AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Datteren min på 11 år er en del av en gjeng på fire. Altså de er fire til sammen. Når de skal finne på noe sammen på fritiden, så blir to av de alltid veldig opptatt av hvem de vil sitte ved på bussen, hvem de vil sitte ved på kinoen osv. De legger ikke skjul på hvem de ønsker å sitte med etc. De to andre er ikke slik, men det ender ofte med noen litt sårede følelser da det er så tydelig hvem de foretrekker. Dette gjentar seg gang etter gang. Har vurdert å si noe om det sånn generelt på en gruppe vi foreldrene har, men er litt redd det ikke blir tatt godt i mot. At i allefall mor til hun ene mener vi ikke skal blande oss borti dette. Og er godt mulig hun har rett. Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 97c27...840
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Typisk jentedrama som de bør finne ut av selv. Anonymkode: 379a1...dbe 11
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Det aller beste er om de ordner opp selv. At de korrigerer hverandre. Kan du gi noen tips til datteren din hvordan hun skal prøve å løse det selv? "Alltid dette maset om hvem skal sitte hvor, jenter nå er det nok! Vi alle setter oss der det er praktisk, så blir det naturlig rundgang på hvem som sitter med hvem. Nå setter jeg meg her, og den nærmeste setter seg ved siden av meg. Kom igjen, vi er alle gode venner" Om det er vanskelig for henne, så kan du prøve å hjelpe. Kanskje helst når det er naturlig å snakke rett til jentene. Ramme det inn som at store jenter gjør slik og slik. Alternativ tre er at du snakker med foreldrene, og ber dem snakke med sine barn. Tenker jeg. Anonymkode: d82ff...a9c 8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Problemet er at de ikke helt klarer å finne ut av dette selv. Dette har gjentatt seg så mangler ganger nå, og jeg har gitt min datter råd, men hun syns det er vanskelig å si fra direkte der og da. Lurte på om jeg skulle be alle snakke med sine barn, men er redd de syns at det blir for mye innblanding. Noe det kanskje også er. Alternativet vil nok bli at de ikke kommer til å fungere som gruppe særlig lenger pga dette. ts Anonymkode: 97c27...840
Sensi Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 Men de to som styrer med dette, er det da rundgang på hvem de ønsker å sitte med? Kan ikke de to som ikke er så opptatt av det bare begynne å sitte ved siden av hverandre. Og si helt enkelt at de er litt lei av dette sitte med styret. Evt styrk din datter og forklar at noen er bare veldig opptatt av sånt. Hvis din datter ikke er den utvalgte så kan hun si..Jippi. Da kan vi sitte sammen. Og vise at de er strålende fornøyde med det. Bare en tanke. 12
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 Hvorfor be de opp selv når de ikke engang vet hvordan de gjør det ? En må snakke med barna sine om konfliktløsning ellers så risikerer man en utfrysing og mobbing gjennom hele skolegangen Anonymkode: 16423...90f 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Datteren min på 11 år er en del av en gjeng på fire. Altså de er fire til sammen. Når de skal finne på noe sammen på fritiden, så blir to av de alltid veldig opptatt av hvem de vil sitte ved på bussen, hvem de vil sitte ved på kinoen osv. De legger ikke skjul på hvem de ønsker å sitte med etc. De to andre er ikke slik, men det ender ofte med noen litt sårede følelser da det er så tydelig hvem de foretrekker. Dette gjentar seg gang etter gang. Har vurdert å si noe om det sånn generelt på en gruppe vi foreldrene har, men er litt redd det ikke blir tatt godt i mot. At i allefall mor til hun ene mener vi ikke skal blande oss borti dette. Og er godt mulig hun har rett. Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 97c27...840 dette order de opp i selv Anonymkode: f07f7...221
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 9 hours ago, Sensi said: Men de to som styrer med dette, er det da rundgang på hvem de ønsker å sitte med? Kan ikke de to som ikke er så opptatt av det bare begynne å sitte ved siden av hverandre. Og si helt enkelt at de er litt lei av dette sitte med styret. Evt styrk din datter og forklar at noen er bare veldig opptatt av sånt. Hvis din datter ikke er den utvalgte så kan hun si..Jippi. Da kan vi sitte sammen. Og vise at de er strålende fornøyde med det. Bare en tanke. Enig med dette. Da får dattera di sitte med den andre som heller ikke ble valgt. De er vel venner de og? Anonymkode: 58f85...189 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 Vi har vært i en lignende situasjon med gutter som er noen år yngre. Da tok vi det opp med alle. Men jeg hadde nok ikke gjort det med 11 åringer. Det sies at når man blir 10-11 år så kan man ikke lenger «tvinge» barn til å leke sammen. Det virker som at de to jentene har bedre tone med hverandre. I den alderen vokser de i rykk og napp. Sammen og fra hverandre. De er heldig som er 4 stykker. Tenk så mye drama det hadde vært om de bare var 3. Anonymkode: 32c97...e9c 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #10 Skrevet 30. mai 2022 Istedenfor at du fikser dette, så tror jeg din datter er bedre tjent med at du lærer henne å håndtere slike situasjoner/mennesker. Hun kommer til å møte mange slike både i oppveksten og voksenlivet. Anerkjen at det gjør vondt, men lær henne at noen mennesker bare er sånn og at det er de som har et problem. Antakeligvis kommer behovet for å sjefe/lage drama ut fra en usikkerhet. Det kan være greit for datteren din å være klar over dette, men også at hun ikke trenger å akseptere denne oppførselen. Lær henne å gi litt faen i slik oppførsel for å vise at de andre ikke har noen makt over henne. Jeg hadde en venninne som herset med meg på denne måten gjennom hele barneskolen, og jeg lærte heldigvis på ungdomsskolen å ikke la det gå inn på meg, og å vise med hele meg at oppførselen ikke hadde noen effekt på meg. Jeg skjønte at problemet lå hos henne og at jeg ikke trengte hennes anerkjennelse. Da ga hun opp og fant noen andre istedet. Hvis du klarer å lære datteren din dette så vil det være en egenskap hun vil få bruk for senere i livet også. Anonymkode: 444f6...871 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #11 Skrevet 30. mai 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: Enig med dette. Da får dattera di sitte med den andre som heller ikke ble valgt. De er vel venner de og? Anonymkode: 58f85...189 Problemet er at slike mennesker som de to som bestemmer ofte klarer å lage hierarkier som får de som ikke blir valgt til å tenke om seg selv og den andre at de er et dårligere alternativ. Jeg er helt enig i at det er lurt at de begynner å sitte sammen, men de må få hjelp til å "rives" ut av den sosiale konstruksjonen de to andre har laget. Benytt anledningen nå før de begynner på ungdomsskolen til å forstå at andre ikke bestemmer hvem de er og hvor i hierarkiet de tilhører. Lær dem selvrespekt. De trenger ikke engang å stå opp for seg selv i form av å ta det opp. Bare lær dem å ikke bry seg, og å vise det med hele seg at de ikke gjør det. Anonymkode: 444f6...871 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #12 Skrevet 30. mai 2022 Dette er ikke noe foreldre skal blande seg opp i, dette er typiske situassjoner barn må finne ut av selv. Anonymkode: 1f4bf...5f2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #13 Skrevet 30. mai 2022 Vi prater mye med barna om hvordan de skal håndtere ulike situasjoner og dette er typisk noe å gi eget barn veiledning i. Det har jo blitt en utfordring nettopp fordi barna ikke har en bra løsning så bare å overlate til barna hjelper lite. Synes det kommer helt an på kontakten man har med foreldrene til barnas venner. Jeg kan diskutere alt mulig med foreldrene til sønnens venner, men foreldrene til datterens venner har gjort seg helt utilgjengelig og jeg er ikke engang venn med de på facebook. Anonymkode: 46d34...c0e 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #14 Skrevet 30. mai 2022 Så to av de ønsker og sitte sammen? De er en gjeng på 4, men 2 er bestevenninner og vil sitte sammen? Du kan jo ikke splitte dem? Du kan ikke engang forvente at de ber med datteren din neste gang om du begynner og styre. Datteren din og hun andre, hvorfor vil ikke de sitte sammen? Hvis en blir krenka av at 2 stk i vennegjengen er ekstra gode venner, tror jeg en vil slite bra som ungdom og voksen. Anonymkode: b7b9d...7ce 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #15 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så to av de ønsker og sitte sammen? De er en gjeng på 4, men 2 er bestevenninner og vil sitte sammen? Du kan jo ikke splitte dem? Du kan ikke engang forvente at de ber med datteren din neste gang om du begynner og styre. Datteren din og hun andre, hvorfor vil ikke de sitte sammen? Hvis en blir krenka av at 2 stk i vennegjengen er ekstra gode venner, tror jeg en vil slite bra som ungdom og voksen. Anonymkode: b7b9d...7ce To av de velger seg den samme hver gang. Hun ene skal alltid være med og ved min datter og hun andre skal alltid velge den andre jenta. Dette fører til at min jente og hun andre aldri får sittet sammen osv. De splitter på en måte gruppa i to. Og begge to blir litt lei seg fordi de andre to gir så tydelig uttrykk for hvem de foretrekker. De liker ikke den splittelsen som blir og tør ikke si i fra. ts Anonymkode: 97c27...840
