Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er over uke 12 og må holde det hemmelig lengre siden jeg snart skal skrive ny kontrakt helt i slutten av juni. Sjefen kommer til å mislike sterkt at jeg er gravid nå siden de da mister meg i en krevende tid for jobben. Hadde de fått vite det nå ville jeg ikke fått ny kontrakt. Det er vanlig butikk jeg jobber i. 

Sliter mye med kvalme, også etter at jeg fikk kvalmestillende og har spydd flere ganger på jobb uten å blitt oppdaget enda. En kollega vet om det, slik at vedkommende kan dekke over om nødvendig. Nå har jeg fått tidlig bekkenløsning i tillegg og sliter med det veldig statiske arbeidet, tunge løftingen og lignende. Har ikke mulighet til å sitte i løpet av arbeidsdagen annet enn når jeg har lunsj. 

Hvordan klarte dere å skjule graviditeten lenge på jobb? Noen råd når det kommer til bekkenløsning i jobbsammenheng der det ikke er mulighet å la være å stå hele dagen? 

Anonymkode: dd364...1eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er over uke 12 og må holde det hemmelig lengre siden jeg snart skal skrive ny kontrakt helt i slutten av juni. Sjefen kommer til å mislike sterkt at jeg er gravid nå siden de da mister meg i en krevende tid for jobben. Hadde de fått vite det nå ville jeg ikke fått ny kontrakt. Det er vanlig butikk jeg jobber i. 

Sliter mye med kvalme, også etter at jeg fikk kvalmestillende og har spydd flere ganger på jobb uten å blitt oppdaget enda. En kollega vet om det, slik at vedkommende kan dekke over om nødvendig. Nå har jeg fått tidlig bekkenløsning i tillegg og sliter med det veldig statiske arbeidet, tunge løftingen og lignende. Har ikke mulighet til å sitte i løpet av arbeidsdagen annet enn når jeg har lunsj. 

Hvordan klarte dere å skjule graviditeten lenge på jobb? Noen råd når det kommer til bekkenløsning i jobbsammenheng der det ikke er mulighet å la være å stå hele dagen? 

Anonymkode: dd364...1eb

Stå veldig bredbeint. Beveg på bekkenet. Ikke stå stille opp og ned når du står, men beveg på hoftene. Man blir ofte verre at og være statisk i gangen for eksempel og man bør legge inn litt vrikking. Det var tipsene jeg fikk! 

Går du til fysioterapeut? 

Anonymkode: d7dfb...67e

AnonymBruker
Skrevet

Noen kommer sikkert til å nevne at sjefen ikke har lov å diskriminere når det kommer til graviditet. Likevel vet vi at slikt skjer innimellom. Og det er lett å si du ikke trengs lengre, for så at hun om noen uker ansetter en annen. Så jeg ville forsøkt å holde det skjult hvis det er snakk om få uker. 

Når du forteller det, kan du jo si du har vært redd for å fortelle noe før ordinær ultralyd (uke 18) da du har vært redd for å miste, og ville ha en ordentlig bekreftelse på at alt så bra ut. 

Er det snakk om et par uker, så hadde jeg hørt med legen om sykemelding. Når sjefen vet om graviditeten så kan du kanskje bli gradert sykemeldt og jobbe litt mindre. Feks færre timer siden det ikke lar seg gjøre å stå/bære så mye. 

Ellers kan du jo si du har begynt på medisiner/antibiotika som du kaster opp av, dersom hun skulle oppdage deg. Eller du får si du tror du har fått spysyke og gå hjem, også får du ta det derfra. Ryggen kan du slite med fordi du har gjort noe feil på trening? Eller når du har bært noe?

Anonymkode: b29f5...bd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å hold det skjult. Selv om vi i dag har rettigheter som tilsier at graviditet ikke skal være grunn til å ikke gi deg videre jobb, er vi mange som har opplevd at arbeidsgivere diskriminerer pga graviditet. 

Anonymkode: 01680...89a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjuler for tiden av samme grunn som deg, da jeg får ny kontrakt i starten av juni. Er i uke 19 nå, så må holde det skjult i underkant av to uker til. Jeg har dog vært heldig ang. plager. Har en veldig stillesittende jobb med mye lange vakter og nattarbeid, som jeg kanskje helst burde kuttet litt ned på, men må bare klare meg til fremtiden er litt tryggere. Har ikke så mange tips, men hold ut, sier jeg også, og lykke til.

Anonymkode: 8a67e...d01

• Liker 2
Skrevet

Som andre sier burde det ikke være nødvendig å holde det skjult pga redsel for å miste forlenget kontrakt. Men skjønner at dere velger den strategien. For min del kunne alle se at jeg var gravid da jeg kom til uke 12 med unge nr to, magen bare spratt ut. Med nr 1 tok det vel litt lengre tid, men i uke 16 var det tydelig for alle. Så "bra" hvis dere har en kropp som bærer ungen litt mer innover så det lar seg skjule siden dere ønsker det. 

Ang bekkenløsning så skyld på trening, fjelltur med vridning i kne, falt og slo halebeinet skikkelig el. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beviset på at det er mange crappy ledere rundt omkring… 

Anonymkode: cb784...d71

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sykemelding eller egenmelding. Er det i starten av juni så er det mulig å ta noen dager egenmelding. Om det så bare er et par så du får hentet deg litt mer inn. Ellers så er det å stå bredbent, unngå unødige tunge løft, veksle mellom å stå og sitte, bruke gode sko med demping, hvile utenom arbeidstid. 

Ved mye kvalme og oppkast kan du høre med legen om kvalmestillende. Dette kan kanskje gjøre det lettere for deg både jobb og ellers. 

Endret av Luckiness
AnonymBruker
Skrevet

1. meld deg inn i en fagforening.

2. få sjefen til å skrive et sted eller si foran din kollega at du får fornyet kontrakt til hlsten

3. sykemeld deg

4. benytt 1 & 2 til å saksøke arbeidsgiver og slik oppnå et forlik med jobben som gir deg penger mens du avventer trinn 5:

5. Skaff deg en jobb med reale folk.

Anonymkode: a2392...4da

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...