AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 For drøyt 2 år sidan vart Norge stengt ned som en følge av en pandemie, og mange sosiale arangemanger vart satt på vent Kvardagen vart brått endret etterhvert som det vart innført en rekke restreksjoner, og den største frihetsberøvelse etter 2 verdenskrig. Mange begynte etterhvert å føle seg issolert, ensomheten igjennomtrengende når de ikkje lenger fekk ta del i rekke sosiale arangemanger som de alltid har sett som en selvfølge Det vart hevdet at at det ville ta minst 18 mnd. å utvikle vaksine, og deretter ville det ta minst 6 mnd. med testing, og utprøvinger før massevaksinering kunne ta til, men spådommer vart gjordt til skamme, og etter omlag 18 mnd var full moblisering, Islutten av sept. 2021 erklerte myndigheten landet for igjennoppnettet, og vi øynet eit håp om igjjenn kunne få begynne å leve som før. De fleste såg fremtil at ein endeleg kunne få feire jul-og nyttårshelgen saman, men gleden vart heller kortvarig da det igjenn vart innført restreksjoner nov . 2021-febr 2022. Er du blandt dem som har merket at noen av dine venner eller bekjente har endret adferd seg på noe vis, og det psykososiale felleskapet har fått ein "knekk". ? Anonymkode: 947d8...7d6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #2 Skrevet 30. mai 2022 Jeg mener den debatten du legger opp til har et kunstig fokus. I min familie og omkrets er det nemlig motsatt, folk fikk det stort sett bedre under pandemien, og dårligere nå som alt er åpnet igjen. Anonymkode: a6921...8e3 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #3 Skrevet 30. mai 2022 Jeg syntes tvungent hjemmekontor og hjemmeskole var tungt, jeg liker å ha kollegaer rundt meg og barnet mitt lærer bedre på skolen enn av meg. Men ellers gikk pandemien veldig greit. Egentlig deilig å slippe unna litt av barnebursdagene, skolearrangementer, julebord, jobbreiser og sånt. Har ikke merket noen endring i adferd hos dem rundt meg heller - for min manns del var hele pandemien en stor opptur, for plutselig var alle studievennene hans online på kveldstid istedenfor å sitte på en pub i hjembyen, så da kunne de facetime hverandre (eller hva det heter nå for tiden) og skravle hele kvelden. Samme med min far, som er ufør og har vanskelig for å komme seg ut av huset - det ble mye lettere for ham å bare ta en samtale i telefonen/online fordi folk var mer tilgjengelige. Anonymkode: 2ae46...907
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #4 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg mener den debatten du legger opp til har et kunstig fokus. I min familie og omkrets er det nemlig motsatt, folk fikk det stort sett bedre under pandemien, og dårligere nå som alt er åpnet igjen. Anonymkode: a6921...8e3 Det er min opplevelse også! Hadde det mye bedre under pandemien. Det var ikke så hektisk og travelt som vanlig. Arbeidshverdagen var roligere og det var ikke så mye som skjedde i forbindelse med skole/barnehage av avslutninger, foreldremøter, foreldrekaffe osv. Det har vært kjempetøft når hjulene begynte å rulle igjen, er ikke klar for den hastigheten igjen! Anonymkode: 81083...4fb 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #5 Skrevet 30. mai 2022 Jeg syns livet før pandemien var mye mer stressende enn det etter, og er veldig takknemlig for at min bedrift har opprettholdt veldig mye hjemmekontor. Blir veldig sliten av sosiale ting. Anonymkode: 7b4fc...911 2
Gjest Warrior Skrevet 30. mai 2022 #6 Skrevet 30. mai 2022 (endret) Har ikke merket noe nei. Mine venner og bekjente er som de var før pandemien. Ikke noe som er endret som jeg har merket. Endret 30. mai 2022 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 Mye bra skjedde på den sosiale fronten for meg under pandemien. Da det var nedstengt og man ikke kunne treffes så mange eller så tett så satte man mer pris på folk man KUNNE treffe. Mange kom nærmere meg og man var nærmest i ekstase når vi kunne gå på tur eller ha et utetreff. Dette har forsvunnet mye nå, alle tilbud er der og folk er mer travle. Mange har ikke tid til meningsfulle øyeblikkene lenger men flyr fra aktivitet/treff til aktivitet/treff. Og det som var så nært og fint under pandemien forsvant. En annen ting er ; de som forsvant fra felles pauserom under pandemien har ikke kommet tilbake( på min arbeidsplass) og alle sitter på sin " tue" alene og spiser. At de som er introvert og sjelden går ut kunne får konserter, møter, foredrag rett inn i stua var og noe bra under pandemi, noe har bestått men jeg håper mer slik kan brukes. Det er viktig for mange, de treffer folk uten å bli overveldet. Anonymkode: e3de7...736 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg mener den debatten du legger opp til har et kunstig fokus. I min familie og omkrets er det nemlig motsatt, folk fikk det stort sett bedre under pandemien, og dårligere nå som alt er åpnet igjen. Anonymkode: a6921...8e3 Kunstig forkus ? Det finnes vel mer eller nok av dokumentasjoner på at pandemien har endret på veldi mye, også i forhold til beredskapsplaner m.m. https://www.norceresearch.no/nyheter/to-ar-siden-koronaen-kom-til-norge-norce-har-bidratt-bredt-med-korona-kunnskap https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/tenker-annerledes-rundt-mat-etter-korona Anonymkode: 947d8...7d6 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 Kan ikke si at livet mitt har forandra seg nå som det er åpent igjen. Var mindre sosial under den tiden, men har ikke noe varig men av det akkurat. Anonymkode: 088e1...962
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #10 Skrevet 31. mai 2022 Forøvrig syns jeg det er trist om vi ikke skal lære noe av en slik pandemi. Mange ting måtte gjøres alternativt, noe var bra og noe funket ikke. Men å gå tilbake til det gamle livet sitt uten å ta med seg lærdom det syns jeg er trist . Anonymkode: e3de7...736 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 16.09): Kunstig forkus ? Det finnes vel mer eller nok av dokumentasjoner på at pandemien har endret på veldi mye, også i forhold til beredskapsplaner m.m. https://www.norceresearch.no/nyheter/to-ar-siden-koronaen-kom-til-norge-norce-har-bidratt-bredt-med-korona-kunnskap https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/tenker-annerledes-rundt-mat-etter-korona Anonymkode: 947d8...7d6 Det du linker til sier jo ingen ting om ting er blitt dårligere eller bedre. Debatten her er jo det som trådstarter skriver i HI. Om folk har langsiktige endringer psykososialt sett. Som lærer i ungdomsskolen kan jeg fra mine egne omgivelser skrive at for hver som klager på at ting var vanskelige under pandemien, så var det fire som følte at ting var bedre under pandemien. Det kunstige fokuset ligger i at all fokus ligger på å finne de som synes ting ble vanskelig under pandemien. Man glemmer å spørre de som sliter sosialt, sosial angst, de som blir mobbet/plaget og alle andre som føler at de ikke passer inn i skolen. De fleste av de vil si de fikk det bedre under pandemien, men det er verken forskere eller media interessert å ta tak i. Anonymkode: a6921...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #12 Skrevet 2. juni 2022 Jeg opplevde at det ble veldig tydelig hvem som ble prioritert. Spesielt med kohortene. Jeg ble ikke valgt ut av noen av mine venner til å være en av de spesielt utvalgte de kunne treffe under pandemien. På tross av at flere av dem ofte sier at jeg er en av deres beste venner. jeg klarte meg fint med hjemmekontor etc, men samtidig litt vondt at man ikke var del av de spesielt utvalgte... Anonymkode: 75c1d...4ad 1 1
Anonym11223344 Skrevet 2. juni 2022 #13 Skrevet 2. juni 2022 Jeg holdt meg inne med en partner de få, spredte ukene da smitten spredde seg som verst. Elles lot nesten ingen seg merke av korona her. For eksempel møtte jeg fem sexpartnere fra dating apper bare i fjor, og jobben var den samme.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Skrevet 2. juni 2022 On 5/31/2022 at 1:39 PM, AnonymBruker said: Forøvrig syns jeg det er trist om vi ikke skal lære noe av en slik pandemi. Mange ting måtte gjøres alternativt, noe var bra og noe funket ikke. Men å gå tilbake til det gamle livet sitt uten å ta med seg lærdom det syns jeg er trist . Anonymkode: e3de7...736 Pandemi eller ikke, livet endrer seg stadig uansett. Så en forsterket lærdom til er at livet kanskje ikke blir så ulevelig for de fleste selv om vi måtte tilpasse oss en ny situasjon. Nye situasjoner vil også skje flere ganger i fremtiden med oss alle. Anonymkode: 55dc4...281
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå