Gå til innhold

Du med unnvikende personlighetsforstyrrelse, hvordan vil du beskrive deg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som har unnvikende personlighetsforstyrrelse kan du beskrive deg selv?

Anonymkode: a19d6...35f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og hva sliter du med?

Anonymkode: a19d6...35f

AnonymBruker
Skrevet

Trodde jeg som barn led av alvorlig sosial angst som utviklet seg til unnvikende pf.  Men har i voksen alder fått diagnosen Asperger....

Anonymkode: da72a...3dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trodde jeg som barn led av alvorlig sosial angst som utviklet seg til unnvikende pf.  Men har i voksen alder fått diagnosen Asperger....

Samme her.

Anonymkode: cf554...38b

AnonymBruker
Skrevet

Utadvendt når jeg er i sosialt lag men ingen nære venner så det er uhyre sjeldent det skjer. Etterpå gnager det i bakhodet at jeg har tatt for mye plass, hvorfor sa jeg det og det osv. Det største problemet er jobb, jeg er pliktoppfyllende og gjør alt og mere til men får etter kort tid problemer når tanken på å kunne få negative tilbakemeldinger eller klager kommer. Jeg presser men ender opp med å bli skikkelig syk. Ligger rett ut, svimmel, kvalm osv. Jeg takler ikke å møte mennesker jeg har hatt en klinsj med. Da slipper jeg alt jeg har i hendene i affekt og går ut. Jeg vet jeg kan være større enn dem og si hei og spørre hvordan det går for så å si "hyggelig" og gå men...klarer det ikke.

Anonymkode: 7fb7e...ee8

• Liker 2
  • Hjerte 2
Gjest LitenMymle
Skrevet

Føler meg stygg, udugelig osv. Veldig stille, klarer ikke se andre i øynene eller snakke med de jeg bor sammen med. Er redd alt og vil bare bort. Lurer på om jeg kan ha Asperger også eller om det er traumer. Føler meg ikke normal ihvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fremstår nokså normal, men  reservert.

Anonymkode: c1ad7...11a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

føler meg som et romvesen når jeg er blant andre

Anonymkode: 66840...346

• Liker 2
  • Hjerte 3
Gjest LitenMymle
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Samme her.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

var det vanskelig å få diagnosen ? Synes dere at livet ble lettere å takle med rett diagnose ? 

AnonymBruker
Skrevet
LitenMymle skrev (1 time siden):

var det vanskelig å få diagnosen ? Synes dere at livet ble lettere å takle med rett diagnose ? 

Det tok et halvt år å få diagnosen.

Og, ja, det har blitt enklere fordi jeg vet nå at jeg må drive med stressreduksjon istedenfor eksponering.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette var interresant å lese. Dette gjelder meg også og prøver nå å ordne utredning for Asperger, scorer høyt på test.

Til TS: 

Jeg tåler kritikk veldig dårlig, er veldig sårbar, kan gå og tenke på det i flere måneder, har aldri likt konflikter og bitt meg i mye. Har trent mye på å ta igjen nå som voksen og det har resultert i at jeg har mistet en del «venner». 
Jeg blir sliten av å være sosial ( men dette kan også være pga Asperger som jeg mistenker jeg har ). Liker best å være i mitt eget selskap eller med kjæresten, da slapper jeg av.

Jeg hater smalltalk og sliter med å være sosial. Det går bedre i festlige lag siden jeg drikker alkohol og slapper mer av.

Jeg kunne aldri hatt barn, det hadde blitt for mye ansvar og bekymringer. 

Gjest LitenMymle
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Og, ja, det har blitt enklere fordi jeg vet nå at jeg må drive med stressreduksjon istedenfor eksponering.

Kjenner meg igjen med det, driver selv å jobber med å slappe av. Mens nav vil ha meg i jobb så fort som mulig. Har stresset så mye at livet ble helt uten livskvalitet. Har alltid følt jeg ikke har sosiale antenner. En psykolog jeg hadde når jeg var innlagt på DPS - døgnsekjsjonen som ungdom mistenkte ADD og Asperger men fikk aldri utredning. 

Hvordan fungerer du og hvilke grenser har du lært å sette, om jeg kan spørre ? 

Gjest LitenMymle
Skrevet (endret)
NewStart87 skrev (32 minutter siden):

Dette var interresant å lese. Dette gjelder meg også og prøver nå å ordne utredning for Asperger, scorer høyt på test.

Til TS: 

Jeg tåler kritikk veldig dårlig, er veldig sårbar, kan gå og tenke på det i flere måneder, har aldri likt konflikter og bitt meg i mye. Har trent mye på å ta igjen nå som voksen og det har resultert i at jeg har mistet en del «venner». 
Jeg blir sliten av å være sosial ( men dette kan også være pga Asperger som jeg mistenker jeg har ). Liker best å være i mitt eget selskap eller med kjæresten, da slapper jeg av.

Jeg hater smalltalk og sliter med å være sosial. Det går bedre i festlige lag siden jeg drikker alkohol og slapper mer av.

Jeg kunne aldri hatt barn, det hadde blitt for mye ansvar og bekymringer. 

Kjenner meg igjen! Føler small talk er en kode jeg aldri knekker, og aldri lærer meg å like. Synes det er poengløst. Vurderer å bli henvist til en ny utredning for Asperger og ADD. Ihvertfall så vil fastlegen min det. Kritikk er også noe jeg tar meg veldig nær av. Vil bare eksistere. Føler meg som et lite barn. 
Elsker å være sammen med kjæresten min også, da slapper jeg av. 

Endret av LitenMymle
Skrevet
LitenMymle skrev (2 minutter siden):

Kjenner meg igjen! Føler small talk er en kode jeg aldri knekker, og aldri lærer meg å like. Synes det er poengløst. Vurderer å bli henvist til en ny utredning for Asperger og ADD. Ihvertfall så vil fastlegen min det. Kritikk er også noe jeg tar meg veldig nær av. Vil bare eksistere. Føler meg som et lite barn. 
Elsker å være sammen med kjæresten min også, da slapper jeg av. 

Det med å føle meg som barn gjør jeg også mye, eller Iallefall som en tenåring. Føler jeg har stoppet opp mentalt på ungdomsskole nivå og at jeg fortsatt er like usikker som man ofte er på ungdomsskolen og i puberteten. Jeg er jo 34 år, men føler meg absolutt ikke som det.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Helt enig. Har fått ett mye bedre liv etter at jeg har lært å ta hensyn til meg selv, vet hva og hvorfor jeg må gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det i forhold? Jeg holder på med utredning. Jeg har hvert fall trekk av unnvikende pf og ekstrem sosial angst. Men det takler samboer dårlig, så forholdet går nok mot slutten nå. Jeg liker egentlig å være sosial, men det er ikke ofte jeg takler det og jeg unngår jo mye. Blir veldig sliten etterpå, men likevel glad hvis jeg har vært med og det er alkohol i bildet, for da kan jeg slappe av. 

Hvordan takler deres partner dette? 

Anonymkode: c4956...d15

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg også :vinke:

Anonymkode: 34b68...f84

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager sa dere til sekretærene for å få første legetime? Og hva sa dere til legen dere var hos, på første time, for å evt. finne ut hva som "feiler" dere? Jeg klarer ikke en gang ringe legekontoret for å bestille meg en legetime. Nå er jeg 35 år, og sliter big time i hverdagen, og lurer på om det faktisk er noen av disse lidelsene/diagnosene jeg alltid har hatt. Så mye strev, i så mange år, for ingenting. Bare hatt et miserabelt liv på alle måter 🥺

Anonymkode: 8b3d5...458

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Meg også! Haugevis av oss

Anonymkode: 3a1c0...2eb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva i alle dager sa dere til sekretærene for å få første legetime? Og hva sa dere til legen dere var hos, på første time, for å evt. finne ut hva som "feiler" dere? Jeg klarer ikke en gang ringe legekontoret for å bestille meg en legetime. Nå er jeg 35 år, og sliter big time i hverdagen, og lurer på om det faktisk er noen av disse lidelsene/diagnosene jeg alltid har hatt. Så mye strev, i så mange år, for ingenting. Bare hatt et miserabelt liv på alle måter 🥺

Anonymkode: 8b3d5...458

Jeg har klagd på smerter i tre tiår og møtte veggen fullstendig, da gråt jeg på telefonen når jeg bestilte time for sykemelding. Inne hos legen ba jeg om psykolog fordi totalen ble for mye med smerter, jobb og problemer sosialt. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...