AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Mødre som skryter av hvor tidlig barnet kunne krabbe, gå, snakke, peke osv. Gjerne mødre som selv lever høyst middelmådige liv med høyst middelmådige jobber og/eller utdanning. Er det et slags mindreverdighetskompleks og de lever gjennom barna sine? Anonymkode: e5cd1...4f5 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Er vel naturlig å være stolt av barna sine? Anonymkode: 4ad47...9fa 19
Gjest MuggenKanari Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Det er gøy og fortelle om prestasjonene til de man er glad i. Om det er å skryte over baby, foreldre, bestevenninne eller hund er det samme.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Barnet mitt begynte å krabbe nesten med en gang. Hørte fra barnelegen at det var foran 95% av alle barn! Da vet du at det ikke er tilfeldigheter men faktisk noe riktig som er gjort fra starten! Anonymkode: 85f3f...294
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: da vet du at det ikke er tilfeldigheter men faktisk noe riktig som er gjort fra starten! øøøøøø, nei det kan være tilfeldig Anonymkode: 618bb...842 11
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Barnet mitt begynte å krabbe nesten med en gang. Hørte fra barnelegen at det var foran 95% av alle barn! Da vet du at det ikke er tilfeldigheter men faktisk noe riktig som er gjort fra starten! Anonymkode: 85f3f...294 Gjort riktig hva da? Hvor tidlig de når milepæler er nesten 100% genetisk bestemt og har tilnærmet ingenting med hva moren måtte gjøre. Anonymkode: e5cd1...4f5 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet mitt begynte å krabbe nesten med en gang. Hørte fra barnelegen at det var foran 95% av alle barn! Da vet du at det ikke er tilfeldigheter men faktisk noe riktig som er gjort fra starten! Anonymkode: 85f3f...294 Dummeste jeg noen gang har hørt, hvis du oppriktig tror at dere har gjort "noe riktig". Snakker om å være høy på pære, kombinert med lite innsikt i barns utvikling. Anonymkode: 50c5a...c96 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er vel naturlig å være stolt av barna sine? Anonymkode: 4ad47...9fa Men er dette noe å være stolt av? Barn når milepæler når de er klare for det, og det bestemmes nesten utelukkende av genene. Hvor tidlig barn når milepæler har også tilnærmet ingenting å si for fremtidige fysiske eller intellektuelle prestasjoner. Så hva er det man skryter av? Hele greia virker bare latterlig. Anonymkode: e5cd1...4f5 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 For noen blir barna hele livet og de vil bare dele stoltheten sin. Ja, det kan bli i overkant, men ikke døm alle for hardt heller. Anonymkode: 923f1...e86 1
mingus Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 Ei i barselgruppa mi er stikk motsatt, hun sitter og unnskylder babyen sin for å henge etter oss andre fordi den er en uke yngre. Min er født en uke for tidlig da, så da må jo den babyen virkelig henge i. Neida, for en tullete ting å konkurrere om. Synes det er bedre jo lengre de er immobile og alt er mer avslappende om de henger etter litt. Så slipper man å løpe etter og stresse vilt en liten stund til 😊 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men er dette noe å være stolt av? Barn når milepæler når de er klare for det, og det bestemmes nesten utelukkende av genene. Hvor tidlig barn når milepæler har også tilnærmet ingenting å si for fremtidige fysiske eller intellektuelle prestasjoner. Så hva er det man skryter av? Hele greia virker bare latterlig. Anonymkode: e5cd1...4f5 Synes det er mye mer rart om man ikke stolt av at barnet når milepæler. Anonymkode: 4ad47...9fa 9
Puny Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 Er vel ikke noe rart det. Hele samfunnet vårt er bygget opp rundt at innen den og den alderen skal de kunne det og det. Førskoletiden er litt slack, men innen de begynner på skolen er det strenge krav til hva barn skal kunne innen den og den alderen. Selvsagt blir det viktig for foreldrene å nå den og den ferdigheten innen den ig den tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 Tror det har lite med utdanning å gjøre. (digresjon: hvorfor er det så mange som skal nevne utdanningsnivå på denne måten?) De fleste er stolt av barna sine, selvom de vet at det er genetisk betinget når de når milepælene sine. Forbeholdt at man faktisk legger til rette for at barna når disse milepælene. Nå er det også veldig lett tilgjengelig informasjon om alt av diagnoser, hva barn bør kunne innen den og den alderen osv at det er veldig lett å bekymre seg. Man stresser for å gjøre alt på best mulig måte for barna, og likevel er det ikke alltid mulig å påvirke. Så om barna går tidlig, snakker tidlig eller whatever, så blir man glad. Man blir glad for å se at barna utvikler seg og det er helt naturlig å skryte av dem man er glad i. Barna mine er veldig forskjellige og de er flinke til hver sine ting. Selvom jeg gjør likt med dem, er det noen ting de er flinkere til enn det den andre er. Likevel skryter jeg til mine nærmeste over hvor gode de er, jeg er stolt av dem. Nå har yngste akkurat lært seg å gå, han blir snart 15 mnd. Da han tok sine første skritt smilte han så stort og virket veldig stolt. Jeg skrøt av ham både til han og alle andre. Anonymkode: 40f08...7e3 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 Stolt da vel, jeg har en helt grei bachelor og en jobb jeg stortrives i. Har en som ble født prematurt med hastesnitt da han ikke fikk nok blod til hjernen i magen, verdens stolteste mamma da han bådde gikk ved 7 måneder og snakket kjempegodt da han var litt over 2 år. Kanskje det ikke er så farlig for andre da, men jeg er så glad og stolt. Skryter av broren min, pappaen min, samboer og liker å gjøre folk rundt meg glade - om du synes det er så fælt så får du finne deg litt mer negative venner kanskje? Anonymkode: 919e3...827 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #15 Skrevet 29. mai 2022 Det ligger vel i oss å synes at akkurat våre egne barn er spesielle. Jeg husker også jeg var veldig stolt da jeg var midt oppi det med baby og småbarn og milepæler. Fordi jeg er sjenert, skrøt jeg ikke til andre enn mannen, svigermor og mine foreldre. Nå når kjennes viktig mer når de begynte å krabbe eller hvor mye de kunne prate på toårsdagen sin. Blant andre småbarnsmødre jeg har hatt rundt meg, har det forresten også vært mer vanlig å prate om hva barnet ikke har begynt med og at det er senere på noe enn hva det er tidlig med. Uhemmet skryt har det vært lite av. Men fra dem jeg kjenner best, vet jeg at de som meg også var stolte. Anonymkode: 218a1...76a 1
Gjest Ghostface Skrevet 29. mai 2022 #16 Skrevet 29. mai 2022 De har vel ikke oppnådd så mye selv og lever gjennom barna sine ved skryting.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #17 Skrevet 29. mai 2022 Går an å være stolt uten å skryte. Alle er vel stolte av det barna deres klarer, men vi andre er ikke så interessert i å høre om slikt hele tiden. Anonymkode: 20d94...c20 1
Rosatoast Skrevet 29. mai 2022 #18 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men er dette noe å være stolt av? Barn når milepæler når de er klare for det, og det bestemmes nesten utelukkende av genene. Hvor tidlig barn når milepæler har også tilnærmet ingenting å si for fremtidige fysiske eller intellektuelle prestasjoner. Så hva er det man skryter av? Hele greia virker bare latterlig. Anonymkode: e5cd1...4f5 Du er barnløs skjønner jeg, eller så har du relativt lave empatiske ferdigheter. I og med at du ikke evner å forstå hvorfor man skryter av de man er glad i. Du trenger ikke like det, men du klarer jo ikke se ting fra noe annent perspektiv enn ditt eget? 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #19 Skrevet 29. mai 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Går an å være stolt uten å skryte. Alle er vel stolte av det barna deres klarer, men vi andre er ikke så interessert i å høre om slikt hele tiden. Anonymkode: 20d94...c20 Synes det er kjempekoselig når folk forteller om slikt på jobb eller ellers jeg, er du sånn på andre ting også? Kjipt å høre om bra resultater på skole, jobb, privaten? Anonymkode: 919e3...827 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #20 Skrevet 29. mai 2022 31 minutter siden, AnonymBruker said: Mødre som skryter av hvor tidlig barnet kunne krabbe, gå, snakke, peke osv. Gjerne mødre som selv lever høyst middelmådige liv med høyst middelmådige jobber og/eller utdanning. Er det et slags mindreverdighetskompleks og de lever gjennom barna sine? Anonymkode: e5cd1...4f5 Hva skal man si da når snart 2-åringen snakker i lange setninger foran mora til en annen snart 2-åring eller 3-åringen står og skriver bokstaver på tavla foran mor til en annen 3-åring? At det er noe enhver 2-/ 3-åring burde klare? Anonymkode: c32bc...b57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå