AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Jeg skal opereres om en måneds tid på Rikshospitalet og synes det er så lite informasjon i innkallingsbrevet! Hvordan foregår egentlig et sykehusopphold? 😷 Jeg legges inn på morgenen, blir operert, før jeg drar hjem dagen etter. Anonymkode: 488d0...990
AprilLudgate Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 (endret) Generelt: Du møter opp fastende (du kan drikke klare væsker senest 2 timer før, mat senest 8 timer før). Vær nydusjet. Du svarer på noen spørsmål, og legges på venterommet sammen med andre. Der får du nok for eksempel Paracet eller andre medikamenter til forberedelse. Der kler du deg om til kjortel/nettingtruse. Så tar de kanskje noen enkle prøver, og setter veneflon. Deretter venter man pent (man kan ha med bok/mobil på lydløst). Så trilles du inn, og legger deg over på operasjonsbordet. De fester litt diverse på deg, og forklarer når du får inn medikamenter i veneflon. Så får du en maske, og bes puste dypt inn. Da kjenner du verdens beste følelse, og neste sekund vekkes du. Eller: neste sekund for deg, lengre i realiteten. Så ligger du på oppvåkningen til du er klar for å trilles på rommet. Der kommer de jevnlig innom. Så vil de ha deg opp for å gå selv på morgenen, så de ser du er i stand til det. Du får frokost, og så er det hjem. En lege snakker med det om operasjonen og funn enten samme dag, eller før hjemreise. Tips: ta med ørepropper, leppebalm, mobillader. Endret 29. mai 2022 av DundreMilfin 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 Det kommer jo an på hva du skal opereres for? Det høres ut som det ikke er en alvorlig operasjon siden du blir sendt hjem dagen etter. De gangene jeg har hatt mindre inngrep så har innkallelsesbrevet vært generelt men greit å forholde seg til. Dette med å møte fastende og uten øredobber og lign. At det blir innskriving og info ved oppmøte på morningen. Da får du samtidig mere info om hva dom skal skje, kanskje du får noe smertestillende og Anonymkode: 53855...908 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Møt fastende (følg det skrivet sier om tider, ikke KG) og nydusjet, la alt av verdisaker være igjen hjemme, ta med tidsfordriv f.eks en bok, du får forløpende informasjon når du kommer avhengig av hva du skal opereres for. Det blir sikkert litt venting før du kommer inn, så går det slag i slag etter det. Vanskelig å svare mer spesifikt når vi ikke vet hva du skal. Anonymkode: 86f8b...48a 4
AprilLudgate Skrevet 30. mai 2022 #5 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Møt fastende (følg det skrivet sier om tider, ikke KG) og nydusjet, la alt av verdisaker være igjen hjemme, ta med tidsfordriv f.eks en bok, du får forløpende informasjon når du kommer avhengig av hva du skal opereres for. Det blir sikkert litt venting før du kommer inn, så går det slag i slag etter det. Vanskelig å svare mer spesifikt når vi ikke vet hva du skal. Anonymkode: 86f8b...48a Jess, må presisere følg skrivet på fastetider 😅 Skal man for eksempel operere i mage/tarm osv så er det annerledes mtp mat/drikke. Jeg har aldri operert i selve fordøyelsessystemet. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #6 Skrevet 30. mai 2022 Takk for veldig gode svar! Jeg skal operere i svelget, men virker ikke som noe risiko operasjon. Bok og mobillader høres lurt ut. Ser for meg en lang dag før operasjonen... Anonymkode: 488d0...990
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 Husk, fastende betyr (selvfølgelig) ikke mat og drikke, men også tyggis, snus, røyk, drops osv. Husk også å ikke barbere deg, om legene trenger nybarbert operasjonsområde gjør de det med spesiell maskin på pre-op avdelingen. Dette fordi barberblad lager små kutt som kan være ingangsport til infeksjoner. Legg igjen verdisaker ja, de kan lett forsvinne i hui og hast og sengebytte! Marker lader med navnelapp om du har det, og ta med bok, evt også sandaler/innesko om du skal overnatte (for felles baderom) Anonymkode: 915ce...9c6
Mobella66 Skrevet 30. mai 2022 #8 Skrevet 30. mai 2022 Jeg tok blindtarmen da jeg var 19 år. Måtte faste en stund før jeg ble operert, men siden det var akutt slapp jeg å faste fra midnatt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 Husk at med faste så menes også snus, tyggis og røyk. I Norge er det absolutt null forståelse i samfunnet for at noe kan gå galt under planlagt kirurgi, derfor stilles det også strengere krav til operasjonspasientene enn ved øyeblikkelig hjelp-kirurgi. Anonymkode: d0a49...643
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #10 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for veldig gode svar! Jeg skal operere i svelget, men virker ikke som noe risiko operasjon. Bok og mobillader høres lurt ut. Ser for meg en lang dag før operasjonen... Anonymkode: 488d0...990 Hvis du skal fjerne mandlene så handle inn masse is og kald mat på forhånd. Ikke spise noe varmt eller "skarpt" de første to ukene etterpå. Anonymkode: d0a49...643 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #11 Skrevet 30. mai 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Var 11 år da jeg ble operert med narkose. Husker at jeg var sykt tørr i munnen da jeg våknet. Fikk knaske på isbiter. De hadde også tatt av meg trusa 😂😂😂. Anonymkode: 22abd...a6a Det er jo ikke noe å le av. Grunnen til at de hadde tatt av deg trusa var for å kunne sette kateter til urinblæren din, noe som er vanlig ved operasjon. Anonymkode: bd3b1...fc3 1
FeiteFrida Skrevet 30. mai 2022 #12 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Husk at med faste så menes også snus, tyggis og røyk. I Norge er det absolutt null forståelse i samfunnet for at noe kan gå galt under planlagt kirurgi, derfor stilles det også strengere krav til operasjonspasientene enn ved øyeblikkelig hjelp-kirurgi. Anonymkode: d0a49...643 Hva mener du med det der?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #13 Skrevet 30. mai 2022 FeiteFrida skrev (1 minutt siden): Hva mener du med det der? Når man skal ha planlagt kirurgi så stilles det krav som at man er fastende, at man er helt frisk (ikke midt i en forkjølelse) osv. For å ha så optimale sjanser som mulig for at operasjonen skal gå bra, uten komplikasjoner. Mens hvis man havner i en bilkræsj eller får hjerteinfarkt på julebordet så kastes man på operasjonsbordet uansett. Men da er det jo også større risiko for at det kan gå galt. Anonymkode: d0a49...643
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #14 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man skal ha planlagt kirurgi så stilles det krav som at man er fastende, at man er helt frisk (ikke midt i en forkjølelse) osv. For å ha så optimale sjanser som mulig for at operasjonen skal gå bra, uten komplikasjoner. Mens hvis man havner i en bilkræsj eller får hjerteinfarkt på julebordet så kastes man på operasjonsbordet uansett. Men da er det jo også større risiko for at det kan gå galt. Anonymkode: d0a49...643 En del leger stiller også krav som at pasienten må slutte å røyke på forhånd, eller at pasienten først må gå ned i vekt. Igjen så handler det om å eliminere mulighetene for komplikasjoner ved planlagt kirurgi. For det er ekstrem skandale og saftig forsidestoff i Norge hvis noe går galt under planlagt rutinekirurgi. Anonymkode: d0a49...643
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #15 Skrevet 30. mai 2022 Ble operert i narkose i dag, dro hjem etter 2,5 time. Er så sløv, sitter bare i sofaen og halvsover 😄 Narkose var i hvert fall kjemperart, sovna ett sted og våkna et annet 😄 Anonymkode: 221d2...ddf
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #16 Skrevet 30. mai 2022 REGLER FOR FASTING ER ULIKT FRA SYKEHUS TIL SYKEHUS OG KAN OGSÅ VARIERE ETTER HVA SLAGS OPERASJON DU SKAL IGJENNOM Anonymkode: eeccd...fab 1
FeiteFrida Skrevet 30. mai 2022 #17 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når man skal ha planlagt kirurgi så stilles det krav som at man er fastende, at man er helt frisk (ikke midt i en forkjølelse) osv. For å ha så optimale sjanser som mulig for at operasjonen skal gå bra, uten komplikasjoner. Mens hvis man havner i en bilkræsj eller får hjerteinfarkt på julebordet så kastes man på operasjonsbordet uansett. Men da er det jo også større risiko for at det kan gå galt. Anonymkode: d0a49...643 Ja, selvsagt planlegger man for at en elektiv operasjon skal foregå med så liten risiko som mulig. Men når det oppstår noe akutt og livstruende, så vil jo uansett risikoen ved å la være å operere være mye større enn ved å operere så fort som mulig. Mente du at man burde latt traumepasienten fra trafikkulykke ligge og vente i 6 timer for å være ferdig "fastet" til operasjon mens han blør ihjel? Ved myokardinfarkt får man uansett ikke narkose, så der er ikke problemstillingen aktuell.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #18 Skrevet 30. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Hmmm. Kanskje, men jeg våknet uten kateter. Det gikk en stund før jeg merket at trusa var av. Anonymkode: 22abd...a6a Kateteret fjernes så raskt som mulig etter operasjon, så har du gjerne en bleie liggende under i stedet, til du er våken nok til å gå på do og sånn. Da kan du ta på deg trusa igjen. Anonymkode: bd3b1...fc3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #19 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hmmm. Kanskje, men jeg våknet uten kateter. Det gikk en stund før jeg merket at trusa var av. Anonymkode: 22abd...a6a Fortalte de deg ikke hvorfor trusen var fjernet? Ofte så legger man inn urinkateter etter at pasienten har sovnet og fjerner det før pasienten våkner. Men dette informeres jo pasienten alltid om. Her kan du fint etterspørre å få tilsendt journalen din for å se om du hadde kateter underveis, dersom dette plager deg. Anonymkode: d0a49...643
FeiteFrida Skrevet 30. mai 2022 #20 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kateteret fjernes så raskt som mulig etter operasjon, så har du gjerne en bleie liggende under i stedet, til du er våken nok til å gå på do og sånn. Da kan du ta på deg trusa igjen. Anonymkode: bd3b1...fc3 Ehh, nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå