukker med kokain? Herre…

Man trenger sukker for å få ungene til å spise den sunne havregrøten. Det er ikke alle unger som bare har fått rosiner og eplebiter for søtt hjemme. Ja, noen av oss er tydeligvis dårlige foreldre….

Dere kostholdshysterikere tror at ei teskje sukker nuller ut det sunne fra havregrøten. Det gjør det ikke, men viktig å pusse tenna! 

Det er masse sukker (fruktose) i bådd eple og særlig rosiner. Ikke så sunt det heller!

Anonymkode: ed7da...6ab

Du trenger ikke å være så dramatisk. Det er ikke snakk om å være dårlige foreldre, men at alle  tar sine valg for sine barn. Det er ikke du som skal oppdra andres barn. 

Sukker er forøvrig tomme kalorier. Eple og rosiner har masse vitaminer, fiber og mineraler, så det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: d31f7...f05

• Liker 12
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnehagen til barna mine sendte ut samtykke skjema for å spørre om lov til å gå ungene sukker på havregrøten😱 

Altså hallo, er det ikke vanlig lengre at barn får sukker, kanel og evt smørøye på havregrøten?  Havregrøt er sunt og godt for kroppen. Det gode fra havren blir ikke ødelagt om de får litt sukker på . Dessuten hvem her kan si at havregrøt uten nod smaker godt? Da smaker det høgg. 

så når og hvorfor ble litt sukker på havregrøten galt? Hva er problemet ? 
jeg er oppvokst med havgregrøt med sukker og kanel og er slank og fin. Det samme er barna mine, som såklart får sukker på havregrøten (ikke syke mengder, men et lite dryss)

Anonymkode: 65bfd...ec7

Fordi noen er helt hysteriske når det kommer til sukker. De stakars ungene går helt av skaftet når de for en gang skyld kommer til venner eller andre i familien som ser ikke har et slike anstrengt forhold til sukker. 

Mine barn har fått sukker, is og godteri. Til og med på en mandag... De er nå voksne, begge er slanke trent og har et helt normalt forhold til mat ( og sukker heldigvis som faktisk er et naturprodukt, i motsetning til kunstig søtning) 

Anonymkode: a2cf6...d2b

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi noen er helt hysteriske når det kommer til sukker. De stakars ungene går helt av skaftet når de for en gang skyld kommer til venner eller andre i familien som ser ikke har et slike anstrengt forhold til sukker. 

Mine barn har fått sukker, is og godteri. Til og med på en mandag... De er nå voksne, begge er slanke trent og har et helt normalt forhold til mat ( og sukker heldigvis som faktisk er et naturprodukt, i motsetning til kunstig søtning) 

Det der er en latterlig myter. Jeg fikk ikke sukker hjemme som barn, fordi det bare ikke var sukker i hus. Dermed ble det helt naturlig å ikke spise det. Syntes alltid ting hos andre smakte alt for søtt og kvalmt. Både jeg og mitt søsken er fortsatt i voksen alder særdeles lite interessert i sukkerholdig mat.

Derimot om man har masse sukker og godteri i huset men at det liksom skal være ulovlig, og enda verre, brukes som belønning, DA kan man skape sukkerhungrige barn som stjeler sukker eller fråtser hos andre.

Man trenger ikke å bruke kunstig setning i stedte for sukker. Man kan heller la maten ha smaken den har, og ikke drukne all smak i søtsmak.

Anonymkode: 1d18d...d56

• Liker 21
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mine barn har fått sukker, is og godteri. Til og med på en mandag... De er nå voksne, begge er slanke trent og har et helt normalt forhold til mat ( og sukker heldigvis som faktisk er et naturprodukt, i motsetning til kunstig søtning

Cyanid er også et naturprodukt, men det frister ikke så veldig  ha det på grøten.

Anonymkode: 9a2a4...f49

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er i overkant hysterisk, men så er det så mye merkelige greier blant foreldre i dag, ikke skal ungene ha prim eller brunost heller.  Kan nesten lure på hvordan det har seg at generasjonene som fikk sukker på grøten og hadde sirup og brunost på skiven var en slank generasjon, mens dagens "ingen sukker!" unger er stillesittende og feite med psykiske problemer hele gjengen. 

Anonymkode: 576fc...957

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Noen foreldre er jo helt hysteriske... Husker når min gikk i barnehagen så kom jeg litt seinere enn vanlig for å hente, da unnskyldte den ansatte seg for at hun hadde gitt han marie kjeks (han hadde vært med på noe rydding så det var belønning)... Altså en marie kjeks, da sa jeg at han kunne få det han ville ha, så lenge ingen trykker det i trynet på han. 😄 

Men jeg kommenterte det til en venninne som er pedleder for jeg synes det var så sært og der hadde faktisk en ansatt blir kjeftet på fordi barnet hadde fått syltetøy i barnehagen...de hadde plukket bær selv...så jeg skjønner at barnehagen vil sikre seg, er så mye tull der ute at sunn fornuft er ute av vinduet for lenge siden.

• Liker 10
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn elsker havregrøt uten sukker med bare kanel på. Så jeg hadde ikke gitt tillatelse til det så hun skulle blitt vant til søtt til frokost og dermed sikkert synes uten sukker smake høgg. 

Barn trenger ikke sukker, ingen vits å venne de til det så alt som ikke er søtt smaker høgg sånn som du har blitt vant til. 

Men du gjør som du vil med dine barn, jeg gjør som jeg vil med mine. 

Anonymkode: 82d72...f3c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Sukker er avhengighetsskapende,så jeg tenker å lære barn å klare seg uten er absolutt en fordel:-) stadig flere barn er overvektige... trist utvikling

Anonymkode: dc199...84f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her går det stort sett i Safari coockies, gjendekjeks og tortilla chips.

Anonymkode: 4e4e3...773

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnehagen til barna mine sendte ut samtykke skjema for å spørre om lov til å gå ungene sukker på havregrøten😱 

Altså hallo, er det ikke vanlig lengre at barn får sukker, kanel og evt smørøye på havregrøten?  Havregrøt er sunt og godt for kroppen. Det gode fra havren blir ikke ødelagt om de får litt sukker på . Dessuten hvem her kan si at havregrøt uten nod smaker godt? Da smaker det høgg. 

så når og hvorfor ble litt sukker på havregrøten galt? Hva er problemet ? 
jeg er oppvokst med havgregrøt med sukker og kanel og er slank og fin. Det samme er barna mine, som såklart får sukker på havregrøten (ikke syke mengder, men et lite dryss)

Anonymkode: 65bfd...ec7

Havregrøt med frukt eller bær, eller litt nøtter og rosiner o.l samt en klatt peanøttsmør er mye sunnere. Havregrøt er en kaloribombe fra før, og med sukker på toppen - æsj tenker jeg. Sikkert noen som spiser det og, men nå i dag tviler jeg sterkt på at det er så mange som har siukker på havregrøten sin 😂

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er kke det lille sukkerdrysset man har på havregrøten, men den totale mengden barn får i seg i dag. Det er alt for mye sukker i prossessert mat som mange spiser for mye av. Så med mindre man lager ALT mat fra bunnen av så er det vanskelig for foreldre å regulere sukkermengden for barna sine. Å ta bort sukker man tilsetter selv er et enkelt tiltak for å redusere mengden. 

Jeg synes det er fint at barnehagen innhenter tillatelse så foreldrene kan ta det valget de mener er best for sine barn. 

Anonymkode: d31f7...f05

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (5 minutter siden):

Havregrøt med frukt eller bær, eller litt nøtter og rosiner o.l samt en klatt peanøttsmør er mye sunnere. Havregrøt er en kaloribombe fra før, og med sukker på toppen - æsj tenker jeg. Sikkert noen som spiser det og, men nå i dag tviler jeg sterkt på at det er så mange som har siukker på havregrøten sin 😂

Absolutt alle jeg kjenner har sukker på havregrøt voksne som barn, på KG derimot kommer alle nazitroll frem.

Anonymkode: 1e7d9...f3d

• Liker 20
  • Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er forskjell på litt sukker istedefor bær eller honning alle tre er jo sukker uansett 

Anonymkode: 54c5d...cbf

Er det et seriøst spørsmål? 

Sukker er kalorimektig, uten noe næring eller vitaminer/mineraler, det gir absolutt ingenting til kroppen foruten et sug etter sukker. Bær, frukt, rosiner inneholder mye vitaminer, mineraler og fyller magen på en annen måte. Honning også inneholder vitaminer og mineraler. Derfor er disse tingene bedre enn sukker. 

Anonymkode: 5d689...95d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det et seriøst spørsmål? 

Sukker er kalorimektig, uten noe næring eller vitaminer/mineraler, det gir absolutt ingenting til kroppen foruten et sug etter sukker. Bær, frukt, rosiner inneholder mye vitaminer, mineraler og fyller magen på en annen måte. Honning også inneholder vitaminer og mineraler. Derfor er disse tingene bedre enn sukker. 

Anonymkode: 5d689...95d

Ikke sunt. Bær og frukt blir sprøyta med gifige kjemikalier. Synes du det er så mye bedre enn sukker?

Anonymkode: f7939...b4d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg syns det er i overkant hysterisk, men så er det så mye merkelige greier blant foreldre i dag, ikke skal ungene ha prim eller brunost heller.  Kan nesten lure på hvordan det har seg at generasjonene som fikk sukker på grøten og hadde sirup og brunost på skiven var en slank generasjon, mens dagens "ingen sukker!" unger er stillesittende og feite med psykiske problemer hele gjengen. 

Anonymkode: 576fc...957

De var kanskje det som barn, men de er jo ikke det som voksne, da flere og flere voksne er overvektige. Hva skyldes det? Matvaner man tar med seg hjemmefra, beholder man, og porsjonene øker nok når man bestemmer selv. 

Anonymkode: 84599...5fa

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Så du sammenligner sukker med kokain? Herre…

Man trenger sukker for å få ungene til å spise den sunne havregrøten. Det er ikke alle unger som bare har fått rosiner og eplebiter for søtt hjemme. Ja, noen av oss er tydeligvis dårlige foreldre….

Dere kostholdshysterikere tror at ei teskje sukker nuller ut det sunne fra havregrøten. Det gjør det ikke, men viktig å pusse tenna! 

Det er masse sukker (fruktose) i bådd eple og særlig rosiner. Ikke så sunt det heller!

Anonymkode: ed7da...6ab

Sukker er faktisk mer avhengihetsskapende enn kokain. Rotter feks velger sukker fremfor kokain og sex. 

Anonymkode: cc0d3...6da

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor trenger de sukker på? Hvorfor ødelegge sunn og god mat, og venne barna til allerede fra barnehagealder at alt skal smake så søtt som mulig? Helt tragisk.

Jeg hadde ikke gitt mitt samtykke til det. Alternativet til å ha sukker på grøten er forøvrig ikke "grøt uten noe på". Ungen her spiser havregrøt med smørøye (meierismør, ikke ufyselig margarin), kanel og rosiner, blåbær, jorbærbiter eller eplebiter.

Jo mer sukker ungene får, jo mer søtsug får de.

Det handler selvsagt ikke om man man tror man blir overvektig at å ha sukker på grøten, men at det er usunt og aller mest helt unødvendig. Kjære ts, det ikke sånn her i livet at alt handler om vekt/overvekt.

Anonymkode: 1d18d...d56

Er du klar over hvor søt morsmelken er ?

Anonymkode: 39767...b78

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...