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #16 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): To av de velger seg den samme hver gang. Hun ene skal alltid være med og ved min datter og hun andre skal alltid velge den andre jenta. Dette fører til at min jente og hun andre aldri får sittet sammen osv. De splitter på en måte gruppa i to. Og begge to blir litt lei seg fordi de andre to gir så tydelig uttrykk for hvem de foretrekker. De liker ikke den splittelsen som blir og tør ikke si i fra. ts Anonymkode: 97c27...840 Tror nok det rådet du fikk under er den beste løsningen, at datteren din tar det opp på en fin måte. Vanskelig at foreldre blander seg inn i en sånn sak når de er 11, for da er de såpass store at de helst vil finne ut av det selv. Det er vel ikke helt rett at de to jentene skal bestemme hvor din datter og hennes venninne skal sitte, også må de føye seg etter det. Fint hvis du lærer datteren din å stå opp for seg selv når hun ikke liker måten det er på nå. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det aller beste er om de ordner opp selv. At de korrigerer hverandre. Kan du gi noen tips til datteren din hvordan hun skal prøve å løse det selv? "Alltid dette maset om hvem skal sitte hvor, jenter nå er det nok! Vi alle setter oss der det er praktisk, så blir det naturlig rundgang på hvem som sitter med hvem. Nå setter jeg meg her, og den nærmeste setter seg ved siden av meg. Kom igjen, vi er alle gode venner" Om det er vanskelig for henne, så kan du prøve å hjelpe. Kanskje helst når det er naturlig å snakke rett til jentene. Ramme det inn som at store jenter gjør slik og slik. Alternativ tre er at du snakker med foreldrene, og ber dem snakke med sine barn. Tenker jeg. Anonymkode: d82ff...a9c Anonymkode: 26b13...2f0
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #17 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): To av de velger seg den samme hver gang. Hun ene skal alltid være med og ved min datter og hun andre skal alltid velge den andre jenta. Dette fører til at min jente og hun andre aldri får sittet sammen osv. De splitter på en måte gruppa i to. Og begge to blir litt lei seg fordi de andre to gir så tydelig uttrykk for hvem de foretrekker. De liker ikke den splittelsen som blir og tør ikke si i fra. ts Anonymkode: 97c27...840 Hvis de da sitter i en rad på fire så kan vel de to "sjefene" sitte ytterst på hver sin kant med den de ønsker ved siden av seg, sånn at din datter og hun andre får sitte ved siden av hverandre? Vil ikke alle få det som de vil da? Anonymkode: 978e5...7d1
Honey Dew Skrevet 30. mai 2022 #18 Skrevet 30. mai 2022 Mamma skal ikke ordne opp i noe som helst her. Er du klar over hvor flaut dette vil bli for datteren din? Hold deg langt unna dette. 2
Luckiness Skrevet 30. mai 2022 #19 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): To av de velger seg den samme hver gang. Hun ene skal alltid være med og ved min datter og hun andre skal alltid velge den andre jenta. Dette fører til at min jente og hun andre aldri får sittet sammen osv. De splitter på en måte gruppa i to. Og begge to blir litt lei seg fordi de andre to gir så tydelig uttrykk for hvem de foretrekker. De liker ikke den splittelsen som blir og tør ikke si i fra. ts Anonymkode: 97c27...840 Men kan ikke din datter og hun andre som «aldri» får sitte sammen velge hverandre da? Er det gjensidig? Isåfall kan jo din datter be om å få sitte med henne eller at du kun snakker med foreldrene til hun her hvis det er slik at både din datter og hun lett lar andre styre over seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #20 Skrevet 30. mai 2022 Luckiness skrev (47 minutter siden): Men kan ikke din datter og hun andre som «aldri» får sitte sammen velge hverandre da? Er det gjensidig? Isåfall kan jo din datter be om å få sitte med henne eller at du kun snakker med foreldrene til hun her hvis det er slik at både din datter og hun lett lar andre styre over seg selv. Det tenker jeg også. Her løses det jo enkelt ved å ikke la de andre få bestemme, men at TS sin datter bare setter seg ved siden av den andre jenta uten noen diskusjon. Anonymkode: 9e7e1...2bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå