Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han storkoser seg der, og blir grinete når vi tar han bort etter å ha ligget en stund, og kjempefornøyd om vi legger han tilbake. Han er en svært våken baby, stort sett våken på dagen og sover hele natta. Nå har han lært seg at det går an å slå den ene leken som henger på babygymmen, så han kan ligge lenge og slå på den og pludre for seg selv. Jeg får dårlig samvittighet av å "etterlate" ham der alene, så jeg sitter mye på gulvet sammen med ham, selv om han ikke enser meg med mindre jeg prøver å stjele oppmerksomheten hans. Han får mye annen stimuli også, vi koser, prater og synger mye i tillegg, så det er mye mer enn babygym det går i.

Det jeg lurer på er om det er "greit" å la han ligge så lenge han vil med babygymmen i så ung alder? Og bør jeg ha dårlig samvittighet om jeg lar han ligge der alene en stund om jeg skal henge opp klær eller noe i den duren? Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 6b82d...553

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han storkoser seg der, og blir grinete når vi tar han bort etter å ha ligget en stund, og kjempefornøyd om vi legger han tilbake. Han er en svært våken baby, stort sett våken på dagen og sover hele natta. Nå har han lært seg at det går an å slå den ene leken som henger på babygymmen, så han kan ligge lenge og slå på den og pludre for seg selv. Jeg får dårlig samvittighet av å "etterlate" ham der alene, så jeg sitter mye på gulvet sammen med ham, selv om han ikke enser meg med mindre jeg prøver å stjele oppmerksomheten hans. Han får mye annen stimuli også, vi koser, prater og synger mye i tillegg, så det er mye mer enn babygym det går i.

Det jeg lurer på er om det er "greit" å la han ligge så lenge han vil med babygymmen i så ung alder? Og bør jeg ha dårlig samvittighet om jeg lar han ligge der alene en stund om jeg skal henge opp klær eller noe i den duren? Hvordan gjør dere det?

Selvfølgelig kan du la han ligge der hvis han koser seg slik du beskriver. Hvorfor er det noe å lure på en gang? 😅. En baby på 8 uker trenger ikke så mye stimuli heller, siden du mente det var så viktig å poengtere at han får "mye" annen stimuli. En så liten baby trenger ikke mye stimuli, de skal helst ha minst mulig. 

Anonymkode: 469ad...8b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig kan du la han ligge der hvis han koser seg slik du beskriver. Hvorfor er det noe å lure på en gang? 😅. En baby på 8 uker trenger ikke så mye stimuli heller, siden du mente det var så viktig å poengtere at han får "mye" annen stimuli. En så liten baby trenger ikke mye stimuli, de skal helst ha minst mulig. 

Men jeg synes han krever en del stimuli for å bli fornøyd 😅 Han er voldsomt nysgjerrig og synes som regel ikke det er greit å bare ligge og ikke ha noe spennende å se på, så det blir mye stimuli i løpet av en dag. Jeg spør fordi jeg er litt bekymret for at han skal bli overstimulert uten at vi oppfatter det, spesielt nå når han har blitt så begeistret for babygymmen også. Gir de alltid beskjed når de er overstimulert?

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok grunn til å bli litt bekymret om en så liten baby viser mer interesse for et objekt enn mor, hvis det er det du lurer på?

Anonymkode: ee0b4...ce9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nok grunn til å bli litt bekymret om en så liten baby viser mer interesse for et objekt enn mor, hvis det er det du lurer på?

Anonymkode: ee0b4...ce9

Nei 😂 Jeg sitter på gulvet ved siden av og lar ham fokusere på gymmen. Han er mer interessert i meg om jeg setter meg sånn at han ser meg. Det står i hi, om enn litt upresist formulert.

AnonymBruker
Skrevet

En baby på åtte uker bør vel ikke være våken mer enn rundt en time før det er tid for soving. Du skriver at han ikke sover på dagen, det er litt bekymringsfullt. Ville lagt til rette for mer soving, men gjerne latt han være noe i babygym (korte strekk og få leker i gymmen) mens han er våken😊.

Anonymkode: 88f77...67c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

En baby på åtte uker bør vel ikke være våken mer enn rundt en time før det er tid for soving. Du skriver at han ikke sover på dagen, det er litt bekymringsfullt. Ville lagt til rette for mer soving, men gjerne latt han være noe i babygym (korte strekk og få leker i gymmen) mens han er våken😊.

Ikke noe å bekymre seg for i følge helsesøster. I antall timer sover han så mye han skal, bare at det for det meste er på natta (med oppvåkninger for mat). Det hender jo at han har seg noen blunder på dagtid, det varierer litt. Jeg var visst på akkurat samme måten selv da jeg var så liten.

Hva mener du er kort nok strekk i babygymmen? 😊

Skrevet

Det høres rart ut. De fleste babyer sover om natten også, om enn ikke hele natten i strekk. Jeg ville prøvd å etablere gode rutiner for søvn om dagen, blant annet redusert mengden stimuli i form av babygym osv på tidspunkter som nærmer seg sovetid.

Vi har en gutt på ni uker som sover 12 timer om natten og en god del på dagen. Det er ikke før de slutter med daghvilen sin rundt 2-3 årsalder at en full natts søvn er tilstrekkelig ila døgnet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke noe å bekymre seg for i følge helsesøster. I antall timer sover han så mye han skal, bare at det for det meste er på natta (med oppvåkninger for mat). Det hender jo at han har seg noen blunder på dagtid, det varierer litt. Jeg var visst på akkurat samme måten selv da jeg var så liten.

Hva mener du er kort nok strekk i babygymmen? 😊

Det hørtes rart ut at helsesøster sier det, de trenger å sove mye på dagen også når de er så små. Ville prøvd å legge til rette for dagsoving ved å trille, bæresele eller legge deg med han i senga og amme i søvn hvis du ammer. Kanskje ca 15 min i babygym? Han er jo veldig liten. Du får se an etter trøtthetstegn, du kjenner han best. Lykke til 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, han bør ikke "ligge så lenge han vil" på ryggen. Legg barnet på magen når det er våkent.

Anonymkode: d1a75...a22

AnonymBruker
Skrevet

Kan høres ut som at babyen er litt overstimulert og dermed ikke sover så mye på dagtid. De skal helst ikke ha for mye stimuli når de er så små, og være våken max 1 time om gangen. Dette er for at de trenger hvile etter å ha prosessert alt rundt seg. Og for å utvikle seg og lære ting de skal. Det kan fort forveksles med at baby syns ting er gøy med at de egentlig er altfor overstimulert. Vår ble helt hyper hver gang den fikk se tv’en var på. Vi lot ikke babyen se på tv’en da dette fremhevet overstimuli, og babyen ble utkjørt. Hadde vi ikke visst bedre, hadde vi trodd at babyen hadde det tipp topp med for mye stimuli fra tv. 

Anonymkode: 13e44...48e

AnonymBruker
Skrevet

Bare la han ligge å kose seg, og nyyyt at du har tid til å gå på do😂 minien min ville bare ligge max 2-3 minutter, så hadde ikke nølt et sekund med å la hn bli liggende å pusle for seg selv 😜 

Anonymkode: e0b01...898

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, han bør ikke "ligge så lenge han vil" på ryggen. Legg barnet på magen når det er våkent.

Anonymkode: d1a75...a22

Ja enig i dette også, hen må få trent ryggen sin og ikke bare magen - la hen ligge mye på magen. Og ikke la hen være våken for lenge, det er veldig rart at en så liten baby ikke sover på dagtid. Da er det pga overstimuli. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...