Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har vært samboer i tre år. 
Vi har et felles boliglån på ca 2MNOK og en bolig verdt ca 4MNOK.
Vi har ett barn sammen. 
Begge mine foreldre er i live. 

Hva arver min samboer fra meg dersom jeg dør? Hva arver mitt barn? Arver mine foreldre noe fra meg?

Anonymkode: 27d71...9ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei

Jeg har vært samboer i tre år. 
Vi har et felles boliglån på ca 2MNOK og en bolig verdt ca 4MNOK.
Vi har ett barn sammen. 
Begge mine foreldre er i live. 

Hva arver min samboer fra meg dersom jeg dør? Hva arver mitt barn? Arver mine foreldre noe fra meg?

Hvis dere ikke har testamente er det barnet som arver din halvdel av boligen. Foreldre arver ikke så lenge du har barn. 

Anonymkode: f9482...11b

AnonymBruker
Skrevet

Uten testament arver din samboer 4G, barnet resten.

Anonymkode: ee8c8...7c5

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er ett år, hva betyr det da at hen arver 2MNOK minus 4G?
Hvem rår over disse midlene inntil hen er 18 år?
Må min samboer evt betale ut barnet på et tidspunkt dersom arvebeløpet er bundet i bolig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må min samboer evt betale ut barnet på et tidspunkt dersom arvebeløpet er bundet i bolig?

Barnet arver ca 600.000. 
Huset er verdt 4 millioner, dere har to millioner i lån. Nettoverdi er to millioner, din andel av denne er 1 million. Så arver samboer 4G, barnet resten.

Anonymkode: dee84...0e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overformynderiet rår over midlene. Dere burde gifte dere så gjenlevende forelder kan sitte i uskiftet bo og slippe at overformynderiet tar over økonomien. 

Anonymkode: bf174...95a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Overformynderiet rår over midlene. Dere burde gifte dere så gjenlevende forelder kan sitte i uskiftet bo og slippe at overformynderiet tar over økonomien. 

De behøver ikke gifte seg, Ts kan opprette testament der hun bestemmer at Statsforvalteren ikke skal rå over arven til barnet.

Sitat

Dersom det foreligger en avtale, et gavebrev eller et testament som bestemmer at midlene ikke skal forvaltes av statsforvalteren, må statsforvalteren få vite dette snarest. Den som skriver et testament eller gavebrev kan for eksempel bestemme at verdiene skal være båndlagt utover myndighetsalder (etter fylte 18 år). Personen kan også bestemme at forvaltningen av arven ikke skal være underlagt statsforvalteren. 

https://www.vergemal.no/forvaltning-av-midler.447512.no.html

Anonymkode: ee8c8...7c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Samboeren med felles barn kan også sitte i uskiftet bo

Anonymkode: f33d1...5cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk=)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Samboeren med felles barn kan også sitte i uskiftet bo

Anonymkode: f33d1...5cd

Å sitte i uskiftet bo er som regel ikke lurt når en av partene dør i ung alder. Det blir bare kluss når det blir ny partner etc. Tegn en livsforsikring begge to som begunstiger partner og er høy nok til at barnet kan kjøpes ut. 
Å sitte i uskifte bør stort sett kun gjøres når det er snakk om eldre som enten kun har felles barn eller ingen barn. 

Anonymkode: 9b88a...7a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å sitte i uskiftet bo er som regel ikke lurt når en av partene dør i ung alder. Det blir bare kluss når det blir ny partner etc. Tegn en livsforsikring begge to som begunstiger partner og er høy nok til at barnet kan kjøpes ut. 
Å sitte i uskifte bør stort sett kun gjøres når det er snakk om eldre som enten kun har felles barn eller ingen barn. 

Anonymkode: 9b88a...7a4

Dette. 

Min kjæreste trodde at han skulle være alene resten av livet og ble rådet til å sitte i uskifte. Dette har skapt mye kluss da han 6 år senere vil kjøpe noe sammen med meg… Verdiøkningen på bolig har vært enorm.

Anonymkode: 82dd7...bef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...