AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Jeg fødte for 2 uker siden og det ble tilslutt vakuum på oss. Jeg har både et klipp som er i mellomkjøttet og en dyp vaginal rift står det. Er det noen som har erfaring med dette ? Hvor lang tid etter fødsel hadde du plager og har noen tips til hva jeg bør gjøre fremover ? Nå virker det som det er vaginal riften min som er den vonde, mens det i starten var klippet som plaget mest. Fortsatt vanskelig å sitte rett opp og ned på stol. Har gått en trilletur i området og ble mer blødninger av dette. En tur på et senter ble vondt ved gnissing.. opplever at hver gang jeg gjør noe utenfor døren blir alt bare verre og jeg går et skritt fremover og 2 tilbake. Den riften ser jeg.knapt nok i speilet. Hvordan vet jeg at det er noe galt med denne? Er det normalt å blø frisk blod ennå? Jeg bruker vanlig dagbind både natt og dag, så det er jo ikke mye.. men det er rødt og friskt. Før graviditeten vet jeg at jeg ved mensen ofte klødde og hadde mer ubehag der nede pga bindet. Det merker jeg nå også. Jeg er en jente som er vant til å sove naken og egentlig ikke bruke truse noe særlig. Har self brukt det mer i graviditet pga utflod. Hvordan vet jeg om jeg får sopp infeksjon ? Har lest at noen for det også. Det er jo så mye blodkliss og hår der nede, at det å se noe på egenhånd går litt dårlig. Anonymkode: 8caa5...d2b
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Omtrent som meg da. Klipp og en rift. Tok vel smertestillende i et par uker. Stingene hadde løst seg opp/forsvunnet etter 5-6 uker. Ville booket en sjekk hos jordmor hvis du er bekymret for om det er som det skal. Klippet har grodd helt fint og merker null til det nå. Arret etter riften er ømt og vondt å ta på fortsatt, over 1 år etter fødsel. Helt vanlig å blø fortsatt. Jeg kjøpte tissekladder på apoteket og sov naken på dem i alle fall noen netter, så underlivet fikk pause fra bind. Anonymkode: 8e3c3...d4d
AnonymBruker 31 Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Omtrent som meg da. Klipp og en rift. Tok vel smertestillende i et par uker. Stingene hadde løst seg opp/forsvunnet etter 5-6 uker. Ville booket en sjekk hos jordmor hvis du er bekymret for om det er som det skal. Klippet har grodd helt fint og merker null til det nå. Arret etter riften er ømt og vondt å ta på fortsatt, over 1 år etter fødsel. Helt vanlig å blø fortsatt. Jeg kjøpte tissekladder på apoteket og sov naken på dem i alle fall noen netter, så underlivet fikk pause fra bind. Anonymkode: 8e3c3...d4d Hvor booker jeg time hos jordmor da ? På sykehuset eller helsestasjonen ?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker 31 skrev (2 minutter siden): Hvor booker jeg time hos jordmor da ? På sykehuset eller helsestasjonen ? Du kan vel ringe dit du gikk i svangerskapet? Jeg hadde sjekk hos henne i alle fall Anonymkode: 8e3c3...d4d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan vel ringe dit du gikk i svangerskapet? Jeg hadde sjekk hos henne i alle fall Anonymkode: 8e3c3...d4d Ok. Jeg gikk til en super herlig dame jo, men nå har vi fått en ny helsesykepleier på samme helsestasjon. Hun sa jeg bare kunne sende e-melding, men finner verken navnet hennes eller får sendt e meldinger til helsestasjon ( kommer bare opp teknisk feil). Anonymkode: 8caa5...d2b
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 Man kan blø i opptil 6 uker etter fødsel. Blødningen pleier å avta litt i løpet av denne tiden, før den plutselig kan begynne for fullt igjen. Selv har jeg ikke hatt rifter etter fødsel, men ene fødselen endte i hastekeisersnitt og jeg tenker at om ene riften din var ganske dyp, så vil det ta tid (les: flere uker) før den er grodd akkurat som ved keisersnitt. Bevegelse osv gjør jo at såret ikke får fred, så det tar jo lengre tid. Det betyr ikke at du skal slutte å bevege deg, men ta smertestillende ved behov, og gjerne 1 time før du skal gå tur/handle og ikke press deg for hardt. Om du plages pga engangsbind kan du forsøke tøybind. Har også sett at det finnes noen spesielle menstruser som fungerer som tøybind men ikke er så klumpete. Du kan ringe på helsestasjonen i morgen og be om en sjekk, helst av jordmor tenker jeg. Eventuelt kan du ringe fastlegen. Anonymkode: 1a193...ede
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 Jeg fødte også for to uker siden, og fikk en grad to rift i mellomkjøttet. Jeg blør i alle fall innimellom fra riften - friskt blod (renselsen har avtatt en del, så da ble det plutselig tydelig hvor dette blodet kom fra). Husker ikke hvor lenge jeg blødde forrige gang (revnet grad to da også) men det hadde i alle fall grodd fint på seksukerskontrollen hos jordmor. Så ville gitt det litt tid - men kontakt gjerne jordmor om du er usikker! Anonymkode: 59707...edd
Luckiness Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 Dersom du merker økt blødning etter aktivitet anbefaler jeg at du avventer aktivitet. Du må ikke gå tur eller på senter. Hvertfall ikke senter. Unngå unødig aktivitet. Ta det heller med ro og så kan du farte rundt om noen uker når riftene er mer tilhelet. La riftene få fred til å gro nå.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 Og bruk mykgjørende avføringsmidler (laktulose) og unngå å sitte på huk de første 8 ukene. I håp om å hindre fremfallsplager etter vaginalriften. Dette kommer til å gå så fint☺️ Anonymkode: 1f9ea...b6f
AprilLudgate Skrevet 31. mai 2022 #10 Skrevet 31. mai 2022 (endret) Jeg klippet og fikk en innvendig rift (men ikke dyp eller med komplikasjoner). Nå har du vel renselse? Kan det være dette som øker blødningene - og at det ikke er fra sår? Jeg sluttet å blø etter den angitte renselsestiden, og tok sjekk hos fastlege som så alt alt var grodd slik det skulle. Kjente riften ca 6 mnd gradvis mindre etter fødsel - så merket jeg ingenting. Sett deg på gulvet i dusjen og ha et speil. Skyll bort blod osv, og se om noe ser åpenbart betent ut. Har hørt noen sitter i bad med vann og litt grønnsåpe for å rense. Endret 31. mai 2022 av DundreMilfin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå