Gå til innhold

Når ble havregrøt med sukker «galt»? Hva gir dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alt er galt for noen, så alt må tas hensyn til 🤷‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 76297...5fe

• Liker 26
  • Hjerte 1
Skrevet

Her får de sukker, sukker og kanel, bær eller syltetøy

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet, du kan jo bare samtykke for dine barn også er saken ute av verden for din del. Jeg hadde satt pris på at mine unger ikke ble introdusert for rent sukker på maten i barnehagen, når dette er noe vi prøver å unngå hjemme. 

Anonymkode: 8a9c0...394

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fanatisme. Sukker er ikke kokain. 

Anonymkode: ed7da...6ab

Du svarer ikke på hvorfor man trenger sukker :) Kokain er heller ikke farlig i mindre doser, men man trenger det som regel ikke av den grunn.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du svarer ikke på hvorfor man trenger sukker :) Kokain er heller ikke farlig i mindre doser, men man trenger det som regel ikke av den grunn.

Så du sammenligner sukker med kokain? Herre…

Man trenger sukker for å få ungene til å spise den sunne havregrøten. Det er ikke alle unger som bare har fått rosiner og eplebiter for søtt hjemme. Ja, noen av oss er tydeligvis dårlige foreldre….

Dere kostholdshysterikere tror at ei teskje sukker nuller ut det sunne fra havregrøten. Det gjør det ikke, men viktig å pusse tenna! 

Det er masse sukker (fruktose) i bådd eple og særlig rosiner. Ikke så sunt det heller!

• Liker 40
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så du sammenligner sukker med kokain? Herre…

Nei, det var det du som gjorde 😛 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man trenger sukker for å få ungene til å spise den sunne havregrøten. Det er ikke alle unger som bare har fått rosiner og eplebiter for søtt hjemme. Ja, noen av oss er tydeligvis dårlige foreldre….

Dere kostholdshysterikere tror at ei teskje sukker nuller ut det sunne fra havregrøten. Det gjør det ikke, men viktig å pusse tenna! 

Det er masse sukker (fruktose) i bådd eple og særlig rosiner. Ikke så sunt det heller!

Det er jo greit nok, men dersom man ikke trenger sukker så er det da heller ingen grunn til å introdusere det, og da er det vel like greit om barnehagen spør på forhånd, fremfor å anta at alle barn trenger sukker for å klare å spise grøten :) 

Jeg har heller ikke sagt et eneste ord om dårlige foreldre, det er du som fyrer deg opp og kommer med personkarakteristikker her.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Barnehagen til barna mine sendte ut samtykke skjema for å spørre om lov til å gå ungene sukker på havregrøten😱 

Altså hallo, er det ikke vanlig lengre at barn får sukker, kanel og evt smørøye på havregrøten?  Havregrøt er sunt og godt for kroppen. Det gode fra havren blir ikke ødelagt om de får litt sukker på . Dessuten hvem her kan si at havregrøt uten nod smaker godt? Da smaker det høgg. 

så når og hvorfor ble litt sukker på havregrøten galt? Hva er problemet ? 
jeg er oppvokst med havgregrøt med sukker og kanel og er slank og fin. Det samme er barna mine, som såklart får sukker på havregrøten (ikke syke mengder, men et lite dryss)

Anonymkode: 65bfd...ec7

Dette har nok barnehagen fått enormt med klager på, foreldre klager på alt i disse dager. Vi kan ikke gjøre noe riktig, det er dritslitsomt. Jeg skjønner at du reagerer, men tro meg, de ville ikke sende ut det skjemaet men de følte nok at de måtte. Og de sender det ut fordi de mener det er greit å ha litt sukker på maten, men de har morzillaer som føler de forgifter barna deres hvis de snuser på sukker....

Sukker er visst dagens gift. Greit man skal ha lite av det, men litt går faktisk bra.

Anonymkode: ac0f6...718

• Liker 16
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg og kuttet sukker på havregrøten for noen år siden. Og ja, det smakte høgg- i en stund. Nå synes jeg havregrøt uten sukker er kjempegodt! Hvorfor skal man lære ungene (og smaksløkene deres) at alt må smake søtt for at det skal smake godt? Er det ikke bedre å venne smaksløkene deres til at havregrøt er godt i seg selv? 

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på ingen måte «kostholdsfanatiker», og mine tre barn får både hvetebakst, is og godteri hvertfall én gang i uken, og ultraprosessert mat er bare det beste de vet - de kunne levd på skinkeost, pølser og is hvis de fikk velge fritt. Akkurat sukker i sin reneste form servert i barnehagen har jeg imidlertid et litt anstrengt forhold til, særlig på havregrøt hvor det virkelig er komplett unødvendig - litt i motsetning til når de baker boller etc., hvor sukker jo er en vesentlig del av bakeprosessen, både smak og gjæring. Havregrøt søtes like greit med rosiner, frukt og eventuelt smoothie så akkurat det ville jeg faktisk ikke gitt samtykke til. 

Anonymkode: 76288...a6f

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke ha på eplebiter eller banan? Jeg ønsker ikke at mitt barn får sukker i sin rene form i bhg, greit at de baker og lager vafler, men trenger ikke sukre alt. Vil ikke at de gir saft heller. 

Anonymkode: 82ba6...e8c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, det var det du som gjorde 😛 

Det er jo greit nok, men dersom man ikke trenger sukker så er det da heller ingen grunn til å introdusere det, og da er det vel like greit om barnehagen spør på forhånd, fremfor å anta at alle barn trenger sukker for å klare å spise grøten :) 

Jeg har heller ikke sagt et eneste ord om dårlige foreldre, det er du som fyrer deg opp og kommer med personkarakteristikker her.

Morsmelk smaker søtt, så det søte er jo det første de fleste babyer faktisk blir introdusert for. 
Jeg skjønner heller ikke hvorfor rosiner nødvendigvis skal være så mye bedre å søte grøten med enn sukker. 

Anonymkode: 73039...57e

• Liker 35
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjell på litt sukker istedefor bær eller honning alle tre er jo sukker uansett 

Anonymkode: 54c5d...cbf

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri brukt sukker, kanel og smør på havregrøten. Frukt eller bær er jeg vant med, og det er det vi har brukt. 

Anonymkode: 0a698...932

• Liker 5
Gjest Sirisiri10
Skrevet

Problemet i dag er at det er veldig mye mat som inneholder sukker. Vi spiser generelt usunt. Mye prossesert mat. Det er totalen det er noe galt med, ikke et måltid en sjeldent gang. 

Litt bær i stede for sukker smaker bedre og er sunnere. Trenger ikke ren sukker og synes det er bra man spør, selv om det beste hadde vært om det ikke var et tema. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er forskjell på litt sukker istedefor bær eller honning alle tre er jo sukker uansett 

En ts sukker= 6 gram sukker. Til sammenligning må du ha 120 gram jordbær for å få i deg 6 gram sukker. Hvor mange småbarn spiser 120 gram jordbær oppå grøten?

Med jordbær får barnet også i seg masse annet godt for kroppen sin. I sukker får det kun i seg det, sukker. 

Anonymkode: ad9ca...b85

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Raffinert sukker inneholder ingen næring. Bær og honning inneholder mye god næring og har en funksjon i kroppen. Kroppen reagerer ulikt på raffinert sukker vs bær og honning. 

Anonymkode: e164c...49a

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...