AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Nabokatten står og ser gjennom vinduet. Ligger på lur og venter på at katten vår skal komme ut. Den angriper den med en gang den går ut. Etter flere angrep på i løpet av kort tid virker det som katten vår vegrer seg for å gå ut. To andre nabokatten har blitt så skadet av denne katten at de måtte til dyrlegen. Vi vet altså hvem denne «gatas skrekk» er, men kan vi gjøre noe? Anonymkode: f80f1...45c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nabokatten står og ser gjennom vinduet. Ligger på lur og venter på at katten vår skal komme ut. Den angriper den med en gang den går ut. Etter flere angrep på i løpet av kort tid virker det som katten vår vegrer seg for å gå ut. To andre nabokatten har blitt så skadet av denne katten at de måtte til dyrlegen. Vi vet altså hvem denne «gatas skrekk» er, men kan vi gjøre noe? Anonymkode: f80f1...45c Jeg hadde latt katten min være inne hvis den helst vil det... Sjelden det nytter å snakke med eierne til slike katter Anonymkode: c386d...e88 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde latt katten min være inne hvis den helst vil det... Sjelden det nytter å snakke med eierne til slike katter Anonymkode: c386d...e88 Hun vil jo gjerne ut så generelt, men virker litt engstelig nå. Nabokatten har jo egen diger hage, skjønner ikke hvor stort territorium den mener den sko ha.. Anonymkode: f80f1...45c
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Du får rett og slett skremme slemmekatten. Jag den el.l. Det er nesten alltid en katt som er den slemme. Kattene skjønner ikke helt hvor hagen begynner eller slutter, de kan ha store territorier, men de deler faktisk det med flere katter. De beveger seg som oftest ikke der samtidig. Anonymkode: a4e8c...38b
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg hadde latt katten min være inne hvis den helst vil det... Sjelden det nytter å snakke med eierne til slike katter Anonymkode: c386d...e88 Merkelig påstand. Hvordan mener du det henger sammen med kattens oppførsel ute og eiere til de? Jeg ville i alle fall gjerne visst om det om min katt angrep andre. Det er jo umulig for meg å ha greie på dersom ikke andre faktisk forteller det. Så får man jo forsøke å finne en løsning sammen. Anonymkode: c2c77...c5f 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 Dessverre er dette vanlig, katter har et ganske stort territorie behov så når vi flytter nærmere og nærmere og bor i tette nabolag med mange katter så blir det ofte problemer. Det er ikke kattene sin feil men det er ikke godt for verken nabokatten som sikkert er veldig usikker eller dere andres katter som får svi. Tips jeg kommer på som kanskje kan fungere sånn i farten: 1. Snakk med eier på en hyggelig måte, hør om katten er kastrert og forklar situasjonen, og at det kan hjelpe med kastrering om natten ikke er kastrert. 2. Lek mer med katten din med diverse fjærstang leker osv, leker der du og katt må aktivt delta. Det får opp selvtilliten til katten din. 3. Vær ute sammen med katten din en periode og ta med deg leker ut og prøv å lek med nabokatten og prøv å få fokuset på nabokatten over til å leke med deg og mindre fokus på din katt. 4. Har du en veldig ok nabo kan du spørre om det er greit at dere bytter noen tepper/leker som har mye lukt for en periode slik at kattene kan bli kjent med hverandres lukter, vet om noen som også har hatt suksess med å låne naboens katt for å bruke denne metoden: https://www.potesporihjertet.no/single-post/introdusere-katter 5. Du og naboene som blir plaget av dette kan gå sammen og høre med nabo om dere kan opprette inne/utetider, slik at deres katter er ute sammen og nabokatten er ute når ikke deres er. De fleste her er jo basert på at dere har en grei nabo som gidder å gjøre en innsats. Hvis nabo ikke gidder så er det ikke noe dere kan gjøre, da er det dere som tar et valg med å slippe kattene ut og risiko deretter. Det svaret jeg helst vil gi: Bygg kattegård, du kan inngjerde hele hagen og bare ha vinkler på med nett slik at katten ikke klarer å hoppe over. Eller du kan bygge en skikkelig kattegård med tak, eller kjøpe. Stor, liten. Du kan gjøre det litt koselig med fuglestativ på utsiden, gress, katteplanter, osvosv. Her er mulighetene mange. Google catio, se på pinterest, så kommer det opp masse forslag, er og en del catio/kattegård grupper på facebook. Dette tenker jeg er den beste løsningen fordi det er vanskelig å få til at de skal bli venner, men det kan selvfølgelig løses med god innsats fra alle parter. Men det er utrolig dårlig for din katt og konstant gå å føle på den frykten og usikkerheten, og det er jo en stor fare for at katten din skal bli skadd eller faktisk bli så skremt at hun rømmer. Stress hos katt er ofte vanskelig å merke og en stor faktor for enkelte sykdommer som feks UVI. Her er en studie som viste at utekatter trivdes bedre med kattegård enn å gå fritt ute: https://www.companionlife.co.uk/controlled-outdoor-space-is-key-to-happiness-in-cats-says-study/?fbclid=IwAR2p6voNQ5ad5iSvxbXDtgO7Njui-M7ZFMi-D8ZASgK8bYTBWLUJhKw2fWU&fs=e&s=cl Anonymkode: cd571...052 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #7 Skrevet 31. mai 2022 Jeg har god erfaring med å skremme livet av mobbe-katten. For noen år siden så bodde jeg på en gård og hadde to katter der, de ble konstant mobbet og banket opp av nabokatten, helt til jeg begynte å bli med de ut. Jeg pleide å løpe etter nabokatten hver gang jeg så den, brølte og lagde skikkelig spetakkel. Den sluttet å komme på eiendommen rimelig raskt Anonymkode: 0a340...37f 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #8 Skrevet 31. mai 2022 Jeg elsker katter. Og har aldri gjort dette før, eller siden, mot noen katt. Men nabokatten kom stadig inn i vår hage og banket vår katt. Så jeg startet å kaste vann eller rette hageslangen mot nabokatten straks den entret vår hage. Fortsatte dette en hel vår/sommer sesong. Og har ikke entret vår hage siden. Dette var noen år siden. Anonymkode: a4a39...bcd 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #9 Skrevet 31. mai 2022 Jeg ville tatt bilde av skadene, sendt naboen regningen og sagt at de bør kastrere katta si slik at andre katter slipper unna lidelsene. Deretter ville jeg om mulig satt opp gjerne med hønsenetting og evt satt strøm på når egen pus var inne,, Anonymkode: e2ea2...5eb 2
Kaffekrus Skrevet 31. mai 2022 #10 Skrevet 31. mai 2022 Huff... har en slik nabokatt jeg også. Han kan legge seg på lur bak en av kattene, og gjøre seg klar til å skulle angripe med bakholdsangrep. Har klart å stoppe det hver gang jeg har sett dette. Eieren hevder at han er kastrert. Og så har den et slikt tryne som ser skikkelig forbanna ut, så jeg mistenker at det er en katt som generelt er konstant sur 😏 kan jo skyldes sykdom eller noe
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #11 Skrevet 31. mai 2022 Helt fantastisk at en katt kan terrorisere et helt nabolag og at det liksom skal være greit, de andre må tilpasse seg terroristen. Men hvis andre dyr plager noen skal de avlives. Wow...bare WOW. Stå klar med vannslagen TS, og gi terrorkatten en skikkelig dusj hver gang den i det hele tatt nærmer seg deres tomt eller ser på deres katt. I mellomtiden tar du en prat med naboen og ber de kastrere katten sin umiddelbart da den skader alle katter i nabolaget. Anonymkode: ef6c3...e4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå