AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #1 Skrevet 29. mai 2022 Jeg har nylig blitt behandlet for alvorlig somatisk sykdom. Flere runder med innleggelser og behandlinger. Nå er jeg utskrvet og vært hjemme 1 uke. Fastlegen følger opp med sykemelding og blodprøver, men ikke annet. Jeg har sagt jeg ønsker/trenger hjelp. Jeg vet liksom ikke hva som er rett/galt videre, hva jeg må gjøre selv i rehabiliteringsperioden etc. Snakket med kommunen, men de avfeide meg blankt med at jeg var "oppegående" og selvhjulpen. Så de har ingen tilbud om støtte. Problemet er at jeg bare ligger hjemme og sover. Totalt utslitt. Tvinger meg selv til små turer (orker svært lite) og venter på innkalling til kontroll på sykehus. Men that's it. Ingen som passer på meg, følger meg opp eller noe... Er det noen som har tips til hvor jeg kan henvende meg for hjelp/støtte? Er så sliten, nedbrutt og ensom -og ønsker bare at noen følger meg opp og forteller meg hva jeg skal gjøre fremover. Sørge for at ting går riktig vei.. Anonymkode: c0cc5...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #2 Skrevet 29. mai 2022 Hva er det du trenger hjelp til? Anonymkode: e6194...1f0 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #3 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har nylig blitt behandlet for alvorlig somatisk sykdom. Flere runder med innleggelser og behandlinger. Nå er jeg utskrvet og vært hjemme 1 uke. Fastlegen følger opp med sykemelding og blodprøver, men ikke annet. Jeg har sagt jeg ønsker/trenger hjelp. Jeg vet liksom ikke hva som er rett/galt videre, hva jeg må gjøre selv i rehabiliteringsperioden etc. Snakket med kommunen, men de avfeide meg blankt med at jeg var "oppegående" og selvhjulpen. Så de har ingen tilbud om støtte. Problemet er at jeg bare ligger hjemme og sover. Totalt utslitt. Tvinger meg selv til små turer (orker svært lite) og venter på innkalling til kontroll på sykehus. Men that's it. Ingen som passer på meg, følger meg opp eller noe... Er det noen som har tips til hvor jeg kan henvende meg for hjelp/støtte? Er så sliten, nedbrutt og ensom -og ønsker bare at noen følger meg opp og forteller meg hva jeg skal gjøre fremover. Sørge for at ting går riktig vei.. Anonymkode: c0cc5...3e8 Burde ikke du fått snakke med fysioterapeut etter oppholdet for å få rehabiliteringsopplegg du kan utføre hjemme? Anonymkode: 7faf5...020
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Man pleier jo ikke passe på voksne folk? Du forventer kanskje litt mye? Anonymkode: e3a45...e69 4 1
Sofakona Skrevet 29. mai 2022 #5 Skrevet 29. mai 2022 Hva trenger du hjelp til? Hva trenger du oppfølging med?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man pleier jo ikke passe på voksne folk? Du forventer kanskje litt mye? Anonymkode: e3a45...e69 Så klart voksne folk også kan trenge hjelp/oppfølging. Det er derfor vi har hjemmesykepleie, avlastningsordninger, kommunale tjenester, osv. Anonymkode: 3c51f...42d 7 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 Du nevner hjelp og støtte og at du er ensom og psykisk nedbrutt, da ville jeg tatt kontakt med kommunen og deres lavterskeltilbud for psykisk helse. Du kan ta kontakt selv, behøver ikke henvisning. Det er gratis. Har sykdommen eller tilstanden en pasientorganisasjon? Det kunne være en idé å ta kontakt der for å snakke med noen i liknende situasjon. Eventuelt søke opp en Facebook-gruppe for samme tema. Veldig mange gode tips man kan få av medpasienter. Anonymkode: 789d0...ff3 14 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 Nå avhenger det jo av hva du er blitt behandlet for, men det er ikke normalt å sendes ut med henvisning til videre oppføling her og der. Det er også helt normalt å være sliten og at det tar en stund før man er "oppe og går" som før. Ønsker du hjelpe av fysioterapeut kan du selv kontakte en for treningsopplegg, ellers er det fastlege som følger opp. Trenger du å snakke med noen i samme situasjon kan du sjekke om det finnes en pasientorganisasjon med likemanntilbud. Men nei, ingen passer på voksne selvhjulpne folk som blir utskrevet fra sykehus, det må helt ærlig (og litt brutalt) være noen begrensninger for hva det offentlige skal stille opp med. Har du ingen familie eller venner til å støtte deg? Anonymkode: e593a...351 10
enkefru Skrevet 29. mai 2022 #9 Skrevet 29. mai 2022 Du ER behandlet, så nå må du ta kontakt med eventuelt pasientorganisasjoner som nevnt over, om du ikke allerede er henvist dette fra sykehuset. Men det er fastlegen din som skal følge deg opp videre nå hvis ikke annet er avtalt 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #10 Skrevet 29. mai 2022 Takk alle. Mulig jeg ble litt misforstått. mener ikke at noen skal komme hjem og bære meg rundt. Men jeg fikk ingen info fra sykehuset utover at jeg blir innkallt til en undersøkelse om 4-5 uker. Jeg vet ikke hva som er "normalt" etter heftig sykdom. Jeg bare sover. Orker knapt gå til postkassen - alt er tungt. I tillegg har jeg en psykisk nedtur pga alt jeg har vært i gjennom. Skulle ønske noen la opp en plan ifht hvordan jeg skal komme meg på beina igjen. Hva som er normalt nå. Er det feks normalt å sove 16-18 timer i døgnet og orke minimalt? Skal jeg bare lytte til kroppen eller presse meg til mer aktivitet? Når bør jeg kontakte lege, hva skal jeg se etter av symptomer -osv osv. Føler meg bare dønn alene i situasjonen. Har en søster som kommer innom daglig og hjelper med handling, lager enkel mat jeg kan varme opp, skifter sengetøy som jeg svetter igjennom hver natt henter medisiner etc. Uten henne hadde det ikke gått i det hele tatt. Føler jeg hadde trengt et opphold på en rehab.sted for å få hjelp til å komme meg "ovenpå" igjen fysisk og psykisk. Takk for flere gode innspill Anonymkode: c0cc5...3e8 3 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #11 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk alle. Mulig jeg ble litt misforstått. mener ikke at noen skal komme hjem og bære meg rundt. Men jeg fikk ingen info fra sykehuset utover at jeg blir innkallt til en undersøkelse om 4-5 uker. Jeg vet ikke hva som er "normalt" etter heftig sykdom. Jeg bare sover. Orker knapt gå til postkassen - alt er tungt. I tillegg har jeg en psykisk nedtur pga alt jeg har vært i gjennom. Skulle ønske noen la opp en plan ifht hvordan jeg skal komme meg på beina igjen. Hva som er normalt nå. Er det feks normalt å sove 16-18 timer i døgnet og orke minimalt? Skal jeg bare lytte til kroppen eller presse meg til mer aktivitet? Når bør jeg kontakte lege, hva skal jeg se etter av symptomer -osv osv. Føler meg bare dønn alene i situasjonen. Har en søster som kommer innom daglig og hjelper med handling, lager enkel mat jeg kan varme opp, skifter sengetøy som jeg svetter igjennom hver natt henter medisiner etc. Uten henne hadde det ikke gått i det hele tatt. Føler jeg hadde trengt et opphold på en rehab.sted for å få hjelp til å komme meg "ovenpå" igjen fysisk og psykisk. Takk for flere gode innspill Anonymkode: c0cc5...3e8 Du kan jo be legen om henvisning til rehabilitering. Ikke sikkert du får det da, om du sover så mye Anonymkode: 59ad9...713 2
Sofakona Skrevet 29. mai 2022 #12 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk alle. Mulig jeg ble litt misforstått. mener ikke at noen skal komme hjem og bære meg rundt. Men jeg fikk ingen info fra sykehuset utover at jeg blir innkallt til en undersøkelse om 4-5 uker. Jeg vet ikke hva som er "normalt" etter heftig sykdom. Jeg bare sover. Orker knapt gå til postkassen - alt er tungt. I tillegg har jeg en psykisk nedtur pga alt jeg har vært i gjennom. Skulle ønske noen la opp en plan ifht hvordan jeg skal komme meg på beina igjen. Hva som er normalt nå. Er det feks normalt å sove 16-18 timer i døgnet og orke minimalt? Skal jeg bare lytte til kroppen eller presse meg til mer aktivitet? Når bør jeg kontakte lege, hva skal jeg se etter av symptomer -osv osv. Føler meg bare dønn alene i situasjonen. Har en søster som kommer innom daglig og hjelper med handling, lager enkel mat jeg kan varme opp, skifter sengetøy som jeg svetter igjennom hver natt henter medisiner etc. Uten henne hadde det ikke gått i det hele tatt. Føler jeg hadde trengt et opphold på en rehab.sted for å få hjelp til å komme meg "ovenpå" igjen fysisk og psykisk. Takk for flere gode innspill Anonymkode: c0cc5...3e8 Ring legen din eller sykehuset...de er de eneste som vet hva som er normalt og hvordan ting skal være nå. Kan være at du trenger fysioterapi eller psykolog. 3
NiceOrNothing Skrevet 29. mai 2022 #13 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk alle. Mulig jeg ble litt misforstått. mener ikke at noen skal komme hjem og bære meg rundt. Men jeg fikk ingen info fra sykehuset utover at jeg blir innkallt til en undersøkelse om 4-5 uker. Jeg vet ikke hva som er "normalt" etter heftig sykdom. Jeg bare sover. Orker knapt gå til postkassen - alt er tungt. I tillegg har jeg en psykisk nedtur pga alt jeg har vært i gjennom. Skulle ønske noen la opp en plan ifht hvordan jeg skal komme meg på beina igjen. Hva som er normalt nå. Er det feks normalt å sove 16-18 timer i døgnet og orke minimalt? Skal jeg bare lytte til kroppen eller presse meg til mer aktivitet? Når bør jeg kontakte lege, hva skal jeg se etter av symptomer -osv osv. Føler meg bare dønn alene i situasjonen. Har en søster som kommer innom daglig og hjelper med handling, lager enkel mat jeg kan varme opp, skifter sengetøy som jeg svetter igjennom hver natt henter medisiner etc. Uten henne hadde det ikke gått i det hele tatt. Føler jeg hadde trengt et opphold på en rehab.sted for å få hjelp til å komme meg "ovenpå" igjen fysisk og psykisk. Takk for flere gode innspill Anonymkode: c0cc5...3e8 Fastlegen er den som kan henvise deg til rehab . Det er nok noe du trenger nå, å ville hatt godt av. Så bestill en time med fastlege . Snill søster du har ❤️ 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #14 Skrevet 29. mai 2022 Snakk med legen din. Det kommer nok litt an på hva du er behandlet for. Jeg fikk ingen oppfølging bortsett fra legetimer med blodprøver, andre prøver, og medisinjustering etter at jeg ble skrevet ut av sykehuset. Jeg var utenfor livsfare, og skulle 'bare' gå på medisiner i et halvt år etter innleggelsen. Anonymkode: 290c4...615 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #15 Skrevet 29. mai 2022 Kanskje det beste for deg nå er å gi deg selv tid og hvile ut. Rehab er ganske slitsomt for en som sover så mye som du gjør så det er kanskje noe du skal vente litt med. Det er litt vanskelig å gi råd når vi ikke vet hva sykdommen går i. Anonymkode: adf13...cfa 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #16 Skrevet 29. mai 2022 Har du vært innlagt på én avdeling ved sykehuset? I så fall kan du ringe dit og spørre hva som er normalt. Det er rart at du ikke fikk noe informasjon om dette ved utskriving. Vet ikke hva din feiler deg, men jeg har nettopp vært behandlet for akutt leukemi, med flere runder med innleggelse osv. Har vært innlagt ved samme avdeling hele tiden, og kan ringe dit når jeg er usikker, selv om jeg er skrevet ut nå. Men likevel kjenner jeg meg igjen i følelsene dine. Man blir overlatt til seg selv, dessverre. Og det er ingenting galt med å trenge mer hjelp. Anonymkode: d507b...c43 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #17 Skrevet 29. mai 2022 Mannen min var lagt inne lenge med alvorlig sykdom. På sykehuset fikk vi skjemaer vi kunne fylle ut som f.eks hjemmehjelp fra kommunen eller annen type hjelp. Fikk også hjelp av sosionom og sykehusprest samt tilbud om samtaler etter sykehusoppholdet. Sykehuset sendte inn søknad om rehabilitering når han kom hjem, da går det fortere enn om fastlegen gjør det. Fikk plass relativt raskt. Har også hatt god oppfølging av fastlegen, både jeg og han. Når han ble skrevet ut var det pasientsamtale med info om hva som var normalt etterpå, hva man kunne forvente, hvem man kunne kontakte ved ulike behov og telefonnummer til avdelingen hvor han kunne ringe inn når som helst. Når han kom hjem hadde han fysioterapeut hjemme 2 ganger i uken. Dette ordnet sykehuset. Mulig det er stor forskjell på sykdommene og omfanget, eller stor forskjell på sykehusene og kommunene. Vi har måtte ringe å purre litt her og der, men alt i alt mye god hjelp som har gjort at han kom seg på beina relativt raskt. Anonymkode: b15cc...acd 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #18 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk alle. Mulig jeg ble litt misforstått. mener ikke at noen skal komme hjem og bære meg rundt. Men jeg fikk ingen info fra sykehuset utover at jeg blir innkallt til en undersøkelse om 4-5 uker. Jeg vet ikke hva som er "normalt" etter heftig sykdom. Jeg bare sover. Orker knapt gå til postkassen - alt er tungt. I tillegg har jeg en psykisk nedtur pga alt jeg har vært i gjennom. Skulle ønske noen la opp en plan ifht hvordan jeg skal komme meg på beina igjen. Hva som er normalt nå. Er det feks normalt å sove 16-18 timer i døgnet og orke minimalt? Skal jeg bare lytte til kroppen eller presse meg til mer aktivitet? Når bør jeg kontakte lege, hva skal jeg se etter av symptomer -osv osv. Føler meg bare dønn alene i situasjonen. Har en søster som kommer innom daglig og hjelper med handling, lager enkel mat jeg kan varme opp, skifter sengetøy som jeg svetter igjennom hver natt henter medisiner etc. Uten henne hadde det ikke gått i det hele tatt. Føler jeg hadde trengt et opphold på en rehab.sted for å få hjelp til å komme meg "ovenpå" igjen fysisk og psykisk. Takk for flere gode innspill Anonymkode: c0cc5...3e8 Vet fastlegen at du har det slik? Hvis ikke, bestill legetime og fortell hvordan du har det. Kan du ha fatigue? Anonymkode: 885d2...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #19 Skrevet 29. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har nylig blitt behandlet for alvorlig somatisk sykdom. Flere runder med innleggelser og behandlinger. Nå er jeg utskrvet og vært hjemme 1 uke. Fastlegen følger opp med sykemelding og blodprøver, men ikke annet. Jeg har sagt jeg ønsker/trenger hjelp. Jeg vet liksom ikke hva som er rett/galt videre, hva jeg må gjøre selv i rehabiliteringsperioden etc. Snakket med kommunen, men de avfeide meg blankt med at jeg var "oppegående" og selvhjulpen. Så de har ingen tilbud om støtte. Problemet er at jeg bare ligger hjemme og sover. Totalt utslitt. Tvinger meg selv til små turer (orker svært lite) og venter på innkalling til kontroll på sykehus. Men that's it. Ingen som passer på meg, følger meg opp eller noe... Er det noen som har tips til hvor jeg kan henvende meg for hjelp/støtte? Er så sliten, nedbrutt og ensom -og ønsker bare at noen følger meg opp og forteller meg hva jeg skal gjøre fremover. Sørge for at ting går riktig vei.. Anonymkode: c0cc5...3e8 Du er utskrevet, hva skulle de liksom hjulpet deg med? Ærlig talt. Gå til privat psykolog hvis du har et behov for det. Skjønner ikke helt hva de skal hjelpe deg med heller, men da bruker du i det minste dine egne penger. Anonymkode: 76b9b...6f1 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #20 Skrevet 29. mai 2022 Du kan ta kontakt med avdelingen der du lå innlagt på sykehuset, og be om å få en samtale. Det samme med fastlegen. Og dessuten har sykehuset egne fysioterapeuter og ergoterapeuter som en kan få hjelp med den første fasen etter at en er i gang med å komme seg etter alvorlig sykdom/operasjon/lang innleggelse. Helt vanlig å få oppfølging hos sykehusets rehabiliteringsavd den første tiden. De er eksperter på denne fasen, med å få svært medtatte kropper i gang litt igjen. Selv etter kun et (komplisert) beinbrudd ble det diskutert om jeg skulle få oppfølging og opptrening hos sykehuset her. Helt vanlig at en skrives ut så en bor hjemme, men er innom sykehuset for opptrening og oppfølging jevnlig en periode i starten av rehabiliteringen. Ellers skal kommunen ha tilbud om både fysioterapeut som kan komme hjem til deg, og hjemmesykepleie. Mange steder er de dessverre veldig innstilt på å si nei til folk - tjenestene koster penger for kommunen, og budsjettene er små. En føler seg fryktelig liten når en får et nei slengt i fjeset og en er fryktelig dårlig. Men en har rett på hjelp - og du har minimum rett på hjemmebesøk og vurderingssamtale. De har ikke lov å nekte over telefonen. Men mange steder satser de på at folk gir seg da. Allier deg med fastlegen, få legen til å avtale møte med kommunen hjemme hos deg og be legen stille på møtet. Anonymkode: 33d77...a87 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå