tasmus82 Skrevet 30. mai 2022 #41 Skrevet 30. mai 2022 (endret) Hei. Jeg burde kanskje ikke skrive noe siden jeg ikke har en unnvikende personlighetsforstyrrelse, men jeg følte litt for å komme med råd til dere som søker utredning. Vær forsiktig med å bestemme deg for hva du tror det er på forhånd, for det er ganske så lett å lede de som tar utredningen når man på forhånd vet hvilke ting man skal svare på sånn at man ikke nødvendigvis får den riktige diagnosen. Det er jo flere ting som ligner på unnvikende personlighetsforstyrrelse også, som f.eks traumediagnoser som CPTSD eller dissosiative lidelser der man unngår mennesker på grunn av dårlige erfaringer. Og som med dissosiative lidelser så kan man også lide av amnesi sånn at man ikke skjønner at man lider av traumer. Jeg var en gang i tiden veldig aktiv på et nettsted som het deppa.com, hvor vi med psykiske lidelser hadde vårt møtested. Her kom jeg i kontakt med ganske mange mennesker som hadde lignende problemer som meg, som det å ha relativt ekstrem sosial fobi, angst, selvskading, rusproblemer m.m - og det som var med oss som kom skikkelig nære hverandre var vel at vi alle fikk forskjellige diagnoser etter hvert. En fikk unnvikende pf, ei annen fikk emosjonell ustabil pf mens jeg selv endte opp med en uspesifisert dissosiativ lidelse. Vi kunne lett kjenne oss igjen i hverandre og vi alle hadde med oss traumer av forskjellige slag, men alikevel så var vi ganske forskjellige når det kom til diagnosene - og disse diagnosene skal jo gjerne behandles litt forskjellig også, så derfor håper jeg dere har ett åpent sinn og prøver å svare så ærlig som mulig når dere starter prosessen med å få en diagnose. Det er bare mitt råd til dere, sånn at dere ikke kaster bort verdifull tid og havner i feil bås for det gjør starten av behandlingen lettere hvis man allerede er plassert riktig sånn at man slipper nye diagnoser, henvisninger og behandlere lenger ut i behandlingsforløpet. Endret 30. mai 2022 av tasmus82 skrivefeil 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #42 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Er ganske lett å vite om man ikke har autisme. De med autisme stimmer, dvs man kan f. Eks sitte å vugge kroppen eller vifte med hendene. Man har også veldig ensporet og repetiv tankegang. Så er det at de med unnvikende pf forstår godt hva man skal si og gjøre i sosiale situasjoner mens de med autisme forstår ikke dette. Anonymkode: c34bc...202 Åj, er glad i å vifte med hendene og å klappe. Og å vugge er min favoritt aktivitet å gjere for å stresse ned/ roe meg. Har stoppet å vifte/ klappe med hendene pga kommentarer fra andre. Er også impulsiv og kan sei ting uten å tenke meg om, gjerne ting som høres barnslig ut eller rart ut. Men er usikker på om det kommer av grov omsorgssvikt eller autisme. Da barn har behov for å vugge for å holde seg rolig. Det med ensidig tankegang kan eg kjenne meg igjen i 🙈 Men er ikkje det vanlig ? Er vanskelig å vite kva som er vanlig og ikkje. Føler meg barnslig i forhold til alderen da. Må ha ting inn med teskje. Gjentar ofte dei samme frasene eller tenker på dei samme tinga. Anonymkode: 6be25...c39
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #43 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er ganske lett å vite om man ikke har autisme. De med autisme stimmer, dvs man kan f. Eks sitte å vugge kroppen eller vifte med hendene. Man har også veldig ensporet og repetiv tankegang. Så er det at de med unnvikende pf forstår godt hva man skal si og gjøre i sosiale situasjoner mens de med autisme forstår ikke dette. Anonymkode: c34bc...202 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Asperger og autisme er to forskjellige ting. Hun kan godt være asperger Anonymkode: 45b23...11c Feil, feil, FEIL. Anonymkode: 34b68...f84
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #44 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Feil, feil, FEIL. Anonymkode: 34b68...f84 Nei. Anonymkode: c34bc...202
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #45 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Feil, feil, FEIL. Anonymkode: 34b68...f84 Hva er feil? Asberger og autisme er ikke det samme. Anonymkode: 7fb7e...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #46 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva er feil? Asberger og autisme er ikke det samme. Anonymkode: 7fb7e...ee8 Asperger er det ingen ting som heter lenger. Hvis du får en autismespekterdiagnose nå så får du autisme. Anonymkode: c34bc...202 1 1
NewStart87 Skrevet 31. mai 2022 #47 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Asperger er det ingen ting som heter lenger. Hvis du får en autismespekterdiagnose nå så får du autisme. Anonymkode: c34bc...202 Når «tredde dette i kraft»? Ordet Asperger blir jo fortsatt mye brukt. 1
Anonymburker Skrevet 31. mai 2022 #48 Skrevet 31. mai 2022 Vet ikke om jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse, men det stemmer ikke med meg at jeg frykter nære relasjoner, og jeg tar initiativ til dialog og interaksjon med andre mennesker. Heller ikke at man ikke har kontakt med eget følelsesliv stemmer for meg. Likevel er det sosiale vanskelig og ekstremt krevende for meg. Det stresser meg mye, og føler meg ofte dum i samtaler og at jeg ikke har noe å komme med. At jeg ikke har venner er jo en grei indikasjon på at jeg har rett. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #49 Skrevet 31. mai 2022 Anonymburker skrev (1 time siden): Vet ikke om jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse, men det stemmer ikke med meg at jeg frykter nære relasjoner, og jeg tar initiativ til dialog og interaksjon med andre mennesker. Heller ikke at man ikke har kontakt med eget følelsesliv stemmer for meg. Likevel er det sosiale vanskelig og ekstremt krevende for meg. Det stresser meg mye, og føler meg ofte dum i samtaler og at jeg ikke har noe å komme med. At jeg ikke har venner er jo en grei indikasjon på at jeg har rett. Kanskje du er veldig bevisst på å utfordre frykten slik at du utsetter deg for situasjonene som er ubehagelige. Jeg tar også initiativ til dialog og interaksjon med andre men jeg gjør det til tross for veldig sterkt behov for å la det være. Jeg har også mange unngåelse i tillegg. Unngår du noe? Som sosiale ting med jobben, fest med venner osv? Det kan godt hende at du «bare» er introvert, sjenert eller har sosial angst, og ikke en i upf. Det kommer an på hvor lenge og hvor gjennomgripende det er i livet ditt Anonymkode: c4a9e...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #50 Skrevet 31. mai 2022 NewStart87 skrev (2 timer siden): Når «tredde dette i kraft»? Ordet Asperger blir jo fortsatt mye brukt. Det er riktig. Vært siste årene vet ikke nøyaktig når. Kan ikke skjønne at det er en fremgang for de som er lett berørt havner liksom i samme sekk som de som har utviklingshemning.🤷♀️ Kanskje derfor de fortsatt liker å kalle seg Asberger? Anonymkode: c4a9e...dfa 2 1
Anonymburker Skrevet 31. mai 2022 #51 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje du er veldig bevisst på å utfordre frykten slik at du utsetter deg for situasjonene som er ubehagelige. Jeg tar også initiativ til dialog og interaksjon med andre men jeg gjør det til tross for veldig sterkt behov for å la det være. Jeg har også mange unngåelse i tillegg. Unngår du noe? Som sosiale ting med jobben, fest med venner osv? Det kan godt hende at du «bare» er introvert, sjenert eller har sosial angst, og ikke en i upf. Det kommer an på hvor lenge og hvor gjennomgripende det er i livet ditt Anonymkode: c4a9e...dfa Ja, jeg står i mange vanskelige situasjoner spesielt på jobb. Jobber på en skole, og jeg har vikartimer som lærer i alle mulige fag. Ofte må jeg hoppe inn i det på kort varsel. Det var helt utenkelig for bare få år siden. Det er sikkert positivt, men det har ikke gitt meg venner eller partnere, akkurat. Jeg unngår lunsjpause på personalrommet og sosiale ting med kolleger utenfor jobben. Har også nesten alltid sagt nei til fest med venner osv. Har hatt det slik siden slutten av tenårene, og i dag er jeg 36 år.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #52 Skrevet 31. mai 2022 Anonymburker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg står i mange vanskelige situasjoner spesielt på jobb. Jobber på en skole, og jeg har vikartimer som lærer i alle mulige fag. Ofte må jeg hoppe inn i det på kort varsel. Det var helt utenkelig for bare få år siden. Det er sikkert positivt, men det har ikke gitt meg venner eller partnere, akkurat. Jeg unngår lunsjpause på personalrommet og sosiale ting med kolleger utenfor jobben. Har også nesten alltid sagt nei til fest med venner osv. Har hatt det slik siden slutten av tenårene, og i dag er jeg 36 år. Det må være veldig vanskelig å ha jobb som lærer. Jeg unngår også fester og jobbgreier. Føler jeg må spise lunch på pauserommet men blir helt utslitt av det. Når jobben min krever at jeg må ta kontakt med folk så ønsker jeg bare å forsvinne fra jorden. Har su snakket med noen om det? Fastlege/psykolog. Har lest at unnvikende ofte blir gående alene uten diagnose og hjelp. Man føler man ikke fortjener hjelp, og det er såpass vanskelig å gjøre seg forstått. Jeg har fått avslag på dps så jeg tenker jeg bare må leve med det på et vis. Anonymkode: c4a9e...dfa
Anonymburker Skrevet 31. mai 2022 #53 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det må være veldig vanskelig å ha jobb som lærer. Jeg unngår også fester og jobbgreier. Føler jeg må spise lunch på pauserommet men blir helt utslitt av det. Når jobben min krever at jeg må ta kontakt med folk så ønsker jeg bare å forsvinne fra jorden. Har su snakket med noen om det? Fastlege/psykolog. Har lest at unnvikende ofte blir gående alene uten diagnose og hjelp. Man føler man ikke fortjener hjelp, og det er såpass vanskelig å gjøre seg forstått. Jeg har fått avslag på dps så jeg tenker jeg bare må leve med det på et vis. Anonymkode: c4a9e...dfa Jeg er "bare" barne- og ungdomsarbeider, men tar sporadiske lærervikartimer når det er behov. Kjenner til problemet. Spiser av og til sammen med en liten gruppe folk, men som oftest sitter jeg foran pc i lunsjen. Trenger det for å koble av. Jeg tror jobben er mest bra for meg, men mange ganger lurer jeg på hvorfor jeg jobber med mennesker. Samtidig får jeg kun høre skryt for jobben jeg gjør, mens jeg selv føler meg udugelig. Har kun gått til psykolog i to korte perioder. Fikk ikke noe utav det, og jeg orker ikke grave i det. Vil ikke ha en diagnose stemplet på meg. Det jeg trenger mest er en partner og et stabilt privatliv. Det verste er å ha det tungt på jobb for så å komme hjem til ingen.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #54 Skrevet 31. mai 2022 Anonymburker skrev (3 minutter siden): Jeg er "bare" barne- og ungdomsarbeider, men tar sporadiske lærervikartimer når det er behov. Kjenner til problemet. Spiser av og til sammen med en liten gruppe folk, men som oftest sitter jeg foran pc i lunsjen. Trenger det for å koble av. Jeg tror jobben er mest bra for meg, men mange ganger lurer jeg på hvorfor jeg jobber med mennesker. Samtidig får jeg kun høre skryt for jobben jeg gjør, mens jeg selv føler meg udugelig. Har kun gått til psykolog i to korte perioder. Fikk ikke noe utav det, og jeg orker ikke grave i det. Vil ikke ha en diagnose stemplet på meg. Det jeg trenger mest er en partner og et stabilt privatliv. Det verste er å ha det tungt på jobb for så å komme hjem til ingen. Du gjør sikkert en utmerket jobb, det er bare vanskelig å ta til seg ros. Skjønner godt at det med partner er et savn men en personlighetsforstyrrelse skaper mange problemer i relasjoner også, så det er ikke så enkelt. Jeg roter det til for meg selv, får til livet bare i kortere perioder, så går det i grøfta. Å være en Haug diagnoser er skremmende, redd det bare vil bli enda verre utover selvfølelsen. Lever liksom på en løgn om at alt er bra, så å fått diagnoser ville jo ødelagt det bildet. Anonymkode: c4a9e...dfa
Anonymburker Skrevet 31. mai 2022 #55 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du gjør sikkert en utmerket jobb, det er bare vanskelig å ta til seg ros. Skjønner godt at det med partner er et savn men en personlighetsforstyrrelse skaper mange problemer i relasjoner også, så det er ikke så enkelt. Jeg roter det til for meg selv, får til livet bare i kortere perioder, så går det i grøfta. Å være en Haug diagnoser er skremmende, redd det bare vil bli enda verre utover selvfølelsen. Lever liksom på en løgn om at alt er bra, så å fått diagnoser ville jo ødelagt det bildet. Anonymkode: c4a9e...dfa Takk. For min del klarer jeg ikke å tenke et liv hvor jeg ikke skal få oppleve partner og barn. Ser ingen verdi i livet mitt utover det. Jeg har en pakt med meg selv om dette ikke er på plass innen jeg er 40, orker jeg ikke mer. Klarer ikke tanken på å være annerledes på en negativ måte. Hvorfor jobbe og streve når man ikke får oppleve det gode i livet? 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #56 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva er feil? Asberger og autisme er ikke det samme. Anonymkode: 7fb7e...ee8 Asperger ER en form for autisme. Anonymkode: 34b68...f84 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #57 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei. Anonymkode: c34bc...202 Heldigvis har verden gått videre fra gamle, utdaterte definisjoner på hva autisme er. Anonymkode: 34b68...f84
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #58 Skrevet 1. juni 2022 Anonymburker skrev (9 timer siden): Takk. For min del klarer jeg ikke å tenke et liv hvor jeg ikke skal få oppleve partner og barn. Ser ingen verdi i livet mitt utover det. Jeg har en pakt med meg selv om dette ikke er på plass innen jeg er 40, orker jeg ikke mer. Klarer ikke tanken på å være annerledes på en negativ måte. Hvorfor jobbe og streve når man ikke får oppleve det gode i livet? Forstår at det er vanskelig å finne mening. Fort å bli deprimert også når alt er så vanskelig og ting ikke går rette vei i livet. Det å være i et parforhold eller å ha barn løser ingen problemer, det kan potensielt gi deg fler da du utsettes for masse utfordringer, konflikter i parforholdet, samarbeid med andre foreldre, foreldremøter og sosialt, og svigerfamilie med masse selskaper osv. Drømmen er selvsagt å greie å delta på alt dette uten å slite seg halvt i hæl, men det er forutsagt av at ma får hjelp. Det går ikke over av seg selv selv om man har familie. Hvis du får hjelp med utfordringene så kan det også være lettere å få kjærest ettersom funksjonsevnen blir(forhåpentligvis) bedre. Anonymkode: c4a9e...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #59 Skrevet 1. juni 2022 Da har nok ikke jeg en unnvikende pf lenger. Jeg har blitt aggressiv og gir faen i menneskeheten. Tror det kommer av pga for mye trakassering over lengre tid. Anonymkode: b62a1...830
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #60 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har nok ikke jeg en unnvikende pf lenger. Jeg har blitt aggressiv og gir faen i menneskeheten. Tror det kommer av pga for mye trakassering over lengre tid. Anonymkode: b62a1...830 Å bli veldig irritabel er ganske normalt i fht dette. Anonymkode: 7fb7e...ee8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå