Gå til innhold

Kraftig blødning 8 uker etter abort, EL-blødning eller for tidlig menstruasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg hadde en medisinsk abort 28.mars, var i uke 13+5. Måtte ha veldig mange cytotec før fosteret kom ut, men det virket som at alt kom ut mens jeg var på sykehuset og jeg hadde avtagende blødning i 2 uker etter. Startet igjen med ubeskyttet samleie så fort blødningen stoppet. Har fått svakt positive graviditetstester helt frem til for en uke siden. 11.mai (6+2 uker etter aborten) fikk jeg første menstruasjon, jeg trodde den skulle være litt kraftigere og lengre enn vanlig menstruasjon men det var den ikke. Det var mindre smerter og mindre symptomer enn vanlig (jeg har slitt med endometriose tidligere og er vant med store smerter). Blødningen var litt mildere og mer brun enn vanlig fra første dag, men det varte lenger enn vanlig (en hel uke, med veldig svak spotting en uke etter dette). Målte hcg 9 sist hos legen 19.mai. Var også på ultralyd for å se at det ikke var rester igjen siden det tok så lang tid før jeg fikk tilbake menstruasjonen og jeg fortsatt testet positivt på tester. Legen sa alt så normalt ut og kunne ikke finne noe rester, hvertfall ikke nok til en utskrapning. 

Onsdag 25.mai, dagen jeg forventet eggløsning, fikk jeg masse EL-slim. Litt murringer i høyre eggstokk og alle de vanlige symptomene jeg pleier å få rundt EL. Dette fortsatte tom fredag. Litt rosa blod i slimet. Torsdag hadde vi ubeskyttet samleie to ganger. Jeg hadde litt spotting rett etter samleiet, rosa og brunt. Sent fredag kveld begynte jeg å blø lyst rødt blod, veldig tynn og vandig konsistens. Det kom også noen små klumper ut, som lignet på det som har kommet ut tidligere etter aborten. Jeg skvatt litt av mengden, for det var så mye og jeg skulle jo ikke ha menstruasjon før om 12 dager. I går ble blødningen mye kraftigere, det kom utpå kvelden som en foss. Jeg hadde akkurat skiftet bind og reist meg opp i 10 sekunder før bindet var helt fylt opp og måtte skifte igjen. Kjentes ut som jeg tisset på meg! Jeg bare satt på do og lot det renne. Ingen klumper denne gangen, men samme lyserøde farge og vandige konsistens. Helt annerledes fra vanlig menstruasjon og hva jeg er vant med. Det var så mye blod at jeg vurderte å ringe legevakten, jeg har aldri opplevd lignende. Fikk i tillegg også litt vondt i magen, lett svie og stikkinger i høyre eggstokk. Følte meg generelt ganske uvel, men ikke i nærheten av menssmerter. Blødningen avtok etter en times tid. Jeg har blødd litt igjen idag, men ikke like mye. Kommer stort sett kun når jeg setter meg på do. 

Hva slags blødning kan dette være? Jeg har lest at man kan ha lett blødning under eggløsning, men finner ikke noe sted som beskriver en så kraftig blødning. Virker ikke helt forenelig med festeblødning heller. Kan det være på grunn av eggløsningen at livmorhalsen er mykere + ytre påkjenninger ved samleie fikk livmoren "tømt" seg for de siste restene som var igjen? Eller kan blødningen skyldes høyere hormonnivå som følge av aborten? Eller er syklusen min bare helt tullete og jeg rett og slett har fått mensen 14 dager etter forrige? Isåfall må jeg ha mistolket EL-slimet og alle de andre symptomene.

Håper noen her har erfaring med lignende og kanskje kan komme med noen tanker. Beklager mye tekst og litt rotete forklaring, jeg skal prøve å omformulere meg om dette bare var forvirrende!

Anonymkode: 2549c...a06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...