Gå til innhold

Kan arbeidsgiver fjerne fri med lønn på helligdager dersom ...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

... du ikke jobber den dagen?

I alle år har vi hatt stengt på røde dager, men det siste året vil arbeidsgiver ha åpent butikken.

Vi som da "kan takke ja til fri," som arbeidsgiver har formulert det, får ikke fri med lønn.

På timelistene har det ikke vært 2 ukers varsel. Vi står oppført på disse dagene. 

Er det noen som har link til regelverket her? 

Jeg har ikke sagt i mot eller gått i konflikt med arbeidsgiver her, ble bare nysgjerrig.

Vet at i tidligere år, har ansatte som ikke har vært på jobb på julaften fått lønn på lik linje med de som har vært på jobb. Det ble det plutselig (og uten utdeling av informasjon), stopp på.

Derfor blir jeg litt forvirret, bla. 

Anonymkode: 39faa...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oisann, den forretningen jeg arbeider i, er ikke under 100kvm og ikke NØDVENDIG at jeg åpen på helligdagene, sjefen vil tjene litt ekstra 😅

Har noen hørt om tilfeller som er kommet fram i media angående lignende utsalgssteder? 

Anonymkode: 39faa...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

du har krav på å få vakten minst 2 uker i forveien. Hvis de plutselig bestemte seg for å ha åpent er det for sent. 

Så er det overtid for de som jobber. 

Dette er veldig sjeldent tilfeller, så ikke sikkert du finner lov om det. Spesielt dersom noen vanligvis alltid har stengt helligdag plutselig skal ha åpent. 

MEN du bør kontakte fagforening. Uten fagforening kan nesten sjefen gjøre hva de vil - hva skal du gjøre med det? 

Anonymkode: 6efa5...4c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...