Gå til innhold

Skal opereres i narkose!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, FeiteFrida said:

Mente du at man burde latt traumepasienten fra trafikkulykke ligge og vente i 6 timer for å være ferdig "fastet" til operasjon mens han blør ihjel?

Den du siterer, skrev:

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Mens hvis man havner i en bilkræsj eller får hjerteinfarkt på julebordet så kastes man på operasjonsbordet uansett. Men da er det jo også større risiko for at det kan gå galt. 

Anonymkode: d0a49...643

Anonymkode: bd3b1...fc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
FeiteFrida skrev (1 minutt siden):

Ja, selvsagt planlegger man for at en elektiv operasjon skal foregå med så liten risiko som mulig. Men når det oppstår noe akutt og livstruende, så vil jo uansett risikoen ved å la være å operere være mye større enn ved å operere så fort som mulig. Mente du at man burde latt traumepasienten fra trafikkulykke ligge og vente i 6 timer for å være ferdig "fastet" til operasjon mens han blør ihjel? Ved myokardinfarkt får man uansett ikke narkose, så der er ikke problemstillingen aktuell.

Nei det mener jeg da selvfølgelig ikke. Jeg prøver kun å forklare hvorfor reglene før elektiv kirurgi kan oppleves som veldig strenge, på tross av at "tante Olga ble operert i fjor selv om hun akkurat hadde spist fem retters middag".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FeiteFrida said:

Ehh, nei.

Sånn har det i hvert fall vært de siste gangene jeg har blitt operert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk at med faste så menes også snus, tyggis og røyk. I Norge er det absolutt null forståelse i samfunnet for at noe kan gå galt under planlagt kirurgi, derfor stilles det også strengere krav til operasjonspasientene enn ved øyeblikkelig hjelp-kirurgi.

Det er ikke strengere krav, for en merkelig måte å si det på. Det aksepteres selvfølgelig mindre risiko ved elektiv kirurgi enn ved øh-kirurgi der det i større grad er snakk om å berge liv og helse i en uplanlagt situasjon. 

FeiteFrida skrev (40 minutter siden):

Ehh, nei.

Eh, jo. Ikke meg du siterer, men det er helt vanlig at det legges inn kateter ved starten av operasjon og så fjernes det når operasjonen er over (før pasienten våkner), men det avhenger selvfølgelig av hvilket inngrep det er snakk om og/eller lengde på inngrepet. Det er også vanlig at man engangskateteriseres etter operasjon før man våkner. Det handler om å ivareta blæren til pasienten, og hindre skader pga overstrekk. 

Anonymkode: 86f8b...48a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Sånn har det i hvert fall vært de siste gangene jeg har blitt operert.

Fordi det du opplever er fasit? 

Trusa går av pga hygiene. Urinkateter settes kun inn når det er nødvendig. 

Anonymkode: 099a4...9e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde både bukse, truse og sokker på under min operasjon i hvert fall. 

Anonymkode: 221d2...ddf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det du opplever er fasit? 

Trusa går av pga hygiene. Urinkateter settes kun inn når det er nødvendig. 

Anonymkode: 099a4...9e0

Her jeg jobber tas trusa kun av hvis det opereres i det området så den er i veien. 

Anonymkode: 8aee7...3de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...