Gå til innhold

Enkle middag for én (sliten) person

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) 

Jeg bor alene og er inne i årets mest hektiske tid på jobb, kombinert med et energinivå som ikke strekker til så mye mer.

Trenger derfor litt tips til enkle middag jeg kan spise fremover, som ikke krever så mye og ikke lager mye oppvask. Blir sikkert litt Fjordland og frossenpizza, men orker ikke det i ukesvis 🙈

For å bidra litt selv om det er andre i samme situasjon:

* Fiskegrateng rett fra formen med raspet gulrot

* Skive med fiskekaker, tomat, løk, salat

* Omelett med diverse grønt og feta (bonus - rester til lunsj) 

Anonymkode: 4fd92...795

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Laks, brokkoli/frosne grønnsaker og pesto. Hvis du ikke gidder å steke laksen så kan den trekke i vannet med grønnsaker noen minutter. 

Anonymkode: 02025...777

AnonymBruker
Skrevet

Del potet og gulrot i båter/biter (trenger ikke skrelle, bare vask), ha i ovnen på ene siden av stekebrettet/ildfast form m litt olje. Stek i 15 min, så legger du i fiskekaker/karbonader på andre delen og steker videre til alt er ferdig. Server med ketchup/aioli.

Ferdig suppe (både Rema og Coop har gode porsjonssupper), ferdig stekt og skivet kylling til. Koriander om du liker? Eller en rømmedært, eller rundstykke..

Findus fish&crisp og pommes frites. Knallgodt 🤩 m brokkoli? Eller cherrytomater, eller ertepuré. Aioli 😍

Anonymkode: a7818...7b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enkle ting jeg lager meg til middag:

Fiskekaker og råkost.

Omelett med asparges/brokkoli/sopp og ost med en grønn salat ved siden av

Pasta med stekt sopp og en enkel saus av blåmuggost eller smøreost med urter. Jeg bruker også ofte erter. 

Salat med fetaost og stekt laks

Ovnsstekte grønnsaker og fisk eller kotelett

Anonymkode: 86d30...31c

Skrevet (endret)

Thaisuppe fra Rema i sånne poser. Kan bare helle i skål og varme i mikroen. Den er sinnsykt god! 

Endret av Snabeltann
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånne ferdige metallformer med laksefilet er supert, bare sett i ovnen.

Fryste grønnsaker, erter, aspargesbønner, brokkoli og rosenkål bruker jeg mye av. Tar ekstra stor porsjon og dampkoker de direkte på tallerken i mikroen - tips - kjøp dampkokelokk, Rema, Biltema el.l har for et par tiere.

Da gidder jeg ikke styre med potet/ris, bare litt krydder på grønnsakene, kanskje litt smør og en klatt rømme.

Spiser laksen kald dagen etterpå, gjerne sammen med en pose ferdigkuttet salatblanding, litt kikerter/linser fra boks. 

Anonymkode: 330c2...51d

AnonymBruker
Skrevet

‘Nudelsuppe’ - har en dyp skål hvor jeg heller kokende vann direkte over en pakke nudler.

Dampkoker fryste grønnsaker i mikroen, heller over. Varmer i mikro/stekepanna hva jeg måtte ha av kjøtt - rester, kjøttboller (fra fryseren), pølse, skinke. Ha oppi.

Topp det hele med et kokt egg (pleier å ha kalde i kjøleskapet), eller knekk et egg i liten skål, ha en skvett vann i og dampkok i mikroen.

Anonymkode: 330c2...51d

AnonymBruker
Skrevet

Pitabrød m/ salat og kylling eller skinke. Havregrynsgrøt

pitapizza m/ salat

salmalaks m ris, mango, avokado, syltet rødløk (pokebowl) 

Fiskepinner (av bedre kvalitet) + wokgrønnsaker og ris

Anonymkode: 3bcc5...54c

AnonymBruker
Skrevet

- Kok opp en stor porsjon pasta
- Kutt opp valgfrie grønnsaker (jeg bruker f.eks løk, hvitløk, brokkoli og paprika)
- Fres evt valgfri kjøtt, f.eks pølsebiter eller kjøttdeig.
- Hell over tomatsaus og krydre etter ønske
- Bland alt i en ildfast form og riv ost over. 

Da har du middag i tre dager.

Anonymkode: ace7d...4b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Laks, brokkoli/frosne grønnsaker og pesto. Hvis du ikke gidder å steke laksen så kan den trekke i vannet med grønnsaker noen minutter. 

Eller lage laksepakke i ovnen. 

AnonymBruker
Skrevet
Queen94 skrev (1 minutt siden):

Eller lage laksepakke i ovnen. 

Jeg synes alltid ting i ovnen setter seg fast og tar for mye tid å vaske opp 😂 🙈

Ikke ts forresten. 

Skrevet

Fersk pasta med pesto og soltørket tomat (bare rør inn)

Ostesnitzel med fryste grønnsaker

Pastasalat med spinat, tomat (fersk og soltørket), fetaost og ferdig salatkylling (også bra til lunch dagen etter). Ristene pinjekjerner er godt i om du gidder 😊

Skrevet

Glemte ferdig grillede kyllinglår eller kylling med salat til.

Skrevet

Fiskeburger med div. godt tilbehør. 
Ferdig fiskesuppe fra Kiwi eller Rema. Bare å varme og hive oppi litt fisk/reker/blåskjell.

Pastasalat med pesto

Vanlig salat med kylling/bacon/skinke

Skrevet

For min del må ikke middag være en klassisk middag, altså med flere ting. Det er mulig å gjøre det enkelt. Veldig enkelt.

Vossakorv = legg i vann i kjelen, la trekke i 20 min

Kokte egg, med salt. Spis over vasken = unngå oppvask. Mer forseggjort: rundstykker med grønnsaker (salat, paprika, agurk) og kokte egg. Å gjøre klar grønnsakene er kjedelig da

Frossen lapskaus fra Rema, 800 g. Ta halve posen i en kjele, tilsett vann. Men kanskje lurt å røre

Crispy fish fra Coop (fersk) eller Frossen fra Rema. Spis med grønnsaker om ønskelig. Rema har også en frossen type med potetstappe og sørlandssaus

Potetstappe fra Hoff. Tilsett grillkrydder og ketsjup.

AnonymBruker
Skrevet

Wok grønnsaker, woksaus, cashewnøtter, strimlet kylling, svin eller okse. Alt kjøpes ferdig. Tar max 10 min
Salmalaks, damet brokkoli, soyasaus
Rugbrødssandwich: rugbrød, smøreost, røyketlaks, rødløkskiver, dampet asparges ved siden av
Lomper, pølser, sennep & ketsjup, masse bløtstekte løk

Anonymkode: 403e4...a81

AnonymBruker
Skrevet

Fersk hvit fiskefilet (torsk, lysing, brosme, rødspette... ) i form i ovnen med squash, småtomater i ulike farger, paprika og/eller fennikel i båter. Olivenolje, salt, pepper, evt chiliflak. La gjerne grønnsakene få 20 min forsprang ved 200-220 g, tilsett så fiskefileten, senk varmen til 170 g og la den få 8-10 min til, til stykket akkurat flaker seg.

Basilikumblader over, og sitronbåt og litt brød til. Min favorittrett når jeg spiser alene og vil ha noe enkelt, men supergodt.

Anonymkode: 72315...cae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes alltid ting i ovnen setter seg fast og tar for mye tid å vaske opp 😂 🙈

Ikke ts forresten. 

Ta to lag aluminiumsfolie, da? Den kaster man jo bare når man er ferdig. 

Anonymkode: 51b3a...816

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke ts forresten. 

Aluminiumsfolie 

Eller du setter formen i vasken med varmt vann og Zalo og så vasker du den på et minutt noen timer seinere/dagen etterpå.

Anonymkode: 6db02...657

AnonymBruker
Skrevet

Ruccula 65g Grønn&Frisk  Rødmetomater 400g Gartner Sardiner Classic i Olivenolje 106g King Oscar

Anonymkode: 2efd5...4fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...