Fru2020 Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Jeg har veldig lyst på en slankeoperasjon. Jeg er absolutt stor nok til det. Men jeg vet at jeg vil ikke bli godkjent nå pga psykisk sykdom. Men jeg lurer på om noen vet hvor lenge jeg må være stabil før jeg evt kan få det dekket av det offentlige. Eller er det slik at jeg aldri vil få det innvilget fordi jeg en gang var alvorlig psykisk syk?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Jeg fikk beskjed om at jeg var «karantene» i fem år etter selvmordsforsøk i hvertfall. Anonymkode: 2ea3e...0a7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #3 Skrevet 30. mai 2022 Fru2020 skrev (6 timer siden): Jeg har veldig lyst på en slankeoperasjon. Jeg er absolutt stor nok til det. Men jeg vet at jeg vil ikke bli godkjent nå pga psykisk sykdom. Men jeg lurer på om noen vet hvor lenge jeg må være stabil før jeg evt kan få det dekket av det offentlige. Eller er det slik at jeg aldri vil få det innvilget fordi jeg en gang var alvorlig psykisk syk? Jeg orket ikke gå gjennom hele prosessen med å bli godkjent etter at jeg har slitt så lenge med depresjoner og angst, innleggelserm ect og mer. Selv om jeg var aldris å stabil og hadde vært det en god stund når jeg tok operasjonen. Jeg reiste til Riga og tok operasjonen der, ca 55 tusen ble det på med reise og opphold. Har ikke angret en dag. Veldig greit fra A til Å. Har ikke hatt problemer i ettertid og oppholdet var veldig greit, kunne ha med meg en person som var tilstede med meg hele tiden til et par tusen og det var også så greit, mamma var med. Bodde på rom og fikk mat og opphold. Hjalp på reisen, og det var greit. Anonymkode: 79e52...8ab 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #4 Skrevet 31. mai 2022 Fru2020 skrev (På 29.5.2022 den 21.54): Jeg har veldig lyst på en slankeoperasjon. Jeg er absolutt stor nok til det. Men jeg vet at jeg vil ikke bli godkjent nå pga psykisk sykdom. Men jeg lurer på om noen vet hvor lenge jeg må være stabil før jeg evt kan få det dekket av det offentlige. Eller er det slik at jeg aldri vil få det innvilget fordi jeg en gang var alvorlig psykisk syk? Det er vel mest spiseforstyrrelser som kan stoppe operasjon. Hvorfor ikke betale selv? Jeg gjorde det i Norge, Ibsensykehusene, 80K. Betalte 20 selv og avbetaling på resten over to år. Anonymkode: dd5e9...aa9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #5 Skrevet 31. mai 2022 Hvis du har en kronisk diagnose (personlighetsforstyrrelse eller stemningslidelse) vil du nok ikke få slankeoperasjon uansett hvor lenge du har vært stabil. Det er en stor risiko de helst ikke vil ta siden mange får psykiske bivirkninger etter operasjonen. Anonymkode: 64f21...b06 2
Fru2020 Skrevet 4. juni 2022 Forfatter #6 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 23.57): Jeg fikk beskjed om at jeg var «karantene» i fem år etter selvmordsforsøk i hvertfall. Anonymkode: 2ea3e...0a7 Da må jeg vente en stund... AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 4.31): Jeg orket ikke gå gjennom hele prosessen med å bli godkjent etter at jeg har slitt så lenge med depresjoner og angst, innleggelserm ect og mer. Selv om jeg var aldris å stabil og hadde vært det en god stund når jeg tok operasjonen. Jeg reiste til Riga og tok operasjonen der, ca 55 tusen ble det på med reise og opphold. Har ikke angret en dag. Veldig greit fra A til Å. Har ikke hatt problemer i ettertid og oppholdet var veldig greit, kunne ha med meg en person som var tilstede med meg hele tiden til et par tusen og det var også så greit, mamma var med. Bodde på rom og fikk mat og opphold. Hjalp på reisen, og det var greit. Anonymkode: 79e52...8ab Tror aldri jeg hadde tørret å reise til utlandet for å ta operasjonen. Hvis noe skulle gått galt, hvem har ansvaret for oppfølging? AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 11.36): Det er vel mest spiseforstyrrelser som kan stoppe operasjon. Hvorfor ikke betale selv? Jeg gjorde det i Norge, Ibsensykehusene, 80K. Betalte 20 selv og avbetaling på resten over to år. Anonymkode: dd5e9...aa9 Det vil jeg aldri ha råd til. Jeg er uføretrygdet. AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 14.28): Hvis du har en kronisk diagnose (personlighetsforstyrrelse eller stemningslidelse) vil du nok ikke få slankeoperasjon uansett hvor lenge du har vært stabil. Det er en stor risiko de helst ikke vil ta siden mange får psykiske bivirkninger etter operasjonen. Anonymkode: 64f21...b06 Jeg har personlighetsforstyrrelse og tilbakevendende depresjon.... Kanskje jeg må se langt etter en slik operasjon.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #7 Skrevet 4. juni 2022 Fru2020 skrev (5 minutter siden): Da må jeg vente en stund... Tror aldri jeg hadde tørret å reise til utlandet for å ta operasjonen. Hvis noe skulle gått galt, hvem har ansvaret for oppfølging? Det vil jeg aldri ha råd til. Jeg er uføretrygdet. Jeg har personlighetsforstyrrelse og tilbakevendende depresjon.... Kanskje jeg må se langt etter en slik operasjon. Om du under depresjonene overspiser eller ikke klarer å holde et noenlunde sunt kosthold så vil jeg ikke anbefale slankeoperasjon fordi det er veldig stor sannsynlighet for at man legger på seg igjen. Har du undersøkt slankemedisiner? Jeg vet ikke så mye om de bortsett fra at en del har fått god hjelp av de. Den ene heter Saxenda. Mulig det kan være noe å ta opp med fastlegen din. Anonymkode: b52a7...533 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du under depresjonene overspiser eller ikke klarer å holde et noenlunde sunt kosthold så vil jeg ikke anbefale slankeoperasjon fordi det er veldig stor sannsynlighet for at man legger på seg igjen. Har du undersøkt slankemedisiner? Jeg vet ikke så mye om de bortsett fra at en del har fått god hjelp av de. Den ene heter Saxenda. Mulig det kan være noe å ta opp med fastlegen din. Anonymkode: b52a7...533 Mysimba er også en. Anonymkode: b52a7...533
Fru2020 Skrevet 20. juni 2022 Forfatter #9 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 20.03): Om du under depresjonene overspiser eller ikke klarer å holde et noenlunde sunt kosthold så vil jeg ikke anbefale slankeoperasjon fordi det er veldig stor sannsynlighet for at man legger på seg igjen. Har du undersøkt slankemedisiner? Jeg vet ikke så mye om de bortsett fra at en del har fått god hjelp av de. Den ene heter Saxenda. Mulig det kan være noe å ta opp med fastlegen din. Anonymkode: b52a7...533 AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 20.04): Mysimba er også en. Anonymkode: b52a7...533 Beklager sent svar. Jeg har prøvd saxenda uten noen form for virkning. Mysimba fikk jeg ikke lov til å prøve ut fordi den kunne gå på psyken. Da står jeg igjen uten noen form for hjelp eller støtte.
Titania Skrevet 20. juni 2022 #10 Skrevet 20. juni 2022 Fru2020 skrev (1 time siden): Beklager sent svar. Jeg har prøvd saxenda uten noen form for virkning. Mysimba fikk jeg ikke lov til å prøve ut fordi den kunne gå på psyken. Da står jeg igjen uten noen form for hjelp eller støtte. Det tilbys også ozempic/kommer et annet legemiddel med samme virkemiddel som ikke er godkjent for salg enda. Har du vært søkt inn på en overvektspoliklinikk? Det finnes mange behandlingsalternativer der som kan være til god hjelp, bare man er villig til å forsøke 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #11 Skrevet 21. juni 2022 Fru2020 skrev (8 timer siden): Beklager sent svar. Jeg har prøvd saxenda uten noen form for virkning. Mysimba fikk jeg ikke lov til å prøve ut fordi den kunne gå på psyken. Da står jeg igjen uten noen form for hjelp eller støtte. Har du hørt om ROS? https://nettros.no De kan tilby diverse hjelp og informasjon, og som bruker over her nevner finnes det også overvektsklinikker. Fastlegen kan henvise til overvekstklinikk. Ikke gi deg selv om det kan føles håpløst, overveldende og ensomt! Anonymkode: b52a7...533 2
Fru2020 Skrevet 22. juni 2022 Forfatter #12 Skrevet 22. juni 2022 Titania skrev (På 21.6.2022 den 0.18): Det tilbys også ozempic/kommer et annet legemiddel med samme virkemiddel som ikke er godkjent for salg enda. Har du vært søkt inn på en overvektspoliklinikk? Det finnes mange behandlingsalternativer der som kan være til god hjelp, bare man er villig til å forsøke Jeg har tenkt på det med overvektsklinikk. Men det er jo ikke teorien det skorter på, men utførelsen. Dessuten er jeg litt usikker på om det anbefales for personer med overspisingslidelse. Men jeg må absolutt tenke på det. AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 8.10): Har du hørt om ROS? https://nettros.no De kan tilby diverse hjelp og informasjon, og som bruker over her nevner finnes det også overvektsklinikker. Fastlegen kan henvise til overvekstklinikk. Ikke gi deg selv om det kan føles håpløst, overveldende og ensomt! Anonymkode: b52a7...533 Jeg har hatt et par samtaler hos Ros for noen år siden. Vi valgte å avslutte fordi jeg var for syk. Men jeg håper å få gå hos dem igjen. Nå leser jeg jo at de ikke fikk mer i støtte over statsbudsjettet så jeg håper ikke det betyr at de må legge ned. Det er lett å gi seg når en føler en har prøvd alt, men skal prøve å holde motet o oppe.
Djungelvrål Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 30.5.2022 den 4.31): Jeg orket ikke gå gjennom hele prosessen med å bli godkjent etter at jeg har slitt så lenge med depresjoner og angst, innleggelserm ect og mer. Selv om jeg var aldris å stabil og hadde vært det en god stund når jeg tok operasjonen. Jeg reiste til Riga og tok operasjonen der, ca 55 tusen ble det på med reise og opphold. Har ikke angret en dag. Veldig greit fra A til Å. Har ikke hatt problemer i ettertid og oppholdet var veldig greit, kunne ha med meg en person som var tilstede med meg hele tiden til et par tusen og det var også så greit, mamma var med. Bodde på rom og fikk mat og opphold. Hjalp på reisen, og det var greit. Anonymkode: 79e52...8ab Hvordan er det å få hjelp i Norge ift. eventuelle senkomplikasjoner når du har blitt operert i utlandet? Og har Norge fullstendig tilgang til epikrise fra Riga?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 Djungelvrål skrev (7 minutter siden): Hvordan er det å få hjelp i Norge ift. eventuelle senkomplikasjoner når du har blitt operert i utlandet? Og har Norge fullstendig tilgang til epikrise fra Riga? Hvis du opereres privat i utlandet har ikke det offentlige noe ansvar for deg mtp evt skader og komplikasjoner som oppstår når du er kommet hjem igjen. F.eks får du ikke pasientskadeerstatning, og det er ikke noe sykehus er hjemme som er ansvarlig for å følge deg opp. Du må i så fall søkes inn til behandling for evt komplikasjoner fra fastlege, så er det opp til det offentlige om du har rett på hjelpe eller ikke. Norsk helsevesen har ikke tilgang på epikrise fra Riga, den må i så fall du som pasient ta med deg og dele med behandlere her. Anonymkode: 63bc6...69a
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #15 Skrevet 23. juni 2022 Jeg har fått det innvilget med psykisk diagnose - angst og depresjon. Jeg har hatt det omtrent hele livet, og mine diagnoser hemmer meg ikke i hverdagen, med unntak av noen perioder eller dager i blant. Du får det ikke innvilget ved alvorlige psykiske diagnoser som personligetsforstyrrelser og schizofreni, men du kan få det innvilget ved andre, lettere diagnoser. Har du et nylig selvmordsforsøk bak deg, må du nok vente litt. Men det skader ikke å ta kontakt med fastlegen din å høre, er uansett en del du må gjennom før du får innvilget. Jeg skal opereres i august. Anonymkode: ef7f6...94f
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #16 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har fått det innvilget med psykisk diagnose - angst og depresjon. Jeg har hatt det omtrent hele livet, og mine diagnoser hemmer meg ikke i hverdagen, med unntak av noen perioder eller dager i blant. Du får det ikke innvilget ved alvorlige psykiske diagnoser som personligetsforstyrrelser og schizofreni, men du kan få det innvilget ved andre, lettere diagnoser. Har du et nylig selvmordsforsøk bak deg, må du nok vente litt. Men det skader ikke å ta kontakt med fastlegen din å høre, er uansett en del du må gjennom før du får innvilget. Jeg skal opereres i august. Anonymkode: ef7f6...94f Fastlegen din kan forøvrig også henvise deg til fedmepoliklinikken, og de hjelper deg der uavhengig av diagnoser og utgangspunkt. Det er en start, og du kan få en del tips og råd der om hva du kan gjøre og hva de kan tilby. Anonymkode: ef7f6...94f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå